Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
A-Frame til .308w
#1
Jeg studsede lidt over denne udsagn, da jeg læste artiklen på hjemmesiden.

Citat:quote:

The Swift A-Frame .30 caliber bullets work very effectively in the .308. The A-Frames can be driven fast and like the partition, but perhaps more so, are able to produce hydrostatic shock on lean bodied game at impact velocities below 2600fps, often displaying instant poleaxe on game at velocities as low as 2400fps. For a stout, deep penetrating design, this is exceptionally good performance. The slightly flat meplat of the A-Frame possibly helps in this regard, ensuring some target resistance will be met upon impact. While the 150 grain A-Frames is extremely effective on game weighing up to 100kg and the 165 grain on game weighing up to 180kg, the 180 grain A-Frame is a bit of a surprise. Rear lung shots on light bodied game produce on the spot kills and wide wounding and wounding is fierce on all body weights up to the size of Elk.


Er der nogle af de ærede medlemmer, der har nogle PRAKTISKE erfaringer med 165gr og 180gr A-frame ladet med 308w hastigheder. Isærer jeg nysgerrig for at høre, hvordan de kugler opfører sig i mindre dyr.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#2
Brugte 140 grains i min gamle 6,5x55 ladet til hastighed der lignede en 165 i 308.

Fandt aldrig kuglerne, de gik rent igennem uden smadder på dåvildt.

Jeg lader pt et forsøg med 180´eren til min 308 win for at mindske smat effekten. Vender tilbage når den har skudt noget(såfremt det sker). Præcisionen virker faktisk til at være OK.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Ja har skudt lidt afrikansk vildt, fra duiker til kudu, samt et par stykker råvildt med 165 grains i 308w, virker fint dog var duikeren lidt smadret da der var en gren i vejen. ikke for stor kødødelæggelse på råvildtet, har kun fundet en kugle det var kuduen, hvor den sad under skinnet på modsatte side.
Svar
#4
Hvor hurtigt dræber de?

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Jeg har forsøgt mig lidt med 180 grs i både 30-06 og 300wm og jeg har ikke rigtigt kunne få den præcision jeg gerne vil have.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Jeg har 48 stk. A-frame 180grains i 308 overskud hvis interesse.


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#7
Sjovt at kuglen kan lave hydrostatisk shock. Den effekt er ellers aldrig påvist !

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Hej mvk! Det har sikkert interesse. Kan du ikke sende mig en pm med yderligere info?

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#9
Hel Lasse! Du har ret, men ski' hul i hvad der gør det, bare dyrene dør hurtigt. Jeg er heller ikke så pernitten med lillte smule kød, der går til spilde. Gidder bare ikke rende rundt i skoven efter døde dyr.
Hvad jeg synes er rart ved netop den citerede side er, at den er netop erfaringsbaseret, og ikke så akademisk. Teori har jeg rimeligt på plads, mangler bare erfaring. Det med hydrostatisk shock vælger jeg at tolke som evne at dræbe ret hurtigt.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#10
Mojn

Har anvendt 165 grains Swift A- Frame i min Tikka 308 w, og er ikke særlig imponeret over kuglen.

Har skudt 3 svin + hjortekalv med kuglen, der var gennemskud men ikke en lagde sig på stedet. Kuglen virker lidt hård til en 308 W.

Flugtstrækninger lå på 50 - 200 meter.

Det var lidt bøvlet at få en rimelige samlinger med kuglen.

Fandt følgende ladning som gav spredning på 20 mm i min Tikka T3:

Lapua Hylster
44,5 grains Norma 203 B
COL 70 mm
Fænghætte CCI 200

vh.

cck
cck
Svar
#11
Her er den med i Norma`s eksempler for hvor meget kuglerne ekspanderer ved forskellige hastigheder : http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan...xpansion-/

Mvh. Ole
Svar
#12
Jeg har prøvet 165grains A-frame(fabriksladet) i min 595, som cck kneb det med samling.
Har skudt 1 rådyr, afstand 20m, lavt bladskud, flugtafstand 300m, udgangshul som indgangshul.
1 spidshjort, afstand 80 m., ind på bladet ud på halsen(hvilket undrer mig), flugtafstand 0m, udgangshul som en 2krone.
1 kronhind, afstand 90m. rygskud fulgt op af bladskud, udgangshul i ryggen ca. 4cm, udgangshul bladskud som en 2krone.
Min lommekonklusion, en hård kugle som ikke kan bruges til mindre vildt.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
IN MEMORIAM
Morten Korch 17/1-1876--8/10-1954 Walter Disney 5/12-1901--15/12-1966
Svar
#13
min erfaring er at de er effektive ifht dræbe evne, skyder altid på bladet og det virker for mig. 0 til ca 50meter flugt strækning. fleste stykker vildt er dog blevet på stedet. dette er et erfaringsgrundlag på ca 12 stk vildt så det er jo spinkelt. håber det var svar nok.
mvh David
Svar
#14
Go´aften Buba.
Jeg har stadig et par pakker af de hedengangne Lapua swift-A´s tilbage! (de er ik´til salg)
Jeg må sige, at de samler endog meget fint i min S&l 97.
Jeg har dog kun skudt en enkelt gris (i 50 kg klassen)
Skudafstand 110m
flugtstrækning 68m
ind/ud 7,82/22mm
Ergo ingen knald/fald effekt, men kuglen er hårdfør og relativt præcis!

vh "C"
Svar
#15
A-frame er jo udviklet i baggrund af Nosler Partition efter patentets udløb - et jagtprojektil som har været benchmark i årtier.
A-frame er også forbedret på flere områder med bonding.
Partition har aldrig svigtet mig i 2 årtier på flere kontinenter og A-frame med bonding processen burde være endnu bedre (men har altid været for nærig til at få den afprøvet)
Med A-frame og Partition får man ikke noget der er ret meget mere fejlsikret i mine øjne - selvom partition ofte mister den forreste del af kernen.
Fordelene ved konstruktionen kommer nok først til syne ved skud i stort vildt - måske lidt "overkill" til alt mindre end kronvildt - prisen taget i betragtning.
A-konstruktionen har været debatteret ofte og nogle mener at projektilet har svært ved at stabilisere sig - dermed kun acceptabel præcision.


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#16
Hej barker!
Er det 308w du skyder med, og hvilket kuglvægt havde projektiler du skød de dyr med?

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#17
.308 win og 165 grains
Mvh David
Svar
#18
Køb du bare de 180'ere af mig - så vælter det hele [Big Grin]


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#19
Jeg testede 180´erne for præcision i går.

Det gik OK, det er ikke Scenar præcision, men absolut brugbart til jagt indenfor normale afstande. V/0 omkring 800 på en kold dag.

Men jeg skal prøve den igen når det er blevet varmere, den kan vise sig at være hot. Der var dog ingen tegn på det i går.

Med hensyn til flugtstrækning. Ja men på boven så skal den nok blive på pladsen.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#20
Hej komp, jeg glæder mig til at høre mere.

Er nok alligevel mest spændt på terminal-ballistik.

Grunden til, at jeg snuser lidt i premium kugler er( plejer ikke at bruge dem i 308w), at jeg de steder jeg jæger har ofte mulighed for afskydning af vildt fra råvildtstørrelse til 200+ kg dyr på samme jagt.

De konventionelle projektiler kan nu sagtens dræbe det hele, men til tider savner jeg gennemskud på de større dyr. Sweiss er ofte eneste krav for, at det påskudte dyr eftersøges hos nogle af arrangørerne.
Derfor ønskes mere gennemskud.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)