Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afrika....
#21
Køb en riffel med vekselpibe - evt. en Sauer 202 TD med en 416Rem.mag så kan du altid købe en mindre pibe ekstra når du er træt af at hælde 26 grams kugler afsted.

Falft lige over denne : http://www.facebook.com/#!/photo.php?fbi...=1&theater (202 Hatari 375HHmag med grade 10 skæfte)

Mvh.Ole
Svar
#22
Se evt. denne her "Elefantriffel". Den er hos Westgun. Jeg kiggede på den da jeg købte min 458 winmag. Meget pæn riffel, som helt sikkert kan ordne whatever.

http://westgun.dk/index.php?id=46

Jeg ved ikke om den er led at træne med, da den jo har en mundingsbremse.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#23
LasseScout du svarer selv paa spørgsmaalet. .375 STEYR ???? modsat .375 H&H.
Jeg tror ikke jeg ville være i stand til at opdrive en STEYR her i nogen forretning.
H
Hogmeister
Svar
#24
Visse- vasse...

Nu kender jeg jo til mindst et par stykker der har haft en .376Steyr med til "aaaafrica" (som det hedder i gl. holte)

Det største problem de havde var ikke adgang til ammo (det havde de selv med, og rigeligt endda) men at få vristet Scout riflen ud af hænderne på stort set alle de PH'er der fik den i hånden, og prøvede at skyde med den...

Bevares, der er tale om en 3.6 kgs. riffel der kaster 300 grainere ud med lige over 700 m/s så naturligvis kan man mærke at man tænder for den, men den er altså fuldt håndterbar, og langt nemmere at skyde med end samtlige "400" kalibre jeg har prøvet... riffelvægt underordnet!

Stort set alle der har prøvet min 376Steyr Scout, havde følgende kommentar: Nååå ... den var da slet ikke så slem at skyde med...

@Hogmeister: Jeg kender ikke til Canada's våbenbutikker, men f.eks. lidt ude på landet i Arkansas havde de Hornady 376Steyr fabriksammo på hylden, sammen med 375H&H ...

Min anbefaling til "første aaaafrica riffel" vil ubetinget være en 375H&H, det er reelt den mest allround "big game" kaliber, og i den rigtige riffel, kan stort set alle lære at ramme med den.

Norma's PH ammo fås med 350 grains Woodleigh SP og Solids, og det fungerer bare.. Jeg ved fra et par stykker at den kombination uden problemer nedlægger både bøffel, giraf og elefant...

Man kan jo sikkert fint finde en dobbeltriffel i 375H&H ....spørgsmålet er så bare hvilken ammo den er reguleret ind til.

Efter min ringe mening er dobbeltrifler ikke for begyndere, uanset hvor meget de har skudt med andre våben.

Meget få af de dobbeltrifler jeg har set "in action" havde ikke en præcision ud over 100 m som jeg ville være tilfreds med, specielt ikke hvis jeg også skulle bruge riflen til andet vildt end "de 5 store"

Jeg har også ladet mig fortælle, at PH'erne og "de lokale" har en del større respekt for en jæger der kan ramme rimeligt med en 375H&H end en der kommer anstigende med en 470 dobbeltriffel, og skyder halvdårligt med den....

Det er meget ofte set at "klienter" rammer nogenlunde med det første skud ved "indskydningen" men at løb nr. 2 på mystisk vis er meget ringe indskudt...[:I] ofte som en kombination af at klienten kommer med ammo som riflen ikke oprindeligt er reguleret til, og desuden "mukker" skud nr. 2 i middelsvær grad [:o)]

Konklusion: Køb en god boltriffel i 375H&H ....[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#25
.....Og jeg vil tilslutte mig pete1234, make it a RUGER M77
@ Dravis jeg har aldrig set .375 STEYR ammo her. Jeg skal til USA imorgen og vil kigge for at se hvor tilgængeligt det er i Detroit omraadet. Jeg vil endvidere tilslutte mig hvad du skriver om dobbelløbede rifler. De er meget pertentlige med hensyn til deres ammunition, og efterfølgende træfsikkerhed.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Konklusion: Køb en god boltriffel i 375H&H ....[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Et glimrende råd man ikke fortryder, heller ikke når man er kommet hjem fra Afrika...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#27
Ja, ja. 375 H&H ammunition er langt mere tilgængeligt og det fungerer. Hvem vil dog ligge under for en sådan, ja lad os kalde det ved rette navn, kaliberfascisme[Wink]

Fra marts/april 2012 udgaven af Rifle (Wolfe Publishing) ifm fejring af 375 H&H 100 års fødselsdag.

Citat:quote:

The only real challenger to the
.375 H&H for world’s best allaround
big game cartridge is the
.375 Ruger. One reason the Ruger
sold so well from the get-go is that
the factory rifles are the right
weight. Ultimately, however, the
Ruger’s only real advantage over
the .375 H&H is that the cartridges
fit in the .30-06-length magazine of
the Hawkeye action. Ruger is one
of few rifle companies on earth
whose “long” action only has a
“.30-06 length” 3.4-inch magazine.
Other companies simply screw
.375 H&H barrels on their long actions
– and sell a pile of them.


Time to take it to the next level...[?]

Kører I stadig Ford-T, or what ??[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Wink]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#28
Jaaaaamen...
375 Ruger er da sikkert også et glimrende valg, den kan jo stort set det samme som en 375H&H, jeg tillader mig dog at tvivle på "hypen" om at den skulle kunne det samme som en H&H, men med en 20" pibe, mod H&H'ens 24 eller 26 " pibe... Specielt ikke med de tungeste kugler, som er det ideelle til afrikansk storvildt.

Køre i Ford T ?????

Det gør vi da stadig.... har din bil ikke en 4 cylindret benzinmotor og trækker på 2 hjul med gummidæk?[8D]

Min næste bil bliver denne her (hvis jeg vinder i Lotto):
http://www.teslamotors.com/en_DK/

Grøn afgift 0 kr... registreringsafgift 0 kr ...

Hvornår tager riffelkalibre sådan et spring.....[?]

375H&H er jo ikke meget ældre end så mange andre kalibre der totalt dominerer i jagtriflernes verden: 30-06 (1906) tøf-tøf Ford A, nærmere....[Wink]

Som min compiler nogen gange svarer mig: Invalid argument .[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#29
Kussemagnet!
H
Hogmeister
Svar
#30
Sådan en "Troll" skal da have en Side by Side dobbeltriffel i cal. 500NE[Big Grin]
Trolden har jo penge nok.[Smile]

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Jens Peter Jensen

Sådan en "Troll" skal da have en Side by Side dobbeltriffel i cal. 500NE[Big Grin]
Trolden har jo penge nok.[Smile]

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts



Også kan den bruges her hjemme bagefter til de store medaljebukke[Big Grin]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#32
Troll - ta' skridtet fuldt ud!

En såret giraf er pivhamrende farlig!

http://www.riffeljagt.com/K%20.577%20Tyrannosaur.htm
Svar
#33
Jeg har i den forgangne sæson jagtet lidt med min 375'er.

Det blev til 4 bukke, 1 ræv, 1 rå og en kronhind.

Alt sammen noget der sagtens kunne nedlægges med min 6,5x55, men når man nu har den, så skal den vel også bruges.[?]

Køb du blot sådan én, den gør et godt job med de rigtige projektiler, hvor den end er i verden ...[^]

Og så er det lige meget om den har et eller to løb, hvis du ellers kan ramme med den [8D]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#34
Min kærlighed er faldet på en Krieghoff Big Five. Den er godt ret dyr. Men dæleme et lækkert våben. Og det var i 375....
Er vidt nødt til lige bruge weekenden på en behovsanalyse.

Tak for de mange indput.....
Svar
#35
Har selv købt en S&L Victory med en .375 Ruger pibe og Swarovski 1 - 6 x 24 EE til det grove (og Afrika) samt en .308 Win pibe /lås med en 2.5-10 x 50 Zeiss til alt andet. Det er jo egentligt alt hvad man behøver, men jeg må indrømme, at der alligevel er noget trænglsel i skabet - af flere andre rifler fra .22LR over .222 Rem til 6.5x55.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Har selv købt en S&L Victory med en .375 Ruger pibe og Swarovski 1 - 6 x 24 EE til det grove (og Afrika) samt en .308 Win pibe /lås med en 2.5-10 x 50 Zeiss til alt andet. Det er jo egentligt alt hvad man behøver, men jeg må indrømme, at der alligevel er noget trænglsel i skabet - af flere andre rifler fra .22LR over .222 Rem til 6.5x55.

mvh
hjemmeladeren



Det lyder som et rigtigt fint setup [8D]

Hvad lader du med i 375Ruger og med hvilke resultater?

Hvor lang er S&L piben i den kaliber - S&L's hjemmeside er ikke opdateret på den front. Er det mon 60cm ligesom den lange 9.3x62?



Opgradering af S&L Victory'en fra 9.3x62 til 375Ruger:
Safaripibe 7000,-
Magnum bundstykke 3000,-
Magasin (BM) ~1400,-
Ialt 11400,-
http://www.vaabensmeden.dk/sider/schultz_larsen/victory.htm

VS

Ruger 77 African (58cm pibe)
7960,-
http://www.huntershouse.dk/kat599-77-Hawkeye-.375/

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#37
hvis det kun skal være til afrika så er det her da en god pris for helt ny riffel:

http://www.huntershouse.dk/kat408-Rifler/side3643-Brno-CZ-550-Magnum,-.458-Win.mag..html

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#38
@ Peter

Piben er 600mm og jeg lader med Barnes TSX og Banded Solids, begge 300 grs. De får XX grs Norma URP og går 800/810 m/s med den behandling med samme træfpunkt. TSX'en har acceptable samling til jagtbrug, mens man kan skyde tre-kløvere med Banded Solids. Med en mundingsbremse fra Vaabensmeden er den (bortset fra larmen) behagelig af skyde med. Hvis man skyder liggende, er det en fordel med fast underlag ved mundingen, ellers er øjn og standplads fulde af sand og flis efter et par skud.

mvh
hjemmeladeren

Rettet af moderator - for en sikkerheds skyld - indtil ladning er verificeret. Se indlæg af Dravis længere nede i tråden...
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Adventure

Min kærlighed er faldet på en Krieghoff Big Five. Den er godt ret dyr. Men dæleme et lækkert våben. Og det var i 375....
Er vidt nødt til lige bruge weekenden på en behovsanalyse.

Tak for de mange indput.....



Vi skal se "dyret" når du har handlet [Smile]


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#40
Citat:quote:

Vi skal se "dyret" når du har handlet


Gu´skal vi ej......[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)