Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afrika....
#41
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Vi skal se "dyret" når du har handlet


Gu´skal vi ej......[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Nej føj da...[Big Grin]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#42
Måske lidt sent, men jeg vil absolut også anbefale en riffel i 375 H&H.

Flere årsager:
- Den er stor nok til at skyde BIG FIVE i Afrika.
- Du kan få ammunition i HELE VERDEN.
- Med "lidt" træning kan du skyde med den - der er trods alt mere rekyl end i skytteforeningsvåben.
- Den er efterfølgende lettere (evt!) at sælge, frem for et våben i en "fancy" kaliber.

Hvis ikke du skulle skyde BIG FIVE, ville jeg have anbefalet en riffel i .308 WIN, evt. .300 WinMag.

mange hilsner - Per
Svar
#43
--- ADVARSEL ---------


@"hjemmeladeren"

81 grains URP til en 300 grains TSX i 375Ruger ....[:0][xx(][V]

I følge QL giver det med standard COL et tryk på 5613 BAR og en fyldningsgrad på 112,8 % Dette er endda med initiation pressure sat til 250 Bar, idet det efter mine erfaringer passer bedre med TSX kuglerne...

Måske skal du lige kontrollere de oplysninger igen?

Det stemmer heller ikke med de 800 m/s du opgiver...

Er du nu helt sikker på krudttypen?

Det er klart at hvis man overlader en 375 Ruger på den måde, så er den jo langt foran en gammel 375H&H... men nok ikke ret længe...

Faktisk kan jeg ikke finde en krudt der kan skubbe en 375Ruger op på 800 m/s med 300 grains TSX, uden at komme et godt stykke over max tryk..!!! Dette er naturligvis i QL, som ikke altid repræsenterer virkeligheden.... meeen ...[?]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#44
@Dravis, Tak for advarslen og jeg kan bekræfte, at krudt og andre oplysninger er korrekte. Jeg har selv QL og er helt klar over resultaterne for .375 Ruger. Du kan også forsøge at lave "reverse engineering" på en fabriksladet Hornady DGS (som i øvrigt også går ud med ca. 800 m/s i min riffel) - det kan heller ikke lade sig gøre uden at havne langt oppe i det røde felt. Der er dog ingen som helst tegn på højt tryk med den angiven ladning, men det er da rigtigt, at der ikke er plads til meget luft i hylsteret når først projektilet er på plads. Jeg ved ikke hvorfor QL giver alt for konservative værdier / optimistiske hastigheder med .375 Ruger, men jeg har ladet mig fortælle at andre har de samme oplevelser også med andre kalibre. Det kan jo være fordi erfaringsgrundlaget endnu ikke er tilstrækkeligt for disse kalibre.

mvh
hjemmeladeren

Edit: må jeg endvidere henvise til tidligere tråd hvor Ulrik har testet op til 84 grs URP uden tryktegn.
Kode:
http://riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=23119&SearchTerms=.375,Ruger
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#45
det kan også være modellen for URP der ikke er så god.. synes også den med QL 8x68S overestimerer iforh til praksis. Mht 375 Ruger så går der i min jagt ladning 77gr 203B i til 250gr TTSX ..og den er nok lidt hot..min erfaring fra 203B er den passer godt QL vs praksis i de andre patroner jeg har brugt det krudt (den ladning er i øvrigt en afledning af erfaring fra Hentzer mht 375 R Alaskan)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#46
Interessant!

Jeg må hellere lige få tag i noget URP og teste det i min 6,5x55 og min 308W med trykmåler-udstyret på..(PressureTrace) og så sammenligne med QL...

Jeg havde også nogle lidt besynderlige forudsigelser i 375H&H i forhold til hvad jeg rent faktisk målte af hastigheder, dette var dog med TSX 350 grains og Banded Solids 350 grains, ladet med VV N550 og Rhino 22

Desværre havde jeg ikke trykmåler på .375H6H riflen, og ladede ikke efter max-hastighed, men måtte dog øge ladningerne meget ud over hvad QL foreslog for at nå 700 m/s med de nævnte kugler.

Nu er det vel ikke sådan at Ruger har lavet en "Weatherby" på den kaliber, og skåret kamrene med en meget lang friflugt??

Er der nogen der har prøvet at måle friflugt /sættedybde på rifler i .375Ruger ?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by dravis

.
375 Ruger er da sikkert også et glimrende valg, den kan jo stort set det samme som en 375H&H, jeg tillader mig dog at tvivle på "hypen" om at den skulle kunne det samme som en H&H, men med en 20" pibe, mod H&H'ens 24 eller 26 " pibe... Specielt ikke med de tungeste kugler, som er det ideelle til afrikansk storvildt.



[Big Grin] Det kan den.....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Min spytter 300 grainere ud af en 20" pibe med 2745 fps - dvs det samme som en 375 Wby. Hylstervolumen er midt imellem 375HH og 375 Wby, men et mere effektivt design gør at den i praksis levere noget mere end 375HH selv med en 20" pibe... Jeg er virkelig blevet forelsket i 375 Ruger kaliberet efter at have fået praktisk erfaring med det....
Svar
#48
Hvad blev der af trådstarteren?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#49
Han har faaet nok!
H
Hogmeister
Svar
#50
han er på girafjagt.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#51
Han er ikke afsted efter pingviner på Nordpolen ;-)

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#52
der er godt nok mange der har ondt i røven over at han skal til afrika på sin første jagt, jeg kan da fortælle at mit første klovbærene vildt var en bøffel i sydafrika skudt med en brno zkk602 i cal 375H&H.

jeg vil anbefale en bolt action i 375H&H til de vildt arter du skal skyde men en dobbel riffel er jo perfekt til bøffel og giraf jagten, giraf er faktisk også tykhudet og et stort dyr som "kræver" mere end en 308w eller 300wm at nedlægge som nogen siger (med mindre det er til hoved/hals skud), anbefalet til giraf er min 338wm og gerne 375H&H, til zebra og kudo er 7mm og op efter anbefalet
Svar
#53
Citat:quote:

Originally posted by simon5700

der er godt nok mange der har ondt i røven over at han skal til afrika på sin første jagt, jeg kan da fortælle at mit første klovbærene vildt var en bøffel i sydafrika skudt med en brno zkk602 i cal 375H&H.

jeg vil anbefale en bolt action i 375H&H til de vildt arter du skal skyde men en dobbel riffel er jo perfekt til bøffel og giraf jagten, giraf er faktisk også tykhudet og et stort dyr som "kræver" mere end en 308w eller 300wm at nedlægge som nogen siger (med mindre det er til hoved/hals skud), anbefalet til giraf er min 338wm og gerne 375H&H, til zebra og kudo er 7mm og op efter anbefalet



Jeg tror ikke, at du helt har forstået, hvad den naturlige skepsis i denne tråd handler om, når du udlægger den som misundelse. Personligt er jeg da, som enhver anden god mor, bekymret, når en trådstarter lægger fra land som Adventure her har gjort.
Læser du tråden igennem vil du også konstatere, at der er mange seriøse bud.Der er vel nærmest spundet en ende - inden dit indlæg.
Walnut
Svar
#54
@Walnut
Spot on [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

@Walnut
Spot on [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



[Big Grin] Er det godt eller skidt?
Walnut
Svar
#56
[Wink]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#57
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

[Wink]



[Big Grin]Tak
Walnut

.....og undskyld til trådstarter fordi det hele nu går lidt off topic[:I]
Svar
#58
@Simon. Tror du har ret. Og iøvrigt tak for opbakningen. Man skal vel have en vis ballast herinde før man er noget.

Tak til I andre der har budt ind med noget konstruktivt.

Har købt en Krieghoff dobbelttriffel i 375HH...

Jeg lukker og slukker her. Det er vist ikke stedet for mig.
Svar
#59
Citat:quote:

Originally posted by Adventure
[brJeg lukker og slukker her. Det er vist ikke stedet for mig.



Tillykke med riflen.

At stedet her ikke er noget for dig er du selv skyld i [Wink]

Kom bare igen når du vender hjem fra Afrika.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#60
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Jeg tror ikke, at du helt har forstået, hvad den naturlige skepsis i denne tråd handler om, når du udlægger den som misundelse. Personligt er jeg da, som enhver anden god mor, bekymret, når en trådstarter lægger fra land som Adventure her har gjort.
Læser du tråden igennem vil du også konstatere, at der er mange seriøse bud.Der er vel nærmest spundet en ende - inden dit indlæg.
Walnut


jeg syntes bare i er lidt hurtigt ude og skriver troll osv hvilket fylder over halvdelen af hans tråd, i stedet for var det måske bedre at komme med nogen gode råd til ham og evt anbefale ham noget mindre end bøffel som første vildt, jeg har dog som sagt selv skudt en bøffel som første vildt så det KAN altså lade sig gøre (hvis man altså er overmegaherremeget heldig lyder det til her på forum), men han har jo fået en riffel nu så kan det jo selvfølgelig være lige meget
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)