Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afrika....
#61
Jeg syntes bare det er lidt uforståligt at lægge ud med at skal skyde bøffel og andet storvildt når han på ingen måde har noget erfaring på det område eller i det hele taget skydning med riffel. Men jo selvfølgelig, alt kan jo lade sig gøre hvis man brænder nok for det. Men det er nok ikke op til os at dømme, men istedet vejlede hvis vi kan. Men udmeldinger som hans, skal forvente en del småkritik på sådan et forum som her. Men håber han ikke er skræmt væk, og senere lægger nogle billeder samt tekst herind efter han har været afsted. [Wink]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by West

Jeg syntes bare det er lidt uforståligt at lægge ud med at skal skyde bøffel og andet storvildt når han på ingen måde har noget erfaring på det område eller i det hele taget skydning med riffel. Men jo selvfølgelig, alt kan jo lade sig gøre hvis man brænder nok for det. Men det er nok ikke op til os at dømme, men istedet vejlede hvis vi kan. Men udmeldinger som hans, skal forvente en del småkritik på sådan et forum som her. Men håber han ikke er skræmt væk, og senere lægger nogle billeder samt tekst herind efter han har været afsted. [Wink]

A. Westergaard


helt enig med dig, men nu ved vi ikke helt hvordan det hænger sammen, det kan jo f.eks være familien der har en farm og givet ham mulighed for at nedlægge dem osv osv, og når nu han ER der nede så kan man lige så godt udnytte chancen da man jo så spare en del på fly og ophold(måske også på vildtet), og vi ved jo ikke om manden har skudt i mange år som jeg f.eks havde (15år).
det jeg mener er bare at folk måske er bare LIDT hurtigt ude, og dømmer ham uden faktisk at vide noget som helst om hvor seriøs han er (hvordan ville i selv have haft det med det???), men jeg kan da godt forstå folk er lidt skeptiske over for sådan et indlæg, men derfor behøver man ikke komme med sådan nogen kommentare som her i denne tråd og kalde manden troll/and osv i de første par indlæg, i stedet kunne man spørge mere ind til hans tur og om hvordan det foregår og i hvilket land osv osv (som nogen få har gjort), og ud fra de svar man får på sine spørgesmål kan man så danne sig et billede af om det er en troll/and, og selvom det så skulle være så behøver man ikke at skrive det, men i stedet fraråde/råde ham til det hans spørgsmål gik ud på, så andre også kan bruge sådan en tråd til noget når det er dem der står og skal til afrika og søger her på forum.

Ps. god søndag[Smile]
Svar
#63
Jeg vil gerne fastholde at Adventure starter så langt ude i Hampen, at der intet underligt er i, at flere brugere, herunder undertegnede selv,har svært ved at tage trådstarter alvorligt.
Der er ingen grund til at smække fornærmet med døren efter en så højrøvet og skødesløs indledning.
Ovenstående er for mig gældende uanset, om der er tale om en trold eller ej.
@Adventure
Bliv her og læg billeder ind af din nye riffel. Der er, trods alt, brugere, der har taget dig seriøst.
Walnut
Svar
#64
Altsaa ved I nu hvad. Som jeg indledningsvis sagde paa side 1, saa skal det heller ikke gøres mere vanskeligt og videnskabeligt end det er.
jeg vil tillade mig at bruge mig selv som et tilfælde. Jeg købte en Husqvarna .30-06 jagtriffel i Danmark og kom aldrig paa jagt med den. Aaret efter tog jeg til Canada, og det første stykke vildt, ja de næste 31, var sortbjørne. Gik ud i en grusgrav og chekede riflen, og saa ellers kom igang. Skydefærdighederne var i forvejen i orden (Skytteforening og HJV)
Saa hvis færdighederne er i orden hvorfor ikke. Adventure bad blot om vejledning til en god riffel/caliber. Bare man saa ville holde sig til det, hverken mere eller mindre. En bøffel er trods alt ikke meget mere end en stor ko med et uvoren temperament som en .375HH snart kan lave om paa.
Adventure jeg haaber du faar en god oplevelse dernede, og kig ind igen og fortæl os om turen.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#65
@Walnut m. flere...[Wink]

Nu er det vel ikke fordi "Adventure" for det første vælger et lidt "pretentiøst" username, og dernæst ikke formulerer sig på perfekt "skolelærer-dansk" at han "Starter Langt ude i hampen" ????

og derefter skal udnævnes til "troll" ??

Jeg synes denne tråd har været et perfekt eksempel på hvordan man (i selvfedme?)straks udnævner en, der måske har være mere heldig med sin familie og sine venners gavmildhed, end med sin formuleringsevne og sin "ydmyghed", til "troll" og useriøs...

Noget tyder på at der er en del medlemmer på dette udmærkede forum der TRÆNGER til at der kommer nogle "Trolls" forbi[}Smile][:p][:p]

Jeg synes det har været en særdeles interessant tråd, og valgte den "positive tolkning" af "adventures" trådstart... nemlig at der faktisk var en mulighed for at udbrede/udveksle lidt erfaring omkring et valg af "første kaliber til en Afrikatur"

Det gav da også anledning til en interessant diskussion omkring en mulig arvtager til den gamle 375H&H klassiker, nemlig 375Ruger...

@Adventure... Lad dig ikke gå på at "tonen" herinde, vi er ikke allesammen sådan... Vi vil gerne se billeder, og høre om både riffel, ammunition og hvad der nu falder af vildt på din tur...

@ 375Ruger elskerne:..[Big Grin]. med de gængse kuglevægte i .375 til storvildt, gør 375ruger tilsyneladende præcis det der ikke er brug for i den kaliber til storvildt, nemlig at øge hastigheden til et godt stykke over hvad der er nødvendigt og effektivt, samt at forøge rekylen...
350 eller sågar 380 grains kugler med lige lidt over 700 m/s laver diagonal gennemskud på bøfler, og frontale gennemskud på elefant..
(En bekendt har en 300 grains Barnes TSX, som jeg ladede til ham, fra hans Sako gik de 730 m/s, denne kugle gennemskød en bøffeltyr gennem bageste ribben,gennem "maskinrummet" og brækkede skulderknoglen på vejen ud, og blev fundet lige under skindet...en 350 grains solid affyret på klods hold i samme vinkel, gik ret igennem, og fortsatte ud over "savannen" med en lyd som i en gammel western.... disse Woodleigh solids havde jeg ladet til ca. 720 m/s

Disse kuglevægte i .375 har nogle af de største SD værdier overhovedet i "storvildtkugler" og regnes faktisk af en del PH'er for at være "over-penetrating"

Reelt er 375Ruger altså bare en "ny Weatherby-kaliber" Med mindre man vil til at skyde "storvildtet" på langt hold (200 m+) har man altså reelt ingen nytte af de 80 m/s ekstra....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#66
Citat:quote:

Har købt en Krieghoff dobbelttriffel i 375HH...
Jeg lukker og slukker her. Det er vist ikke stedet for mig

Hvorfor, Adventure, spørger du egentlig, når du kender alle svarene[?]

Nå, riffelen skal naturligvis være en brugt 375 H&H.

Som de glade amatører vi nu en gang er, behøver vi ikke en "working dubble", til en bondegård, for at tage til Afrika og skyde een bøffel - livsforsikringen er PH'en ved siden af dig. Brugte 375'er kan findes i et utal af mærker, fordi "vi" skal lige en tur til Afrika og køber lige en ny til samlingen. At der så er et par stykker med hår på brystet, der stiller op med vidunderet på tryk/driv jagt bagefter, men det er en anden sag[Big Grin].
Jeg tog på bøffel jagt med en brugt Win 70 i 375 H&H fra 1973 med en 1-4x22 kikkert på - det virkede perfekt til bøffel. I dag ville jeg nok sætte en 1,5-6 eller større kikkert (1.7-10x42) på til andet vildt.

Giraffen, det er et lidt mærkeligt førstegangs trofæ, har et noget specielt blodtryks system for at udligne trykket mellem hov og hoved. Derfor er et normalt hjerte/blad skud lidt uldendt affære - derfor tag "Park & Wildlife" betjentens AK47 med spids skarp og stik den en i hovedet (der er masser af back-up skud i magasinet).

Resten af plains game kan du skyde med 375'ern uden problemer evt. med reduceret kugle vægt til 250 grain TXP for at få lidt mere hastighed.

Køb riffelen og få trænet så meget som muligt med den - ellers kan du ligeså godt bruge hvilken som helst tilfældig camp riffel i Afrika og resultatet bliver derefter.

Knæk og bræk Thorlak

Citat:quote:

Lad dig ikke gå på at "tonen" herinde, vi er ikke allesammen sådan...

Det er vi vist meget uenige i[V].

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#67
Citat:quote:

Originally posted by dravis

@Walnut...

Nu er det vel ikke fordi "Adventure" for det første vælger et lidt "pretentiøst" username, og dernæst ikke formulerer sig på perfekt "skolelærer-dansk" at han "Starter Langt ude i hampen" ????

og derefter skal udnævnes til "troll" ??

Jeg synes denne tråd har været et perfekt eksempel på hvordan man i selvfedme straks udnævner en er måske har være mere heldig med sin familie og sine venner, end med sin formuleringsevne og sin "ydmyghed"

Noget tyder på at der er en del medlemmer på dette udmærkede forum der TRÆNGER til at der kommer nogle "Trolls" forbi[}Smile][:p][:p]

Jeg synes det har været en særdeles interessant tråd, og valgte den "positive tolkning" af "adventures" trådstart... nemlig at der faktisk var en mulighed for at udbrede lidt erfaring omkring et valg af "første kaliber til en Afrikatur"

Det gav da også anledning til en interessant diskussion omkring en mulig arvtager til den gamle 375H&H klassiker, nemlig 375Ruger...

@Adventure... Lad dig ikke gå på at "tonen" herinde, vi er ikke allesammen sådan... Vi vil gerne se billeder, og høre om både riffel, ammunition og hvad der nu falder af vildt på din tur...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Jeg vil med sikkerhed ikke bruge energi på at indlede en sofistikeret diskussion med dig Dravis. Jeg vil dog rose dig for her at optræde objektivt og for ikke,samtidigt, at benytte lejligheden til at træde på mig.Jeg vil heller ikke undlade at rose, fordi det, endnu en gang, lykkes dig at fortælle mig, hvad jeg selv mener. Tak [Smile]
Walnut
Svar
#68
tilgiv mig, men jeg vil nu gerne have lidt mere end en linie om at man har købt en Krieghoff dobbelriffel, før jeg er overbevist om at der er en girat at barbere [B)]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#69
Hmm. Hvor meget klarer kan det siges: "Har købt en Krieghof dobbeltriffel i .375 HH"?
Der er fandeme ikke noget at sige til at Adventure er staaet af, hvis han skal skære det hele ud i pap.
Han stillede et simpelt spørgsmaal, og fik ørene tudet fulde, og sikkert af mange der end ikke har været i Afrika. Det lugter næsten af Jantelov. 'Du skal ikke tro du er noget...........'
Hogmeister

'
Hogmeister
Svar
#70
@Adventure
den danske riffelprøve, som heller ikke er meget værd.

Jeg stoler på mine skydefærdigheder.Har aldrig gået jagt, og har ringe kendskab til det.

Et par enkelte klip i Adventures indlæg, så har man vel en vis forståelse for reaktionerne[^]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#71
Tja Det folk mener når de råber troll er vel at det er nemt og købe en "hemlig fantasi riffel til og skyde fantasi bøfler og trolle giraffer med "

Det med at købe hemlige fantasi rifler gør jeg tit , og er tit ret lettet over at det kun resulterer i et fantasiovertræk på kontoen [Big Grin]

Der hvor kunsten kommer ind er og få familien til og spise fantasidyr
Svar
#72
Trådstart:

Quote

Jeg skal skyde bøffel, zebra, giraf og kudu. Mener jeg det var.

unquote

Nok ikke nogen imponerende interesse der ligger bag, hvis man ikke ved hvad man skal skyde.

Håber ikke han bliver skuffet, når familien tager ham med på jagt efter perlehøns med en salonriffel.

Dette var en af årsagerne til jeg gættede: Troll[B)]
mvh
Svar
#73
Og hvad saa? Jeg giver heller ikke meget for den danske riffelprøve, den er ikke en pind beværd i Afrika.
Jeg tror heller ikke at Adventure bare bliver droppet af i Bushen. "Her, bare skyd løs, vi kommer og henter dig om 4 timer" Og hvis man ikke er jæger, saa hænger man sig nok heller ikke i bagateller om hvad det er man skal skyde paa.
Der er sikkert nogen med ham der kan vise ham hvad en bøffel er, og fortælle hvor han skal sigte, og hvis resten er i orden, skydefærdigheder og kaliber, saa er udfaldet vel det samme.
Det eneste jeg vil give medhold i er at oplevelsen for den garvede danske jæger, der er vant til danske forhold og kommer til Afrika, er nok større, end den Adventure kommer til at opleve. Men lad ham dog ha den oplevelse paa sine premisser.
H
Hogmeister
Svar
#74
Rolig nu, Adventure stoler på sig selv hvad angår egen skydefærdighed og han har også en fast og kontant mening om den Danske riffelprøves manglende værdi - han mangler bare en lille detalje, nemlig hvilken kaliber hans dobbelt riffel skal bestilles i. Og medens I har diskuteret om der overhoved var et spørgsmål eller hvorfor han ikke lige kan huske hvad der stod på trofæ listen - har han jo selv fundet ud af kaliberen.

At der så senere kan blive problemer med genladning, når det ikke er en krave patron man har valgt, og når man nu alligevel ikke kan ramme en 20 centimeters cirkel på 100 meters afstand i en spændt jagt situation, endsige trekanten på en bøffel med begge skud.

Selvværd og stort ego - plejer ikke at være et problem i dette forum.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#75
Genladning, er det ikke blot et spørgsmaal om dies??
Hvem siger han ikke kan ramme 20cm cirkel paa 100 m??
H
Hogmeister
Svar
#76
hogmeister:
Nu ved jeg ikke lige hvad repetering hedder når det er en knækriffel - men jeg tillod mig at bruge den direkte oversættelse af re-load, altså 2 gamle ud og 2 nye i.
De 20 cm: For at bestå Dansk riffel prøve skal du kunne ramme en cirkel på 20 cm fra 100 meters afstand - Det har manden ikke bevist endnu at han kan - da han ikke har bestået Dansk riffel prøve - vel. Ihukommen at den er ikke noget værd, men i min ringe mening dog et sted at starte, når man tager dumpe procenten i betragtning og den manglende praktisk jagt erfaring.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#77
Ok. Saa er jeg med. Du snakker i øst og jeg i vest. Reloading er ogsaa 'hjemmerulning' alt efter hvilken forbindelse det bruges i. At repetere en bolt rifle er at 're-cycle the bolt'
Jeg har godt nok hørt hvor stor dumpe % er ved riffelprøen i Dk fra en af instruktørene, og er faktisk maaløs ved det. Jeg ville da langtfra paastaa at mine skydefærdigheder var i orden hvis jeg kun formaaede 20 cm paa 100 m. Jeg er varmint jæger, og mine krav til det er < 1cm for tre skud paa 100 yds (cloverleaf)
Men nu er vi begge skyld i komplet afsporing af traaden. Som min gamle far altid sagde:" Bare folk ville gøre det man bad dem om, hverken mere eller mindre", og det var jo det Adventure bad om. Kalibervalg og riffelmærke. Ikke andet eller unødvendige syrlige kommentarer.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#78
Citat:quote:

Originally posted by dravis
[br@ 375Ruger elskerne:..[Big Grin]. med de gængse kuglevægte i .375 til storvildt, gør 375ruger tilsyneladende præcis det der ikke er brug for i den kaliber til storvildt, nemlig at øge hastigheden til et godt stykke over hvad der er nødvendigt og effektivt, samt at forøge rekylen...
350 eller sågar 380 grains kugler med lige lidt over 700 m/s laver diagonal gennemskud på bøfler, og frontale gennemskud på elefant..
(En bekendt har en 300 grains Barnes TSX, som jeg ladede til ham, fra hans Sako gik de 730 m/s, denne kugle gennemskød en bøffeltyr gennem bageste ribben,gennem "maskinrummet" og brækkede skulderknoglen på vejen ud, og blev fundet lige under skindet...en 350 grains solid affyret på klods hold i samme vinkel, gik ret igennem, og fortsatte ud over "savannen" med en lyd som i en gammel western.... disse Woodleigh solids havde jeg ladet til ca. 720 m/s

Disse kuglevægte i .375 har nogle af de største SD værdier overhovedet i "storvildtkugler" og regnes faktisk af en del PH'er for at være "over-penetrating"

Reelt er 375Ruger altså bare en "ny Weatherby-kaliber" Med mindre man vil til at skyde "storvildtet" på langt hold (200 m+) har man altså reelt ingen nytte af de 80 m/s ekstra....



Du kan da osse udradere al glæden i livet for en simpel jagtfrokostteoretiker som undertegnede[xx(][Wink]

Det handler jo om om man hver især kan se ideen i de småforbedringer der kommer henad vejen, jvf bileksemplet tidligere. 375Ruger er en beskeden opkvalificering af en gammel klassiker, så man kan have kortere (lås/løb), lettere våben, bælteløst hylster osv osv. hvis de faktorer er noget man personligt ser ideen i.

Der er jo død og pine ikke tale om at nogen vil piske dig og andre ud af dagene fra før verden gik af lave [Big Grin][Big Grin]

Glæden ligger i kalibrenes mangfoldighed, min kære Watson[Big Grin]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#79
@Walnut... Det er altid godt at "være enige om at være uenige" med nogen der er gamle forum-kendinge [Big Grin][:I] Jeg har rettet mit indlæg lidt for ikke kun at pege på enkeltpersoner...[:I]

@pete1234: Nyere kalibre (som f.eks. 375Ruger), har masser af fordele, men desværre er det ikke dem der bliver fokuseret på.. men derimod kaliberets evne til at kaste en given kugle hurtigere end det er nødvendigt...[Big Grin]
Rugeren har mange rent våbentekniske fordel frem for H&H's gamle traver: Kortere hylster, mere effektiv ballistisk, mindre bolt-tryk (bagud)på grund af mere lige hylstervægge + en mere markeret skulder, som den jo også behøver da den ikke har et bælte at headspace på.

Det er irriterer mig er fokuseringen på V(0) ... det var da bedre at bruge tiden på at finde en god ladning, der er præcis med en god tung "storvildtkugle" og fornuftig V(0) samt en hurtig ladning med en kugle med en god BC til de lange hold på plainsgame... og udnytte at hylstret har kapacitet til at sætte en lang kugle dybt og stadig få en god høj hastighed og flad kuglebane (Som faktisk i dette tilfælde betyder lidt, på de hold man kan komme ud for til plainsgame)

Og udnytte at man ikke behøver en lang pibe i den kaliber, og dermed kan få sig en dejlig kort og førig riffel...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#80
Jeg ville gerne se billeder af sådan en 375 krieghof. Hvor har du handlet henne?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)