Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
skal jeg købe en Z6i 2-12x50 ??
#1
jeg skal et smut til en "mindre" grejpusher i det vestjydske i morgen, for bla. at købe ny kikkert.
Kikkerten skal bruges som allround kikkert, pürsch, driv og måske lidt mørkeleg, og JA det skal være et af de 3 mærker.......kald mig bare konservativ ;-)

Jeg er lidt forelsket i swarovski`s Z6i 2-12x50 med lys og skinne. (har jeg brug for BT når jeg normalt ikke skyder på afstande over 200 m ?? (nej ?) )

Jeg har kik på et par alternativer:
S&B zenith 2,5-10x56
Swarovski Z4i 2,5-10x56L
Zeiss Victory Diavari 2,5-10X50 m/lys (fås til kr 14000 "normal" kr. 17000)
Zeiss Victory Varipoint 2,5-10X50T med lys

Hvad siger I ??

hilsen henrik
Svar
#2
der lige kommet en ny / face liftet z6i

evt prøv cluniescontrystore i skotland for pris inden du køber
Svar
#3
Jeg er Zeisscist, så til trods for, at jeg har enorm respekt for de to andre, så ender det altid med en Zeiss.
Skulle jeg vælge en Zeiss i størrese 50, så ville jeg nok se på 4-16x50. Jeg tror dog, at det altid vil være letter at 'komme af med' en standard 3-12x56'er i en byttehandel - og ny prisen er ret ens.
Jeg har meget respekt for en stor vestjysk våbenforretning, men må også sige, at jeg varmt kan anbefale Robin's:
http://www.clunycountrystore.co.uk/
Prisen er god og man får varen dagen efter ordre direkte fra Skotland.
Svar
#4
Langebo, jeg har godt hørt om den nye 2g z6i, men har ikke set den i butikkerne og prisen ??? (måske kan 1géren handles ned i pris da den jo nu er oldnordisk :-) )

Leo: Ja zeiss har man jo også hørt om før :-) , jeg vil helst ned i en minimum forstørrelse på 2 - 2,5 så 4x16 er ude af billedet.

hilsen henrik
Svar
#5
til DK er x10 helt helt fint .. ja så hellere noget mere synsfelt i det lave område ..det får man brug for tæt på/eller ved driv
ville selv foretrække
2,5-10 frem for 3-12
eller
1,7-10 frem for 2-12
så du er på rigtig boldgade med dine forslag..valg imellem = smag og behag .. gå i butik og prøv hvad du kan lide. Har du checkwt på Leicas nye Magnus serie, de har 1,5-10x42 og en 2,4x-16x56,,det er slet ik' så tosset endda - og optik skulle være top top ligesom de andre Germanske mærker.

Swaro har meget lille 'skyggeprofil' = dvs den del af kikkerten ('sort ring') der skygger/dækker mellem selve glasset og det man ser 'udenfor' kikkerten

Hvis du skal ud på lidt længere distance end 200m (eller på meget småt vildt = topfugl i S) så er forskel fra 10->12 x ikke så stor at det rigtig batter noget -> så hellere en 4-16, 3-18 eller mere

mht BT nej normalt ikke når max er 200m..men du kan også tage et sigte emd flere 'tværstreger'..har selv en 4A-300-i i min z6i 1,7-10..ganske fin 'erstatning' for BT..men man må huske at den 'tunet' til max forstør og holdepunkt ændrer sig ved andre forstørrelser
http://www.swarovskioptik.at/de/produkte...ht-absehen

/wolf_skate

PS mht lys .. skal det være drivdugligt så skal det være med dagslys på (er det kraftigt nok så kan sigtet gerne være tyndt i sig selv til fin skydning)..og det skal kunen stilles om/lavt til skumrings/nat 'glød' hvis du fx vil tage noget i mørket i Tyskland eller S

PPS skinne = nej med mindre du har BBf el lign der er bøvet at montere kikkert på.. giver bare ekstra højde og er ikke rigtig brugt her Nordpå..også montage udvalg bliver mindre + dyrere .. med mindre du har en riffel der er født til/med en sådan 'special montage'. Du vil ikke nemt kunne ombytte til andre kikkert mærker => tvinges til montage skift samtidigt

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#6
Hejsa

Jeg har en Z6i 2-12x50 1G og jeg er ekstraordinært tilfreds [Smile]

Den kan du umuligt fortryde at have købt. Jeg har brugt den om natten i Sverige og på drivjagt i Tyskland (som yderpunkterne) og er meget tilfreds. Den er for mig indbegrebet af en allround kikkert.

Jeg har min med BT har brugt Svarowski's eget ballistik program til at sætte ringene og det virker upåklageligt på de testede afstande: 200 og 300 meter.

Mvh.
Anders
Svar
#7
Jeg er også meget tilfreds med z6i. Dog er det en 3-18 x 50.

Prøv lige at sende en forespørgsel på mail til Robin fra Clunys country store.

Min kikkert havde jeg i Dk for 13.500 kr og den var leveret 2 dage efter bestillingen. Mails til ham besvarer han som regel med det samme - stort set døgnet rundt.

Super service og super pris...

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#8
Til det du beskriver er Z6i et godt valg. Det samme er Varipoint og Zenith med FD-retikkel. Desto mer du skal bruke den i mørke desto mer bør valget svinge mod Victory og Z4 som er tydelig mer lyssterke. Varipoint holder seg også fint i mørke (den kikkert med "daglys" som er bedst i mørke) men Z6i når ikke helt op her. Jeg har begrenset erfaring med Zenith.

Mærk: med mørke mener jeg MØRKE, sådan at man ofte har meget svært ved at se på lidt afstand med det blotte øke, ikke opplyste fodringspladser og sådan noget - der fungerer de fleste gode kikkerter jo fint.
Svar
#9
Ja,ja,ja har lige bestilt en mere z6i-5-30x50 Bt ny model, har også en 2.5-18x56 bt
Mvh.
Morten
Svar
#10
Ja,ja,ja har lige bestilt en mere z6i-5-30x50 Bt ny model, har også en 2.5-18x56 bt
Mvh.
Morten
Svar
#11
Så har jeg været i vestjylland, og selvom de ikke bruger moms derovre, kan man altså godt komme af med sine penge ;-) det var nu planlagt i forvejen.
Jeg købte Z6i 2-12eren, men det var næsten synd at sætte den på den gamle tikka 658, og ja jeg ved godt jeg smider benzin på bålet nu, men jeg kom altså til at købe en bl.... R8 lux 308 med en extra pibe i 9,3x62. Og da dankortet alligevel ved ved at nedsmelte, kom jeg til at købe en ny håndkikkert swarovski EL 10x50. Det hele var nu som sagt planlagt, en drøm jeg har haft længe, og nu endelig havde mulighed for at realisere. Nu skal jeg bare til polisen med papirerne på mandag, det bliver i svendborg, der har jeg før fået en rigtig god behandling.
I øvrigt vil jeg gerne rose pusheren fra vestjylland, Henrik ko......... havde fundet det skæfte frem som han syntes var det pæneste. Smag og behag er jo forskellig, så jeg blev inviteret med ud på lageret, hvor han pakkede ALLE skæfter ud, så jeg kunne se dem. Der var på intet tidspunkt noget der skulle hastes igennem, jeg ved godt jeg smed mange penge deroppe (efter egen målestok) men det var altså super service hele vejen igennem. Og nej, jeg har ikke aktier i biksen [Smile]

hilsen henrik
Svar
#12
Hej Henrik.

Tillykke med den lille ny, der bliver du ikke skuffet. [Wink]
Men det var også noget af en udskrivning, men´det sæt skal vel også holde i mange år.
Dejligt at ha noget at se frem til. [:p]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#13
Med den udskrivning bør du næsten få et par aktier i foretagendet ;0)
Svar
#14
Han er en dygtig sælger ham Henrik... - tillykke med alt grejet [Big Grin][8D]


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#15
afhændte du 658'eren i bytte eller hur?


** Jo mere jeg øver mig - jo heldigere bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#16
Seriøst legetøj du der har skaffet.
Korsholm har været dygtig i mindst de sidste 100 år, men selv en praktikant kunne friste mig med det der.
Svar
#17
Jeg må jo hellere følge op på mine køb. Jeg havde taget fri til middag i mandags, så jeg kunne trille en tur til svendborg for at aflevere papirerne til tilladelserne. Der stod een foran mig, der skulle have fornyet 2 tilladelser, og beskeden til ham var " det tager lige et øjeblik"[:0] Jeg vejrede straks morgenluft, og da det blev min tur, spurgte jeg pænt, om jeg måske kunne få tilladelserne med det samme. "ja, det får man altid her" lød svaret [Big Grin][Big Grin]. Fra dankortet havde været igennem terminalen, til jeg stod med begge tilladelser i hånden, gik der 10 min. KLASSE !!
mht. tilladelserne, fik jeg een på systemet med 308 piben, og een på 9,3x62 piben. Jeg ville gerne have det delt i 3 tilladelser, så der ikke var en pibe fast tilknyttet systemet, men det kan ikke lade sig gøre hos fyns politi. De vidste godt de var på tværs af de fleste andre politikredse i danmark, men det var deres jurister der havde sagt at det skulle være sådan [V]
Nå, klokken var jo kun 12.30, eftermiddagen var ung endnu, så jeg ringede selvfølgelig til Henrik Korsholm og sagde at jeg var i Skjern om godt 2 timer [Big Grin] der blev lidt stille i den anden ende af røret, han havde vist regnet med lidt mere tid til montage og indskydning, men jeg var velkommen, og tingene skulle nok være klar når jeg kom.

Konklusion: Svendborg politi er GUD, og jule aften falder d. 6 februar

og nåh ja,..............så røg der vist nok et nyt våbenskab bag i Passaten da vi skulle tilbage til Fyn [:p]

Til mvk: ja, tikkaen gik med i handlen.

hilsen henrik
Svar
#18
Tillykke med købet, det bliver du glad for.

M.h.t. tilladelserne, så er der intet problem i det. Hvis du sælger 308 piben en gang, så får køberen bare en tilladelse til den. Og hvis du køber andre piber, får du gratis tilladelser til dem. Så i praksis gør det ingen forskel.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Jeg synes vi mangler at se et billede af "dyret" [Big Grin]


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#20
så har jeg fået taget et par billeder af den lille nye, og efter en hård kamp, er det endelig lykkedes mig at lægge dem op på siden (det var en hård og ulige kamp [xx(] )
de er taget med min mobil, så I må bære over med kvaliteten [:o)]

[Image: IMAG0102.jpg]

[Image: IMAG0103.jpg]

hilsen henrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)