Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Halvautomatiske rifler
#1
Jeg overvejer p.t. at anskaffe mig en halvautomatisk riffel. I den forbindelse søger jeg lidt praktisk erfaring med et sådan våben - både positive, hvis de findes, og selvfølgelig også negative.
Mine "købe-tanker" går i retning af fx. Heckler & Koch model 770 (cal. 308 win) eller 940 (cal. 30-06), men alle erfaringer er mere end velkomne.
Svar
#2
Hej

Jeg skød med H&K i kaliber .30-06 så sent som i går og den skød fremragende. Ganske vist er egenspredningen lidt større end for cylinderlåsrifler - jeg kunne således ikke tvinge bedre grupper end 50-60 mm ud af den på 100 mm, men det er OK til praktisk jagt og hvad der i særdeleshed imponerede mig var, hvor let den var at styre fra fritstående skydestilling. Vi kunne uden problemer holde hurtigt (2 sek. intervaller) afgivne skud inden for små 10 cm på godt 50 meter fritstående.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Hej Great Dane !
Du har fuldstændig ret mht. til H&K's genlade-system (Som oprindeligt stammer fra tyskernes Sturmgewehr 44) Min primære begrundelse for at vælge en sådan riffel, er at "skidtet" skal virke når jeg trykker på aftrækkeren - næsten uanset rengøringstilstand og evt. forskellige ladninger/patronfabrikater. H&K's ½-automater har et enestående ry, hvad det angår. Desuden har jeg kun gode erfaringer med netop G3 (M75 & M66)
Jeg havde i starten overvejet en Browning BAR i netop 7 mm Remington, meeeeen jeg syntes ikke den "føltes rigtig".
Mht. Rugers ½-auto (Det må være deres MINI 14 du nævner), så er det ærgeligt, at de ikke laver en udgave i fx. .308 eller lign., da det er en Jætte-god riffel. Især genladesystemet er godt - og ekstremt driftsikkert. Jeg havde på et tidspunkt en US-Carabin, som jo har næsten samme system som Rugers. Uanset, hvad jeg udsatte den for, så var der aldrig nogen genlade problemer [Big Grin]
Omkring nogle med-jægeres holdninger omkring ½-automater vil jeg give dig fuldstændig ret [Sad!] !!
Svar
#4
Selvfølgelig har jeg ret[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

M1 M2 og ruger M14 samt garand og m14 er baseret på nøjagtig samme principper. Den omtalte BAR i 7 mm rem mag er monteret med kunststofskæfte og spritny . Den er langt hen ad vejen en mere behagelig automat da den kører på gastryk . En anden mulighed er Remington model 7400 eller en garandriffel ,den er også nem at ændre til 308 win . Den fås også i en version fra Springfield i 308 win, og deres kikkertmontager passer selvfølgelig på garandgeværet. Der er en anden fordel ved en garand i 308 , nemlig at den er nem at ændre til G3 magasinet så er der mulighed for at sprøjte op til 40 skrald afsted på møj kort tid. Og jo det var en mini*** maskine jeg havde og den er da ganske underholdende at lege med. Den var til sidst monteret med et bullpup skæfte og et par 40 skuds bananer. Får du en dag chancen for at prøve en STG 44 , så gør det da underholdningsværdien er enorm..Det er noget der ånder..[Big Grin]

Great Dane
Great Dane

Svar
#5
Hej

Hvordan er det nu lige med en tilladelse til en halvautomat riffel
er det ikke næsten umuligt at få ?

Claus tha Dane [Smile]
Svar
#6
Hej Claus

Og tak for sidst[Big Grin]

Der er for tiden en masse rygter om at i visse politikredse skulle man nægte at lave tilladelser på halvautoer. Selv salonrifler, men det kommer af at justitsministeriet har udsendt en formaning til politikredsene om begrænsning til disse. Politiet har dog det problem at der er intet i loven der forbyder brugen af dem. Dog skal de til jagtbrug kun kunne indeholde max. 2 patroner. På skydebanen er der ingen der kan forbyde dig at have et 40 skuds banan magasin i kanonen. Hvis politiet nægter en sådan tilladelse, skal man blot bede om at de fremviser nøjagtigt hvor i loven forbudet står. Og ellers true med en klage til justitsministeriet. Det skulle nok makke en kontornusser fra våbenkontoret ret.

Great Dane
Great Dane

Svar
#7
Hej Great D. & Claus T. D.
Politiet kan ikke nægte folk tilladelse til en ½-auto riffel. MEN de kan under henvisning til en cirkulæreskrivelse fra Justitsministeriet, kræve at våbenet er forsynet m. en permanent mekanisk ordning, som umuliggør at skyderen kan indeholde mere end 2 patroner. Det vil i praksis sig at der svejses eller loddes en magasinspærre i så selve magasinet kun kan indeholde 1 patron.
Dette gælder også for salonrifler. Tidligere var der jo ingen begrænsning, når blot den skulle anvendes til Råge-regulering. Det er ikke længere muligt [V] Der står dog stadig i lovteksten at der kan gives tilladelse, hvis man kan godtgøre en "særlig grund". Og rågeregulering er ikke længere en særlig grund. (Efter hvad jeg har erfaret rundt omkring findes der endnu ikke nogen grund, som er god nok. Og det er uanset evt. klager til Justitsministeriet)
Der er dog stadig utrolig stor forskel på fremgangsmåde og "smertegrænse" i de enkelte politikredse, hvilket jo gør det endnu ugennemskueligt.
Mht fx. et 40-skuds mag. så er det rigtigt at der ikke decideret står at det er ulovligt, MEN, MEN - Der kræves tilladelse til import af sådan en tingest OG DET GIVES IKKE ! Ergo er der tale om ulovlig besiddelse og magasinet kan - og vil blive - konfiskeret. Skulle man blive taget med sådan et magasin, bliver det ***s svært ikke at undgå konfiskation, bøde og evt. inddragelse af jagttegn.
Svar
#8
270WIN

Jeg vil mene at hvis du skulle komme i en diskussion med politiet omkring et 40 skuds magasin ville de stadig hænge i vandskorpen. Jeg har haft adskillige af den type magasiner gennem tiden til diverse halvautoer. Det er jo det samme med en haglsprøjte med magasin, den må også bruges til baneskydning uden plombering. Og hvad er et cirkulære egentligt værd, det er jo ikke en lovændring men en henstilling. Hvis du for eksempel er indehaver af en halvauto med et tiskudsmagasin som du bruger på trykjagt i Polen, tror jeg ikke på at de vil kunne nægte dig brugen af det. Det er jo lidt lige som brugen af blyhagl i udlandet. Men at tingene bevæger sig i den retning nægter jeg ikke, men var jeg i den situation at blive nægtet en given tilladelse tror jeg nok at jeg ville blande en advokat ind i sagen og justitsministeriet. Det er jo en kriminalisering i den grad, og rammer de forkerte. Det er jo ikke en typisk jæger der laver hård kriminalitet, og det er jo den type man i sidste ende vil ramme. I dag har jeg ingen halvautoer, og har ingen lyst til at købe en. Til gengæld har jeg haft en del historiske halvautoer, og at ødelægge dem, på grund af et cirkulære kunne nok få mig på barikaderne.

Great Dane
Great Dane

Svar
#9
Lige for at sætte nogle ting på plads. Det danske politi kræver at magasinet kun kan indeholde 2 skud - derudover skal der være en permanent anordning som gør at dette ikke umiddelbart kan ændres (i praksis betyder dette - i de fleste tilfælde - at man svejser magasinet fast og genlader fra oven af?????????). MEN KUN HVIS DEN SKAL BRUGES TIL JAGT I DANMARK. Jeg har selv en Armalite M15A4 SOF 223/5,56 som jeg selv har importeret (med de nødvendige tilladelser).
Jeg fik importtilladelse på betingelse af at den IKKE blev anvendt til jagt i Danmark - jeg bruger den i Sverige. Reglerne i Sverige siger 5 skud i magasinet og 1 i kammeret. Vedr. præcition kan jeg oplyse at jeg grupperer inden for 2" på 200 Yards, med den rigtige ammunition. Man kan med fordel vælge en "lidt" tung kuglevægt på militærrifler, da de som regel har en relativ høj stigning i riffelgangen (min har 1:8) - derved undgår man "overspind" og får en bedre gruppering.
Svar
#10
Il Duce

Det er muligt politiet "kræver" fastsvejsning, men husk det kommer fra et cirkulære, og er IKKE lov..Derudover har kuglevægt og stigning har intet med hinanden at gøre..Læs lidt mere på dette link.

http://www.stevespages.com/page8e.htm

Great Dane
Great Dane

Svar
#11
Hej Great Dane
Ikke fordi jeg vil gå ind i en diskution her - politiet kræver ikke umiddelbart at man svejser magasinet fast, men i nogle tilfælde kan det være den eneste løsning. Jeg ved ikke om det kommer fra en lov eller bekendtgørelse.
Jeg kan ikke komme ind på det link du anviser, men jeg kan love dig for at stigning/kuglevægt har noget med hinanden at gøre. Det er netop grunden til at militærrifler (typisk 1:8)/karabiner har så voldsom en stigning i forhold til alm. jagtrifler (typisk 1:14).
I og med at hastigheden er større på en let kugle er rotationshastigheden det også og hvis rotationshastighed er for stor på en for let kugle vil den lave "overspind" og trække til den side den roterer. Basta
Svar
#12
Jeg læste inde på netnatur at hvis man ville bruge en halvautomat i udlandet kunne man kun få en besidde tilladelse d.v.s at man ikke måtte købe ammunition i Danmark og derved ikke har mulighed for at træne med riflen inden man tager på jagt? Er det noget der er hold i?
Svar
#13
Hej s - nej det er ikke korrekt. En våbentilladelse giver ret til at erhverve, besidde, ***re og anvende det våben du har tilladelse til. Et andet er - som der er flere der har været inde på i dette forum - at der sidder nogle "sheriffer" rundt omkring i landet der tolker love og bekendtgørelser som det passer dem. Jeg vil f.eks. mene at politiet vil få meget svært (rent juridisk) at nægte en indehaver af en våbentilladelse til halvautomat at købe magasiner der kan indeholde mere end det tilladte antal patroner.
På min tilladelse står der f.eks. "Har skydevåbenet aftageligt magasin, giver tilladelsen desuden ret til at erhverve, besidde, ***re og anvende aftagelige magasiner til våbenet". Derudover står der "Er riflen halvautomatisk, må den kun anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer at den højest kan indeholde 2 patroner" - sådan som jeg læser det, må den altså gerne indeholde mere hvis den IKKE anvendes til jagt i Danmark - dette har man formodentlig også lagt til grund, da jeg fik min tilladelse. De 2 patroner konflikter dog med politiets egen fortolkning, så snart du skal have riflen indført i våbenpas, der skal du nemlig udfylde en rubrik der hedder "kan automatriflen indeholde mere end 3 patroner incl. 1 i kammeret". Forneden på tilladelsen står der "Til eget brug kan erhverves og besiddes 500 patroner" jeg skal ikke udelukke at politiet kan begrænse dette tal yderligere selvom jeg tvivler på at det kan begrænses til 0. Som et sidste kuriosum skal jeg nævne at jeg endnu aldrig har fået påført antal købte patroner hos nogen våbenhandler, når jeg har købt ammunition.
Svar
#14
Il Duce

Du er galt på den ...Med hensyn til kuglevægten og stigningen. Det er projektilets længde og ikke vægten der styrer det. Gå ind på reloaders nest og kig på medlemmet Richiardelli´s hjemmeside. Det er internettes måske mest omfattende side omkring teknik...Basta

G.D.

http://www.reloadersnest.com/
Great Dane

Svar
#15
For F..... da - så må jeg have fat i min lademand ovre på Fyn, det er ham der har forklaret mig det. Jeg spurgte ham fordi jeg ikke kunne forstå, at med mine jagtmachpatroner (55 grain)skød jeg næsten hul/hul på 100 yards - så skiftede jeg til nogle fuldkappede fra Federal (jeg ved godt at de ikke skal gå helt ens) også 55 grain og jeg ca. 30 cm op i kl. 1400 og spredningen var også ca. 30 cm. Så vejede jeg dem (på en elektronisk køkkenvægt (hele patronen)) og der var 2 grams forskel (ikke grain). Jeg ved godt at der er mindre krudt i fuldkappen men da ikke så meget. Til din orientering var begge typer ammunition "boattail" og så er de vel (på friktionsdelen) lige lange.
Mvh.
Svar
#16
Jeg takker for svaret. vil det sige at reglerne er lidt ligesom med halvauto og pump haglbøsser således at hvis man vil bruge den til jagt i Danmark skal man selv sørge for at få den permanent plomberet?

Må man egentlig træne med den u-plomberet på bane i Danmark hvis man kun ønsker at jage med den i udlandet?
Svar
#17
G.D
Nu har jeg talt med min lademand ovre på Fyn - og ja jeg er galt på den, jeg beklager!
Mvh.
Svar
#18
Il Duce..

Det er nu ingen skam at være galt på den. I det her tilfælde er det nu meget lidt kendt, at det er længden/***refladen på projektilet..Det er en meget udbredt opfattelse at det er vægten på projektilet der afgør stabilliseringen...Du er lovligt undskyldt [Wink]

S. Jeg vil mene at der ikke er nogen gældende bestemmelser for baner, andet end individuelle aftaler på hver enkel bane....Det har i mange år været en "god undskyldning" overfor politiet, når de har fundet en uplomberet pump...Banebrug[}Smile]

G.D.
Great Dane

Svar
#19
Hej s
Jeg ved ikke om man må træne på baner med uplomberede haglgevære, men jeg er blevet vippet væk et par gane med min riffel. Det er lidt som om at jægerfolket elsker at distancere sig til folk der ikke kommer med en riffel med træskæfte. Jeg fik lov til at skyde ude hos sortkrudtsdrengene på amager, men det var kun fordi een af dem er min konsortiekammerat. Jeg er ved at fedte mig lidt ind oppe i Høvelte, men det har vist lidt lange udsigter. Al dette har jeg taget konsekvensen af og købt mig en Remington Sendero 300 Win. Mag. som jeg dog først får her sidst i januar eller først i februar og så leger jeg bare med den "lille" halvautomat i Sverige (hvor jeg forøvrigt godt må komme på banerne). Svenskerne tager det jo ikke så tungt - jeg var på jagt i Sverige hvor der var en der gik med en M95 fuldautomatisk [:p]
Svar
#20
Ang. pump og halvauto hagl hedder det sig jo at du ikke må bruge dem til jagt u-plomberet men at skyde lerduer er der intet i vejen for (det skulle da lige være den bane man bruger der har nogle andre regler) men rent lovmæssigt er der intet til hinder for at du har en u-plomb. til flugtskydningsbrug.

Det med brug af u-plomberet halvauto riffel på bane var nu mere om det var lovligt i det hele taget da man jo ved ansøgning skriver at det er til jagtbrug kunne det jo tænkes at de forlangte den var plomberet før man fik den fra forhandleren men det kan vel ikke passe eller hvad? Skal man præcisere at man skal jage i udlandet for at må have den u-plomb. eller er det ligegyldigt?

Ang. baner: at der så er nogle baner der har særregler eller folk der rynker på næsen hvis man ikke har en fin dyr sauer el. andet med fine graveringer er jo så en anden sag[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)