Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige :Nye kødregler vil give svineeksplosion
#1
Kan ikke sælge kødet

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
IN MEMORIAM
Morten Korch 17/1-1876--8/10-1954 Walter Disney 5/12-1901--15/12-1966
Svar
#2
De næste par bliver det vist ikke et problem. Bestanden af vildsvin skal lige komme sig over de to hårde vintre. Herefter kan man jo så på om der er et problem. Og for os almindelige jægere er der vist en ikke-problem. Jeg har i hvertfald ingen problemer med at komme af med kødet, jeg spiser det...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Det samme her. I øvrigt tvivler jeg på, at det ikke fremadrettet vil være muligt at afsætte kød til godkendte vildtslagterier overalt i Sverige. Hernede i Skåne er der adskillige. Et enkelt af dem modtog på blot et år 14.000 svin til forarbejdning (for et par år siden inden bestanden dalede)

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Kan du fortælle hvordan man finder de virksomheder Høgh ? Gerne i nærheden af ruten Malmø - Ystad.

Indtil videre har det ikke været noget problem. Jeg har en halvprofessionel kødhakker, og svinekød kan jeg altid bruge. Men man kan jo godt forestille sig en situation, hvor man har fryseren fyldt op, og så falder der lige et ordentligt stort svin mere, som man ikke har plads til.

Så ville det da være rart at have en adresse man kunne køre forbi og indhandle svinet.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Med de priser du kan få hos vildtslagteren, vil du formentlig hellere forære grisen til venner og bekendte - det gør jeg, hvis ikke vi selv magter at spise det. Til gengæld får jeg alt mit vildt ordnet på det lokale vildtslagteri - det ligger i Sjunkaröd et par kilometer fra min bopæl. (Ved Hässleholm).

P. O. som driver slagteriet har nævnt en masse af hans konkurrenter, men jeg har aldrig brugt dem, så jeg kender dem ikke. Måske er Yeti geografisk nærmere din rute til at sætte navn på et lokalt vildtslagteri? Alternativt skal jeg gerne undersøge det nærmere....

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Hvis du får kød til overs du ikke kan spise, har du ikke valgt en kaliber der er stor nok Wink

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Jeg kan desværre ikke hjælpe. Jeg har nemlig aldrig end overvejet at sælge kød. Flyder fryseren over er der altid nogen der gerne vil have kød - spørg bare familie, venner, kollegaer og naboer. Jeg vil ikke have et kommercielt aspekt ind i min jagt. Det er en hobby og den giver et du du dundrende underskud - præcis som den skal.

Faktisk så vil jeg hilse strammere regler velkomne da det måske vil sikre imod en gentagelse af naboens bedrift. 83 grise på et år på 20 ha...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Hvis fryseren er fyldt kunne man jo lade være at skyde mere vildt til der er plads ;-)

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
Jeg ville værdsætte at starte bilen op og køre til Sverige og hjælpe til med "reguleringen"
Nu ser det desværre ud til at det er tredie vinter i træk som bliver hård ved grisene. Eller hvordan er vinteren i Sverige? Her på sydhavsøerne går selv pingvinerne i slowmotion på grund af de lave kuldegrader.
Svar
#10
Altså hvis I har vildsvin i overskud så smider i bare en PM. Så skal jeg nok finde en fryser med plads! ;-)

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#11
ROOooolig nu folkens. Jeg har sku da indtil videre fundet anvendelse for alt hvad jeg har skudt. Og har da heller aldrig været nødt til at betale for vildtkød.

Men en gang imellem får man sig jo malet op i en krog, hvor man f.eks. skal lige fra jagten og hjem og på kursus eller arbejde eller andet der gør, at man faktisk ikke rigtig har tid til at tage ordentlig vare på kødet.

Selvfølgelig kan man forære det til andre, men i så fald skal det som regel pelses, parteres, udskæres og indpakkes før det kan afleveres, og så er tiden jo gået alligevel.

Så det jeg var ude efter var et sted hvor det kunne afleveres Skin-on-guts-out i nødstilfælde, og blive værdsat efter fortjeneste. Det er såmænd ikke pengene om at gøre, men mere det, at det bliver anvendt fornuftigt.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Ingen anklager eller bebrejdning i mit indlæg. Alene en konstatering af at jeg gerne hjælper dig af med vildsvin hvis du skulle have overskud. (Skal også nok selv pelse og partere)

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#13
@Lasse: Jeg afleverer som nævnt alle mine svin til forarbejdning på vildslagteri. Det koster 600 SEK at få kræet dyrlægekontrolleret, trikintestet, flået, parteret, udbenet, vaccumpakket (i kraftig prof. folie), mærket med vægt, dato og udskæring, modnet og nedfrosset... Det bliver typisk 20-25 SEK / kg. Jeg synes det er billigt og jeg ved, at mange danske jægere i mit område benytter den samme model. De finder det meget lettere end at tumle med en hel gris i garagen derhjemme.

Jeg er helt sikker på, at der findes tilsvarende anlæg i området mlm. Malmö og Ystad. Jeg spørger næste gang jeg kommer forbi min egen vildtslagter. Der vil du også kunne sælge evt. overskudskød. De giver ikke mere end omkring 25-30 SEK pr. kg udbenet kød. Regn med et svind på 60% i forhold til brækket vægt.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
Ham her i Tommelilla klarer det hele:

http://www.appeltorp.se/

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#15
Tomelilla er perfekt. Ham snakker jeg med næste gang jeg er hinsidan.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Kan du fortælle hvordan man finder de virksomheder Høgh ? Gerne i nærheden af ruten Malmø - Ystad.

Indtil videre har det ikke været noget problem. Jeg har en halvprofessionel kødhakker, og svinekød kan jeg altid bruge. Men man kan jo godt forestille sig en situation, hvor man har fryseren fyldt op, og så falder der lige et ordentligt stort svin mere, som man ikke har plads til.

Så ville det da være rart at have en adresse man kunne køre forbi og indhandle svinet.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]


Hvis det er hos dig som hos mig så smid konens bær og frugter ud til fuglene, de har det hårdt nok med at finde føde lige nu [Big Grin]

Per T Nielsen

One shot - one kill
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#17
@LasseScout der var ingen bebrejdelse fra min side. Jeg forsøgte at forklarer hvorfor jeg ikke kunne hjælpe, og kunne så ikke nærer mig for at øffe lidt over naboen. Men den slags jægere er der heldigvis langt imellem.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)