Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
375h&h vs 338wm
#1
Er blevet enig om at jeg snart skal være far en en lille ny.[:I]

Har forelsket mig i en SAKO 85 Brown Bear, men kan ikke beslutte mig hvilke kaliber den skal have?

Den skal for det meste bruges til drivjagt.
Hvad har i af erfaringer?
Mvh.
Morten
Svar
#2
Skal du engang på storvildtjagt, så skal du vælge 375 H&H

Den "lille" er på papiret bedre på de lange hold, men "den gamle" dækker samme område, hvis du anvender 250-270 grains projektiler.

Måske du får længere hylsterlevetid med 338'eren, hvis du vil genlade, for der er mere skulder at space på.

I praksis er dyrene ligeglade hvad de bliver ramt af.

Køb den riffel hvor du får den bedste handel[8D]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
@Clax

Både 375HH og 338WM spacer på bæltet.

Hvis man resizer for meget så messingen over skulderen får for meget gymnastik, så ødelægger man begge hylstre.

338 er osse god i Afrika og 375 er vist kun nødvendig til the big five.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Jeg ELSKER min 338'er [:p]
(har også ejet 375)


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#5
@ M@x.

Ved godt at den spacer på bæltet, men ifølge alverdens kloge genladere kan man forlænge levetiden ved at tilpasse så den rammer skuldrene først.

Jeg prøver ihærdigt med 375'eren, der har tendens til hylsterstræk i den grove ende.

Min 7 mm rem indstiller jeg med en krone som shim, så lukker den ikke helt løst med hylstre afskudt i den riffel.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Både 375H&H og 338WinMag er særdeles dødbringende patroner.
Kuglens placering er naturligvis altid mest afgørende, men med dise 2 halvgrove patroner, har du en god margin ved et uheldigt placeret skud på drivjagt - og det forekommer jo!
Jeg har brugt begge på drivjagt, og de er særdeles effektive, men 338'erens rekyl er lidt mindre hvilket betyder noget hvis man skal nå at fornemme hvad der "sker" skudøjeblikket hvilket jeg finder ret vigtigt på drivjagt da det ofte skal gå stærkt.
Låsen er ofte lidt længere i 375, men det er en petitesse.

Nosler har lige lanceret Accubond i 300 grains til .338 og jeg er ret sikker på den skal afprøves på drivjagt næste gang - mest for sjov, for en 225 og 250 grains gør det også godt...

Hvis det stod til mig er .338 mest alsidig, med mindre du vil til Afrika - her er 375'eren overlegen til både til skudstærke antiloper og lovlig til bøffel mv. i de fleste lande.

venligst,
Morten


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#7
Jeg har en ældre SAKO finnbear .338 som jeg har skudt råvildt , kronvildt , elg ,svin og bjørn med, også på drivjagt og den gør det efter min mening godt Den ødelægger ikke mere kød end mine .308 og 30.06 og det er som regel knald og fald Den er trods den lidt grove kaliber tålelig at skyde med , dels den er temmelig tung og man har et godt greb på skæftet ,men den er tung at slæbe op og ned af rocky mountains[Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)