Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6x45
#1
Jeg har nu været på banen et par gange med min 6x45 og den skyder rigtig godt.

Jeg kan dog ikke helt få den hastighed jeg gerne ville have med mine 100grs kugler.

Jeg bruger Vihtavouri N140, men har også Norma 201.

Er der nogen der har ladedata på en 100grs kugle med en af disse krudttyper og hvor i kender hastigheden på ladningen.

Jeg kunne også godt bruge ladedata på 85 grs TSX

Mvh Søren
Svar
#2
Hvor mange grain kan hylstret indeholde og hvilken hastighed vil du gerne op på?

Jeg lader 6,8 spc som ligner din en anelse, der kan jeg med en komprimeret ladning på 30 grain N201 nå 860 m/sek med en 110 grain kugle - i et 26" løb.

Man kunne måske nok nå flere m/sek ved at vælge hurtigere krudt, men så tror jeg trykket bliver for højt.
Svar
#3
tja har samme observation på min 6x50R scheiring (5,6x50R neck up).det er jo 'samme' hylster som 222/223 bare strukket ud mere ud i retning af 222remmag (ca 33½gr H2O mod 6x45's ca 31½ H2O).

Den har 10" stigning (lavet fra en alm 243 barrel blank) og kan ok stabiliser 100gr (Norma FMJBT til topfugl).. men farten er ikke som forventet med QL. ligger på ca 800 m/s m 25,3gr Hogdon H322 - hvor QL siger ca 850 M/s..Men andre kugler fra 75gr t 100gr og andet krudt (BL-C2, Norma 202, VV N135) gav alle 50-100m/s lavere end QL 'forudsigelser'

Så QL er måske ikke så præcis i sine 'gætterier' på disse små hylstre (har nogen en sammenlignings erfaring på alm 222 el 223?). Synes trykmæssigt set på hylsterbund at der var 'nok' tryk til det knækvåben jeg bruger .. så nok ikke så meget at hente ved at 'volde' QL ala erfarign med 375Ruger/URP.

Jeg mangler dog også ladedata (der er ingen praktiske på 6x50R at finde) på patroner der minder om 6x50R (de med samme H2O som fx 6mm PPc etc tror jeg ikke kan overføre da det er mere effktivt hylster).. men vi kunne måske bytte recepter til brug som øvere/lavere bench mark ladning (i forh til forskel på hylster volumen)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#4
Hatigheden er relativt lavere end, hvad jeg kan se fremgår af ladetabeller. Jeg tror ikke umiddelbart jeg kan skalere op eller ned fra 6,8 eller 6x50R, da selv mindre ændringer i de små hyslstre har en ret kraftig betydning.

Jeg har nu fået lidt flere ladedata og vil prøve med N201.

Mvh Søren
Svar
#5
Hej Kjeldsen.

Jeg fik skudt to bukke med Barnes TTSX i 80gr sidste år. (6x45)
Men tror jeg går væk fra de hårde kugler i denne kaliber, da vi ikke har fart nok.
QL: 850m/s Kronoén omkring 800m/s
Jeg lavede en test, hvor jeg skød i vanddunke (sprinklerdunke fra tanken) med Barnes kuglen og syntes ikke selv, at den havde fart nok til, en for mig ok exepantion i forhold til andre test med andre kalibre.

Så du søgte lidt forskellige kugler til afprøvning, fik du fat i noget af det søgte, ellers send en PM hvis du mangler noget har sikkert noget på lager.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#6
Jeg vil foreslå I prøver Sierra´s Pro-Hunter, jeg kan se den fås i 100 grain i cal. 243.

Den har jeg brugt til råvildt og ræv i 110 grain, den giver ok ekspansion uden at gå helt i spåner.
Svar
#7
ok mht hårde kugler har prøvet GMX 80gr og kan få den op ca 840 m/s (QL siger 910-930 m/s) i det QL gættede trykområde jeg pt operer med (ca 3700-4000 bar)..x5O giver så måske de 40m/s ekstra iforh til x45. Men jeg er i rand version(alm Tikka knæklås) hvro i kører bolt action med større tryk ??. ANyway ser ud til at være generel tendens at disse små neckup 6mm.. overestimeres i QL

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#8
Hej Fisker

Jeg fik fat i en række forskellige kugler, som jeg har testet nogle af. De mest præcise i min riffel er fortsat 100 grs hornady IL og 85 grs sierra hollowpoint gameking.

Jeg mangler fortsat at prøve nogle flere 100grs kugler samt 90grs nosler ballistic tip.

Hvis du kan undvære 10-12 barnes TTSX er jeg helt sikkert aftager, for lige at se, hvordag de går min riffel.

@heb
Prohunter indgår også i mine overvejelser.

@wolfskate
Jeg tror måske de små hylstre er meget følsomme med hensyn til at man får valgt den rigtige ladning og krudttype for at opnå QL hastigheder.

Mvh Søren
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by fisker

Hej Kjeldsen.

Jeg fik skudt to bukke med Barnes TTSX i 80gr sidste år. (6x45)
Men tror jeg går væk fra de hårde kugler i denne kaliber, da vi ikke har fart nok.
QL: 850m/s Kronoén omkring 800m/s
Jeg lavede en test, hvor jeg skød i vanddunke (sprinklerdunke fra tanken) med Barnes kuglen og syntes ikke selv, at den havde fart nok til, en for mig ok exepantion i forhold til andre test med andre kalibre.

Hilsen Steen


Hej Fisker

Jeg har skrevet lidt med Barnes om deres TTSX i 6mm. De siger at minimumshastigheden for at sikre en acceptabel expansion er ca. 1900 fps = 580m/s

Det holder 6x45 (V0-800m/s) til ca. 250m og på 150 er hastigheden ca. 680.

Jeg tror nu jeg førsøger mig med den.

Har du billeder af de kugler du expansionstestede??

Mvh Søren
Svar
#10
Hej Kjelsen.

Har først set dit indlæg nu.

Her er et billede af kuglen, skudt på 50m i vanddunke
Bukken jeg skød til var ude på 140m
Ved test i andre kaliber har exepantionen været perfekt.

[Image: i50413607._szw1280h1280_.jpg]

[Image: i50413610._szw1280h1280_.jpg]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#11
Hej Fisker

Tak for billederne.

Jeg kan godt se, hvad du mener, men jeg syntes nu egentlig den har åbnet ok.

Jeg giver det ihvertfald et forsøg !! [Smile]

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)