Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slog schweisshund, anklaget for mishandling
#1
Anklaget for mishandling

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
IN MEMORIAM
Morten Korch 17/1-1876--8/10-1954 Walter Disney 5/12-1901--15/12-1966
Svar
#2
Uheldigt!

Bærer schweisshundene i DK et særligt halsbånd eller andet, som indikerer deres status?

Hvordan havde sagen stillet sig, hvis det blot var en løs hund fra nabolaget, som var ved at kværke et stykke råvildt i haven?

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Hvordan havde sagen stillet sig, hvis det blot var en løs hund fra nabolaget, som var ved at kværke et stykke råvildt i haven?



Du siger noget... Uden særlige kendetegn har man ikke en chance for at genkende en schweisshund, og vil nok antage, at det er en løs hund, der har fået løbet et rådyr op.

De fleste ville nok have gjort som sommerhusejerne og forsøgt at få hunden til at opgive sit forehavende.

Mvh

Otterup
Svar
#4
Tror ikke sweisshundene har nogen særstatus og de er normalt ikke "mærket" med refleks-"vest" eller noget - ud over måske et orange halsbånd.

Desuden gælder loven om hunde vist stadig, og hundeføreren skal stadig kunne standse hunden samt kalde den til sig. Det lader jo til at den har fået "enormt lang snor", hvis folk har antaget det var en løsgående ballademager og folk har nået at reagere, før de så hundeføreren.

Eller hyr.?

Et eller andet sted tror jeg at de enten har været meget hurtige til at reagere, eller så har der været langt mellem hund/hundefører.

Hvis dét er tilfældet - håber jeg sandelig at sommerhusejerne bliver frikendt.!

Og hva' fa'en er det for en udmelding, at de skal kontakte politiet først.?

De har set noget de mener ikke er rigtigt, og har handlet.

Jeg stiller mig i hvert fald heller ikke op og tænker "Lad os lige dobbelttjekke med bureaukratiet først... hvad er lige nummeret til politistationen.?"
Næh tak, jeg har siddet i telefonkø før.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Når hunden slippes er det ikke usædvanligt at den kommer langt væk - meningen er jo, at den skal fange og dræbe - eller i det mindste fastholde - det anskudte stykke vildt. Schweisshundeføreren - og hunden - har for mig at se kun passet deres arbejde. Men måske var det en rigtig god ide at få mærket schweisshundende for at undgå lignende episoder fremover?

Jeg tror de fleste mennesker reagerer, hvis en fremmed hund tager et stykke råvildt i ens have.

Som sagt: Utroligt uheldig episode.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Alle de schweisshunde jeg kender (5-6 stykker) bærer en orange vest med telefonnummer på hundeføreren og hundens navn.
Derudover er de forsynet med en GPS, så jeg mener ikke at man kan tro at det "bare" er en omstreifende hund.

Hvis man vil diskutere husejernes ret til at gribe ind, skal man osse diskutere deres ret til at mishandle hunden så den har skader der kræver medicin flere måneder efter.

Jeg håber derfor at hundemishandlerne får deres straf. Hunden har jo fået sin (uberettiget)
Hvad ligner det at banke hunden med en stige og et sømbrædt. Havde det været en indbrudstyv må man ikke bruge unødig vold. Det betyder at magtanvendelsen skal stå mål med forbrydelsens art og voldsomhed.
Husejerne har åbenbart heller ikke været i stand til at se at dyret var anskudt.
Og til Happy - politiet i Danmark har 114 overalt. 112 i særlige nødstilfælde. Det er almen viden.
Schweisshunde bliver først sluppet til hetz når der er kontakt med det anskudte vildt, men de kan flytte sig uden for hundeførerens synsvidde på få sekunder.
Og jo, schweisshundeførere HAR særstatus. De må bl.a medbringe skydevåben på anden mands grund og de behøver ikke forudgående tilsagn fra markejer for at eftersøge på anden mands mark. Dog skal markejeren efterfølgende kontaktes.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Helt enig med Max..Kender hundeføreren. Hunden havde foruden gps, et bredt halsbånd hvorpå der var skrevet telenr. samt (schweisshund) med store bogstaver.
Happy... Hvor lang snor synes du en schweisshund der hetzer et stykke hjortevildt med en kugle gennem begge bagkøller skal have..

Støver.
Svar
#8
Jeg tilslutter mig Høgh - yderst uheldigt!!

Om så hunden var iført vest, GPS, halsbånd etc... , så kan man ikke forvente at alle mennesker skal vide hvad en Schweisshund er. Jeg forstår udemærket deres forskrækkelse og ubehag ved situationen, men finder samtidigt deres "metoder" til at jage hunden bort helt og aldeles upassende.

Jeg er ikke overbevist om at en anmeldelse er den bedste løsning i sagen - måske et forligs-møde kunne være en mere fredelig løsning.

Husk nu, hvad vi som jægere finder helt naturligt - er meget frastødende på uoplyste ikke-jægere.

Men igen - yderst uheldig episode.

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Jeg tilslutter mig Høgh - yderst uheldigt!!

Om så hunden var iført vest, GPS, halsbånd etc... , så kan man ikke forvente at alle mennesker skal vide hvad en Schweisshund er. Jeg forstår udemærket deres forskrækkelse og ubehag ved situationen, men finder samtidigt deres "metoder" til at jage hunden bort helt og aldeles upassende.

Jeg er ikke overbevist om at en anmeldelse er den bedste løsning i sagen - måske et forligs-møde kunne være en mere fredelig løsning.

Husk nu, hvad vi som jægere finder helt naturligt - er meget frastødende på uoplyste ikke-jægere.

Men igen - yderst uheldig episode.

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........



Uanset om hunden har vest på eller ej, så er det bare ikke den måde man behandler et dyr på. Uanset hvilken situation der er opstået.

Dyre mishandling kan ikke på nogen måde forsvares[}Smile]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#10
Hvis hunden har været tydeligt mærket så er sagen en helt anden. Grunden til at jeg overhovedet startede den diskussion var, at det var uklart om hunden overhovedet kunne identificeres som schweisshund. Det er det så ikke længere....

Måske er dette en god anledning til at starte en oplysningskampagne, så "almindelige borgere" finder ud af, hvad schweisshunde er?!

M.h.t. til reaktionen på at en hund i ens have affanger et stykke råvildt, så er jeg temmelig sikker på at de sigtede har opfattet hundens arbejde som "dyremishandling" i situationen. Igen: Hvis det bare er en tilfældig fremmed og ikke identificerbar hund, som trækker et stykke råvildt ned på din parcel - hvad gør du så? Hvad gør du hvis det er naboens kat, som affanges. Hvad gør du, hvis det er din datters kat? Ringer til Politiet?

I det nævnte tilfælde har der åbenbart ikke været tvivl om at hunden var schweisshund og så skal hammeren naturligvis bare falde stenhårdt - præcis som hvis det var en politihund man forhindrede i at udføre sit arbejde.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Jeg tilslutter mig Høgh - yderst uheldigt!!

Om så hunden var iført vest, GPS, halsbånd etc... , så kan man ikke forvente at alle mennesker skal vide hvad en Schweisshund er. Jeg forstår udemærket deres forskrækkelse og ubehag ved situationen, men finder samtidigt deres "metoder" til at jage hunden bort helt og aldeles upassende.Jeg er ikke overbevist om at en anmeldelse er den bedste løsning i sagen - måske et forligs-møde kunne være en mere fredelig løsning.

Husk nu, hvad vi som jægere finder helt naturligt - er meget frastødende på uoplyste ikke-jægere.

Men igen - yderst uheldig episode.

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........



Uanset om hunden har vest på eller ej, så er det bare ikke den måde man behandler et dyr på. Uanset hvilken situation der er opstået.

Dyre mishandling kan ikke på nogen måde forsvares[}Smile]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!



Hvis du ellers gider læse hvad jeg skriver[}Smile] - så ville du se at vi faktisk er enige!!

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#12
dette kan ses fra begge sider:jeg har kæmpe respekt for schweisarbejdet og benytter førene med taknemlighed hvis det er nødigt.
men: hvis hunden ikke bærer en tydelig mærkning ville jeg nok selv være tæt på på en sss

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Og til Happy - politiet i Danmark har 114 overalt. 112 i særlige nødstilfælde. Det er almen viden.



Det ved jeg også udemærket godt - men i en tilspidset situation der pludselig opstår, er det ski ikke noget jeg tror jeg kommer til at tænke over.
Det er bare skride direkte til handling.

De sweisshundeførere jeg har kendskab til, de 5-6 jeg har set arbejde gennem tiden, har alle haft 100% kontrol over hunden og kan standse eftersøgningen indtil hundeføreren selv har været helt med.
Dvs at hunden ikke bare har kunnet løbe helt ude af syne og evt til Nykøbing Falster uden opsyn og springe på det nødstedte/anskudte vildt dér.

Sweisshunde HAR ikke "særstatus" - jo de har et særligt arbejd, jo, og hundeførere kan naturligvis vælge at give hunden en markering på som angivet "SWEISSHUND" eller noget, som eks en vest.

Dog har jeg ikke set det brugt selv.

Så HVIS hunden ikke var "markeret" så man kunne se det var "officielt ærinde" - og HVIS hundeføreren har været ude af syne eller langt nok væk til ikke at have kontrol over sin hund...

Så burde udfaldet af sagen, IMHO, stadig falde til fordel for sommerhusejerne, idet de kun har reageret på hvad de så.

Hvis i ser et overfald i Jomfru Ane Gade i Ålborg..... ringer i så til Politiet og/eller Statens Filmcentral, Finn & Jacob og tjekker om de er ved at indspille en film.?

Nej, det er sku da først bagefter, at man får øje på kameraet - nogle ting er vigtigere at tage handling på HER OG NU.!

At en hund der overfalder et stykke vildt, er måske lidt ude af proportioner at tage handling på - kan vi se som jægere.

Men de er sommerhusejere og ikke nævnt som jægere.

De har vel bare villet redde et dyr fra en tilsyneladende løsgående hund.!

Hvad galt er der i det.?

Ok, stigen og sømbrættet virker måske voldsomt - men det er "forhåndværende midler" og med stor sikkerhed ikke noget de kørte i Brugsen for at hente, for nu skulle hunden fandeme ha'.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
Udfra billedet, nu han har taget sig tid til at posere i jagttøj og gevær på ryggen, måtte man formode at han også ville have vist evt gul/orange vest med "SWEISSHUND" hvis han har haft det.

Det er udelukkende udfra billedet at jeg tænker ovenstående.!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#15
Synes denne tråd bærer præg af en masse dobbeltmoralsk sludder.

1) var det en af jeres hunde, der blev behandlet sådan,havde piben sikkert en anden lyd.

2) havde i anskudt et stykke vildt, ville I vel være taknemlige for hjælpen.

3) hunden er mærket med tlfnr, sender og påskriften schweisshund. Det burde måske få en klokke til at ringe.

Personligt mener jeg, det er noget forbandet svineri. Kender selv pågældende hundefører, der gør et kæmpe stykke arbejde på området. Desværre har han så en ødelagt hund nu...

Synes det er en voldsom måde at reagere på. Meget. Man kunne vel have brugt sit nok så retfærdige gen en kende mere hensigtsmæssigt.

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Udfra billedet, nu han har taget sig tid til at posere i jagttøj og gevær på ryggen, måtte man formode at han også ville have vist evt gul/orange vest med "SWEISSHUND" hvis han har haft det.

Det er udelukkende udfra billedet at jeg tænker ovenstående.!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Hej Happy,

Læser du slet ikke hvad der bliver skrevet i tråden [?] Støver skriver jo lige netop at hunden er "uniformeret":

Helt enig med Max..Kender hundeføreren. Hunden havde foruden gps, et bredt halsbånd hvorpå der var skrevet telenr. samt (schweisshund) med store bogstaver.
Happy... Hvor lang snor synes du en schweisshund der hetzer et stykke hjortevildt med en kugle gennem begge bagkøller skal have..

Støver.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#17
Og Velkommen tilbage til BigDane, vi er nogle der har savnet dine bramfrie udtalelser, selvom man ikke nødvendigvis er enig

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#18
@Happy
Nu træder du vande......det er rent gætteri fra din side at han muligvis ikke har en vest til hunden.
Nu ved vi jo fra støver at det havde den. Der er kommet en fotograf og har bedt om et billede og det har han fået.
Nu ved jeg godt at jeg er lidt ude på at provokere, men hvordan er indstillingen til dyrevelfærd (især hunde) i Grønland.......jeg har min mening om det fra det års tid jeg arbejdede i Grønland.
Kan vi blive enige om at det faktum at hunden tog skade er overreaktion i denne situation.
Det bør man ikke kunne frifindes for. Hunden kan muligvis være ødelagt som schweisshund og prisen på en erfaren hund ligger langt over hvad sommehusejerne i deres vildeste fantasi kan forestille sig. (naturligvis gætværk fra min side [Wink])
I Sverige koster sådan en hund mellem 25.000 og 50.000 Skr.

Lad os få sagen for en dommer og så ser vi hvad han takserer denne voldssag til.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
@ lani... Mange tak. Rart at kunne bidrage lidt til debatterne her i den kolde vintertid [Wink]

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Flemming

Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Udfra billedet, nu han har taget sig tid til at posere i jagttøj og gevær på ryggen, måtte man formode at han også ville have vist evt gul/orange vest med "SWEISSHUND" hvis han har haft det.

Det er udelukkende udfra billedet at jeg tænker ovenstående.!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Hej Happy,

Læser du slet ikke hvad der bliver skrevet i tråden [?] Støver skriver jo lige netop at hunden er "uniformeret":

Helt enig med Max..Kender hundeføreren. Hunden havde foruden gps, et bredt halsbånd hvorpå der var skrevet telenr. samt (schweisshund) med store bogstaver.
Happy... Hvor lang snor synes du en schweisshund der hetzer et stykke hjortevildt med en kugle gennem begge bagkøller skal have..

Støver.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]



Jo, jeg læser det skam, men fik ikke kommenteret at et "bredt halsbånd" med tlfnummer og "SWEISSHUND" næppe er det første man lige lægger mærke til, når man ser et sådant overgreb.

Og mht til hvor lang "snor" en sådan hund skal have - så skal "snoren" være max så lang, så hunden altid kan standses og komme tilbage under kontrol med normal stemmeføring.

Ellers er den i min mening uegnet at slippe løs.

Mht grønlandske hunde, så aner jeg ikke en hujende fis om de faktiske forhold idet de ændrer sig meget fra by til by, men kender godt de dårlige nyheder og "ammestuehistorier".

Derudover bor jeg i Nuuk, ca 500+ km syd for Kangerlussuaq/Sdr.Strømfjord som også er grænsen for hvornår man må holde slædehunde.
Ja, jeg går ud fra der menes slædehunde, idet der spørges til hunde på Grønland og der ikke menes "skødehunde".

Med andre ord, jeg skal tage en flyrejse på 55 minutter med DASH7 for at komme nordligt nok til overhovedet at møde en slædehund.!
Alternativt 2½ time med DASH7 til østgrønland hvor der også bruges slædehunde.

Men det er anderledes "arbejdshunde" som ikke får lov at strejfe rundt, som har alderledes kræfter og udholdenhed - og som man på en helt anderledes måde må sætte sig i respekt overfor og kan af samme årsag ikke opdrages på samme måde.

Prøv du at sætte den klein hønsehund foran en bobslæde med en 15 kg knægt på - og se hvor længe den holder.
Alternativt tag 8 slædehunde, én 200 kg slæde, 400 kg gods og én person på 70 kg - og se hvor længe DE holder.!

Alle kender jo også til det "faktum" at grønlændere drikker som huller i jorden... uvidende at grønland har et lavere alkoholforbrug pr indbygger end mange europæiske lande.
Jo, det har været faktum engang - men det har det ikke været i en årrække.

Det gode gamle ordsprog om... at der skal mindst 10 gode historier til at slette én dårlig historie... stadig må siges at holde vand.

Under forholdene som jeg lige kan se ud fra billedet, såfremt billedet ellers var representativt - og teksten i artiklen, så MÅ der have været langt fra hund til hundefører.

Og et "bredt halsbånd med tlf-nr og SWEISSHUND" har åbenbart ikke været noget sommerhusejerne har focuseret på.

Og jeg forstår dem godt.!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)