Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel.....Kaliber igen igen.
#1
Hej.

Jeg går lidt med en ide om, at jeg skal have en riffel mere. Beslutningen er ikke helt taget endnu, men vil lige forhøre mig lidt.

Den skal bruges til eropæisk storvildt, jagt i Afrika (ikke big five) også skal den kunne skyde langt (baneskydning). Sidst nævnte ved jeg godt at de fleste rifler kan.[Smile] Det behøves ikke at være en ultra let riffel pga. rekyl, men skal dog stadigvæk kunne anvendes til jagt.

Også må det gerne have plastskæfte og varmint udseende.

Jeg havde selv forstillet mig en Tikke T3 super varmint kal. 338WM.?

gode råd og ide`er modtages gerne.

Mvh. bbs
Svar
#2
Vilken kaliber, har du i forvejen...[?]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Det kræver nok en Custom pibning og genladning, men hvad med 338-378 Weatherby Magnum?

Så får du 1000+ m/s med en 200 grains kugle, og de tunge kugler kan levere over 7000 Joule ved mundingen.
Piben kommer dog til at være kortlivet...

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
har nævnt det før og gentager det gerne igen - hvis du ikke skal skyde the big five, vil en .308 Win klare mindst 98% af de arter du kan komme i tanke om.

Det kommer måske lidt på tværs af ønsket om endnu en riffel, men det er altså tilstrækkeligt til langt det meste - også afrikansk plains game.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#5
Jeg er helt med på at man når langt med en 30-06`er som jeg også har i forvejen[8D], men nu er det ikke fornuften der taler til mig. Nok nærmere det at have en riffel mere i et lidt kraftigere kaliber. Jeg genlader selv og jeg havde også 338LM i tankerne, men den er jo lidt hård ved piberne i forhold til en 338WM.

Jeg har en ide`om at jeg skal prøve 600m bane måske længere hvis jeg da ellers kan ramme noget på de 600m.

Jeg har skudt med 375HH(300grains) og 358 mag.(250grains) og bevars man kan da godt mærke når skudet går, men syntes nu ikke jeg har større problemer med rekylen.
Svar
#6
8 MM Remington Magnum.[Smile]
Ingen problemer, når du lader selv. 375 H&H hylster sendt en tur op i 8 mm diesættet, også 75 grains mrp krudt, og en 196 grains kugle.
Wupti, så har du nogle fine 8 mm fireformet hylster[Smile]
Lidt sjovere end 338 win, hvis du spørger mig[Wink]
Med en 160 grains kugle, og godt optanket hylster, så skyder den rimeligt fladt.

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#7
Jeg kan bare sige - igen - jeg ELSKER min 338WM [^]

- lige tilpas rekyl
- stor dræbeevne - også på langt hold - og til skudstærkt vildt (også større afrikanske antiloper)
- masser af projektiler på markedet (fra 180 - 300 grains)
- brænder ikke piben af sådan lige
- ikke for laaaaang låsegang
- relativt billige hylstre

338 Winchester Magnum - yep - den er godkendt![^]


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#8
Jeg skyder osse .338WM

Kraftig nok til det meste uden at være så kraftig som 375HH og fuldt håndterbar uden at være perfekt til almindelig målskydning eller feltskydning.

For mig er det en ren jagtkaliber.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
8mm rem. havde jeg også i tankerne på et tidspunkt, men som "mvk" skriver, så er der en del projektiler til 338 at vælge imellem.

kan man sige noget dårligt om 338WM....Tænker på præcision, hvis man ser bort fra rekylen.

Det burde da også være muligt at skaffe amo. til 338wm på en evt. udlandsrejse. Den er jo temmelig udbredt over det meste af verden.
Svar
#10
hej jeg har en tikka T3 varmint i 338wm. og er utrolig glad for den. den laver trekløver både med tsx og screaner. jeg fik monteret kick stop i skæftet fra ny og en vintileret bag kappe og syntes ikke den er slem at skyde med. havde den med på to feltskydninger sidste år uden at have en øm skulder bagefter. du er velkommen til at prøve den. den befinder sig i det nordjyske.hilsen trier
Svar
#11
Jeg har en Sako finnbear .338 som bliver brugt til lidt af hvert og er helt enig med M@X2.0 og mvk
Jeg har fået hjemmerullet ammunition så kuglebanen minder meget om 30.06
Sako laver .338 i flere modeller
Så på med vanten[Big Grin]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by bbs

8mm rem. havde jeg også i tankerne på et tidspunkt, men som "mvk" skriver, så er der en del projektiler til 338 at vælge imellem.

kan man sige noget dårligt om 338WM....Tænker på præcision, hvis man ser bort fra rekylen.

Det burde da også være muligt at skaffe amo. til 338wm på en evt. udlandsrejse. Den er jo temmelig udbredt over det meste af verden.

Ang. købe amo. så er 8 MM RM, lige til at lukke op og skide i..[V]
Den blev jo " Dræbt " tilbage i 1985[xx(] Da Remington tog den ud af deres katalog igen. Født i 1978, død i 1985. Sikke et kort liv, for sådan en dejlig kaliber[Smile]



"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by bbs

8mm rem. havde jeg også i tankerne på et tidspunkt, men som "mvk" skriver, så er der en del projektiler til 338 at vælge imellem.
kan man sige noget dårligt om 338WM....Tænker på præcision, hvis man ser bort fra rekylen.
Det burde da også være muligt at skaffe amo. til 338wm på en evt. udlandsrejse. Den er jo temmelig udbredt over det meste af verden.



Min skyder rigtigt godt - holder også trekløver med 225 grains Accubond - Nosler laver hele 5 kugler i Accubond til 338! (180,200,225,250,300 grains) - så behøver man jo ikke ønske sig meget mere vel? [Big Grin]

Du er velkommen til også at afprøve min når en lejlighed byder sig - Det er naturligvis en Kongsberg 393[:p]

Når man fyrer en 338'er af første gang kan man ikke lade være med at tænke på, at det er godt man ikke står i den anden ende!
Har skudt omkring 30 stykker vildt med denne patron og INGEN er gået mere end 10 meter og de fleste er røget ned på stedet.


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#14
.30/378WeatherbyMagnum er nok en af mine ønskekalibre.

Den æder godt nok piber med 1.000-1.500 skuds mellemrum, men det ser jeg ikke som noget større problem. For, HVOR meget kommer man egentlig til at skyde med den.?
Selvom jeg elsker lange afstande, så må jeg sande at 90% af min skydning foregår indenfor 200m

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#15
Har haft en Tika model 595 i 338 WM og solgt den igen.
Fed kaliber til jagt da du altid føler at du har det ekstra der skal til uanset hvad du har for - selvfølgelig ikke big five, men ellers.
Når det er sagt, så var den for mig ikke en kaliber man lå og trænede med på skydebanen. Efter 20-25 skud gad jeg ligesom ikke rigtigt skyde mere og var rimeligt træt i hovedet resten af dagen, og det var der mit største behov var - så derfor solgte jeg den.

Man kunne muligvis have nået langt med et kick-stop og bedre bagkappe (var for øvrigt ikke tosset på den model jeg havde), og muligvis en mundingsbremse, men så synes jeg at den ikke er så handy til jagt, og ikke bare en riffel man lige kan snuppe i våbenskabet uanset hvad man nu lige skulle. Men hvis det du ønsker er en erdudatossetforenkaliber-riffel, ja så er den da bare iorden....

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#16
Efter mange gode år med .338 Win mag gik jeg for nogle år siden over til .375 H & H som rejseriffel af to årsager:

1. Den er lovlig til alt

2. Ammunition er lettere at få fat i end til noget andet storvildtkaliber. Enhver PH i afrika har en halv kasse patroner liggende i handskerummet på Landcruiseren....

Med 250-270 gr. projektiler er rekylen den samme som 338'eren. Med TTSX får du en fin langskudsladning. Med 350 gr. kan du uden bekymringer eller besvær vælte en pelefant.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#17
Tak for de mange gode inputs og tilbud om at prøveskyde med jeres rifler....Er bosat på østfyn, så der er laaaangt til nordjylland.[Wink]

Jeg har på et tidspunkt overvejet 375HH også ,men syntes nu jeg kommer tilbage til 338wm igen.

Lige en tanke jeg fik idag.

Hvis jeg vælger 338WM er det så muligt at kamrer den om til 338LM, hvis jeg om nogle år skulle få lyst til det.??? og i så fald, hvilken rifler vil så være mest egnet. Der bliver jo noget med længden af magasin og låsen osv.... også skal det jo også kunne holde til det.?? Jeg er ikke ekspert på området.
Svar
#18
Min Sako 75 338WM skyder også trekløver med hjemmerullet Hornady Interlock 250gr.

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako skal være en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#19
Hvis du skal have noget andet, vil jeg også foreslå 338 win mag. Du kan i terorien godt kamre om til 338 LM, men mange låse vil være for korte til LM.

Jeg skyder selv med 338 win mag, og det er den eneste riffel, der ikke har været udskiftningstruet (og den kører nu på tyvende år).

338win mag er et ganske præcist kaliber. Jeg mener at Nosler i deres genladningsmanual n.5 skriver, at det er et af de magnumkalibre, der erfaringsmæssigt har et af de største præcisionspotentialer.

Hvis du går og pønser på 338LM ville jeg nok tage hele skridtet til 375HH. Ijhverfald, hvis fokus er jagt og rejser og kun sekundært baneskydning.

Mvh Søren
Svar
#20
@bbs,

hvis du bor på østfyn så er der ikke så langt til at prøve en 338´er....[Wink]
Det kan godt arrangeres.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)