Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor træffes vildsvin bedst ?
#1
Nu har jeg også kigget lidt på tidligere indlæg med Franz og jeg har svært ved at se helt præcist hvor han rammer dem hver gang ? Da jeg selv skal på vildsvine jagt om et par uger, er jeg meget interesseret i at vide helt præcist hvad jeg får det bedste resultat ud af mht. skudplacering.

Umiddelbart, så virker det jo som om at de stort set lægger sig på samtlige shots han laver og når jeg kigger på den svenske skudemulator, så siger den at stort set uanset hvor jeg rammer, så er flugtafstanden mellem 10-50m.

Vil min 45-70 være ok til at skyde direkte på bladet på et vildsvin mon ?

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
Skyd som på alle andre dyr. Bag forbenet og så midt i dyret.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Helt enig med Yeti. Det er en rigtig god 'tommelfingerregel'.

Et dyr der er ramt i lungerne dør og der er overskuelige grænser for hvor langt det kan rende. Slut, prut - finale.

Måske kan der i øvrigt hentes lidt inspiration her:

http://www.jagareforbundet.se/global/Webbjaktskolan/jaktskolan.htm

MVH
Klaasehaans
Svar
#4
Hovedet?
H
Hogmeister
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by barebow

Nu har jeg også kigget lidt på tidligere indlæg med Franz og jeg har svært ved at se helt præcist hvor han rammer dem hver gang ?
Vil min 45-70 være ok til at skyde direkte på bladet på et vildsvin mon ?



Han skyder dem på halsen. For at de lægger sig som han får dem til, så skal han ind og skade centralnervesystemet, hvis ikke vil de rende et stykke, eller i det mindste have et bevægmønster der tyder på en forbindelse fra hjernen til resten af kroppen.
Når der slukkes for vildtsvinene som der bliver gjort i de vildtsvinefilm han er med i, så er det fordi centralnervesystemet (CNS) er sat ud af drift.
Dermed ikke sagt at man kan komme ud for at der er nogen der smider sig uden at CNS er indvoldveret, det er bare ikke det normale mønster.

Ligesom vi alle kende at vores vejrtrækning blokkeres ved et slag i solar plexus (plexus solare på latin), så er der også et nervecenter under "armhulerne" om man vil (plexus brachialis), og hvis man lammer dette kan man også komme ud for at de går i jorden som ramt af lynet.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#6
Hej Barebow,

Jeg stod akkurat i dit dilemma for 3-4mdr siden, hvor jeg skulle på første grisejagt (drivjagt).

I sidste ende valgte jeg strategien, som frischling ifm drivjagt, at lade skuddet gå lige over forbenene midt på kroppen, så der er en hæderlig margin ift hvor skuddet faktisk rammer i sidste ende.

Jeg skød med 9.3x62 og en fabriksladet u-bonded CoreLokt på 285grs. Hvis det relativt langsomme, tunge projektil skulle træffe nogen knogler kunne grisens bevægemekanik beskadiges samtidig med at hjerte-lunge regionen blev truffet. Næste gang vil jeg dog prøve med noget mere solidt såsom Accubond, Oryx eller TTSX i 9.3'eren.

To grise fik den behandling med forskelligt resultat. En 2-åring skudt på 50m luntede godt 100m og en lille 1-åring skudt på 15m spurtede ca 30m før den faldt. Gennemskud ved begge.

Hvis der er tale om jagt ved foderplads, hvor grisene er mere rolige, ville jeg klart overveje at tage min 6.5'er og gå efter nakken. Meen min 9.3'er er nok favoritten (koblet med bladskud).

Din 45-70'er ville da være en fin grissekanon.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#7
Hvis det er om natten: Hovedet.

Mvh.
Fair
Mvh.
Fair
Svar
#8
Maximal sandsynlighed for succes:

Skyd dem på bladet. Sigt efter skulderen som vender væk fra dig. Hold et eller andet sted imellem 1/3 og 1/2 oppe fra bunden. Rammer du en eller begge skuldre, så render den ikke langt.

Din 45-70 er helt fin til jobbet. Selv skyder jeg med alt muligt - hidtil mest med .30-06. Fremover skyder jeg dog kun med noget som med sikkerhed giver gennemskud på drivjagterne (ellers gider polakkerne ikke eftersøge det!!!). Også i den sammenhæng er din .45-70 fremragende.

Hoved og halsskud er IKKE noget at eksperimentere med før du er meget fortrolig med både riflen og vildtarten. Jeg har selv skudt i 56 svin de seneste 7 år - en del af dem pænt store, og godt halvdelen af dem på drivjagt. Jeg skyder fortsat målrettet efter bladet og tror egentlig ikke at jeg nogensinde ændrer den praksis. Jeg ødelægger lidt farskød men med et gennemsnitligt patronforbrug på 1,24 skud pr. gris, så synes jeg s'gu ikke, at jeg behøver pille ved recepten.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Håller med skjut på bladet ger bra effekt och marginal om det blir fel. Vilken normal klass ett kaliber duger till att skjuta en gris. Kanske man med 45-70 skall vara försiktig på sneda motskott på stora galtar då risken finns att kulan glider av. Jag har gått tillräckligt med eftersök på käkskjutna grisar så jag varnar starkt för huvud skott. Det finns ingen som säkert kan skjuta huvud skott på en åtel ett snabbt ryck med huvudet i skott ögonblicket och skadskjutningen är gjord. Är man rädd om köttet skjut istället bakbladet ger 10-50m flyktsträcka men det är inget problem.
Svar
#10
Nemlig....

Man skal også huske på dem som får opgaven med eftersøgning på en anskudt gris - det kræver en god hund, og kan betyde en hurtig reaktion for at få skudt kræet inden den foranstalter sig med et angreb på skytten[xx(]
Det er ganske nemt at lave en grim anskydning ved at forsøge sig på hovedskud midt om natten - det er få der behersker en sådan kunstart.

Citat:quote:

Originally posted by MattiasE

Håller med skjut på bladet ger bra effekt och marginal om det blir fel. Vilken normal klass ett kaliber duger till att skjuta en gris. Kanske man med 45-70 skall vara försiktig på sneda motskott på stora galtar då risken finns att kulan glider av. Jag har gått tillräckligt med eftersök på käkskjutna grisar så jag varnar starkt för huvud skott. Det finns ingen som säkert kan skjuta huvud skott på en åtel ett snabbt ryck med huvudet i skott ögonblicket och skadskjutningen är gjord. Är man rädd om köttet skjut istället bakbladet ger 10-50m flyktsträcka men det är inget problem.



[Image: t3tactical.gif]
Svar
#11
Jeg har nu googlet en del om folk der har skudt grise med sådan en som min med FTX 325 grains Leverevolution og det ser ud til at det vil fungere fint med at skyde på bladet med den da den åbenbart ikke ekspandere så heftigt selvom den træffer knogle. Om der kommer til at være noget kødspild er underordnet så længe den går ned. Der er en del klip på youtube hvor der skydes i hjerte/lunge regionen med 45-70 og de går stadig ingen steder. Skal ikke kunne sige om det er fordi den leverer en ret stor hydrostatisk effekt, men jeg er i al fald fortrøstningsfuld om at den sagtens kan klare jobbet.

Skal blot ha en überlaüfer, så det går nok. Den vejer vel omkring 60-70kg.

Billeder følger når grisen er i hus [Smile]

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#12
Ja skjuta en gris på 60-70 kg med 45-70 inga som helst problem. Sikta på bladet eller strax bakom och du har till 100% en död gris sen om den ligger på platsen eller springer några meter har ju ingen som helst betydelse. Som sagt inget att ora sig alls för tar kulan rätt dör grisen. Knäck o bräck
Svar
#13
Hej Barebow

Jeg beklager. Jeg kom til at give det kedelige 'jagtfrokostteoretiker-svar' ovenfor. jeg ved sørme ikke hvad der gik af mig!

Du bør naturligvis sigte efter hovedet på grisen. Helst i mørke og gerne på ekstraordinær stor 'Varmint-afstand'. Hvis det - mod forventning - skulle gå galt kan du altid argumentere med at grisene mange steder anses for skadevoldende. Du kan evt. også vælge at kombinere argumentationen med, at din jagtherre eksplicit har udtrykt ønske om absolut minimal kødødelæggelse med afsæt i hans tid i Skotland. Du bør undgå at anvende evt. 'mærkevarejagttøj', Det opdager grisen med det samme og du kunne nemt blive mistænkt for at være mere teoretisk end praktisk orienteret. En blå kedeldragt er langt bedre. Det understøtter også i højere grad 'jeg-jager-kun-for-kødets-skyld-indtrykket' og distancerer dig fra de tosser der spilder tid på at præparere og hænge trofæer op.

Knæk & Bræk!

MVH
Klaasehaans
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Klaasehaans

Hej Barebow

Jeg beklager. Jeg kom til at give det kedelige 'jagtfrokostteoretiker-svar' ovenfor. jeg ved sørme ikke hvad der gik af mig!

Du bør naturligvis sigte efter hovedet på grisen. Helst i mørke og gerne på ekstraordinær stor 'Varmint-afstand'. Hvis det - mod forventning - skulle gå galt kan du altid argumentere med at grisene mange steder anses for skadevoldende. Du kan evt. også vælge at kombinere argumentationen med, at din jagtherre eksplicit har udtrykt ønske om absolut minimal kødødelæggelse med afsæt i hans tid i Skotland. Du bør undgå at anvende evt. 'mærkevarejagttøj', Det opdager grisen med det samme og du kunne nemt blive mistænkt for at være mere teoretisk end praktisk orienteret. En blå kedeldragt er langt bedre. Det understøtter også i højere grad 'jeg-jager-kun-for-kødets-skyld-indtrykket' og distancerer dig fra de tosser der spilder tid på at præparere og hænge trofæer op.

Knæk & Bræk!

MVH
Klaasehaans



KLASSE [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#15
Ting jeg SKAL ha styr på i dette forum:

  • Lyt altid til hvad andre erfarne skriver (hvilket jeg også gør)
  • Husk aldrig at sætte et komma forkert i din forespørgsel. Det være sig et forkert tal i angivelse af grains, kaliber eller deslige, en forkert fortolkelse af hvad der er en ruddel og hvad der er en rotte
  • Husk at fordi du er nyjæger, så er det ekstremt vigtigt at huske alt ovenstående...

@Klaasehaans

Tjo.

Tror nu nok at jeg kan leve med de "jagtfrokost teoretiske" svar, så længe jeg samler erfaring som nyjæger [Wink]

  • Varmint afstand.. aner ikke hvad det er
  • Hovedskud må være noget min 6.5 ka ramme.. men den kommer ikke med
  • Overtræks Realtree med blade på til en 500 krone er sikkert ligeså godt som Härkila til en million

Det må gå ud på at få det bedste ud af det og statistisk set, er det vel fint nok at samle input fra så mange erfarne resourcer man nu end ka finde og prøve på at danne sig et overblik over hvad der vil være den bedste løsning, udfra den samlede erfaring [Wink]

... så det skal lige siges at jeg stadig er meget taknemmelig for alle svar på min forespørgsel.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#16
Jag funderar över ditt vapen val. Varför åka med en 45-70 och en 1-4x22 kikare om det är vakjakt på gris ? Din 6,5x55 och 3-12x56 kikaren hade varit ett mycket bättre val. Det har ingen betydelse vilken av kalibrarna du använder en uberlaufer kommer att dö av bägge men kikaren har stor skillnad risken finns att du inte kan se grisen i den lilla kikaren men den stora hade gått fint att avlossa ett säkert skott. Nej jag tycker du skall tänka om för din egen skull. Din 45-70 är ett bra vapen på drevjakter på dagen men på natten har kikaren allt för dåligt ljusvärde för att fungera.
Mitt favorit vapen för vakjakt på mindre grisar(fungerar även till större) är en 6,5x55 med en gammal sob 8x56 kikare.
Svar
#17
@MattiasE

Der hvor jeg har set grisene tidligere er maximal skudafstan ca. 70m og det er ikke drivjagt, men nærmere at jeg vil skulle gå rundt i terrænet for at finde dem og så afgive skud og jeg er meget mere til at anvende min 45-70 når distancerne er relativt korte og ligeså meget fordi den er mit foretrukne våben pga. funktionaliteten den har. Den har lidt drawbacks da den er ikke dur super til på længere distancer, men den leverer varen indenfor hvad jeg synes min personlige realistiske grænse er med skudafstand og jeg kan repeterer virkelig hurtigt med den

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#18
Hvorfor ikke tage begge rifler med ?

Så kan du gå rundt med 45-70´eren om dagen, og hvis der skulle åbne sig en mulighed for at sidde på anstandsjagt om aftenen/natten tager du 6,5X55´eren med ud til det.

Hvis du skal til Sverige skal du bare inddeklarere begge rifler, det koster ikke ekstra. Er det Polen er det endnu nemmere, bare begge rifler er i våbenpasset, kan du tage dem med uden videre.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by barebow

@MattiasE

Der hvor jeg har set grisene tidligere er maximal skudafstan ca. 70m og det er ikke drivjagt, men nærmere at jeg vil skulle gå rundt i terrænet for at finde dem og så afgive skud og jeg er meget mere til at anvende min 45-70 når distancerne er relativt korte og ligeså meget fordi den er mit foretrukne våben pga. funktionaliteten den har. Den har lidt drawbacks da den er ikke dur super til på længere distancer, men den leverer varen indenfor hvad jeg synes min personlige realistiske grænse er med skudafstand og jeg kan repeterer virkelig hurtigt med den

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22


Min erfarenhet är att smygjakt på vildsvin är effektivast på natten. Smygjakt på dagen är knappt något som fungerar annat än i hägn. Skall du lyckas är ett bra kikarsikte det som gör skillnaden. Snabb omladdning behöver man inte på vak och pyrsch jakt på gris. Ofta gör mörkret att man blir blind ett par sekunder efter skottet (mynnings flamman) och grisarna springer oftast runt så möjligheterna till ett andra skott är mycket små. Gör som någon föreslog ta med bägge riflerna då du garanterat kommer att ha behov för den store kikaren. Jag har haft många nyjägare på jakt hos mig och på grisjakter på natten är just ett ljust starkt kikar sikte det som gör skillnaden på om det blir något eller ej.
Svar
#20
Da vi er et par stykker der er nyjægere, har vi valgt igen at få lidt erfaring ved at tage til Røgegård jagtfarm for at prøve at skyde vildsvin. Det bliver fuldstændig samme som vi gjorde sidst da vi tog dertil for at få noget erfaring med at skyde krondyr. Jeg har arrangeret turen fordi ingen af os vil tage til sverige, tyskland, polen eller lignende på jagt før vi ved nogenlunde hvordan eksempelvis vildsvin agerer. Det primære er at gå rundt på de 85 hektar, finde vildsvinene og skyde dem på behørig afstand, uden at det bliver driv eller trykjagt. Da vi er ret nye i det, så vil vi helst skyde til stillestående vildt i første omgang. Vores agenda:

  • Sejle Odden-Århus kl 8.30
  • Gå i skydebiograf hos Nystrøm og Krabbe
  • Overnatte i jagthytten hos Røgegård
  • Skyde en überläufer hver dagen derpå
  • Brække dem
  • Århus-Odden hjem og hænge dem op

Det gik rigtig fint med at vi alle 3 fik en kronkalv hver sidst, så nu gentager vi succeen men jeg har så samlet 5 nyjægere til denne tur, så det bliver nok super hyggeligt og lærerigt for os alle [Smile]

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)