Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Marlin 1895 Cowboy
#1
Hej -

Er der nogen der ved hvor der står en 1895 Cowboy i 45/70 med 26" løb til fornuftig penge???

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#2
Har Leo Nielsen, Ålborg Våbenhandel, den ikke på programmet.??

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
hvad er fornuftig penge?? har en som har skudt 30 skud

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#4
Hej - lidt om baggrunden for forespørgselen...

Lillebror siger at han har booket en drivjagt på vildsvin og krondyr i december i Polen - flink fyr [Big Grin]

Da jeg ikke har noget i skabet der er større end 6.5x55/30-30Win - ja så skal jeg jo gøre et eller andet...

Min første (og den fornuftige indgangsvinkel) ville være at få et vekselløb til min Tikka M65 6.5'er - lidt kedeligt men det sikre valg...

Meeeen - da jeg er rendyrket leveraction fetichist - ja så er der jo også muligheden med en Marlin 1895 CB i 45/70 - den mest spændende og eksotiske løsning [:p]

Så hvad skal jeg gøre i??? Grunden til at ikke bare råber YIIHAAAA og køber en ny CB'er er at jeg aldrig har skudt med noget større end 6.5'eren/30-30'eren (ved ikke lige hvad for en der er "værst") - så jeg aner faktisk ikke om jeg er en rekylling - jeg tror det nu ikke men alligevel.. Derfor - hvis der stod en et sted man kunne få lov til at gramse på, repetere og måske endda skyde med - ja så var det jo det optimale.
Og så er der lige det med præcisionen - selvom jeg er inkarneret leveraction fan må jeg dog konstatere at de i den retning ikke alle er lige heldigt skruet sammmen - mildt sagt... Og da Tikkaen maks er blevet skruet 4 klik +/- i de sidste 15 år, ja så fås det simpelthen ikke bedre mht bolt action...

Listeprisen på en ny CB i DK er vel 8-9K - i Tyskland er listeprisen 7.5k - det bliver umiddelbart en lidt dyrere løsning ift et vekselløb til Tikkaen.... CB'en bliver handlet brugt på egun brugt til ca 5k - det synes jeg er mere humant, og vel i samme prisklasse som et vekselløb så...

Bottom line - ærede formænd - hvad skal jeg dog gøre??? Nogen input til ovenstående?? Fornuftige såvel som ufornuftige modtages med kyshånd [Wink]??

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#5
Hej Lynge -

Kan du fortælle lidt om rekyl, præcision, ammupris??? Er der optik på??? Brugererfaring generelt???
Og hvad har du forestillet dig den skal koste???

Citat:quote:

Originally posted by lynge

hvad er fornuftig penge?? har en som har skudt 30 skud

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik



Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#6
vedrørende precision kan jeg kun sige det er ikke en winchster, marlin er langt..... langt..... bedre produkt og er et velfungerende våben, holdbarheden er i top min ligger med en spredning på 1" på 150m caliberen er ikke særlig vindfølsom kuglen svare til en godstog[Big Grin]rekylen er markant men ikke så slem da den er mere vedvarende skub hvor f.eks. 30 06 er skarp og kort.

Hvor holder du til?

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#7
Hvad med en lidt mere moderne marlin 1895gs til 7000

http://michaelsjagt.dk/vaben-nye/living-room/marlin/marlin-1895-gs
Svar
#8
@U96

Du må gerne prøve min, som jo bare er en 1895 SBL hvis det er. Den befinder sig på sjælland, mellem Sorø og Ringsted. Så ka du da få en ide om hvordan den fungerer.

Jeg var hos Michaelsjagt igår og han har 4-5 stk 1895 GS stående, 1 stk SBL og min kammerat købte den klassiske 1895 G derovre, men der var ingen cowboy model derovre.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#9
Har selv Marlin 1895GS (rustfri Guidegun) og 1895 CB (blued Cowboy) - og umiddelbart er rekyl'en ikke værre end.. tja, ikke mærkbart værre end 6.5x55/.308/.30-06

Energimæssigt ligger den som én af de svagere ladninger i .30-06, men Cowboy'en har alligevel en smule vægt at gøre godt med, så rekylmæssigt er den bestemt ikke slem.

Du skal bestemt ikke være bange for selve kaliberen - mange går helt i selvsving når de ser "hullet" i løbet (eller patronen) og begynder straks at tænke i elefantrifler samt "feltartilleri".

Men med fabriksladninger såsom Remington og Federal er den MEGET omgængelig - og endda ekstremt underholdende at skyde med, også mange skud.

Remington 300grain HollowPoint giver ca 2.950 joule ved mundingen
Federal 300grain Speer Hollowpoint giver ca 3.100 joule ved mundingen.

Desuden findes der også nogle Winchester i Dk... men aner desværre ikke hvad de har af energi.

Kr.O.Skov i Bording har også Hornady Lever-Evolution, som vist ligger på 4.400 eller 4.600 joule ved mundingen.

Til vildsvin ville jeg være udemærket tilfreds med Remington eller Federal - men Hornady'en skulle også være RIGTIG god endda.
Men Hornady'en giver så et skub mere oven i hatten, i forhold til Remington og Federal. Så her skal man holde godt fast i overskægget når man trykker på knappen.
Den er ikke direkte ubehagelig, men man mærker det ekstra kick fra Hornady'en. Ja ok, jeg har godt nok ikke prøvet Hornady'en, men har nogle hjemmerullede som er en smule værre end dem - og dé KAN godt være stygge.

Her vil jeg støtte Lynge i, at rekylen er at sammenligne med en .30-06 eksempelvis - men mere som et dybt "skub", end et mere kort og kontant "slag".
Absolut tåleligt - og et par veninder der har skudt med min .45/70 GuideGun har da også nydt det. Fik en "Nårh, var det ikke værre."

Cowboy'en har bestemt et "look" som er højest interessant - jeg er helt pjattet med det ottekantede løb =o)

Det er ganske nemt at montere kikkert på riflen.

Der findes en weaver-rail til Marlin 1895 som med 4 skruer, skrues direkte ovenpå låsestolen.
Der findes eksempelvis Leupold kikkerter udviklet til Hornady's Lever-Evolution patroner, hvor du indskyder på 100 yards, og har streger for 200 og 300 yards også. Stregerne er simpelthen indlagt fra fabrikken og passer med kuglebanen for Hornady LeverEvolution.

Og hvis du vil tilbage til "fabriks-udseende"... skruer du bare rail'en af igen og genmonterer de 4 dækskruer.
Dét er der ingen ben i.

Jeg har selv oplevet egenspredninger på 2.5-4cm på 100m, dog oftest i den lave ende, med .45/70
Jeg har dog aldrig haft en .30-30Win som har skudt bedre end 5-8cm grupper på 100m.

Svinet skal nok lægge sig stille og roligt ned, når den bliver ramt af godstoget.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Der findes en weaver-rail til Marlin 1895 som med 4 skruer, skrues direkte ovenpå låsestolen.
Der findes eksempelvis Leupold kikkerter udviklet til Hornady's Lever-Evolution patroner,



Hej Happy. Kan du ikke lige sætte et link ind til den leupold ?
og gerne til en rail i rustfri ?
Svar
#11
http://www.cabelas.com/riflescopes-cabel...pe-4.shtml

Upsa - huskede Leupold, det var dog et andet fabrikat :/

Og har selv haft en lille weaverskinne på små 10-12cm, men kan ikke lige finde dem - og den var ikke i rustfri, men i sortbelagt alu.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
Howdy Folks!!!

Jamen det ser jo ret tilforladeligt ud - jeg er klar!!! Og ja - det 8-kantede løb vil faktisk stå rigtigt pænt til min 1866-1966 Winnie [:p] "I love it I love it!!!!"

tsk tsk 7k for en splinterny - men ingen i CB - hmmmmmm

Jeg sammenlignede for sjov en 45/70 325grain LeverEvolution med en 30-06 180grain PowerPoint, og blev lidt overrasket [:0]

På 100 yard er energien i 45/70'eren 2158 f-lbs men den er 2433 flbs for "Dirty old six" - Ved mundingen er de tilnærmelsesvis ens - 2913 <> 3032f-lbs.... Dvs der er 10% mere skrald i 30-06'eren allerede ved 100 yards - er 325grains bare en "børneladning?? Eller er 180 grains ladning i 30-06 hot [Big Grin]??? På 200 yards er der 30% mere energi i 30-06'eren - det render da vist hurtigt tør for "strøm" det godstog eller hva???

PS Lynge - jeg bor ca 30 km syd for Ålborg - på landet - med egen skydebane [Wink]. Men jeg huserer normalt fra Århus i syd til Hjørring i nord....

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#13
BC for 45/70 kugler nærmer sig et køleskab.... Specielt med traditionelle kugler.

Her er et par af Hornadys 45/70 kugler:
.45-70/.450 Marlin (.458")

325 grain Evolution - SD .221, BC .230
300 grain HP - SD .204, BC .197
350 grain RN Interlock - SD .238, BC .189

Og her er for 30-06
180 grain RN Interlock - SD .271, BC .241
180 grain Interbond - SD .271, BC .480

Men du kan lade 45/70'eren noget mere HOT, til en Marlin 1895, så den er lidt mere "voksenegnet" Wink
Du kan uden problemer lade en 45/70 op til .450 Marlin niveau og enda endnu mere HOT.

Fabriksammo i .450 Marlin giver 3572 foot pounds ved mundingen og 2569 ved 100 yards.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#14
så kan du jo godt prøve min hvis det har int du kan pm mig med dit telefon nr

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)