Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hastighed Chronograf i frostvejr
#1
Hvad har I erfaring med måling af hastighed i frostvejr.

Var lige ude lørdag med høj sol og 10 frostgrader.
Målte 6,5x55 Norma felt elite 900 m/s.

Målte hastigheder mellem 840 til 860 m/s.

Kom med jeres input.

ZAZU
Svar
#2
Har du målt dem til 900 m/s i din riffel før? Og hvis ja, ved hvilken temperatur blev de der målt?

Hvor lang er din pibe?

Christian
Svar
#3
Krudtets temperatur har betydning for hastighed.
Noget krudt er mere følsomt end andet.
Du vil opleve markant lavere hastigheder ved så lave temperaturer.
Svar
#4
Ammo- temperatur og specielt riflens temperatur påvirker V(0) betydeligt. Hvis din riffel var samme temperatur som omgivelserne så er det fald du ser i hastighed ikke usandsynligt, der er stor forskel på forskellige krudttyper/fabrikaters temperatur-afhængighed.

En chronograf virker ved at måle den tid der går fra den første sensor/screen "ser" skyggen af projektilet, til den anden sensor/screen ser skyggen og "stopper" en tæller. Det er altså en ren "digital" måling, selvom sensorerne er "analoge" og derfor kan variere i følsomhed og "timing"

Alt efter hvordan "skyggerne" fra kuglen falder på sensorerne, kan man få en lille variation i hastighed, men den er generelt mindre end den normale variation i ammo'ens hastighed, medmindre det er f.eks en luftpistol .. (Den Steyr jeg har svinger mindre end 2 m/s mellem hvert skud...) Luftpistoler er gode til at kontrollere chronografer med [Big Grin]
Både min Chrony Beta Master og min CED måler den samme hastighed på luftpistolen, indenfor +/- 2 m/s også selvom belysningen ændres lidt.

Det ER teoretisk muligt at den oscillator der styrer chronografens "tids-tæller" ændrer clockfrekvens hvis chronografen bliver kold ( under -5 grader) Normalt er det dog sådan at en oscillator bliver langsommere i kulde, hvilket burde give højere målte hastigheder.

prøv at checkke specifikationerne på din chronograf, ER den specificeret til at fungere under 0 grader?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Min Pibe er 70 cm

Norma elite er målt med et gennesnit på 885 m/s i min pibe.

Citat:quote:

Originally posted by CFR

Har du målt dem til 900 m/s i din riffel før? Og hvis ja, ved hvilken temperatur blev de der målt?

Hvor lang er din pibe?

Christian


Svar
#6
Der er intet nyt i at ladningerne bliver langsommere i frostvejr. I artilleriet er habubits 1 og 4 i hvert batteri udstyret med et krudt termometer (svarer mest til et stegetermometer) der er stukket ind i krutladningerne når de ligger ude bag haubitsen. Skydecentralen beder så af til haubitsen om at opgive krudttemperaturen således at de kan korrigere for denne i forhold til højdestillingen. Det sker desuden hvert år, at en kanonbesætning glemmer at fjerne et termomenter inden ladningen ryger i kanonen - så deres svar når skydecentralen spørger "opgiv krudttemperatur" er meget ofte - "spørg fjenden"[Big Grin]
Svar
#7
Jeg bruger som Dravis også en luft skyder til at kontrollere chronoen, og min er noget følsom over for omgivelses lys, skyder jeg indendørs og anvender IR lys så kører det [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#8
Hvis du vil vide hvad hastigheden ved en mere normal temperatur er, så skal du lægge en håndfuld patroner i inderlommen i 20 minutter.

Lige inden du skal måle hastigheden skyder du 5 hurtige skud gennem riflen.

Herefter tager du en varm patron ud af lommen af gangen og lægger den i en lun riffel og skyder over kronoen.

Mvh Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)