Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vejr og vegetation i Namibia
#1
Er ved at planlægge en tur til Namibia i Etosha-området formodentlig i slutningen af Marts/starten af April 2013.
Skal i den forbindelse høre om der er nogen der har været i området på det tidspunkt af året, og hvad vi kan forvente mht. vejr og vegetation er...[Smile]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#2
Som regel er den periode du nævner, lige i slutningen eller lige efter "regntiden"
Bushen vil være tæt grøn og det meget sværere at jage vildtet da de er sværere at se, der er mad overalt og de har ikke behov for at bevæge sig mod f.eks. vandhuller
Vejret vil være varmt +30 grader om dagen og ca 10-20 om natten.
Mulighed for masser af regn.

Bedste jagt måneder er nok Juli-okt


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#3
Hej.

Et par link :

http://www.uyaphi.com/namibia/weather.htm

Online vejr fra Etosha området.
http://weather.namsearch.com/etosha/wxindex.php

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#4
Perioden fra marts-juni er som regel også rabatteret. Så man får sig en billigere tur. Du kal dog ikke forvente at trofæafgifter er billigere. Du kan altid presse bureauerne i pris i den periode da de som regel har får billigere priser på ophold og jagt hos deres partner i Namibia.
Selvom det er meget sværere at jage, er det en superflot årstid at være der på.


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#5
Tak for indlægene.

Hmmm. Jeg kan godt se at vi lige skal have snakket tingene igennem for det er noget anderledes end jeg umiddelbart havde troet.
Det svarer vel nærmest til vores sensommer med risiko for regn.

Hvis der er andre der har erfaringer, så kom endelig. Jo flere inputs jo bedre indtryk kan man danne sig....[Smile]

Bushmann; Kanon hjemmeside du har - bruger den meget som opslagsværk...[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#6
@ Asbjoern - tak for roserne [:I]

Begge gange jeg var i Namibia var lige omkring 1. juni - jeg var ca. 130 km NØ for Windhoek, på det tidspunkt var både vejr og vegetatition perfekt for jagt.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#7
Hej Asbjoern

Jeg var i Namibia (Etosha) ultimo september/primo oktober. Der er alt ganske tørt og kun få træer og buske er grønne/bevoksede <=> Man ser mange dyr. Men alting har som bekendt en pris og man må på den årstid så også være indstillet på, at temmelig lange skud kan være nødvendige. (Idet dette naturligvis er relativt og individuelt betinget). I følge vores PH er jagten (også) meget spændende i de mere frodige måneder men man må være indstillet på generelt at se mindre vildt. Til gengæld kan man så være heldig/dygtig at komme endog meget tæt på vildtet. Man ser angiveligt også en del mere 'kryb' på godt og ondt.

Har man som jeg ikke ubegrænsede ressourcer vil jeg nok anbefale en 'førstegangsrejse' i en periode hvor man ser meget vildt, har god chance for succes og så til gengæld også sørge for at bevæbne sig og i særdeleshed træne så lidt længere skud kan mestres.

Held og lykke med projektet. Det var en fuldstændig forrygende oplevelse for mig og jeg er gerne til rådighed for yderligere oplysninger via PM.

MVH
Klaasehaans
Svar
#8
Hej Asbjørn,

Spørg bare løs - jeg var dernede et lille årstid og har været i alle hjørner af landet og jaget det meste dernede.

Da det jo er syd for Ækvator er årstiderne "omvendte"
Vinter er den bedste jagttid (juni, juli og august) her er det tørt og 100% garanti for blå himmel hver eneste dag. Nætterne og morgenerne kan være ret kolde - så tager man afsted der, skal der vinterjakke og handsker med til de første timers jagt. Det kan være særdeles koldt at sidde oppe på et jagtbil i en stol med 80 km i timen ud ad en grusvej i -2 graders kulde på vej ud til jagtområdet!

Hvis det er første gang du skal derned er Juli / August nok det bedste valg som Klaasehaans nævner.

Tager du derned i marts kan du risikere at det hele drukner i regn - det regner ikke så meget i Namibia - MEN når det regner så regner det som du aldrig har set det før og kan være meget voldsomt. Det er jo lidt surt at rejse så langt hvis det hele sejler væk. Det kan regne så meget, at grusvejene skyller væk og det der er tilbage bliver til brun sæbe. Vildtet kan være rigtigt svært at finde i Marts.

I Etosha området kan der falde ret meget regn i forhold til andre dele af landet:

[Image: RainAndConservancyMap.gif]


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by mvk

Hej Asbjørn,

Spørg bare løs - jeg var dernede et lille årstid og har været i alle hjørner af landet og jaget det meste dernede.

Da det jo er syd for Ækvator er årstiderne "omvendte"
Vinter er den bedste jagttid (juni, juli og august) her er det tørt og 100% garanti for blå himmel hver eneste dag. Nætterne og morgenerne kan være ret kolde - så tager man afsted der, skal der vinterjakke og handsker med til de første timers jagt. Det kan være særdeles koldt at sidde oppe på et jagtbil i en stol med 80 km i timen ud ad en grusvej i -2 graders kulde på vej ud til jagtområdet!

Hvis det er første gang du skal derned er Juli / August nok det bedste valg som Klaasehaans nævner.

Tager du derned i marts kan du risikere at det hele drukner i regn - det regner ikke så meget i Namibia - MEN når det regner så regner det som du aldrig har set det før og kan være meget voldsomt. Det er jo lidt surt at rejse så langt hvis det hele sejler væk. Det kan regne så meget, at grusvejene skyller væk og det der er tilbage bliver til brun sæbe. Vildtet kan være rigtigt svært at finde i Marts.

I Etosha området kan der falde ret meget regn i forhold til andre dele af landet:


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **



Min kammerat er desværre lidt afhængig af at det skal være omkring marts/april, så det er derfor jeg spørger lidt ind til vejret og vegetationen på det tidspunkt af året. Ser umiddelbart ud til - ud fra det i skriver - at det er et lidt dumt tidspunkt at tage til Namibia på. Vi har været i SA i oktober 2009 og der var vejret super og det var kun lige begyndt at blive grønt, men er godt nok blevet noget skeptisk mht marts/april.....[|)]... det er rimeligt mange penge at brænde af hvis det regner et væk....

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#10
Hej Asbjørn,

Ja det er noget chancebetonet efter min mening.
I kan få en super tur med tørvejr, da mest regn kommer i februar, men I løber stadig en risiko for, at det lige netop er den uge i marts der falder mest regn. I byen Outjo ikke så langt Syd for Etosha faldt der den 10.3.2010 - 162mm regn!

Syd for Etosha falder der lidt mindre regn end nord for parken, men vegetationen er ret tæt i det område i forvejen - så det bliver ikke nemmere af, at alt er grønt. Flyrejsen er en ret stor post på sådan en tur selvom man skulle få jagten lidt billigere bliver det stadig en dyr tur.

Hvis I skal afsted, skal I forhandle Jer frem til gode rabatter. Ligeledes på flyrejsen kan man få billigere billetter i den periode.

Du kan finde mere på NAPHA's hjemmeside.
http://www.natron.net/napha/english/index.html

Hvor specifikt havde du tænkt I skulle være?

Uanset hvad - er Namibia et super jagtland der byder på meget store naturoplevelser og meget lidt menneskelig forstyrrelse.

Her et "skud" fra Etosha Nat. Park - hvor jeg har været 22 gange (som guide for turister) [Big Grin]

[Image: UsDxo2Ca]


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#11
Hej Asbjørn,

var der i aug/sep 2011, og der begyndte det så småt at blive lidt grønt den sidste uge jeg var der. Men super fedt land, og rigtig fede jagtoplevelser man kan få dernede.

Hvis du endnu ikke har besluttet dig for et sted, kan jeg anbefale en PH der hedder Japie engenbrecht, du kan PM mig for detaljer, men han har et fantastisk område som er en del af black nossob conservancy. Var der sidste år med det mål at nedlægge en kudu på 60 tommer, som alle ved er en kæmpe. Jeg skød en kudu på 59,05 tommer og så mange andre rigtigt gode tyre ml. 55-57 tommer.
[Image: IMG_9799.jpg]

god tur og knæk og bræk.

mvh
Rasmus
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)