Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Speer Deep curl - vægtgrupper
#1
Hej,

Jeg har taget hul på en pakke Speer Deep Curl - 160 grains i .284

Jeg vejede dem ind i 4 grupper:
159,2 - 159,4 grains 13 stk
159,5 - 159,7 grains 38 stk
159,8 - 160,0 grains 45 stk
160,1 - 160,4 grains 4 stk

Vejede til sammenligning en æske med 50 stk. 120g Nosler Bal. tip efter ved samme lejlighed - de vejede fra 119,8 til 120,1 - noget mindre spredning...

Men OK - Speers kugler er også væsentligt billigere [Smile]

Hvor pernitne er I med at veje projektiler når I lader?
Der er jo ikke meget ide i, at side og trickle krudtkorn, hvis vægtudslaget på kuglerne er så stort....


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#2
Det er fuldstændig uden betydning for andre end benchrestere.

Hvis du vil se noget der er værre, så pil kuglerne ud af 20 stk matchpatroner fra anerkendte firmaer og du vil opleve en variation i krudtvægten på over ½ grain.

Men alligevel kan de skyde små grupper på de forholdsvis korte afstande som de fleste jægere skyder på.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Har aldrig vejet mine kugler[Wink]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Har aldrig vejet mine kugler[Wink]



Gudskelov... sikke et syn [Big Grin]


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#5
Mener bare man kan vel ligeså godt veje dem ind hvis man gider og hvis der er større afvigelser - om ikke andet for selvtilliden [8D]


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#6
Hvad så, vil du så korrigere med mere/mindre krudt eller sætte dem op efter system i ammoboksen og så klikke efter vægten?
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by mvk

Mener bare man kan vel ligeså godt veje dem ind hvis man gider og hvis der er større afvigelser - om ikke andet for selvtilliden [8D]


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **



Totalt spild af tid - med mindre du er arbejdsløs.

Prøv at regne ud hvor lille en forskel det giver i B.C.
Sikkert ude i fjerde eller femte decimal. vis du vil gøre noget for din selvtillid så er træning ude på banen mere effektivt [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Godt med feedback på vægtforskelle og betydningen - synes bare at en forskel i een æske fra 159,2 til 160,4 grains er en del..


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#9
Jeg bruger en 140 grains NBT og en 130 grains GMX, i 270éren, med lige meget krudt.
De skyder ens på 100 meter. Så 1 grain betyder ikke noget[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#10
Citat:quote:

synes bare at en forskel i een æske fra 159,2 til 160,4 grains er en del..



Det er i virkeligheden next to notting. Prøv at regne ud hvor stor den relative forskel er. Det er mindre end 0.75/100.

Jeg er sikker på at andre faktorer er pålagt med større tollerance. Du behøver såmænd ikke engang at veje dem for at finde ud af det. Fra samme udgangspunkt, kan du lade dem trille ned af en stråtstillet plade og se efter hvor langt nede af pladen de rammer kanten. De tungeste rammer længere nede end de lette. Hvis man skal skyde bench rest vil det nok være en idé at lave den øvelse - ellers ikke.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#11
Da jeg modtog de første i cal. .30 flatnose 170 grains, da kontrolvejede jeg også.
Men det var mere på grund af de lidt uens blynæser.

Der var også stor variation på over 2,0 grains.

Men de skyder fint. Helt sikkert mindre spredning end tossen bag skæftet :-)

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#12
Ka' det virkeligt passe at jeg er den eneste sjæl i dette land der vil indrømme, at jeg notorisk og nerd-agtigt sidder og vejer ladninger og projektiler af - måler kammer, friflugt osv.... LOL
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#13
Jeg vejer også alle krudt-ladninger, men det er mest på grund af at mit krudtmål er upålideligt. Når alt kommer til alt, har jeg aldrig oplevet store træfpunktændringer mellem forskellige krudtladninger under udarbejdelse af nye ladninger. Der har været (omend små) forskelle i præcisionen, men aldrig reelle ændringer i træfpunkt. Jeg har aldrig vejet projektiler og kunne egentlig ikke drømme om det - som de fleste andre skriver, tror jeg andre faktorer har langt større betydning. Jeg skal så sige at jeg heller ikke er præcisionsfanatiker. Når jeg får en ladning til at gå under 3 cm spredning på 100 m holder jeg op med at søge videre...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)