Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
forkert bundstykke?
#1
Jeg har i dag hentet 2 kongsberg hos en våbenforretning på Sjælland
Jeg tror jeg har fået udleveret et forkert bundstykke til den ene af "skyderne"....[V]

Længst tv - mit gamle 7mm rem mag bundstykke

Midten - det ene af de "nye" bundstykker (sad i 22-250'eren) - minder mistænkeligt meget om mit 7mm magnum bundstykke på diam. i bunden.

Til højre - det bundstykke der fulgte med til 308W'eren

[Image: 7LIxXHUH]

Er der nogen kongberg/lakelander-ejere herinde med f.eks 6,5'er/308W eller 30-06'er der kunne poste et billde af deres bundstykke eller bare bekræfte at det ligner det længst th.??

Havde jeg nu ikke haft flere rifler af slagsen, og kun købt den ene, havde jeg nok aldrig opdaget det - eller hur??[V]
Bundstykkerne har ingen numre og et 7mm remmag bundstykke passer fint i en 22-250 riffel.

Jeg tager naturligvis kontakt til dem i morgen...


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#2
Er de ikke serie nummererede saa de matcher riflens ser # ?????
H
Hogmeister
Svar
#3
nope - ingen numre på nogen af bundstykkerne!


** Jeg mangler Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 243 win, 270win og 358 NM **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#4
Kan det mistænkelige bundstykke repetere en 22-250 ud?

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#5
yep - det går lige, men ret sløjt... nok pga udkasteren kun lige rammer kanten af hylstret.
Er ret sikker på det er et magnum bundstykke - det er ens med dem jeg har i forvejen i 338wm og 7mmremmag.

Hvis bare en eller anden med en kongsberg lige kunne bekræfte, at deres bundstykke (ikke magnum) ligner det yderst th på billedet.


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#6
Der er da ingen tvivl overhovedet. Du har fået et magnum bundstykke til en standard kaliber. Det er en bytter.

De sidste 2 cifre af serienummeret er ofte skrevet i bundstykket med en el-skriver, men ret svagt.
Kig hele vejen rundt om hævearmen - det bør være der.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Hej M@X - jeg har nu nærstuderet alle 4 bundstykker jeg har, og kan simpel hen ikke finde de numre du omtaler..[B)]


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#8
Det er heller ikke 100% sikkert at de findes på Kongsberg. S&L mærker heller ikke deres bundstykker, men de fleste seriøse firmaer gør og alle dem der er produceret i lande der er medlem af CIP skal gøre det på grund af prøveskydningen med efterfølgende stempel.

Men du skal stadig have byttet dit brudstykke [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Jep - det skal jeg helt sikkert.
Det der bekymrer mig lidt er, at det ser ud til, at der aldrig har været affyret en magnum patron i bundstykket, da "aftrykket" fra tidl. affyrede patroner i støttebunden ser ud til at minde meget om 22-250 / 308 osv i diameter.
Dermed er det slet ikke sikkert at "det rigtige" bundstykke findes hos forhandleren - men det vil vel vise sig i morgen.
(jeg mener jeg så en 7mm rem i reolen)

[Image: yp2P6Xw6]


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#10
Der var vel ikke oss en Varberger riffel i reolen.De tre navne er stort set samme riffel.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#11
Jo, men låseknasterne på Varbergerne er lidt anderledes - de ligger dobbelt - 6 stk i alt

[Image: OIDGiGN2]

Men du har måske fat i noget af det rigtige og tyder på han har været i tvivl dengang han sendte mig første foto af riflen - der ligger nemlig et Varberg bundstykke sammen med det til Kongsberg'en

[Image: VTDNqGaa]


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#12
UPDATE!

Har talt med forretningen - de mener jeg har fået det rigtige bundstykke med hjem....

De har et magnum bundstykke mere liggende til en 7mm Rem som de har på lager og et Varberger bundstykke med 6 låseknaster men ingen varberger riffel på lager ...
De er ved at undersøge om der er solgt en Varberger de sidste 3 år som evt. kan have et forkert bundstykke i sig.

Varberger bundstykket har et nummer - så de kan vel bare kontakte våbenkontoret - så kan de vel være behjælpelige med numret??

Mon der render en varberger ejer rundt med et kongsberg bundstykke?

Kan dårligt forstille mig at et Kongsberg stykke kan bruges i en Varberger da kanster er anderledes og der må være fræset anderledes i stolen...

Mystikken breder sig![V]


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#13
Det er da en forretning der virkelig har styr på sagerne [Big Grin][Big Grin]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#14
Ikke et ondt ord om forretningen herfra. De har stadig mulighed for at rette op på fejlen, men det er da lidt irriterende....


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#15
@mvk - jeg tror ikke du skal sætte dine forventninger for højt, for så skulle der jo være en som har købt en magnum riffel og fået dit standard bundstykke. Det havde han nok opdaget, når han ikke kan lukke sin lås over en patron.

Men løjerlig affære det er det!

D93
Svar
#16
@D93 - lige præcis - den vil han ikke kunne bruge.

Fik for øvrigt, uopfordret denne mail i dag:

Jeg er produsent av disse riflene. Den i midten har en magnum utdrager.
Til lange hylser (6,5x55 - .30-06) er det ikke noe problem å bruke sluttstykke med magnum støtbunn men da med std. utdrager som på 2 andre.
Til kort hylse .2250 - .308 Win. må det brukes sluttstykke med std. støtbunn ellers faller tomhylsa av før den blir kastet ut.
Se foran på utdrageren. Std. er støpt, magnum er slipt.
Hvis du trenger en ekstra utdrager så si ifra og jeg kan sende deg en.

T.D.
Kongsberg Small Arms as


Der er altså ikke noget sikkerhedsmæssigt forkert i, ifølge Kongsberg, at benytte et magnum bundstykke til mindre patroner - blot er der et problem omkring udtrækkeren....

Men det bekræfter samtidig, at bundsykket jeg har fået med er skupforkert... [xx(]

YDERMERE - bemærker han, at bundstykket på min gamle 7mm Rem Mag. (længst tv.) har en std. udtrækker - ikke en magnum - AHAHAHA - nu kan jeg snart ikke mere [B)][Big Grin][B)][Big Grin][B)]
(Den fungerer alligevel med std. udtrækker)

Nu kan jeg vist snart filføje et "Cand.Kongsberg." foran mit brugernavn - [Big Grin][Big Grin]

Man kan sige meget om Kongsbergs bundstykker men de er skisme temmeligt terrængående:
1. Et magnum bundstykke kan fungere i ALLE kongsberg 393 og Lakelander 389 - fra cal. 22-250 til 358 Norma Magnum
2. Ingen problemer ved rejser - du behøver du kun et bundstykke - der er ingen numre på!!!
3. bliver dit bundstykke væk - lån et af naboen og du er køreklar.
4. Har du en Varberger riffel, Norma riffel, men har tabt dit bundstykke - ring til en kongsberg ejer og spørg om du må låne [Big Grin]
Nå, men er spændt på hvad forretningen finder ud af de næste dage..

venligst,
Morten


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#17
Narj MVK.
Nu er du for optimistisk.

Et Kongsberg bundstykke vil aldrig virke i en Varberger der der mangler frigang på bundstykkets lukkeknaster der hvor Varbergeren har en extra række.

Det er heller ikke riftigt hvad du skriver om at lukkeknasterne er fræset anderledes i piben. Både Kongsberg og Varberger låser i låestolen, ikke i piben.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Hej M@X,
Du har ret - blev bare lige grebet af stemningen - den låser i stolen[Big Grin]
Varberger byggede en del ting om efter det købte rettighederne til den oprindelige lås.

Men bliver mere og mere glad for mine tøser - jeg kan f.eks benytte samme kikkert til alle 4 rifler da længden på låsestolen er den samme og der er Weaver fræsninger i - fra 338WM til 22-250 - det er skisme da praktisk![^]


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#19
Så må du jo bruge det bund stykke fra 308éren. Det burde da værer samme som til 22-250[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Så må du jo bruge det bund stykke fra 308éren. Det burde da værer samme som til 22-250[Smile]



Ja, det kan jeg altid - men dels er riflen ikke det værd jeg har betalt for den hvis bundstykket er forkert. Jeg ville heller ikke have samvittighed til at sælge den med et forkert bundstykke hvis det skulle komme dertil.

Desuden har GT og jeg besluttet at 308'eren skal under kniven hvorved dette bundstykke nok ikke længere kan bruges til 22-250'eren.

venligst,
Morten


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)