Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
222rem til 22 LR
#1
Nu har jeg et par gange været ude efter krager, og det har hver gang passet således, at når jeg har salonriflen med, kommer de flyvende på et fornuftigt hold, og når jeg har haglgeværet med, sidder de i træerne uden for skudhold.
Men jeg har også en Bockbüchsflinte i kaliber 222 rem./20. Riflen er for stor til de høje skud, der er tale om. Så fik jeg den tanke, om man kunne lade den ned, så man får en mere rimelig sikkerhedsafstand ved høje skud.
Søgefunktionen viser, at det er gjort(at lave en 222 om til en .22) men jeg synes stadig at en hastighed på 530 m/sek. er lige i overkanten til høje skud. Giver det stadig mening, hvis man får hastigheden længere ned?
Der er jo ikke tale om lange hold, men der er stadig krav til præcisionen.

Er det helt i skoven, eller kan det lade sig gøre?

Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Svar
#2
Du kan jo købe en kammer indsats i 22Lr eller 22Mag. som passer i et 222 Kammer, meget almindeligt i bla. Tyskland
Svar
#3
Mange tak for svaret.
Nu har jeg kigget lidt på EGUN for at finde ud af, hvad jeg skal søge på. I første omgang prøvede jeg einstecklauf og derefter reduzierpatrone, men synes ikke, at jeg fandt hvad jeg søgte.
Har nogen bedre bud? Evt. på engelsk.
Google translate havde problemer med at oversætte fra tysk til engelsk.

Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Svar
#4
Prøv da den her: http://egun.de/market/item.php?id=3699277

Til 150,- kr kan det da ikke gå helt galt!!

Eller her; http://www.triebel.de/suche2.php3?bes=&a...lue=Lothar

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#5
Kræver det ikke en eller anden form for tilladelse, og bruge sådan en tingest...? Den ser ellers fiks ud.[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
Jeg vil tro, at man er nødt til at have en våbentilladelse til den. Undtagelserne for indstikspatroner gælder kalibre med rundkugler og kortere patronlængde. Også for at kunne købe patroner til den, vil det være nødvendigt med en tilladelse.

Men med lidt held kan man vel kalde det en vekselpibe, så er tilladelsen gratis.

...og som en rent jagtfrokostteoretisk overvejelse vil jeg tro, at det kan være vanskeligere at få en acceptabel præcision ud af indretningen, end af en omhyggelig genladning af den originale patron med let kugle og nedsat hastighed. Det er ikke en antagelse der bygger på nogen form for erfaring, den er nærmest grebet ud af luften, men det er mange af mine indlæg nu, når jeg tænker lidt efter [Big Grin].

På den anden side, som McQuolle er inde på: 150 kr. for indretningen, en gratis tilladelse og en pakke patroner, den investering er da til at overse for et stykke nyt legetøj [:p]

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Ja, billigt og patronerne har han jo allerede hvis han vælger 22LR,
for en salonriffel har vel alle[8D][Wink]
Svar
#8
Mange tak for konstruktive svar.

Løsningen bliver nok egun.de. Ved en søgning her på forum har jeg ikke umiddelbart fundet noget som afholder mig fra at handle der.

Jeg tager en snak med mit lokale våbenkontor på mandag. Der(Kalundborg) har jeg altid fået meget fin behandling, så mon ikke det går. Jeg har tilladelser til både salonriffel og 222'eren, så det burde være en formssag, men jeg kan godt forestille mig at de vil have den registreret.
Når vi kommer så langt, at det er afprøvet, vender jeg tilbage med erfaringer med købet, selv om det jo så ikke hører hjemme under genladning[Big Grin].

Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Svar
#9
Hejsa
du skal være opmærksom på at nye tyske transportregler gør at våben og bundstykke nu sendes seperat - så du skal betale for 2xporto for at få et våben tilsendt fra Tyskland
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973

Hejsa
du skal være opmærksom på at nye tyske transportregler gør at våben og bundstykke nu sendes seperat - så du skal betale for 2xporto for at få et våben tilsendt fra Tyskland



Mon ikke det gamle bundstykke klarer opgaven [B)] især når piben sidder på en Bockbückflinte.
mvh
Svar
#11
Jeg har med stort held lavet reducerede ladninger i .222 som var næsten lige så præcise som de "normale"

Opskriften er en passende mængde pistolkrudt og lette kugler, i mit tilfælde 40 grains V-Max og Vitavuori N340 ... Beregningerne fra QL sagde 630 m/sek med 22" pibe, men i virkelighedens verden blev de målt til kun 520 m/sek.

Det giver en ret ringe fyldning af hylstret, men det er åbenbart ikke et problem med pistolkrudtet...
Knaldet er som en 22magnum... måske endda lidt mindre..

præcisionen i en Steyr SL var ca. 5 cm spredning på 100 m. ..

Når jeg sætter mig ud på kragejagt med haglbøssen, har jeg altid min lille salonriffel med ..[8D] det har kostet mange "selvsikre" krager livet...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)