Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drivjagt kikkert som aimpoint
#1
Jeg skal lige have på det rene. Jeg har en drivjagtskikkert 1-4x22 med et meget tyndt trådkors i, hvor hele korset er belyst.

Når jeg står og kigger gennem min kikkert og den står på 1x forstørrelse, synes jeg at det virker som om jeg kan bruge den som aimpoint. Jeg kan se med begge øjne og hurtigt følge målet med riflen.

Der er så nogle der taler om parallaks osv. men jeg synes ikke at jeg kan se den store forskel i forhold til hvis jeg står med en aimpoint nede i butikken.

Mit reelle spørgsmål er vel om det er mig der er helt forkert på den eller om min kikkert faktisk kan fungere som en slags aimpoint ?

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
Ja, du kan sagtens bruge den som "en slags aimpoint" Kikkerten er sikkert sat til at være parallaksefri på 100 m, men når forstørrelsen er sat ned til 1, så vil det ingen betydning have.

Jeg skyder selv med mine kikkerter med begge øjne åbne, når de er stillet på under ca. 2,5 X, det fungerer glimrende, også selvom jeg ikke har lys i dem...

"Aimpoint"/rødpunkt-sigter har den styrke at den røde plet automatisk "fanger øjet" og dermed kan man få meget hurtige skud, det tynde belyste trådkors er sikkert ikke helt så effektivt til at "fange", men jeg oplever ikke stor forskel mellem min Scout kikkert uden lys, og så et "rødpunktsigte"

Med lidt træning, vil det garanteret fungere fint.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Det skal nok virke!
Tag i jagtbiografen og off you go [Big Grin]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#4
Så tro da pokker jeg synes det ser ud som om det virker. Så lige på meoptas hjemmeside at de netop under features skriver at med 1x forstørrelse er den bygget til at sigte med begge øjne åbne. Mit "trådkors" ser således ud:
[Image: MEOPTA-MeoStar-R1-1-4x22-Rifle-Scope-Ill...0-Pic2.jpg]
Så man fanger netop målet hurtigt

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)