Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vinkle ladegreb på mauser 98
#1
skal til at vinkle ladegrebet på min m69. har tænkt mig at skære det af og svejse det på i den ønskede vinkel, men har kun adgang til et migatronic svejseværk på jobbet. kan jeg klare mig med det eller er det et must at det bliver tigget ?
Svar
#2
Tig ville nok se bedre ud.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
Jeg har svejset ladegreb på en M96 lås med mit helt almindelige co2 på laveste styrke og efterfølgende slebet det til med en dremmel for til sidst at polere og det virkede fint nok. Skilte låsen ad så jeg kun havde den del af låsen grebet skulle på og så viklet noget vådt stof om resten for ikke at få svejseklatter på de andre dele.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#4
låsen vil blive malet matsort med duracoat, så det synsmæssige aspekt er ikke så vigtigt
så det er da vist bare igang med at få det svejst
Svar
#5
Her: http://www272.pair.com/stevewag/bb/bbbendweld.html kan du finde instrukser til hvordan du kan gøre det, hvis du vil bukke og svejse.

Her: Er hans alternative metode: http://www.gswagner.com/bb/mauboltssolde...older.html

Den ligner i øvrigt meget den metode svenskerne har brugt til nogle af deres konverteringer
http://www.gswagner.com/swedeway/swedeway.htm

[Image: Image6.jpg]

Wagner er en af guruerne, når det kommer til "hjemmefusk" med Mausere.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Grunden til at holde alt, på nær håndtaget, koldt er for at undgå at hærdningen bliver ødelagt.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Ikke for at være lyseslukker, men må man gøre det uden at være våbensmed?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
Ja.

Du må også montere montager og kikkert. Du må bedde skæftet eller give den et helt nyt skæfte og bedde det. Du må montere nyt aftræk og sikring, nyt bundmetal med aftagelige magasiner. Du må sætte bipod på og i det hele taget gejle den som du har lyst til. Du må også skifte piben, men så skal du lige have en gratis tilladelse til den nye pibe før du henter den.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Hvad må man så ikke?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
@LasseScout. Der du helt gal på den. Man må vedligeholde, rense og smøre, tage den ud af skæftet for rengøring, skille bundstykket af for rengøring, montere ny sigte midler hvor der er forberedt til det, og ellers ikke mere.

Alt andet er en konstruktiv ændring. Man må ikke lave nyt skæfte eller skifte til en andet, justre aftræk, eller bore huller for nye sigte midler, bedde og hvad ved jeg. Det kræver bøssemagertilladelse, og den giver kun lov til fejlfinding,justering og udbedring af evt. fejl, om pibning til samme kaliber, montage af nyt skæfte, til samme som våbnet er født med.

Ændring af aftræks type, skæfte type, om pibning til andet kaliber. Kræver man har en prudsent tilladelse iflg. loven.

Skotten


Svar
#11
Ja, Alting i Danmark der ikke udtrykkeligt er tilladt, er strengt forbudt!!
H
Hogmeister
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Ja, Alting i Danmark der ikke udtrykkeligt er tilladt, er strengt forbudt!!
H



Lad mig gætte....Vi bor det forkerte sted? [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by skotten

@LasseScout. Der du helt gal på den. Man må vedligeholde, rense og smøre, tage den ud af skæftet for rengøring, skille bundstykket af for rengøring, montere ny sigte midler hvor der er forberedt til det, og ellers ikke mere.

Alt andet er en konstruktiv ændring. Man må ikke lave nyt skæfte eller skifte til en andet, justre aftræk, eller bore huller for nye sigte midler, bedde og hvad ved jeg. Det kræver bøssemagertilladelse, og den giver kun lov til fejlfinding,justering og udbedring af evt. fejl, om pibning til samme kaliber, montage af nyt skæfte, til samme som våbnet er født med.

Ændring af aftræks type, skæfte type, om pibning til andet kaliber. Kræver man har en prudsent tilladelse iflg. loven.

Skotten



[Smile] Det går så rigtigt fint med at få tilladelser til våben, man selv har omskæftet! Ja, min sherif roser arbejdet [8D]. Det må være fordi fornuften stadig råder nogle steder.
Walnut
Svar
#14
@ Skotte: Det var dog en gevaldig selvstrammer du er ude i. Du finder bare den paragraf i våbenloven der forbyder det jeg har nævnt, så tror jeg på dig [Big Grin].

Vi lever nemlig i en retsstat. Alt der ikke er forbudt er tilladt, og alt det jeg har nævnt, laver jeg med stor fornøjelse på mine egne våben.

Jeg må selvfølgelig ikke indføre eller fremstille våben uden tilladelse. Jeg må ikke engang købe en lås fra Sako, en pibe fra S&L og et skæfte fra McMillan og samle en riffel af de stumper. Det skal gøres af en med produktionstilladelse. Men udskiftning af stumper på en eksisterende riffel, det klarer jeg altså selv.

Jeg har så sent som i dag hentet to riffelpiber hos et firma der har kryogenbehandlet dem. Nu skal jeg have dem skruet tilbage på de to rifler de kom fra, og så bliver det spændende om det kan ses på skudgrupperne. Sådan noget kan ingen altså forhindre mig i med den nugældende lovgivning.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
@sunny

det skal smedes. Der kan ikke være to meninger om det. Svejsning, gevind m.v. er kun noget man gør af nød hvis man ikke kan smede (varmtbukke) det i den rette vinkel. Hvis du ikke selv har grejet til det, er jeg sikker på de fleste våbensmede kan gøre det for et beskedent beløb (f.eks. NP i Vildbjerg).

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#16
jamen de kære våbensmede er så rasende dyre.. vaabensmeden i roskilde kom med et forsigtigt bud på at lave ladegreb, montere baser, og afkorte løbet...omkring 4000kr...aarh hva? ikke når jeg har givet 900kr for riflen, så vil jeg hellere selv prøve mig frem
Svar
#17
Så risikerer du at få et resultat du ikke bliver tilfreds med.

Måske skulle spørge i det ''mørke Jylland'' - da jeg fik tilpasset/vinklet ladegreb, samt afkortet pibe, endte det med et rigtigt fint resultat - til en noget lavere pris !

Forresten - også montering af baser - incl baser [Wink]
mvh
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by sonny

jamen de kære våbensmede er så rasende dyre.. vaabensmeden i roskilde kom med et forsigtigt bud på at lave ladegreb, montere baser, og afkorte løbet...omkring 4000kr...aarh hva? ikke når jeg har givet 900kr for riflen, så vil jeg hellere selv prøve mig frem



Fik en pris på 3000 hos ham. tog op til ham i holbæk og gav vist omkring 1600 med stålbaser for det samme. Kan klart anbefales.

Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Hard work doesn't guarantee success, but no work guarantees failure..
Svar
#19
lige for at opdatere tråden.
jeg fandt en gammel våbensmed i korsør som ved hvad han laver.
han lavede nyt ladegreb med en flot trækugle ( den står ret godt til skæftet), borede huller og monterede kikkerten, skar det forreste sigtemiddel af....for den bette sum af 1950kr [Big Grin]
Svar
#20
Vil det sige at han kortede piben ned og gav den en ny krone?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)