Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lys til kikkert
#1
jeg står og skal på grisejagt i sverige, der nogle der siger jeg skal anskaffe mig en griselygte andre ikke til nattejagten, er der nogen gode råd fra jer herinde, ps jeg har en rimlig go kikkert monteret

Flyttet af Kima
Svar
#2
Du må ikke bruge en riffelmonteret lygte under jagten - kun til eftersøgning af anskudte svin. Der i mod må der i Sverige godt benyttes fastmonteret lys på foderpladser
Svar
#3
Tja den er ikke lovlig til jagt i sverige .

Lys på riffelen er lovlig til eftersøg .

Et godt råd er ikke og blive taget for jagtbrot i det svenske ,det tager de meget seriøst .

Med en god kikket kommer du langt

Slået på målstregen af Jesper [Smile]
Svar
#4
Jeg har også siddet og ventet på at der kom noget jeg kunne svare på [Big Grin]
Svar
#5
var osse det jeg mente,til eftersøgning...
Svar
#6
Eftersøgning efter et anskudt vildsvin er noget man skal være varsomt med. Der er folk der har mistet livet på den konto. Man skal også kunne skaffe en egnet eftersöksekvipage inden for 2 timer - det kan jo godt være en selv hvis man er erfaren. Kun hvis man ved hvad man har med at gøre skal man selv kaste sig ud i at eftersøge en anskudt gris og ellers ville jeg lade eftersøgningen være op til andre.

Når det er sagt så er det altid godt at have en god lygte med. Til alt andet end eftersøg vil jeg anbefale en pandelampe. Til eftersøg vil jeg anbefale en lygte der kan monteres foran på riflen - det vigtige er at det er foran kikkerten og at den smider meget lys ud foran. Man skal helst kunne se den angribende orne så man kan få den stoppet inden den slasher pulsåren i låret...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Sorry for hi-jacking:

Lovgivning i Sverige er en sjov størrelse; man må gerne stille en fodertønde op og belyse området, men man må ikke lyse og skyde på grisen med en våbenmonteret lygte, selvom det giver tydeligere indsigt på målet. Næ nej, så hellere anskyde dyret i tusmørket og SÅ tænde lygten for at finde den sårede og potentielt hidsige gris.

Jeg kender ingen svenske jægere, der i praksis overholder dén lov.
Svar
#8
Det er jo bare et spørgsmål om én gang for alle at lave ordentligt lys på foderpladsen. Så er lys på riflen slet ikke nødvendigt. Men et belyst sigtemiddel i kikkertsigtet er ualmindelig rart at have, synes jeg.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by JacobP

Sorry for hi-jacking:

Jeg kender ingen svenske jægere, der i praksis overholder dén lov.



Nu er udgangspunktet at lys er forbudt, men der er så lavet en undtagelse som kun gælder vildsvin og kun lys der er fast monteret.

Jeg kender mange svenske jægere der overholder reglen. Muligvis fordi de ved at det foruden at være dyrt kan være forbunden med en ufrivillig pause i de jagtlige aktiviteter at blive taget for at overtræde loven.

Jeg kunne nogle gange godt ønske mig at man helt ophævede undtagelsen igen, fordi de nuværende lovovertrædere måske så bedre kunne forstå reglerne. På den anden side så synes jeg at det fungere fint med konstant månelys på mine foderpladser.

@JacobP støtter du også brug af blyhagl og skydning i fredningstiderne, eller er det bare specifikke regler du ikke synes at man behøver at overholde?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Tilføjelse: vi taler kun om vildsvinjagt
Svar
#11
Det er for mig ret indlysende hvorfor lampen på riflen og NV-sigtet er no-go. Tillades det til vildsvin, så sidder det snart på hver anden riffel og så er det nærliggende, at brådne kar også bruger "natudstyret" til at nedlægge råvildt, dåvildt, kronvildt osv.

I min - ret brede - omgangskreds heroppe i Sverige, kender jeg ikke til en eneste jæger, der ikke overholder reglerne omkring belysning og natsigter. Jeg synes det er tankevækkende, at danske jægere i fuldstændig enighed kan komme helt op i det røde felt over en kronhjort, som er fældet 10 min. efter solnedgang, mens en mindst lige så klar lovovertrædelse - i et land man gæster som jæger - ikke giver anledning til andet end et skuldertræk. Faktisk er lampen på riflen dybest set værre end skuddet nogle minutter efter solnedgang da lovbruddet i førstnævnte tilfælde altid er planlagt....

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
Jeg går ind for, at man tilstræber og har en konstant ambition om at overholde alle love og regler, uanset hvor tossede de end måtte synes, og hvis man er fundamentalt uenig i et konkret lovgrundlag, skal man forsøge at ændre praksis med de til rådighed værende lovlige midler. Det er i min verden indiskutabelt. Men vi skal debattere og drøfte ret og rimelighed, og jeg kan konstatere, at der særligt inden for belysningsområdet hersker autonomi blandt den lille skare af jægere og forhandlere, jeg er stødt på i det svenske. Argumentationen lader til at være, at det er bedre at ramme grisen korrekt med lys end at anskyde den på grund af dårlig sigt. Det er ulovligt ja, men der er et rationale i metoden, som jeg kan forstå - uden at det betyder accept af lovbruddet. Brådne kar vil der altid være. De er der allerede. Og lad os da ikke kun knytte risikoen for et moralsk skred til belysningsmidler på våben og natobservationsudstyr. En buk kan jo også blive skudt på en belyst foderplads udenfor jagttiden - med et ulovligt våben, forkert ammunition og kalibervalg af en person uden jagttegnet eller betalt viltvårdsavgift.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)