Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DAMN det er koldt i nordgrønland......
#1
Tja, jeg vidste godt nok at det kan blive koldt i Qaanaaq i nordgrønland på denne årstid.

Det vidste jeg fra dengang udstødningen på "min" Toyota RAV4 var ved at fryse til engang vi havde -34 grader og storm sidste vinter.

Fåååååååårk, så bliver man altså helst inde.
[Image: KoldtIQaanaaq.jpg]

Men jeg blev så forundret over at det altså også kan ske i stor stil.

Her er det skorstenen på Hoved-elværket i Qaanaaq som viser tegn på frost.

Det er så koldt nu, at fugten i udstødningsrøgen kan fryse fast til skorstenen.

Det skal lige siges, at der er en 325kW Scania samt to 550kW MAN B&W 523'ere i den anden ende af skorstenen.
[Image: skorsten.jpg]

Hvor lagde jeg lige de lange underhylere.???

Og når man er ude og hyggeskyde med riffel - behøver man ikke være bange for at skidtet overopheder Wink

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#2
Skal måske siges at det har blæst lidt de seneste dage - men i dag er vi oppe på nogle tålelige -37.2 grader.

De kommende dage måske ned til -42 eller lavere. [Smile]

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
gætter på det er Scania knallert motorerne der ikke kan holde is på røggasrøret og på de gamle Holeby maskiner kører i vel røggassen gennem nogle udstødskedler så I får dejlig kold røggas ud af det :-) Med den rensevædske (man kan da dårligt kalde det dieseloile) i kører på deroppe, behøver i vel heller ikke være bekymret for syredugpunkt?

Med de temperaturer behøver i vel heller ikke køle så kraftigt på fundamentet?

Det er en god ting at have el-varme eller oliefyr på bilen, ellers kan den godt være lidt træg at starte.

Nå men nu ikke mere piveri over lidt frostvejr. Foråret og dermed Utoq fangsten må vel være på vej.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Der er faktisk udstødsgaskedler på alle tre motorer, for max indvinding af fjernvarme. =o)

Og der er is på samtlige tre røgrør på skorstenen, dog lidt mindre på røgrøret fra B&W'erne.
Det falder dog af røgrørene fra B&W'erne fra tid til anden - så kommer der klumper af is ned.
Lige på billedet skal det nok passe at det kun er Scania'en som har is - men det plejer der også at være for B&W'erne.

Vi bruger udelukkende AGO-27 "diesel"
Arctic Grade Oil som er frostsikret ned til garanteret -27grader, eller skal jeg sige at den smule paraffin der er i... først vil udskildes under -27 grader.
Svovlindholdet er også latterligt lavt i denne AGO =o) så ja, vi køler røggassen meget ned.

Fangsten er ved at komme i gang =o)

Vi bruger dog elstik til bilerne.
Oliefyr er også en god ting, men fyret skal køre så længe i løbet af dagen, at vi ville få problemer med batteriet - og mange oliefyr til biler er ikke designet til kontinuert brug.

Alle biler står dog indendørs om natten. =o) Så sidst på dagen, er gearkasserne godt nok træge, når det er koldest. hehe.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Det ligner sommerdæk på Toyota'en
Svar
#6
Citat:quote:

Vi bruger udelukkende AGO-27 "diesel"
Arctic Grade Oil som er frostsikret ned til garanteret -27grader, eller skal jeg sige at den smule paraffin der er i... først vil udskildes under -27 grader.
Svovlindholdet er også latterligt lavt i denne AGO =o) så ja, vi køler røggassen meget ned.



Havde selv en skræmmende oplevelse en vinter det frøs mellem -30 og -42 gr.C i to måneder i træk. Da fandt vi ud af den AGO-27'eren altså kun holdt til -19 gr.C før den udfældede parafinen. Så får de små maskinmestre godt nok sved på panden for at holde liv i byen. Skræmmende siger jeg bare...

mvh
hjemmeladeren / forhenværende driftschef i Qasigiannguit.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#7
Nu ligger Qasigiannguit lidt syd for Ilulissat - og her skifter man mellem AO-27 og MGO-20 (Marine Grade Oil som parafinerer omkring -20).

Det sker af og til at man får leveret det forkerte.

Og netop Ilulissat er grænsen for hvilke byer der skifter mellem AGO og MGO.
Alle byer nord for Ilulissat, samt østkysten og samtlige bygder, får kun AGO-27.

Alle byer fra og med Ilulissat og sydpå, skifter mellem AGO om vinteren og MGO om sommeren.

De får forresten renoveret elværket i Qasigiannguit her til sommer =o)

Mvh
½ Driftskonsulent Elproduktion (HKT) / ½ Afløsende DC Qaanaaq Wink

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Citat:quote:

De får forresten renoveret elværket i Qasigiannguit her til sommer =o)

Fedt job du har der. Det er da godt at komme lidt væk fra Nuuk en gang i mellem. Hørte at der i år har været mere is i Diskobugen end der har været i mange år. Så har de sikkert fået godt med "hvidfisk" i år?

Skal Qasigiannuit renovers igen?? det er da anden gang siden jeg var der. Dengang havde vi to 7 25'ere og to 5 26'ere, men det er jo også 24 år siden. Nu står den på lidt større elværker i Afrika - så slipper man også for frostsikringen :-)

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#9
Ja det er hårdt at blive gammel, hva' ?

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
SUK... Må erkende at de kulde grader savner jeg.

JA jeg ved godt jeg ikke er normal.
Har boet et par år på Thule, og savner næsten dagligt Grønland. Specielt naturen. og ikke mindst vinteren. Det er vinter der er til at forstå.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#11
Stef.. ja du er da velkommen. =o)

De har gang i en større renovering af Thule Air Base.
Barakker bliver revet ned, og mener noget andet opført - noget bliver moderniseret, der er kommet nye møbler

De gamle møbler blev fløjet ind til Qaanaaq før jul, hvilket skete med Herkules - så var der gratis møbler til dem der trængte.

Har været i Qaanaaq 7 gange nu - og har ca 13½ måned under bæltestedet dér. Der kommer lige 6 uger mere.
=o)
De sidste tre vintre har jeg haft "mørketjansen" med 2½, 2½ og 3 måneder i det meste af mørkeperioden.
Det har helt bestemt sin egen charme.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
Jeg foretrækker HELT sikkert vinteren og mørket frem for sommer og midnats solen.

Men har også set folk blive hentet i en MEGET LANG ærmet trøje og sendt hjem som special transport pga de fik mørke kuller..

FIRE DEPT måtte hente en der var gået en tur på havisvandring i en 30-50 m/sek storm.
Bare i en parka og et par alm skibukser...

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#13
Ja, det kræver en helt speciel slags mentalitet at klare sig i mørket - i så lang tid ad gangen.

Og der er godt nok nogen som bliver bims... og så er der andre der er det i forvejen, de klarer sig bedre Wink

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)