Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kommentarer til ny ladning .30-06
#1
Da jeg påtænker i nærmeste fremtid at fremstille en ladning til brug for bukken i maj (hvor der jo ikke "risikerer" at blive skud til større vildt), vil jeg gerne høre alle relevante erfaringer med lign., eller meninger omkring den, så jeg har mulighed for at foretage justeringer mens den fortsat er på tegnebrættet.. (slut) Ladning ser således ud:

Barnes ttsx 110 gr. Vv n-135 56,2 gr. col. 80,8 mm.

Ideen er at producere en ladning, der er et alternativ til anskafelsen af f.eks. en cal. .243 og samtidig være tilpasset min korte 55,5 cm. pibe.
Svar
#2
Beregnede også 130 grain TTSX i Qload til min 30.06'er hvor 56 grain iflg Qload var i max området, det skla jeg da love for det var, havde en udvidelse af hylsterbunder på 6-7 hundrededele mm

Måtte helt ned på 51 grain for at der ikke var udvidelse

Riflen er en Tikka T3 Varmint og der er jo nærmest mindre rekyl at fornemme i forhold til min tidligere R93 Pro med 243w [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#3
Hvorfor porducere en ladning hvis man kan købe nyt grej. [:p][Big Grin]

I Flg. Q-load har du en 109,6% fyldning og 4028 bar kammertryk..(max 4050Bar) men 1029m/sek

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#4
Mindre rekyl er jo ok. selvom det nu ikke generer mig. men kigger man på hvad barnes anbefaler af ladninger til dette projektil, ligger en af ladningerne dælme pænt over den jeg har beregnet! Jeg synes den var lidt voldsom, så har holdt min under max. trykket for kaliberen. Men jeg starter nu alligevel med en serie hvor ladningen øges langsomt fra et sikkert punkt indtil synlige tegn..
Svar
#5
Arh, det er ikke lige det min Ql. siger... 3873 bar og 107,6 % men det kan være hylstervolumen der gør det (69,2). jeg får 1000 ms. og 100 % forbrænding.
Svar
#6
Ja så rammer jeg også NÆSTEN dit. Jeg får 1022m og 3896 bar.

Der er nok en enkelt faktor der står lidt forskelligt fra din til mig. Jeg bruger 30.06 Spring (CIP)

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#7
Der er nok en enkelt faktor der står lidt forskelligt fra din til mig. Jeg bruger 30.06 Spring (CIP)
hvad mener du [?]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Barnes ttsx 110 gr. Vv n-135 56,2 gr. col. 80,78 mm.
ladningen skal nok være effektiv, men jeg tror du vil få nogle alvorlige hæmatomer

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Der er nok en enkelt faktor der står lidt forskelligt fra din til mig. Jeg bruger 30.06 Spring (CIP)
hvad mener du [?]

mvh
Strom, naturgænger



Når jeg vælger 30.06 i QL så har jeg en der hedder 30.06 Spring (CIP) en der hedder (SAAMI)

Jeg kan se det ændrer i Pmax(MAP) max Kammertryk fra den ene til den anden.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#10
Det er fordi der er fordi CIP og SAAMI er to forskellige standardssættende organisationer.

SAAMI = Sporting Arms and Ammunition Manufaturers Institute
CIP = Commission Internationale Permanente pour l'Epreuve des Armes à Feu Portatives

SAAMI er primært USA og CIP er primært Europa

De to organisationer har hver sin metode for opgørelse af blandt andet max.tryk, hvorfor der er en forskel på det max. tryk. de hver især oplyser til den enkelte kaliber.

Hvis producenten f.eks er fra USA, er der formentlig tale om et SAAMI kammer, hvorimod en europæisk riffel ofte har et CIP kammer. Der er dog undtagelser har jeg ladet mig fortælle[Smile]

Hilsen
Jepsen :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#11
Jeg lader hylsterbundens opførsel fortælle mig hvornår jeg er i omegnen af max trykket

Qload er en god guide til at finde den rette krudt type til en ladning, den snød dog mig med vv n-135

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#12
..Men min 3.6 vers. skulle være god nok med det krudt. Jeg har beregnet den samme udgangshastighed som en anden har målt med en specifik ladning, så må det jo ca. passe.

Øøøøh.. hæmatomer.. oversættelse!?

Iøvrigt, hvis man kigger på barnes under anbefalede ladninger til projektilet, er der så slet ikke nogen der synes de ligger lidt højt!?
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by højen
Øøøøh.. hæmatomer.. oversættelse!?



Blodudtrækninger [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#14
Blodudtrækning var da også min første tanke da jag så en kuglevægt på 110 grain.

Min anbefaling er 165 grain og mere moderat ladning til råvildt.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#15
Ja det kan tiden selvfølgelig kun vise, men en .243 som går ca. 900+ betragtes ellers som ideel til opgaven mange steder. Så vidt jeg har kunnet tolke andres erfaringer, er det primært fragmenterende kugler, dvs. ofte ikke-bondede kugler, der giver blodudtrækninger fordi der rundt om udgangshullet er et hav af små fragmenter der rammer hele vejen rundt og perforerer blodårer osv.
Barnes er jo en massiv kobber-kugle, som ekspanderer, men som netop ikke frigører nogen fragmenter idet den bibeholder næsten 100% restvægt. der burde derfor netop intet være til at skabe blodudtrækninger. Den skulle også have en meget kontrolleret ekspansion, hastigheden taget i betragtning. Men er der nogen der har erfaret en masse blodudtrækninger ved brug af denne kugle!?
Svar
#16
højen,

jeg hører ikke til dem der opfatter .243 som den perfekt kaliber til råvildt. Min er erfaring begrænser sig dog til 5 stykker råvildt og 9 stk ødelagte bove, så sagde fruen stop og riffelen blev solgt (den skulle havde været ompibet). Efter min mening er en V0 på max 800 m/s og en god kugle svaret til råvildt. 30-06 ladet med 165 grain er nærmest perfekt, V0 810-820 m/s er min ladning på pt.
Barnes TTSX i 110 grain opsvampet til dobbelt størrelse og med en V0 på 950 til 1000 m/s. Det er nok det jeg kalder et lidt hurtigt set-up.

Det er bare lidt spild at stå med 45 stk dyr ammo, som man kun kan bruge til ræv.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#17
Jeg har brugt 243w med TSX der gik 975 m/s og der har jeg ikke bemærket blodudtræk på råvildtet

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#18
Explorer, min erfaring med .243 er som sagt begrænset. Min hensigt med .243 var ligeledes at skyde med mono kugler, hurtigt og fladt.. meget fladt, men no-go for mit vedkommende - at andre synes det er guds gave er dem vel undt.

Og min kommentar til 30-06 og 110 grain, er stadig, at den efter min mening er for hurtig til råvildt.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

at andre synes det er guds gave er dem vel undt.



Det er jo bare nogle simple kobbersøm der er flækket på langs, men ok der er jo ikke det hvad folk ikke forguder nu om dage, jeg bruger dem ganske simpelt til jagt og ikke andet [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Og min kommentar til 30-06 og 110 grain, er stadig, at den efter min mening er for hurtig til råvildt.



Jeg er mere til praksis end meninger [Smile] og har også tænkt mig et prøve til, dog med 130 grain TTSX der ind til videre går afsted med 960 m/s

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)