Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nat kikkert
#1
hej
er der nogen der har erfaring med en Yukon patrol nat kikkert.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#2
Denne er super, og den virker:

http://www.jagtmarked.dk/product.asp?product=619

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#3
Hej Koelj

Det kommer an på hvad natkikkerten skal bruges til om du kan klare dig med en Gen 1.
Skal den bruges til observation, når der er lidt måne, og i åbne områder kan en 1er klare det.
Du kan naturligvis også bruge en Gen 1, i total mørke, eller under træer, hvis du tænder for IR lygten. Her skal du bare huske at Yukon har indbygget 805nm lygter. Ræve og vildsvin reagere på 805nm, det er ikke sikkert de løber væk med det samme, MEN TRO MIG, SVIN OG RÆVE SER 805nm IR LYS. Jeg har derimod aldrig kunnet konstatere at hjortevildt eller hare reagere på 805nm.

Med andre ord, hvis du vil bruge en Gen 1, natkikkert, til at opservere svin eller ræve, i rigtigt mørke (overskyet/nymåne), skal du købe´en IR lygte ved side af, med en bølgelængde på min 850nm, den ser de ikke.

Hvis du skal bruge din natkikkert meget er der kun en ting at sige: min Gen 2, og de begynder at koste penge.
Forskellen på en Gen 1 og en Gen 2, er meget stor.
endeligt er der Gen 3 og 4, hvor du slet ikke behøver bruge IR lygter, uanset hvor mørkt det er.
Ved Gen 3 og 4, er der tale om en betydelig udskrivning, de er kort sagt rasende dyre.

Jeg har selv brugt natkikkert rigtigt meget. og er gået hele vejen fra en Gen 1 (såkaldt Gen 1+) over Gen 2, til nu at have en Gen 3 (som jeg købte brugt).

Et godt eksempel er en tur til Tyskland her i Dec, hvor vi var nede for at se på vildsvin.
Min kammerat har købt min gamle Yukon Gen 1+, og da han måtte opgive at se mere med den lånte han min. I min Gen 3, kan han se lige så godt inde under træerne i skoven ved overskyet (uden brug af IR lys), som han kan se med Gen 1 på åben mark i fuld måneskin.

Du kan i mange situationer klare dig med en Gen 1, og en kraftig 850nm IR lygte til det meste. Hvis du er ligeglad med svin og ræve, skal du ikke engang købe en lygte til siden af den, men kan bare bruge den indbyggede.

Efterhånden har jeg prøvet rigtig mange natkikkerter. Alle Gen 1, som jeg har prøvet (kald dem + eller ej, det betyder ingenting), har ikke kunnet se mere eller mindre uanset mærke. Der er derimod forskel på hvor "følsomme" de er over for indstillinger.
En billig Yukon Gen 1, skal du regne med at skulle stille skarp meget ofte (læs hele tiden), hvorimod de dyrer Gen 1, er mere ufølsomme over for indstillinger. Jeg valgte selv Yukon, og blev efterhånden god til at indstille den hurtigt.

Du kan derfor tage et valg ved en Gen 1, Den billige, hvor du spare penge men skal være over hele tiden. Eller den der koster mere, men ikke kræver så meget opmærksomhed, og du kan koncentrere dig om observation i stedet for indstillinger.

Går du over til Gen 2, er der ret stor forskel på hvor godt de ser i mørke. De er dog alle markant bedre end Gen 1. Den bedste (og billigste) Gen 2, jeg har prøvet var et natsigte fra en Russisk RPG 29 antitankvåben (natkikkerten fremstillet 1989).
En Tysk kammerat havde købt den på E-bay, for 110€, og den var overraskene god. Generelt må jeg nok sige at russerne er (måske var, jeg kender ikke de nye) foran når det kommer til natkikkerter, det er jo ikke så dårligt når de jo også er billigere.

I dag har jeg så en brugt russisk Gen 3, af lidt ældre dato (den er vel fra omkring årtusindeskiftet). Jeg har set i Det danske forsvars bedste IR natkikkerter (fik jeg fortalt), og de svare Ca. min.

Det var så lidt om mine erfaringer med natkikkerter.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#4
tak for jeres svar.
jeg skal bare bruge en til at kunne orientere mig med på de mørke svenske skov veje til og fra skydetårnet, så det er ikke til at nær studerer dyrene, vi har lys på foderpladsen.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)