Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Steyr Pro Alaskan cal. 30.06
#1
Har lige stået og kigget på den ovennævnte riffel. Den er virkelig lækker. Min kammerat råder mig til at købe en S&L i samme kaliber istedet. Er der nogen der har erfaringer omkring Steyr generelt de vil dele så jeg kan beslutte om det skal være den ene eller en den anden ?

Riflen skal bruges til all-round riffel der indebærer alt fra bukkejagt til vildsvin og så kan jeg ikke umiddelbart finde en kaliber der virker som mere egnet end en 30.06

Det jeg tænker mest på er om den såkaldt koldhamrede pibe vil være upræcis osv. Har jo prøvet en remington 700 med rustfri pibe som jeg slet ikke var tilfreds med i forhold til min 6.5 med en otterup pibe på. Min anden kammerat har en Sauer 202, som jeg har set levere varen hver gang indtil videre, så sådan en kan også være et bud.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
Du skal tage den riffel du bedst kan lide. Der er ikke belæg for at koldhamrede piber skulle være upræcise. Der er masser af eksempler på det modsatte. Nu spørger du jo ikke til kalibervalg, men personligt ville jeg gå for en .308 Win. - som er fuldt ud tilstrækkelig til alround brug i Europa, men det skal du naturligvis selv bestemme.

mvh
hjemmeladeren

edit: tilføjet "u"
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Jeg leder sådan set blot efter et suplement som skal være midt imellem min 6.5 og min 45-70. Har lige solgt en 300 winmag fordi jeg synes den var en smule overkill til mine jagtdistancer og for at få et ok punch og en ok kuglebane, så er 30.06 vel også fint ?

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#4
jo da! 30.06 er så absolut fint, men mange finder rekylen lige på den høje side, hvilket jo påvirker præcisionen negativt (især efter en halv kasse patroner på skydebanen). Det er derfor en god idé at få lov at afprøve riflen og se om den er behagelig at skyde med.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#5
Årsagen til at jeg lige vil sondere terrænet lidt med en ny riffel er sådan set at jeg er lidt utilfreds med performance på min 45-70 fra vildsvine jagten her i weekenden. Vi var 2 der skød med 45-70 og måtte begge bruge 2 skud for at få dem til at lægge sig. Dette kunne vi se, da vi brækkede dem, skyldtes at selvom det er relativt store bønner, så fløjtede de lige igennem uden overhovet at ekspandere. Fint nok, så må man jo se om man vil gå på kompromis med hastigheden med andre typer ammo end Hornady Leverevolution 325 grains( som så påvirker kuglebanen voldsomt ) og gå over til måske 405 grains remington ammo eller vælge en kaliber der er "mere" all-round og sikre sig at der findes gængs ammo der agerer bedre stort set uanset hvilket vildt man skyder på. Det er lidt et ambivalent forhold jeg har da min 6.5 med RWS dobbelkern antageligt skulle kunne stort set hvadsomhelst ( har talt med en del der har den praktiske erfaring fra denne ) og er super præcis. Jeg har skudt rigtig meget på bane med min 6.5 med dobbelkern ( har ikke nedlagt vildt med den) , selvom det koster en bondegård, blot for at se hvordan de gør og mht. præcision, så er de virkelig gode i min i al fald. Nå, bottom line. Min 6.5 kan måske være et godt bud på at være den jeg bare beholder og anvender med dobbelkern istedet for at købe en ny riffel. Mht. rekyl på en 30.06, så er jeg slet ikke urolig. Jeg har skudt fint med min 300 winmag og kunne også få dem indenfor en 5-krone med min 458 winmag( som jeg byttede til en 45-70 )selv på 200m banen, så det det går på er sådan set nok om det reelt gir nogen mening at kigge på andet end de 2 rifler jeg har lige pt.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#6
steyr har i mine øjne ry for at være et rigtigt fornuftigt riffel valg med god pression.
jeg har selv kigget lidt på pro hunteren men opgav den pga. et meget fleksibelt forskæfte som temmelig sikkert vil være grundlag for en del frustration hvis man har hang til brug af bipod.
men det kan da helt sikkert løses på en eller anden måde.
ud over det skulle det være en ret behagelig riffel at skyde med, jeg er selv lidt forelsket i deres safe bolt system men jeg har ingen praktisk erfaring med systemet.
det virker bare smart i mine øjne.

høker
Svar
#7
jeg tror du får meget svært ved at finde en riffel der får dyrerne til at klappe sammen på stedet hver gang ved hjerte/lungeskud.og helst uden at ødelægge alt kødet.
hvis ikke du skyder grisene på hals/hoved syns jeg tit de løber selv med perfekte skud.det samme med bukke med perfelt hjerteskud. nogle løber ,nogle klapper sammen.
men hvis du har træningen iorden så du er sikker på dit skud så er der jo ingen grund til at skyde igen. så er det jo bare at vente 15 min og gå ned at hente sig vildt.
og så er der jo ikk ret meget der er mere spændende end at gå om natten og lede efter et stort svin man tror ligger død ;-)
Svar
#8
Nu har jeg lige sonderet lidt og og har fundet en riffel som også kunne være et bud. En Savage 111 FC i 9,3x62. Den har da i al fald punch men er rimelig flatskydende og til en meget god pris, så spørgsmålet er om en sådan vil være et bud

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#9
Hej Barebow,

Når du nu alligevel næsten er oppe i storvildtkaliber, vil jeg da finde et kaliber der er lovlig til alt overalt såfremt du engang i fremtiden får lyst til det. Altså f.eks. .375 H&H eller .375 Ruger. Jeg er mest forelsket i den sidste som går 800 m/s med en 300 grs. kugle.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#10
@hjemmeladeren

Jeg har lige sendt en mail til forhandler for at høre om denne savage kan skaffes i en 30.06 istedet for den 9,3x62 de har stående og så ser vi [Smile]

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#11
Hejsa Jeg har en steyr Prohunter Mountain i 308w, og jeg er rigtig godt tilfreds med dem. jeg har 3 andre steyr rifler - og næste riffel bliver helt sikkert også en Steyr

jeg har bipod på den - og den er bare rykket til i forhold til rembøjlen
Svar
#12
@barebow: Der er mange gode rifler på markedet. Langt hen ad vejen handler det om smag og behag, når der skal vælges mellem Tikka, Sako, Steyr, Blaser, Sauer, Brno, Mauser, S&L og mange andre.

Mit lidt kedelige svar er, at jeg vil anbefale dig at få lidt erfaring med de våben og kalibre, som du allerede har. Når du har nedlagt et antal dyr med din 6,5x55 og din 45-70 gov. har du bedre fornemmelse af om effekten er tilfredsstillende.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#13
Min kammerat og jeg har nu talt med en våbensmed der har stor erfaring med eksempelvis 45-70 og er kommet til den konklusion at vi prøver at skaffe forskelligt ammo til vores 45-70´ere og teste effekten af disse.

Til vores behov skulle 45-70 efter sigende være yderst velegnet fordi den er så alsidig. Vi vil primært jage fra dåvildt - vildsvin og indenfor de kategorier er der i al fald mange amerikanere der har rigtig gode erfaringer med vores type rifler til vildt som whitetail - vildsvin, og det må jo siges at matche ret godt.

Indtil videre har vi begge nedlagt en kronkalv hver samt et vildsvin hver med dem. Jeg tror det vigtigste er at træne relativt meget med 45-70 for at få virkelig godt styr på kuglebanen. Der ER forskel på træfområde på 50m - 100m, så virkelig præcision med den type riffel kræver som sagt i al fald meget træning, men det er jo sjovt [Smile]

Vi kunne jo se på vores grisejagt her i weekenden at skud sad hvor de skulle, men at vores type ammo lavede et hul direkte igennem grisene uden at ekspandere overhovedet. Dette fik vi at vide af flere, nok var årsagen til at grisene ikke umiddelbart bemærkede at de var skudt. Den såkaldte chok effekt udebliver vel nok når kuglen ikke ekspanderer og afsætter noget energi i byttet. Næste grisejagt prøver vi remington core-loct 405 grains ( selvfølgelig med indskydning med disse først ) og ser hvad der sker [Wink]

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#14
Min gode Barebow

Tænk noget mindre og træn noget mere, til dåvildt og gris er 6,5 ok og 45/70 rigelig

i træner under kontrolerede forhold det er super fedt ,

giv dig tid til at lære dine rifler at kende ,dyrene hvis de er ramt hvor de skal ,så skal de nok dø

Husk erfaring kommer over tid og ikke alle dyr vælter i samme sekund det er ramt.
Svar
#15
Enig Langebo - jeg har kun oplevet knald og fald en enkelt gang med et højt bladskud på en buk. Ved øvrige træf i hjerte/lunger med alt fra 223 over 308win til 30-06 med hårde hjemmeladninger har der været flugtstrækning, men de har alle ligget indenfor 100 meter (faktisk kortest flugt med 223).

Barebow: Husk at sige til hvis i skal derover igen - 444'eren er indskudt og sulten efter bacon :-)

Det er helt sikkert ikke energi der mangler i en 45/70 leverevolution - den har lige så meget som en 30-06'er på 100 meter og vel nærmest det dobbelte areal på vej gennem dyret, hvis kuglen ellers performer. Hvis kuglen havde været med flad næse, tror jeg effekten havde været markant anderledes. Amerikanerne sværger i hvert fald til wide meplat hardcast bullets (støbte blykugler med høj hårdhed og så stor flad front som muligt). Det er den type jeg har valgt til min 444, så jeg er spændt på virkningen.

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Klart jeg siger til når vi tar derover igen. Vi er blevet enige om at det blot var forkert ammo valg til denne opgave så det er det næste vi arbejder på [Smile] Tar til kalvebod på søndag og skyder med min marlin iøvrigt hvis du er frisk ?

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#17
@Barebow

Jeg passer bane på Kalvebod på søndag (enten indskydningsbanen eller elgen) så kig forbi og sig goddag [Smile]

Mvh.
Anders
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)