Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lakelander TAP-375
#1
Hej

Er der nogen af de ærede formænd der kan sige noget om denne riffel[?]

Mvh

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Hej

Er der nogen af de ærede formænd der kan sige noget om denne riffel[?]

Mvh

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]



Ja...

Låsen blev opfundet i 1975 af Lars Andersson der fik guldmedalje på opfindermessen i Bruxelles for netop denne lås. Den er blevet kaldt den vigtigste opfindelse siden Mausers 98'er.

Selve rettighederne til låsen har været et sandt mareridt og ikke mindre end 5 firmaer der har haft låsen er gået konkurs.
TAP-375 modelen er efter sigende nogle af de ældste varianter af rifler bygget på låsen fra dengang de blev lavet i Finland og derefter Sverige. TAP står for "Tampereen asepaja" der var den første lille fabrik, beliggende i Tampere, Finland, der lavede dem fra 1975.

I midtfirserne købte Varberger patentet og sideløbende var der en produktion hos Kongsberg i Norge. Varberger lavede deres egen produktlinie og ændrede bundstykke og andre småting som sikring, magasindele, aftrækkerbøjle i stål mv.

Varberger er bygget på samme lås, ligesom Norma riflen i begyndelsen af halvfemserne (1991). Rettighederne og patentet er noget uklart og der har verseret mange retssager. I 1997 opgiver Varberger riflen.

TAP-375 er en af de første modeller og en særdeles solid konstruktion. Piberne skyder godt. Skæftet er dog ikke min livret og jeg foretrækker Lakelander 389 og Kongsberg 393 modellerne som begge er den Norske variant.
Kongsberg Small arms laver dem stadig på bestilling, men de er pt. ved at flytte produktionen og våbenmesteren er sygemeldt.

Jeg har haft over 30 rifler i min jægertid. I 2003 købte jeg en brugt Lakelander 389 i kal. 6,5x55 hos Ø.V. for 5500,- og var solgt den første gang den var med på en jagtfeltkydning. Alle fordele der kan udtænkes en jagtriffel kan have fandtes i denne riffel.

I et anfald af galskab, solgte jeg riflen i 2006, da jeg ville af med hele våbenskabet og nøjes med en 30-06.

Jeg har aldrig fortrudt et våbensalg så meget!!!!!

Stille og roligt blev våbenskabet fyldt op med Lakelanders og Kongsberg og skal aldrig have andet end Kongsberg fremover - har 4 stk i dag fra kal 22-250 til 338 Win Mag.

De skyder fantastisk, låsegangen er fantastisk, aftrækket er godt men kan nemt trimmes til det perfekte af en dygtig våbensmed. Ergonomi (høj kindpude til kikkertbrug) og balance er noget af det bedste jeg har prøvet. For nyligt fandt jeg i øvrigt ud af, at man nærmest kun behøver et bundstykke til alle sine rifler....[:0]
Jeg er pt. ved at bygge en wildcat på en Kongsberg 393 som kører i en anden tråd.

Lakelander TAP-375 er en god solid riffel der fungerer rigtigt godt og ofte får man dem næsten foræret!
Låsegangen er perfekt, aftrækket skal måske justeres, og de skyder som regel fantastisk godt.

Her sakset fra et svensk forum: Jag har haft en Lakelander mod 375, och jag ångrar att jag sålde den!! Ett alldeles oförskämt bra vapen! Underbar balans, slutstycksgång, enormt fint trycke samt en lika enorm precision!! Riktigt riktigt fin fina bössor, om du frågar mej!!

Du kan læse mere om historien på dette link:

http://www.jaktojagare.se/den-tragiska-varbergersagan


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#3
Min første boltaction var en Varberger 717 (husmandsmodellen) i 30.06
Det var en 30.06 som jeg skød piben ud på efter et par år. Så fik jeg en 6½ Træls pibe fra LW på og den skød femragende.
I en periode hvor min hjerne forlod hovedet solgte jeg riflen for 3500,-kr. Nu hvor dele af hjernen er vendt tilbage (sker som regel i 40 års alderen [:I] ) har jeg fortrudt salget.
Den riffel var så nem at skyde med og at betjene at jeg ikke siden har haft fat i en riffel der slår den. At jeg osse i dag må lide med løse magasiner er endnu en ting jag har fortrudt.
Rullemagasinet på Varbergeren virkede ALTID.

Havde der været plads i skabet kan det ikke udelukkes at det bliver fyldt op af en Varberger/Kongsberg [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Havde engang en Varberger lux i 7mmRM. Aldrig problemer.Lige meget hvilken ladninger og kugler den blev fodert med.så skød den stort set samme sted på skiven.det har jeg ikke set før.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#5
Jeg takker[Smile]

Havde en 30.06 i hånden, sælger ville have 4 kilo for den, er det for meget[?] den er fin i skæftet, dog syntes jeg at den er lidt slasket i bundstykket (mere end en nyere 97dl der har skudt en del) Er prisen i orden.[?]

Mvh

Santo

Som er kommet over sin M96 fase...[:I]

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#6
Prisen synes at være ganske fin - se om ikke du kan handle lidt krudt med i prisen...
Skæftet på TAP-375 er forresten slet ikke så skidt ergonomisk hvis det er en lux og balancen er god...


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#7
Hej.
Jeg startede med en brugt (ca 2 år)TAP 375 (cal.6,5x55) i 1982 som jeg købte (2500 kr) af en bekendt og jeg viste at den havde været behandlet godt og ikke skudt mere end højst 100 skud.Den skød jeg mange skud (ca 4-5000 med de næste mange år,både jagt,200m, mange frivillige riffelprøver og feltskydninger.Da jeg gav den i bytte påp en ny Sako i 2004 kunne den stadig holde en 5 skuds serie i bænk på 100m på 15-20mm med Norma Golden Target.
Som MVK. skrev var skæftet lidt kedeligt og uden kindbue.
Låsen kørte rigtigt godt, det gjorde aftræk og magarsin også.
Det eneste jeg måtte skifte var aftrækkerbøjlen den var af et eller andet plastmateriale, så skruerne blev stille og roligt spændt i gennem (Korsholm havde en ny på lager til få kr).
Hvis du kan leve med skæftet eller måske passe et andet til får du en god og stabil riffel.

Sniper 223
Svar
#8
Ja, TAP-375 er fra den æra hvor jagtrifler var håndværk, ala sako finnbear, Husqvarna 1900, Tikka M55 osv.
Uopslidelig kvalitet!


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#9
Hej
Hvis du kan finde en Kongsberg så er det et bedre våben.
Jeg har en Kongsberg og har også haft en Varberg
Bundstykkestoppet i en Varberg er en ombukket plade som har det med over tid at skulle have en rep. Den bolt som holder låsestolen gennem skæftet har det med at ødelægge skæftet hvis den tidligere ejer har haft en mani med at overspænde - hvilket fremmer ødelæggelsen.
Det gælder for begge modeller at kompositaftrækkerbøjlen nemt kan ødelægges ved overspænding

[Image: t3tactical.gif]
Svar
#10
Komposit aftrækkerbøjlen kan GT lave i stål eller alu - hvad man nu vil. Jeg har bestilt 4 til mine damer...
De fås også andre steder til 650 SEK
http://www.kolvmakeri.se/index.php?mode=...pen=1&id=8

En brugt Kongsberg i ok stand står i ca. kr. 6000,-
Jeg har nogenlunde styr på hvor de står henne hvis du skulle være fristet til en 393'er [Big Grin]


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#11
mvk, jeg er fristet, jeg søger en i 30.06 hvis du har kendskab til en god brugt[Smile] og ikke godt brugt[Wink] så send en PM, så jeg kan føle på dem.

Mvh

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by mvk

Komposit aftrækkerbøjlen kan GT lave i stål eller alu - hvad man nu vil. Jeg har bestilt 4 til mine damer...

...


[:0] Så er det jo ikke komposit mere.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Citat:quote:

Originally posted by mvk

Komposit aftrækkerbøjlen kan GT lave i stål eller alu - hvad man nu vil. Jeg har bestilt 4 til mine damer...

...


[:0] Så er det jo ikke komposit mere.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



HAHAHA - skal det skæres ud i pap - nanok [Big Grin]


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Santo

mvk, jeg er fristet, jeg søger en i 30.06 hvis du har kendskab til en god brugt[Smile] og ikke godt brugt[Wink] så send en PM, så jeg kan føle på dem.

Mvh

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]



Du er også velkommen til at kigge forbi Fyn en dag - så kan du befamle "tøserne" lidt og rykke lidt i pumpen... (ladegrebet) [Big Grin]

Der var en 30-06 tilsalg herinde for en måneds tid siden - den er vist væk nu. Jeg sender lige en PM hvad der ellers står i DK jeg har kendskab til.


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by mvk

Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Citat:quote:

Originally posted by mvk

Komposit aftrækkerbøjlen kan GT lave i stål eller alu - hvad man nu vil. Jeg har bestilt 4 til mine damer...

...


[:0] Så er det jo ikke komposit mere.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



HAHAHA - skal det skæres ud i pap - nanok [Big Grin]


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **



Sorry, kunne bare ikke lade være Wink

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#16
Hej mvk

Takker for PM'erne, jeg har nu noget at tænke over[Wink]

Hvis man skulle sammenligge med en S&L hvad så, for jeg har også en Victory i tankerne[8D]

Mvh

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by mvk

Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Citat:quote:

Originally posted by mvk

Komposit aftrækkerbøjlen kan GT lave i stål eller alu - hvad man nu vil. Jeg har bestilt 4 til mine damer...

...


[:0] Så er det jo ikke komposit mere.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



HAHAHA - skal det skæres ud i pap - nanok [Big Grin]
Så er komposit trods alt en bedre løsning [Big Grin]


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)