Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lægivende buske?
#1
Hej, vi har et mindre, "goldt" skovstykke i nord-vestjylland, som vi ønsker at gøre mindre gold. Der er ingen bundvegetation kun 10 meter høje træer af forskellig art[:o)]
Mod syd, skal der afskærmes for vinden, sådan at rådyr vil holde pit-stop. Hvad kan anbefales som læ? Det skal give læ året rundt..
Vi har desuden tænkt at plante lidt 2. sorterings bøgebuske, så rådyrene har lidt at nippe til.
Forslag er velkomne. Jorden er ok, men ikke super gods, sand og lerjord..
Der skal desuden laves plads til lidt foderager.
Skoven er 50*150 meter.

Mvh
Svar
#2
Energi pil, måske.[Smile]
De vokser hurtigt, er nemme at plante.

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Energipil kommer du aldrig af med igen - det vil jeg fraråde på det kraftigste - det kvæler alt!

Plant en blanding af buske der foruden læ, også giver føde til vildt og fugle - så slår du 2 fluer med ét smæk.

F.eks. bruges fuglekirsebær meget i det vestjyske sammen med skovæble, bærmispel, snebær, sargents æble, hassel, fjeldribs,
tørst, slåen, benved og bærmispel. Også visse roser er gode: hunderose, æblerose og klitrose.

Husk du kan få tilskud til læplantning


** Jo mere jeg øver mig - jo mere "heldig" bliver jeg **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#4
At skæbe læ i bunden af noget eksisterende skov kan være en næsten umulig opgave: Dels giver de eksisterende træer skygge og dels bruger de vand og næring som samlet set giver meget dårlige vækstbetingelser for det nye man planter.
Noget af det mest skyggetåelende man kan finde er fjeldribs, snebær og liguster.
Alternativet til at plante under det eksisterende er at rydde et 5 - 10 meter bredt bælte. Så er der straks flere alternativer: Syren, slåen, bærmisbel, hvidtjørn og de forskellige roser som også nævnt af mvk.
Vær opmærksom på at hvis du bruger bøg, vil disse med tiden vokse op og give kraftig skygge og så kan du risikere at skulle starte forfra. Det bedste er altså at lade kanten bestå af ene lave buske.

Mvh Jesper
Svar
#5
Hvis træerne er 10 m høje og ingen bundvegetation, lyder det for mig som at træerne staar for tæt. Tynd ud i bestanden, saa kommer bundvegetationen af sig selv.
h
Hogmeister
Svar
#6
Hvis i kan få et stykke agerjord vil det være optimalt. Indhegn det og plant nogle naturligt hjemmehørende buske. På sydsiden, ca 2 meter fra træerne og 5 meter ind i marken.
At prøve på at plante mellem træerne er en dødssejler, der er ikke lys nok.
Det optimale er en beplantning som ligner en doughnut. Tæt og lavt i bunden i yderkanten hele vejen rundt højt i midten, giver mulighed for nattelæ til fasaner, lavt og tæt i bunden ind imod midten. Lysåbning i midten fra 500m2 og opefter. Giver læ og sol til vildtet.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvis træerne er 10 m høje og ingen bundvegetation, lyder det for mig som at træerne staar for tæt. Tynd ud i bestanden, saa kommer bundvegetationen af sig selv.
h



Det er nærmere fordi, at den kære landmand har valgt at lade kreaturer rende rundt derinde og fjerne alt bundvegetation.
Men der skal nok fældes lidt træer.
Svar
#8
Det er som det skrives en god ide at tynde i skoven hvis det er højt, tæt og goldt i bunden. lav evt. lysbrønde. Tilbyd bonden at lave gratis hegnspæle el brænde til ham - så bliver han glad [Big Grin]

Den lægivende plantning bliver bedst hvis den tilpasses det der gror bedst i området - dog er jeg ikke så meget fan af roserne - har arbejdet et sted hvor det kneb at få dem bekæmpet [Sad] Men tænk på at buskene, ud over at give læ kan give et fint tilskud til vinterføden i form af bær og frugter. Jo mere forskelligt du planter, jo flere forskellige arter tiltrækkes af det. Til råvildtet vil ask og eg være godt vintertilskud - og ja det er jo træer, men kun indtil i topkapper dem i den ønskede højde i dec./jan. så giver grenenes knopper tilskud til dyrene, og til foråret skyder træerne igen og bliver tætte i bunden. Når du (selvfølgelig)også ønsker læ om vinteren er det en god ide at plante noget ind som ikke er løvfældende - f.eks. bjergfyr - så kan du klippe og sælge fyrtoppe til jul om nogle år. Hvis det re muligt er det godt med nogle foderagre - større el. mindre med kløver, majs, stubturnips og fodermarvkål. Gød fornøjelse [Smile]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#9
Update:
Det er blevet besluttet at tynde godt ud i især grantræerne. Der vil desuden blive lavet et 3 m bred bælte i kanten mod vest. Det er så planen at opbygge en "læmur" af de fældede træer (der bliver rigtigt mange) og derved få læ, så der kan kommer gang i noget bundvegetation. Jeg har talt med flere om den metode og det skulle virke fortrinligt. Der bliver desuden lavet en decideret lysning i midten, så der rigtig kan komme gang i væksten..
Svar
#10
Spændende. Tak for opdateringen.
Hvis du har mulighed vil et par billeder af arbejdet nu og senere være lærerige.

Vh Lars, som kun kan finde ud af at stikke pilestiklinge i jorden...

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Spændende. Tak for opdateringen.
Hvis du har mulighed vil et par billeder af arbejdet nu og senere være lærerige.

Vh Lars, som kun kan finde ud af at stikke pilestiklinge i jorden...

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Der er kun én ting som er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør som der bliver sagt!"



Hej, jeg har desværre ikke før-billeder. Men hvis jeg skal beskrive stykket så består det af løvtræer hele vejen i gennem, med en enkelt forvokset grantykning uden lævirkning. Træerne står med 0,2-2 meters afstand. Der er desuden mange små, fra fingerstykke til armstykke tjørn der står meget tæt.
Mod vest har jeg fået lavet en meget tæt vindskærm i fældede løvtræer og grantræer.
Her er en tegning, der viser remisen, som den cirka er nu:
[Image: remise.png]

De to lysninger er nogle, som jeg har lavet i forbindelse med etableringen af vindskærmen. Der er ikke lavet nogen jordbehandling eller såning. Jeg regner med at der kommer noget op, som kan gavne både fugle og dyr. Der var allerede masser af små skud under træerne, så mon ikke der kommer gang i det?
Svar
#12
Hej Darkside

Det ser fint ud[Smile]
Måske skulle du overveje at "flytte" grantykningen op i det nordvestlige hjørne, forstået på den måde, at du planter nogle grantræer i det nordvestlige hjørne og gradvis fjerne de gamle grantræer fra nordsiden, i takt med at de nye træer gror op.
Kan du finde nogle frasorterede normannsgranner vil de være fortrindelige sammen med lidt rødgran, og når råvildtet "græsser" normannsgrannerne løbende forbliver de tættte og med grene helt til jorden.

Husk den gyldne regel; luk solen ind og vinden ude[Smile]
Med afskærmningen mod vest holder du delvis vinden ude, men grantræerne sydøst for lysningen tager altså rigtig meget sollys.

Tror du har helt ret i, at der kommer meget selvforyngelse af sig selv.

Fortsat god held med projektet - rigtige billeder er også altid godt[Wink]

mvh
Korthår
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Fortsat god held med projektet - rigtige billeder er også altid godt[Wink]

mvh
Korthår



Og evt et screendump fra google earth/krak sattelitbillede.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Den grantykning der er, tager da lidt lys, men den bliver også fjernet, men der bliver plantet nogle nye grantræer samme sted. De bliver så topkappet i 1,5-2 meters højde, så der kan komme lys ind og så de forbliver tætte i bunden.
Men det er et større projekt; der skal lægges nogle flere arbejdsdage ind, hvis jeg skal igennem hele remisen. Jeg har kun nået en fjerdedel..
Men der kommer altså meget lys ind, selvom det måske ikke ser sådan ud på min lille skitse.
Råvildtet færdes i forvejen meget der. Da jeg ankom måtte otte dyr meget modvilligt forlade remisen. Der var da mindst to bukke i mellem[:p] De stod noget og gloede på 75 meters afstand. De er ikke så vant til at se mennesker eller biler og de rendte først helt væk, da jeg startede saven..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)