Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
første riffel
#1
som sagt skal jeg til at kikke på riffel men er lidt usikker på om noget som det i linket neden for er godt nok

http://www.dba.dk/jagtriffel-cz550-cal-65/id-81299765/

skriv bare hvad i mener

på forhånd tak
hilsen en ung jæger i nød!Smile

mit der sauer
7.62 er vejen frem
Svar
#2
Hvis den ikke er skudt ihjel - ville jeg ikke være bange for at binde an med den.

CZ laver udmærkede rifter - til overkommelige beløb.

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#3
Hej..

Jeg er enig med TSX, hvis den ikke er helt smadret, så er der sjældent problemer med dem, og prisen kan der jo nok pilles lidt ved :-)

Nu ved jeg ikke om du har taget en lille rundtur til diverse forhandlere. Ellers synes jeg, at du skylder dig selv at gøre det inden du beslutter dig.

Man kan sagtens gøre gode handler hos jagtbutikkerne samtidig med, at du kan få noget vejledning om f.eks kaliber, kugler og optik - 6,5x55 er der dog ikke noget galt med ;-). Efter købet får du typisk indskydningshjælp, og du har mulighed for at komme tilbage og få hjælp, hvis der bliver problemer med grejet.

Nu skriver du at du er ung jæger - jeg læser det som ny jæger. Erfaring spiller naturligvis meget ind på, hvad der er det smarteste. Du kunne evt. kontakte din jagtforening, om spørge om der var nogen der kunne hjælpe dig. I vores jagtforening, har vi f.eks i riffeludvalget lavet en lille task-force som jeg i øvrigt selv er en del af, der helt gratis hjælper nye jægere med at vælge det rigtige grej til den rigtige pris og hjælper dem igennem riffelprøven. Det har vi indtil videre pæn succes med.

Dette må ikke opfattes som en advarsel mod at købe brugte våben i DBA eller andre steder, men blot en opfordring til at skabe dig godt overblik over alternativerne inden du lige springer på noget.

Hilsen
Jepsen :-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#4
CZ er da udmærkede rifler, men ....

Du spørger efter meninger, og min mening er, at du skal lade være.

For det første er riflen med snelle, og der er ingen grund til at starte med en riffel med sådan en farlig og overflødig indretning. Det er kun et spørgsmål om tid før man oplever utilsigtet skudafgang, så det er alt for farligt.

For det andet er det et privat køb, og der er ingen grund til at købe privat første gang. Butikkerne har altid gode tilbud på startpakker, hvor du både får garanti og service oveni for et overkommeligt beløb. Der kan jo nemt være småting der skal tilpasses, hvadenten det nu er skæftet, aftræksvægt eller andet, og det er nemmere at få lavet i butikken hvor den er købt. Køber du privat må du enten selv rode med det, eller betale i dyre domme for at få det lavet, så besparelsen er hurtigt væk.

Om du vil starte med en pakke med en god brugt riffel, en ny Tikka eller Remington 700, eller noget fjerde er en smagssag. Men jeg synes du skal gå til en forhandler første gang.

Hvis du fortæller i hvilken del af landet du bor, kan du sikkert få et godt bud på en forhandler i nærheden.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Jeg købte nu min første riffel privat og den virker da fint [:0]
Jeg ville dog gå efter et mere almindeligt mærke, måske noget så kedelig som en Tikka T3, gerne i 6,5x55. Det er en fin kaliber, kan tage det hele [^] Selvom mange autister nok vil ryste på hovedet [Wink]
Hvis dit budget ligger omkring de 5000,- kommer du nok lidt til kort, hvis du skal have en T3 med fornuftig optik..
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Jepsen

Hej..

Jeg er enig med TSX, hvis den ikke er helt smadret, så er der sjældent problemer med dem, og prisen kan der jo nok pilles lidt ved :-)

Nu ved jeg ikke om du har taget en lille rundtur til diverse forhandlere. Ellers synes jeg, at du skylder dig selv at gøre det inden du beslutter dig.

Man kan sagtens gøre gode handler hos jagtbutikkerne samtidig med, at du kan få noget vejledning om f.eks kaliber, kugler og optik - 6,5x55 er der dog ikke noget galt med ;-). Efter købet får du typisk indskydningshjælp, og du har mulighed for at komme tilbage og få hjælp, hvis der bliver problemer med grejet.

Nu skriver du at du er ung jæger - jeg læser det som ny jæger. Erfaring spiller naturligvis meget ind på, hvad der er det smarteste. Du kunne evt. kontakte din jagtforening, om spørge om der var nogen der kunne hjælpe dig. I vores jagtforening, har vi f.eks i riffeludvalget lavet en lille task-force som jeg i øvrigt selv er en del af, der helt gratis hjælper nye jægere med at vælge det rigtige grej til den rigtige pris og hjælper dem igennem riffelprøven. Det har vi indtil videre pæn succes med.

Dette må ikke opfattes som en advarsel mod at købe brugte våben i DBA eller andre steder, men blot en opfordring til at skabe dig godt overblik over alternativerne inden du lige springer på noget.

Hilsen
Jepsen :-)

Er meget enig med Jepsen - undrsøg markedet, føl på varene hør hvad forhandlerne kan tilbyde. Se på CZen og allerbedst prøv den - aftræk præcision og at patronerne smutter let fra magasin og op i kammeret ved hurtig repetering osv. Hvis CZen "kører ville jeg give et bud på omkr. 4000 (sælgeren er Thybo - og de er til at handle med [Big Grin] )kan i så mødes ml. 4- og 5000 så vil jeg gerne se den forhandler der kan matche det. Generelt synes jeg CZ er fornuftige MHT. træ, pibe og præcision, men er måske lidt "Lada-agtige" (har selv et eksemplar af racen) MHT. til sikring og låsegang og sommetider også med aftræk - og aftrækket er MEGET vigtigt - synes jeg - på en riffel - men der er også andre fabrikater der der lider af "dårligt aftræk" - derfor snak med en fornuftig, og ikke for "storsælgende" fohandler og mærk kvaliteten der først. Tag evt. en erfaren jagtkammerat og riffelskytte med på turen til Våbenhanndleren og evt. til Thy - det kan være så hyggeligt [Big Grin]



Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#7
jeg takker for de vise ord og vil bestemt tage ud til nogle forhandler så som korsholm og k.o.skov bording er der andre forslag til forhandler ??

mvh martin

mit der sauer
7.62 er vejen frem
Svar
#8
Enig med LasseScout: Lad som begynder være med at købe en riffel med snelle.[Wink]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako skal være en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#9
Hvorfor er i så snelleforskrækkede - man kan da godt skyde med riflen uden at stikke snellen. (Der gik et år efter køb af min første Sauer 202 inden jeg fandt ud af den var med snelle.[:I])

@Blaabjerg - Skov og Østjysk ville være mine valg [Wink]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#10
Køb en billig riffel med et ordentligt aftræk (brugtSAKO&TIKKA) ellers lærer du ikke at skyde ordentligt....
CZ - Remington og den slags er ikke verdensberømte for at være født med godt aftræk - når vi snakker om rifler i økonomisegmentet
Snelle er heller ikke i mine øjne noget for en NY jæger

Og køb en i 6,5x55 - da du skal træne før du bliver god
En 308w er ikke et "hyggekaliber" - jo til jagt og for dem der har trænet meget - da den hvis vægt/balance ikke er i orden "danser lidt for meget..." og har man ikke pengene så er kikkerten oftest med kort øjenafstand og så bliver man mindet om at holde godt fast fra tid til anden....

[Image: t3tactical.gif]
Svar
#11
Hvis du ikke skal bruge snellen, er der jo ingen grund til at den er der.

Jeg er egentlig ikke så snelleforskrækket angående mine egne rifler, jeg peger jo aldrig på mig selv. Men jeg synes det skulle være forbudt for alle andre at have rifler med snelle, de kan jo komme til at pege på mig [Big Grin].

Jeg havde i mange år en Steyr Scout med almindeligt direkte aftræk. Det var et virkeligt godt aftræk uden slæb eller andre unoder. Så bestilte jeg en Scout mere i større kaliber, og jeg bad udtrykkeligt importøren om at få den uden snelle. Men da den kom havde den stiksnelle, det var nærmest blevet standard på Steyr. Jeg brugte den mest uden at stikke snellen, men jeg synes aftrækket var dårligere end på den første. Det er muligvis bare et spørgsmål om justering, men jeg gider ikke rode med det, det skal bare virke.

Så eftersom Blaabjerg spurgte om meninger, gav jeg ham min. Han bliver nødt til at danne sig sin egen, og de der er fans af snelleaftræk skal da bare købe det. Men det er farligt, både i hænderne på begyndere og på rutinerede. Jeg vil tro mindst 75 % af de der regelmæssigt bruger snellen har oplevet skudafgang de ikke lige havde planlagt [:0]. Det er måske endda lavt sat.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
syndes lige det skal tilføjes at jeg har skudt noget med min fars tikka det er en 6,5X55 og jeg kan sætte tre skud inde for 2-3 cm på 100 meter med den så jeg er ikke helt på bar bund

takker igen for de gode råd

mit der sauer
7.62 er vejen frem
Svar
#13
Jeg har lige købt mig en remington 700 i cal. 308 og har derfor min 6.5x55 til salg hvis det er. Så skal du blot finde en kikkert. Min 6.5 er super præcis med otterup pibe, match aftræk, syntetisk Hogue skæfte und alles og skal koste dig hele 3.000,- hvis du så giver ca. det samme, ka du helt sikkert finde en brugt kikkert til samme pris som er super. Dvs. til at starte jagt med, ka du få det "hele" for ca. 6.000,-

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#14
Nu kommer der iøvrigt en optisan 3-12x56 kikkert med lys på min 6.5 og den vil stadig stå i ca. 6.000,- komplet, både riffel og kikkert hvis det er [Wink]

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Remington 700 i 308
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)