Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Begrundelse for jeres valg af kaliber....
#61
Hej
.22 lr et skuds uden kikkert Otterup, købt for mange år siden da jeg ikke havde en 22.
Købte en Anschütz .22lr for et par år siden, jeg håber at kunne komme på rågereg. engang.
.22 mag. til ræv, Marlin med 7 skuds magasin, skyder fantastisk.
.243 mauser 98 til råvildt, delvis hjemmebygget skyder godt med Rem. 100gr core lokt.
Jeg faldt over en Brno 304 i cal 12/70-7x57R hos min gamle bøssemager for nogle år siden, til at bruge på kombijagt, har skudt kronvildt, råvildt, ræv, gråænder, krikænder og lerduer med den med monteret kikkert.
Min første riffel en Remington 600 cal 308Win (også kaldte konfimantriflen) har jeg stadig og bruger den til jagt og bane.
Sidste "skud" på stammen er en gammel Mauser 66 i cal 8X68S købt i Tyskland for 3-4 år siden. Den kan bruges til alt her i europa og det meste i resten af verden. den skyder ekstremt præcis med RWS H-Mantel og det virker også i den anden ende.
Mvh
Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Om du vælger, 270 Win, 7*64 eller en 280 Rem. Så kan de ikke noget, som en ganske alm. gammeldaws 30,06 ére ikke kan klare.
270 éren og 280 éren kan laves som AI, og dermed få noget mere hastighed. Men tror faktisk ikke grisen, elgen, eller rådyret, mærker foreskellen[Wink] Kedeligt svar, men sådan er det bare..[Smile]
30-06 éren kan også laves om til AI, hvis det skal være lidt mere specialt.
Ang. De tunge kugler såsom 240 grains i kaliber .30 og 250 grains i kaliber .323
Så er de nok mest velegnet i en 300 Win og opefter, og den anden i 8*68 s og opefter.
Til de alm. kaliber .30 og .323 vil en 10- 12 grams kugle værer udmærket.

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]



AI, kan godt være det er mig, men har nu set det nævnt herinde flere gange, nogen der kan give en forklaring du nævner det giver mere hastighed, men hvad skal der til for at ens kaliber bliver en AI?

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#63
AI:

A = Ackley, alias våbentosse der ville have noget mere ud af sit riffelkaliber.

I = improoved, altså forbedret hylster, mere rette sider og skarpe skuldre. Kammeret rives op til større dimemsion, men med samme headspace.

Fordele: Kan nu lades med mere power, mindre hylsterstræk og kan skyde med standardammu hvis man ikke har andet.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#64
http://en.wikipedia.org/wiki/P.O._Ackley

Våbentosse/nørd som Claxel omtaler er i virkeligheden Parker Otto Ackley og deraf "Ackley Improved", oversat ville det være "Ackley Forbedret"

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#65
tak for svarende indtil videre.
er det muligt at lave alle kalibre om til AI?

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by peterholsted

tak for svarende indtil videre.
er det muligt at lave alle kalibre om til AI?



http://en.wikipedia.org/wiki/P.O._Ackley...Cartridges

Farlig liste at komme igang med. Man kunne nemt blive fristet [:p].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#67
Peterholsted,

Det veksel sæt, som jeg oprindeligt havde i tankerne, var 7x64 eller 7x57 og 9,3x62 - så kan man alt.
Det er det stadig, men i dag på hver sin lås.

270Win, tag en ægte 7mm, der er for få kugler i .277.

Alternativer er en militær kaliber (gab), men billig træning ammo eksistere kun i fantasien, billigere er mere realistisk.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#68
Mit valg er ikke fornuftbetonet, men valgt med hjertet.

I skabet står en McMillan 375 H&H, en Brno 600 i 7x57, med peep sigte[Wink] en gammel tysk 22 LR og kæledækken: en Hansen 702 i 358 win.

McMillan købt med Afrikadrømme og tanken på gris. Bliver desværre nød til at sælge, da jeg ikke skal sydpå.

Brnoen fordi jeg elsker detaljerne på den. Har nogle fine linjer og skyder ultrapræcis.

22 LR, da det er et arvestykke fra min farfar.

Hansen, da jeg havde forelsket mig i kaliberet. Fandt den på nettet og læste lidt om Hansen. En norsk Remington som Remington ville ønske de kunne lave den[^] Ladedata ikke noget problem, da det er den samme som blev brugt i den norske ladebog[Big Grin]
Skyder 10-15 mm grupper.

Måske McMillan skal skiftes til en 270 win eller en 6,5x55.

Michael
Svar
#69
Hejsan,

223R fordi jeg havde lyst og råd til at köbe en "fugle og småvildt" riffel. Den kan naturligvist med fordel også bruges til pap og träning.
30-06 var den förste riffel jeg selv köbte. Köbt pga det er et all round kaliber der bör kunne nedlägge det meste vildt i Europa/Verden.
9.3*62 fordi jeg ville have lidt mere power til drivjagt på elg og gris. Dette er faktisk den riffel jeg er mest glad for, dels er den dansk (SL) og så skyder "den" godt sammen med ejerenSmile

Har mange gange overvejet en 6.5*55'er - havde bäre tilladdelse til min fars for mange mange år siden og var glad for at starte min riffel karriere med et lidt lettere kaliber.
Sidst men ikke mindst skal jeg have en 416'er engang. Egentlig igen reel jagtlig begrundelse da jeg tvivler på jeg nogen sinde får råd til at skyde elefanter eller näsehorn, men der er nu "noget specielt" ved et magnum kaliber[}Smile]

Er sikker på at et veksel system 6.5 + 9.3 et en overtruffen kombinationSmile

Mvh, Tore
Svar
#70
Hejsa

Jeg har en Schultz og Larsen Victory med to piber - en kaliber 308 og en 338WM

Årsag:
Købte riflen som en samlet pakke med magnumlås og magasin samt S&L egen kikkertmontage - fik et godt tilbud
Nu kan jeg jage alt på nær big five
Svar
#71
Husqvarna 1600 i 9,3x62 >den vælter alt det store
Husqvarna 1600 i 30.06 >Den var billig, bruges til råvildt indtil en mindre kaliber.. :-)
Forhåbentlig alle kalibre i Husqvarna 1600, inden længe

/Bjørn
Svar
#72
Garl Gustav m96 cal 6,5x55,ville have en riffel inden vi alle skulle til riffelprøve[:I] faldt for den for den var pæn og stadig er det[^]

Købte en 30.06 og 9,3x62 på auktion for jeg ville have noget større.

har skiftet NKT'eren med en Brno ZKK 602 i ,375 H+H lækker riffel skyder godt og træffer bedre når jeg har skudt noget mere med den.[Big Grin]

Og den sidste en ZKK 601 i 308 Win med luxus skæfte, for jeg vil have noget der kan bruges til small game i afrika.[Wink]

30,06 eren er på vej ud, håber at kunne finde en lille kaliber til afløsning.(måske en 223)

Sjovt nok er der altid 6,5x55 der kommer med herhjemme, men det kan jo ændre sig når 308 er skudt ind.

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#73
Fik så købt her for en måned siden den nye riffel i kaliber 6,5x55 og 9,3x62, er kanon glad for den kombi.
6,5 fik jeg da også en god debut med da jeg den 20 maj skød en ulige seksender.
har endnu til gode at skyde med min 9,3 og den dertil købte trijicon acupoint 1-4x24 med bac sigte, glæder mig som en gal til at prøve det sæt!

Peter B
Peter B
Svar
#74
Tja, nu har jeg jo været i gang med at købe nyt efter et tyveri, og hvad endte det med? En .308Win igen... Den kan tage alt på reviret fra ræve til kronhjort, uden at der løftes et øjenbryn. Til gengæld er det denne gang i en M03, så jeg kan komme en .404 Jeffrey på, hvis jeg får brug for at skyde en unimog.
.308 er måske ikke spændende og speciel, men den er præcis, fladtskydende, billig, effektiv og kan levere det meste uden en speciel stor rekyle. If it aint broke, dont fix it!
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#75
Et forsinket tilskud til tråden.

Carl Gustaf 4000 i .243 win, studentergave fra min far, som skyder hul-i-hul. Er desuden dejlig billig at lade til hvis man ikke vælger de dyreste kugler
S&L classic 9,3x62 til den skånske drivjagt. Efter at have set på 2 grise gennem kikkierten på min .243 (30 m afstand) måtte jeg have en klasse 1 kanon. Er udstyret med en Aimpoint og en Hawke Endurance 3-12x50

Overvejer at anskaffe en .270 WSM, så man ikke er hæmmet af et klasse 2 våben hvis nu der skulle komme en gris på bukkejagten.

Drømmen er at finde en S&L m65 eller m68, men da jeg er links giver det lidt problemer

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#76
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Tja, nu har jeg jo været i gang med at købe nyt efter et tyveri, og hvad endte det med? En .308Win igen... Den kan tage alt på reviret fra ræve til kronhjort, uden at der løftes et øjenbryn. Til gengæld er det denne gang i en M03, så jeg kan komme en .404 Jeffrey på, hvis jeg får brug for at skyde en unimog.
.308 er måske ikke spændende og speciel, men den er præcis, fladtskydende, billig, effektiv og kan levere det meste uden en speciel stor rekyle. If it aint broke, dont fix it!
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum



Endelig en der har forstået det.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#77
Jeg må sige at jeg ikke har de samme eksotiske grunde til mit kalibervalg, som nogle af dem jeg læser her.
Da jeg skulle have ny riffel (fordi jeg var træt af at dele riffel med den gamle), prøvede jeg anslag og aftræk på alle de rifler de havde inde ved en større våbenhandel i Østjylland (både brugte og nye). Tja - den hvor skæfte og aftræk, passede mig bedst købte jeg.

Det er med andre ord helt tilfældigt at den riffel jeg bruger mest er kaliber 9,3X62, det kunne lige så godt have været en 6,5X55, den skulle bare kunne skyde det meste Europæiske vildt.
Det er med andre ord rent faktisk også et tilfælde, det blev en Sauer, jeg havde med største fornojelse købt et hvilket som helst andet mærke hvis riflen havde passet til mig.

Sonny
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)