Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Begrundelse for jeres valg af kaliber....
#21
Halløjsa.
Min blandede landhandel:

22LR fordi at den er fin til regulering af duer,krager,skader i haven.
223Rem fordi jeg havde 20K i overskud og egentligt er blevet super glad for den som bukke/ræve riffel. Og billig og lege med på skydebanen når man ikke selv lader. når den fodres pænt så holder den 10-15mm grupper. [:p]

260Rem.. Fordi jeg kan [Big Grin] og ikke vil være som de andre. købt som 308w fordi jeg heller ikke blev overbudt på lauritz.com (med 308W vekselpibe)

308W har jeg ikke hjemme men er udlånt. Og er der pga jeg ikke blev overbudt på Lauritz.

30.06 fordi det var min start riffel som desværre er ved at blive solgt pga en Diskusprolaps i nakken. Ellers en super dejlig riffel. Vil HELT sikkert komme til at savne den.[V] Godt jeg ved den ikke skal langt væk og kommer i gode hænder.[:I]

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#22
22lr til regulering af fugle billig at skyde med
222 til ræve og råvildt lille let sag behagelig at skyde med
3006 til råvildt og opad All round/billig at skyde med/lidt mere energi en 308
9,3 62 til større vildt - 18,5 gram i kartoffelkasteren gør de fleste større arter lidt trætte.... Og træningammo kan fås til rimelige priser...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#23
Egentlig dejligt at se hvor mange der har .22LR'en. =o)

En overgang stod der mange salonrifler i de danske butikker, og er også før blevet tilbudt MEGET billige brugte salonrifler, hvis jeg tog partier til Grønland af 40-50-60 stk ad gangen.
Men ok, der er også mange nye på hylderne. Men mange har jo afhændet deres, da deres jagtområder er blevet opkøbt af større jagtforeninger/-konsortier.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#24
Jeg har en Sauer 202 med 6,5x55 pibe til skydebane og bukkejagt, samt en 9,3x62 til det større (Gris, hjort, Elg og Afrika).

Har også en drilling med 30.06 pibe (Er faktisk blevet lidt bidt af at have min drilling med på bukkejagt da det er lidt mere udfordrende at jage med den istedet for riflen - selvfølgelig kun ladt med riffelpatron).

Har solgt alt hvad jeg ikke bruger. Vil hellere ofre lidt mere på det jeg bruger, som at have en masse våben stående som jeg ikke bruger.

Har dog også en 22LR halvautomat. Er dog lidt træt af den, da man efterhånden betragtes som kriminel når man har sådan et "Særligt farligt våben" (p.g.a. halvautomat).

Mvh. Ole
Svar
#25
vil give HAPPY ret, rigtig mange har en 22 lr er også glad for den min bror og jeg har til deling.
hvilken kaliber vil i så vælge hvis i kun måtte have en til det hele?

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by peterholsted
hvilken kaliber vil i så vælge hvis i kun måtte have en til det hele?

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR



Som hjemmelader 7x64 eller 280rem. Fordi jeg godt kan lide en 7mm kugle, lang og slank, lidt som 6,5 bare med lidt mere vægt i.
Til købe ammo helt klar 308w, den klare det meste og så er der til at finde kvalitets trænings ammo til fornuftige priser til den[Wink]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by peterholsted

vil give HAPPY ret, rigtig mange har en 22 lr er også glad for den min bror og jeg har til deling.
hvilken kaliber vil i så vælge hvis i kun måtte have en til det hele?


8x58R

Fordi jeg har 1600+ skud til den Wink og den kan alt jeg har brug for.
Plus der er ingen chance for at andre stjæler mine patroner, da det er en ukonventionel kaliber i dag. Hehe.

Bruger min .22LR til "afstressning".. hyggeskydning. =o)
Og sæljagt, hvis jeg er så heldig at komme med nogen ud og sejle.

Men primært skiver - billigt og rigtig god træning. =o)
Kan dog sagtens undvære den - men den hører sku hjemme i skabet.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#28
Mauser M03 med 7mm RM pibe og Z6i er min allround. Har en 308win pibe til træning og en 375HH solid der blev købt da Afrika så realistisk ud - det blev desværre til et nyt dræn istedet :-(

Et par bøjlespændere i pistolkalibre står for billig sjov og en 22lr har jeg også til rågerne.

Har lige investeret i en Rem700 i 223 tyk fluted pibe som reguleringsriffel.

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#29
efter min mening så vil en 30.06 være en god allround kaliber til det meste her i verden og du har mulighed for at skaffe ammunition de fleste steder til rimelig penge.

er kommet frem til at jeg vil vælge pibe® i kraftig udførsel, og med hensyn til kaliber så virker det ikke til at jeg vælger forkert i 6,5x55 og 9,3x62.
vil ikke benægte at det er en Blaser jeg er ude efter i kunstskæfte udførsel, og det står ikke til at ændre, har dog den sidste tid af en eller anden grund gået hen og forelsket mig i en tikka varmint stainless links, men den må komme i skabet senere.

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#30
Har reduceret fra 15 forskellige kalibre til disse.

223AI fordi den var billig, bruger den kun til pap

260 AI FORDI!

En 6,5træls til bane af åbenlyse årsager

308win, kongen til universal jagt i europa

300win mag købt til en tur til Canada og groet fast i skabet

338 lapua for skæg og blå briller

Når jeg når så langt er planen at beholde 6,5´eren til bane
308´eren til al jagt og 300wm´en pga affektionsværdi.

Har virkelig ingen fornuftsbegrundelse for større kalibre til jagt i europa.

Resten skal sælges. 338 Lapuaen skal byttes ud med en .50 fordi jeg selv må lave den fra grunden[^]

Når kafferbøflen skal skydes får den en med BMG´en i panden[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#31
Hmm,

22 lr til sjov og vildsvinebanen
17 hmr til sjov og træning på elgbanen
6,5x55 til jagt og træning på elgbanen, fik den i 18 års fødselsdagsgave af min farfar og beholder den - altid [8D]
308 Win til jagt og bane
Som rosinen en netop indkøbt 7 mm Rem Mag til jagt [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#32
GT:
ja det er sku de færreste der vil kunne lide en BMG, sikke en kanon har kun set patronen til sådan en vildbasse, må da være en tung sag at pürch rundt med!
er der fornuft i at vælge en 7x64 eller 270 win måske endda også 8x57js fremfor en 30.06? Er der nogen forskel balistisk osv der giver dem en fordel? Kan de bedre bære en tung eller let kugle? Kender ikke stigningen i en blaser semi weight pibe.

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#33
Det er nu også ren og skær skæg og blå briller....[Big Grin][8D]

Det er i grunden totalt meningsløst at diskutere de kalibre du nævner til jagt i europa[Big Grin]

Køb dig en af dem du nævner, som du synes bedst om og træn med den til du ikke orker mere.
Det er nok det eneste fornuftige der kan siges om kalibervalg inden for de kalibre du nævner. Det sidste du behøver er et "macho kaliber", se evt DRALF ordbogen[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#34
Det her er en blandet landhandel:

5,6x50R Magnum, den sidder sammen med et kaliber 16 løb, og er så dejlig at have med i skoven, just in case.
25-06: Ønsket om noget der skyder fladt og hurtigt, og så er det et 30-06 hylster.
270Win: Ville helst havde haft en 7x64, men NP. ville det lidt anderledes. Er i dag begejstret for kaliberen og så er det et 30-06 hylster.
30-06: Sad på den låsestol/riffel jeg gerne ville have – den klarer bare alt. Så er det et 30-06 hylster.
8X57IRS: Lidt mildere end 9,3x74[:I], og med 12.1 gram til gris, er den perfekt lige som ovenstående.
9,3x62: Perfekt til trofæjagt i Europa og Afrika hvor der skal bruges lidt mere power, end 270Win.
375 H&H: Minimum til bøffel.
7-08mm: En del af min søgen efter en perfekt råvildt kaliber, mangler jagt erfaring, men riffelen er præcis.

Har længe tænkt på en 35 Whelen eller en 338-06, i stedet for 9,3'ern, men 9,3'er piben skyder for godt.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#35
22-250 - til at sprænge krager med
260 AI fordi den er sjov
6,5x55 til bane
300 Win Mag - ku ikke modstå en Jensen riffel i det kaliber
375 Ruger - min all round favorit kaliber, let og kort riffel, præcis
416 Wby - bygget på en CZ lås, min første bigbore, groet fast i skabet
458 Acc Rel - en "wildcat" - kort/let/handy riffel, overgår 458 Lott i ydelse
500 Acc Rel - storebror i klubben - ny favorit til elefantjagt.. 570 grs kugle/2300 fps, kort/let/handy riffel på 3,6 kg
577 Tyrannosaur - gammel kærlighed ruster ikke... suveræn ydelse, 800 grs kugle/2550 fps
Svar
#36
træne ja det skal jeg da i den grad, er så heldig at bo 5-6 km fra en gode riffel bane der både har 100 og 200 meter bane og den er ikke overrendt af mange, så masser af tid til skydning.
det vil dog derfor altid være rart med et udvalg, og som jeg har fået bekræftet i denne tråd så er en ikke "nok" og dermed holder jeg nok fast i en 6,5 og en 9,3 så må vi se hvad fremtiden bringer

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

22-250 - til at sprænge krager med
260 AI fordi den er sjov
6,5x55 til bane
300 Win Mag - ku ikke modstå en Jensen riffel i det kaliber
375 Ruger - min all round favorit kaliber, let og kort riffel, præcis
416 Wby - bygget på en CZ lås, min første bigbore, groet fast i skabet
458 Acc Rel - en "wildcat" - kort/let/handy riffel, overgår 458 Lott i ydelse
500 Acc Rel - storebror i klubben - ny favorit til elefantjagt.. 570 grs kugle/2300 fps, kort/let/handy riffel på 3,6 kg
577 Tyrannosaur - gammel kærlighed ruster ikke... suveræn ydelse, 800 grs kugle/2550 fps



for den da du har da noget seriøst grej, du må da i den grad få rystet dit kadaver når du er ude og skyde med de kanoner!

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#38
Første setup, S&L 97 DL med:
22-250 til bukkejagt mm
6,5x55 til banen
300 wm til alt fra råvildt til elg

Andet setup, Blaser R93 med:
243w bukkejagt mm
6,5x55 (Match) til banen
300 wm til alt fra råvildt til elg
416RM til alt fra råvildt til DG

Nuværende setup, Tikka T3 VSS
30.06 til det hele
Det er dog planen der skal laves en pibe i kaliber wildting med 375 kugle til alt fra råvildt til DG

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#39
Hej Peter

Behold du din 308, og køb træningspatroner og jagtrejse for det du sparer. Det er meget sjovere [Big Grin]

Jeg nåede kun at nedlægge rådyr med 4 forskellige rifler i denne sæson, det er altså et mas med at skulle lufte alle de skydere ...

Næste år bliver det kun 7mm'eren der kommer med på jagt, den kan nemlig lades til 308 win niveau

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Hej Peter

Behold du din 308, og køb træningspatroner og jagtrejse for det du sparer. Det er meget sjovere [Big Grin]

Jeg nåede kun at nedlægge rådyr med 4 forskellige rifler i denne sæson, det er altså et mas med at skulle lufte alle de skydere ...

Næste år bliver det kun 7mm'eren der kommer med på jagt, den kan nemlig lades til 308 win niveau

hej Claxel,

den går ikke, har solgt den til min far, så ser jeg muligheden for at prøve nyt, har dog stadig tilladelse til den så kan jo bare hente den og bruge den hvis lysten skulle være der.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)