Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Begrundelse for jeres valg af kaliber....
#41
Peter,

Den går ikke!! Du skal aflevere tilladelsen til etaten når riflen skifter ejer. Hvis du vil bruge den skal du have en bæretilladelse.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Peter,

Den går ikke!! Du skal aflevere tilladelsen til etaten når riflen skifter ejer. Hvis du vil bruge den skal du have en bæretilladelse.

mvh
hjemmeladeren



Hvis tilladelsen er lavet som riffeltilladelse med flere ejere, er der vel intet problem?.

Har selv en riffel som en kammerat har fået en fler-ejertilladelse til. Argumentet dengang var, at blev der lavet bæretilladelse, kunne han ikke tage riflen med på jagt i udlandet.

mvh
Steen
Svar
#43
Har en Remongton 7600, 3006 Pump action, fordi det er det hurtigste ladesystem der ikke er forkrøblet af vores tåbelige våbenlov, og der er lidt mindre tweed og knickers over den end en almindelig repetér :-) Til alt jagtbart vildt jeg nogensinde kommer ud for - se dog kommentar på min .223 nedenunder.

En Eddystone i 3006, fordi den var sjov at have, og kun kostede 500,- Til 'pynt' i våbenskabet

En Ruger rustfri med laminatskæfte i .223, fordi jeg synes den er flot, og prisen ift. kvaliteten er fornuftig. Til alt det jeg synes en 3006 er overkill til.

En Marlin i .22 - nå nej, den har jeg ikke fået købt endnu :-)... Bliver måske en Trombone i stedet for...

/Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#44
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Peter,

Den går ikke!! Du skal aflevere tilladelsen til etaten når riflen skifter ejer. Hvis du vil bruge den skal du have en bæretilladelse.

mvh
hjemmeladeren



Begrebet bæretilladelse findes ikke mere, ''flere ejere'' virker ganske udemærket - vi var på et tidspunkt 3 der havde tilladelse til samme riffel (min gamle ombyggede baneriffel)[Wink]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#45
270 win, som klarer alt det danske vildt,
også en 8 mm Remington mag. Pga af den er gammel og udgået, så virker den så tiltrækkende...[Big Grin]
Har haft 223 rem, 22-250 rem, 6,5*træls. 22lr, 22 mag.
Skulle jeg vælge en kaliber til alt vildt, så blev det nok en med en .30 kugle i.

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#46
sorry, det er en flere ejer tilladelse vi har på den, var ikke klar over i vil have det så detaljeret! vi overholder skam loven, så i kan være ganske rolige.

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#47
rkn,

Der kan man bare, 270Win.

Hvad skyder du med af ammo?

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#48
En ganske alm, Nosler BT. 140 grains.[Wink]
Har prøvet rigtig mange forskellige kugler, men ender altid med Btéren.

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#49
Prøver igen:

er der fornuft i at vælge en 7x64 eller 270 win måske endda også 8x57js fremfor en 30.06? Er der nogen forskel balistisk osv der giver dem en fordel? Kan de bedre bære en tung eller let kugle? Kender ikke stigningen i en blaser semi weight pibe.

håber nogen kan hjælpe?

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by peterholsted

Prøver igen:

er der fornuft i at vælge en 7x64 eller 270 win måske endda også 8x57js fremfor en 30.06? Er der nogen forskel balistisk osv der giver dem en fordel? Kan de bedre bære en tung eller let kugle?



Hehe, hvordan skal vi definere fornuft? Wink. Hvis du med fornuft mener en kombination af stort udvalg af kugler/kuglevægte, let adgang til træningsammuniton, allround kaliber der kan det "hele" osv. er der ingen af de nævnte kalibre der er opfylder flere af kravene end 30-06.

Dermed ikke sagt at de andre 3 kalibre du nævner er dårlige valg, men ud fra et "fornufts-synspunkt", kommer vi nok tilbage til de tre "kedelige" 6,5x55, 308 eller 30-06.

Hvis du føler mere for en 7x64, 270 eller 8x57 er det bare ud at købe en. De befinder sig i samme boldgade som de "kedelige", og man behøver ikke altid lade sig styre af fornuften Wink.

mvh
Steen
Svar
#51
Mine valg for kalibre... tjo. Har efterhånden haft en del igennem hånden og vil så blot liste dem og hvorfor:

6.5x55 ( fordi det var den første riffel jeg købte og umiddelbart virkedet det som om den ville kunne dække alt jeg ville. Har den stadig )

458 winmag ( fordi jeg syntes at den var ultrafed og havde en ide om at da den jo ka klare selv det største, så ville den kunne bruges til whatever, men uanset hvor rekylstærk man end er vil jeg vove den påstand at med hårdt ladede bønner, så er den sgu ikke sjov at træne med hvis man vil banke 40-50 skud af ved hvert besøg på en skydebane )

300 winmag ( fin kaliber, men solgt fordi jeg ikke skulle bruge et langdistance våben. Har jeg solgt til en der skulle til afrika og skyde oryx )

45-70 ( fordi jeg ville prøve kræfter med leveraction rifler og det viser sig jo at sådan en faktisk kan være temmelig præcis selvom kuglebanen lader noget tilbage at træne på må man sige ) og den har jeg stadig

308 win ( sidste i rækken og den mangler jeg så at prøve af in real life, men det siges jo at være så allround som det næsten ka være da den både er til at håndtere på skydebane og til praktisk jagt )

Det skal lige siges at jeg har haft travlt. Har skudt med diverse rifler i andre sammenhænge i mange år, men først fået riffeltegn sidste efterår, men man skal jo prøve sig frem til hvad der fungerer for en selv [Wink]

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Remington 700 i 308
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#52
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Citat:quote:

Originally posted by peterholsted

Prøver igen:

er der fornuft i at vælge en 7x64 eller 270 win måske endda også 8x57js fremfor en 30.06? Er der nogen forskel balistisk osv der giver dem en fordel? Kan de bedre bære en tung eller let kugle?



Hehe, hvordan skal vi definere fornuft? Wink. Hvis du med fornuft mener en kombination af stort udvalg af kugler/kuglevægte, let adgang til træningsammuniton, allround kaliber der kan det "hele" osv. er der ingen af de nævnte kalibre der er opfylder flere af kravene end 30-06.

Dermed ikke sagt at de andre 3 kalibre du nævner er dårlige valg, men ud fra et "fornufts-synspunkt", kommer vi nok tilbage til de tre "kedelige" 6,5x55, 308 eller 30-06.

Hvis du føler mere for en 7x64, 270 eller 8x57 er det bare ud at købe en. De befinder sig i samme boldgade som de "kedelige", og man behøver ikke altid lade sig styre af fornuften Wink.

mvh
Steen



tak Steen,

du har ret den fornuft er ikke altid fornuftig[Big Grin] Dejligt at få bekræftet at fornuft ikke altid er godt at følge så må jeg jo vælge at følge mit lyst/ønske behov og få det dækket så må jeg være fornuftig på andre punkter.

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#53
Quote

Prøver igen:

er der fornuft i at vælge en 7x64 eller 270 win måske endda også 8x57js fremfor en 30.06?

Unquote

Umiddelbart skal du vælge hvilken som helst af de nævnte (forudsat du er uvenner med din tegnebog)

I tråd med Steen S (og alligevel[:I]): hvis økonomi kunne gå hen og påvirke din trænings indsats (eller ikke lader selv), skal du holde dig til et af de gamle militær kalibre - 6.5x55 / 308W (7.62x51 i millisprog - forskellen er uden praktisk betydning, udover at de 7.62X51 der er blvet vandskelige at skaffe, klemmer i Winchesteren) eller den den ældre 30.06.

De er så udbredte, at fabrikkerne lader en masse patroner; der omsættes over hylderne i stort tempo. Samtidig er det også her du finder patroner med størst udvalg i projektiltyper.

Så istedet for at købe et specielt kaliber, med dårligere ''brændstofsøkonomi'', vil jeg foreslå du ser på projektiltyper, hvilket indenfor den enkelte kaliber kan gøre en stor forskel.

Hvis du gør sådan, rummer din tegnebog flere patroner til træning; træner man har man større sandsynlighed for at kunne placere kuglen rigtigt. Placering af kuglen er noget vigtigere end alle de andre parametre [:I]

Så er du til Europæisk jagt, ville jeg i dit sted holde fast i 308W, da det er en særdeles omgængelig rekyl den leverer. Jo større kaliber, jo mere smæk for skillingen - jo mere smæk - jo større træningsbehov.

Men det var da dejligt vi var en flok der fik lov til at blære os med hvad vi har brugt pengene på.[Wink]

Jeg har aldrig foretaget et fejlkøb, men jeg har betalt for erfaring [Big Grin]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#54
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Hvis du føler mere for en 7x64, 270 eller 8x57 er det bare ud at købe en. De befinder sig i samme boldgade som de "kedelige", og man behøver ikke altid lade sig styre af fornuften Wink.



Som kaliber nørd er det jo det rene fornuft [Smile]

8x57'eren kan klare de tungeste af de 3 (op til 220 grain), men 30.06 kan klare lige så tunge kugler, men igen det er jo ikke særlig fornuftig som kaliber nørd [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by TSX

Quote

Prøver igen:

er der fornuft i at vælge en 7x64 eller 270 win måske endda også 8x57js fremfor en 30.06?

Unquote

Umiddelbart skal du vælge hvilken som helst af de nævnte (forudsat du er uvenner med din tegnebog)

I tråd med Steen S (og alligevel[:I]): hvis økonomi kunne gå hen og påvirke din trænings indsats (eller ikke lader selv), skal du holde dig til et af de gamle militær kalibre - 6.5x55 / 308W (7.62x51 i millisprog - forskellen er uden praktisk betydning, udover at de 7.62X51 der er blvet vandskelige at skaffe, klemmer i Winchesteren) eller den den ældre 30.06.

De er så udbredte, at fabrikkerne lader en masse patroner; der omsættes over hylderne i stort tempo. Samtidig er det også her du finder patroner med størst udvalg i projektiltyper.

Så istedet for at købe et specielt kaliber, med dårligere ''brændstofsøkonomi'', vil jeg foreslå du ser på projektiltyper, hvilket indenfor den enkelte kaliber kan gøre en stor forskel.

Hvis du gør sådan, rummer din tegnebog flere patroner til træning; træner man har man større sandsynlighed for at kunne placere kuglen rigtigt. Placering af kuglen er noget vigtigere end alle de andre parametre [:I]

Så er du til Europæisk jagt, ville jeg i dit sted holde fast i 308W, da det er en særdeles omgængelig rekyl den leverer. Jo større kaliber, jo mere smæk for skillingen - jo mere smæk - jo større træningsbehov.

Men det var da dejligt vi var en flok der fik lov til at blære os med hvad vi har brugt pengene på.[Wink]

Jeg har aldrig foretaget et fejlkøb, men jeg har betalt for erfaring [Big Grin]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600



tak for dit svar TSX.

vil godt give dig ret i at der er meget fornuft i at fortsætte i kaliber 308 win, men som jeg også har skrevet tidligere i denne tråd så vil jeg gerne efter 12 år med 308 prøve noget andet, og den er ikke værre end hvis jeg savner den så kan jeg hente den da vi har flere ejer på den (min far og jeg.)

vil gerne prøve en 6,5x55 det ligger helt fast med den kaliber, og den er dejlig at skyde med og dermed et godt grundlag for en masse trænning.
mine overvejelser går på om en nr 2 kaliber så skal være fx 7x64 eller 9,3x62 vil være et bedre bud, men ved også at der er mere power i den sidste kaliber og det kan jo have sin effekt, vil dog kunne føles rare ved at vælge en blaser med kickstop og en semi weight pibe.

ved godt at der er fordel i en ordinær kaliber som kaliber 30, 6,5 osv så der er billig træningsammo/jagt/kugler til genladning, men 7 mm kugler er jo også store rundt om i verden, og har en der kan genlade for mig, kan nok overtale ham til at lade 7x64 til mig.

har bare en vis forkærlighed for især 7x64, kan ikke beskrive hvorfor, bare en indre følelse jeg har (lidt ala den følelse man havde for hende nabo pigen, men som man ikke turde gå efter, her skal den chance dog ikke glippe).

håber det giver mening!

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#56
Først - kaliber behøver ikke at give mening [Wink]

Jeg syntes at det er svært at sammenligne egenskaberne på 9,3*62 og 7*64. Første er i kategorien "langsom og tung" den er relativt "hurtig og flatskydende".

Så er det storvildt, drivjagt.... Så ville jeg vælge 9,3*62
Skots højlandsjagt med potentielt lange skudafstande, så har 7*64 nogle fordele.

Hvorfor ikke en af hver [Wink]

Jørgen
Svar
#57
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Først - kaliber behøver ikke at give mening [Wink]

Jeg syntes at det er svært at sammenligne egenskaberne på 9,3*62 og 7*64. Første er i kategorien "langsom og tung" den er relativt "hurtig og flatskydende".

Så er det storvildt, drivjagt.... Så ville jeg vælge 9,3*62
Skots højlandsjagt med potentielt lange skudafstande, så har 7*64 nogle fordele.

Hvorfor ikke en af hver [Wink]

Jørgen



kan også være det ender med at jeg nok på et tidspunkt ender med at købe en af hver. og så er det nok 7x64 der bliver nr 3.

så kommer der igen et stor spørgsmål!
har en z6i 2,5-15x56 gen et, hvad kunne så være en god nr 2 kikkert? til fx en 9,3 så kunne en drivjagtskikkert eller aimpoint være god mulighed. ved de begge har fordel/ulemper og nogle vil nok mene at en af hver vil være løsningen, men kender sku ikke opskriften på pengetræer og mit held i lotto er ikke eksisternde, brugte sku alt mit held da jeg scorede kæresten[Big Grin]

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar
#58
Jeg har en 6,5x55 til råvildt og ræv. Den er ikke så vindfølsom som de små, har ikke nævneværdig rekyl og der er let adgang til billig træningsammo. Ulempen ved den er ar hvis den skal kunne bruges til det der er lidt større, er man meget låst i sit kuglevalg og der går lidt kartoffelkaster i den. Jeg har også en fornemmelse af at den er lidt klejn til hjort og store grise men der er mange hjorte og grise der ville være uenig med mig hvis de kunne [Wink].

Derfor har jeg også en 30-06 som jeg fandt billigt til jagt på alt det der er større end rådyr. Hvis jeg ikke var styret af at jeg fandt en billig riffel, havde jeg nok valgt et kaliber, der var lidt længere fra 6,5x55 men reelt kan jeg vælte alt på den nordlige halvkugle med den rette kugle. Havde jeg haft muligheden, ville jeg hellere have haft den i 9,3x62, 375 Ruger eller 338 wim mag men her er ude over fornuft til mit brug.

Derudover har jeg en 223 rem som er købt til at skyde gæs i luften (har aldrig ramt en [:I]), en 7x57R fordi den hænger sammen med en kal 12 i min BBF, en .22 LR i lever aktion til at plinke dåser og sådan og så en 6,5x55 mere til papir.

Hvis jeg en dag rigtig kommer til at mangle penge, sælger jeg alt undtagen min Tikka i 30.06 [^].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#59
Om du vælger, 270 Win, 7*64 eller en 280 Rem. Så kan de ikke noget, som en ganske alm. gammeldaws 30,06 ére ikke kan klare.
270 éren og 280 éren kan laves som AI, og dermed få noget mere hastighed. Men tror faktisk ikke grisen, elgen, eller rådyret, mærker foreskellen[Wink] Kedeligt svar, men sådan er det bare..[Smile]
30-06 éren kan også laves om til AI, hvis det skal være lidt mere specialt.
Ang. De tunge kugler såsom 240 grains i kaliber .30 og 250 grains i kaliber .323
Så er de nok mest velegnet i en 300 Win og opefter, og den anden i 8*68 s og opefter.
Til de alm. kaliber .30 og .323 vil en 10- 12 grams kugle værer udmærket.

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#60
Jeg bruger:
.416 Rigby fordi den kan vælte ALT inklusive grønlandske småhvaler og afrikanske elefanter etc. Desuden vækker den altid berettiget opsigt på skydebanen!
308 Win. som er velegnet til alt europæisk vildt og der er masser af ammo og udvalget af kugler er enormt når jeg lader selv. Har to fordi min Winchester model 70 kun har kikkertsigte og jeg ville gerne have en reserveriffel og fik en fuldskæftet Sako med faste sigtemidler og aftageligt kikkertsigte.
En S & L m68 DL i 6,5 x 55 som er alsidig og fin til bukkejagt, men som jeg mest købte af historiske årsager (både kaliber og riffel har en lang og spændende historie i Norden).
En .222 Rem. fordi det er en favoritkaliber til sæljagt her på Grønland. Også velegnet til småvildt i DK, men IKKE til buk (iflg. schweisshundeførenes statistik tegner den sig for et særdeles stort antal anskydninger på råvildt, og er heller ikke beregnet til andet end smådyr á lá jordegern).
En 22. lr fordi den er billig at træne med og sjov at skyde tomme øldåser og deslige med.
Jeg har bevidst fravalgt alt magnum, da der er mindre udvalg af patroner, de er dyrere, de slider hurtigere piben og der er større kødskader. Desuden er der større rekyl hvilket giver (endnu) mindre præcision.
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)