Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fokus på etikken i jagten (kronvildt)
#1
Rinkøbing Amts Dagblad 25/11
Fokus på etikken i jagten

AF JOHN THOMSEN

Der var mere tale om at tage ting til efterretning end egentlig debat om forvaltningen af kronvildt, da Kronvildtgruppe Vestjylland indkaldte til stormøde i aftes

25. November 2005 11:54
Med hovedparten af den danske bestand af kronvildt placeret i det område Kronvildtgruppe Vestjylland dækker, var det selvfølgelig emner som jagtetiske regler, en skæv kønsfordeling blandt kronvildtet på grund af for stor afskydning af hjorte og en skæv aldersfordeling hos hjortene med alt for få store hjorte, der var blandt emnerne på det debatmøde, kronvildtgruppen havde indkaldt til i Mejdal i aftes.

På mødet var det de store linjer i forvaltningen af kronvildtet, der skulle debatteres. Først senere på tre lokale møder er det meningen, at der skal snakkes om afskydningspolitik med mere.

Så i aftes var der ikke den store debat, selv om op mod 350 jægere, landmænd, skovejere og andre med interesse for kronvildt var mødt op.

Jagtetiske regler omkring det ønskelige i kun at skyde et stykke kronvildt årligt på 50 hektar, at skyde færre hjorte, at drive bæredygtig jagt, at vise nabohensyn, undgå driv- og trykjagter i september og så videre, var der ikke indvendinger mod.

Der var heller ingen, der ikke kunne se, at der er en skæv kønsfordeling og en skæv aldersfordeling blandt andet fordi, der tidligere blev skudt ti hjorte for hver enkelt hind uden for Klosterhedens distrikt, hvor dialog nu har ændret de tal til fire hjorte for hver hind, nu hvor der også kun skydes kronebærende hjorte på distriktet.

Alligevel var statsskovrider Thomas Borup Svendsen fra Klosterhedens Statsskovdistrikt godt tilfreds med mødet.

- Vi har haft en konstruktiv debat med meget fokus på det jagtetiske, og det er en god ting. Vi går ind for dialog, og vi har haft lejlighed til at forklare, hvordan vi ser på tingene fra skovens side. Jeg er positivt overrasket over det store fremmøde, og vi har været meget glade for arrangementet, sagde Thomas Borup Svendsen.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)