Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ZEISS Victory FL Diavari 6-24x56 T*
#1
hey der

ZEISS Victory FL Diavari 6-24x56 T* vil den være et dårlige valg vis man os vil kun skyde på kun 20 meter på jagt eller vil en Swarovski Z6I 5-30x50 P BT m/lys eller Swarovski Z6I 2,5-15x56 M/lys med ballistisk tårn eller måske Swarovski Z6 2,5-15x56 M/ballistisk tårn

det skal være en kikkert der skal kun skyde på både kort(10-20)meter ikke drivjagt og på lange hold 300-400 meter

kom med bud evt andre kikkerter der kun være int.
Svar
#2
I min optik vil en kikkert med en forstørrelse der begynder ved 2- 3,5x til en 9- til 18x være et bedre valg til de afstande du nævner.
jeg har førsøgt mig på 600m med 15x forstørrelse og det var ihvertfald ikke kikkertens skyld når jeg ikke ramte.
så en god klar optik med kliktårne der er stabile evt. med zero stop , og ikke alt for kraftige stolper.
så af dine kandidater vil jeg gå efter z6i 2,5- 15x

høker
Svar
#3
hvad model kun du evt. Foreslå mærker ?
Svar
#4
Hej,
Hva med leicas nye 2,4-16*56? Havde den i hånden i dag. Den virker, i min snævre lille verden, rigtig fornuftig. Dog stod jeg kun inde i forretningen med den, men jeg skal helt sikkert se på den igen udendørs og i skumring...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#5
Kahles kommer med en helt ny med BT den ser rigtig god ud og virker meget gedigen.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#6
6-24x56 bliver noget stor hvis du skal skyde på kort hold, i hvert fald hvis der er snak om noget som bevæger sig og i terræng med en del bevoksning.

Swaro 2,5-15x56 er ikke noget dårligt valg; den har meget bredt synsfelt på mindste forstørrelse (noget mere end Zeiss Victory 2,5-10x50 f.eks.) samtidig som du fint kan skyde langt med den. Med mindre du skal jagte meget i dårligt lys/skumring/mørke så er Swaro'en nok det bedste allroundvalg på grund av zoomområdet og en generelt god optisk kvalitet.

Hvis du skal jagte i meget dårligt lys ville jeg have taget en Zeiss Victory (ikke Varipoint) 3-12x56. Den er noget stærkere end Swaro 2,5-15x56 i dårligt lys. En Swaro PV/Z4 2,5-10x56 kan også være med i mørket; men jeg ville da hellere have 12x på toppen end 2,5x fremfor 3x i bunden.
Svar
#7
takker for de fine ind spark der er jo os en elite 6500 ved godt det er en anden pris og måske ikke kan sammen lignes med de andre men med 4,5-30x50 er jo os en ide eller 2,5-16x50 med lys vil gern ha en kikkert der kan det hele os gerne nat jagt på svin hvis det er mulige eller er jeg bare ude i og skal ha to kikkerter ?
Svar
#8
Du må ikke misforstå mig sådan at en Swaro 2,5-15x56 ikke kan bruges i skumring; det er en fint kikkert så længe der ikke er RIKTIG mørkt. Men hvis man jager i meget mørke forhold (f.eks. hjort om natten i Norge) så er en Zeiss Victory eller en Swaro PV/Z4 en anelse bedre.

Hvis du skal have EN kikkert til det hele er en Swaro 2,5-15x56 et godt valg. Køb en med lys hvis du har råd; det hjælper både med at finde sigtepunktet hurtigt på korte hold samt med at placere sigtepunkt i mørke. Jeg er foreløbig godt tilfreds med min (også sammenlignet med mine Victoryer) som netop er købt for at kunne "det hele" med en kikkert.
Svar
#9
kører selv med såen Zeiss 6-24x56. har monteret lille aimpoint micro ovenpå til korthold..alt efter monterins måde & træning /tilvænnind at få det at funke fint (dvs om det er med el uden kind/skæfte kontakt mht rødpunkten..forskellige måder at gøre det på)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#10
jeg vil bare ha en kikkert der kan bruger til det hele både nat jagt på svin og alm jagt her i dk og hvor det ellers må være og vil gerne ha en med lys så kom med bud på hvad det skal være
Svar
#11
He he. Jeg har gået med samme overvejelser længe, og har bare ikke fundet én kikkert der kan det hele. Men der er da et par stykker der kommer tæt på, især hvis man kan beslutte sig for hvor man er villig til at gå på kompromis.

Jeg mener den Swarovski Z6i 2,5-15x56 er et ualmindeligt godt bud. Personligt vil jeg gerne have lidt større forstørrelse på toppen, og jeg er villig til at gå en smule på kompromis med nategenskaberne, fordi der er lys på foderpladserne i Sverige. Derfor ville jeg vælge Swarovski Z6i 3-18x 50 istedet for, hvis det blev en Swarovski. Den har en rigtig god lysfunktion, hvor du slår knappen til venstre om natten og til højre om dagen, så kan du bruge den både som meget svagt belyst natsigte, og som rødpunktsigte om dagen.

De to Swarovskier er nok det allerbedste bud på all round jagtkikkerter.

Men jeg vil også gerne dyrke noget mere skydning på virkelig langt hold. 600 - 1200 meter, og her har Swaroerne ikke klik nok i tårnet. Lidt ærgerligt, for deres indvendige justeringsområde er stort nok, der er bare kun én omgang i deres ballistiske tårn.

Derfor er jeg begyndt at interessere mig meget for den nye Schmidt & Bender PM2 3-20 x 50. Den er dog temmelig tung og med 34 mm rør, så du skal have specielle montager til den. Jeg ved heller ikke hvor godt det belyste sigtemiddel er, men det kan da undersøges før man køber. Hvis ellers den kommer på markedet, den har været annonceret længe nu, uden at der er sket noget.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Ved godt det er en ny kikkert der kommer i spild nu men hvad med Leica Magnus ASV-22,4-16x56 med sigte L-4A?
Svar
#13
Jeg har sådan en 6-24 Zeiss, men det er ikke ubetinget en allround kikkert, men den er god til pürsch og lange skud, samt natjagt.

Jeg mener også 2,5-15x56 Swarovski'en er noget nær det perfekte.

En Elite 6500 er uanvendelig til skumringsjagt, det har jeg ved selvsyn konstateret. Og så er der lidt langt hjem efter en anden kikkert, når man står i Polen [Big Grin]

Leicaen kender jeg ikke, men navnet og størrelsen indikerer at det er noget der dur [:p]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#14
syndes os den leica lyder fede men ikke meget og finde om det Sad
Svar
#15
skal det være lecia vil jeg personligt heller kigge nærmere på denne model..
http://en.leica-camera.com/sport_optics/...2.4-16x56/
eneste anke må være at med det forstørrelses spænd bliver det sq svært at begrunde køb af flere kikkerter.
høker
Svar
#16
@høker det var os den model jeg har kigget på dog kun på nettet Smile
Svar
#17
Jeg havde leica'en mellem fingrene hos K. O. Skov i bording...jeg var imponeret, især i forhold til leicas anden model, den er vist mest minded på det amerikanske marked...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#18
ok os i den store model ? for så skal jeg da lige der forbi og kigge
Svar
#19
Det var den store model jeg havde fat i, ja..

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#20
hm det er sq svært og vælge den rigtige kikkert
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)