Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afrikakugle 6,5x55
#1
Trods hån og spot fra jagtkammeraternes side, har stædigt insisteret på at tage min gode gamle 6,5 med til Afrika.
Vi skal jage de gængse antilopearter med Kudu som det største.
Vil nogen dele af deres erfaringer hvad angår kuglevalg ?
Jeg er umiddelbart tilbøjelig til at væle min gode gamle lapua mega, men det kan jo være at der er andre mere kompetente bud ?

Jeg er opmærksom på søgefunktionen, men har ikke rigtigt kunne finde en tråd.

JP
Svar
#2
Hej Jesper

Spot og spe... grimme kamarater du har[8D]

Nu skriver du ikke noget om hvor i afrika I skal på jagt, men hvis du mener Sydafrika så er 6,5x55 (9gram= 150grains) lovlig til alt hårvildt op til wildebeast, kudu, gemsbuck, sable, roan og leopard, Eland er undtaget den kræver en 11gram kugle[Wink]

Har du indskudt din riffel med Lapua Mega, så bliv bare ved den, den skal nok klare det den skal[8D]

Skal I der imod til Namibia så en 6,5x55 ikke god nok der kræves det at der bliver brugt mindst 7 mm, så der vil en 7x57 klare alt op til big five.

Mvh

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#3
Jeg har jaget i RSA med min 6½er ladet med 140 grs Nosler Partition.

Gennemskud på Oryx, Zebra, Blesbok og Impala. 1 skud til hver. Flere af min ejagtkammerater havde deres 6½ere med og alle fik hvad de skød på.

Både oryx og zebra spurtede 50 meter og faldt døde om, så jeg vil ikke være betænkelig ved at tage din 6½ med. Bare du sætter kuglen i maskinrummet eller i CPU'en [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Hvor er du heldig, at skulle til Afrika [Smile]

Efter at have arbejdet professionelt med jagt i RSA, har jeg set flere danskere komme med deres udmærkede 6,5ér. Og min anbefaling vil være, at lade din 6,5ér blive hjemme, og i stedet leje en riffel på stedet i en større kaliber, eller tage en anden riffel med [Wink]

Men hvis du nu absolut vil have din 6,5ér med, så er en 140 grain Nosler Partition kugle ikke noget dårligt valg [Wink]

Knæk & Bræk
Knæk & Bræk
Svar
#5
Uden at ha´været i Afrika [:I]
Men hvad er der galt men en Barnes TSX kugle, der plejer at holde 100% restvægt, og en dyb indtrængen/gennemskud.
Der er sikkert nogen der har brugt den kugle der og kan svare mere præcist.

Mvh. Steen.
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#6
For god ordens skyld skal nævnes, at vi taler om fabriksammu. Er ej hjemmeruller !
Svar
#7
http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65...Partition/

Knæk & Bræk
Knæk & Bræk
Svar
#8
Problemet med Barnes-TSX er at den tungeste kugle du kan få i 6,5 er 130 grains, og det er nok i underkanten til de lidt større afrikanske antiloper. Jeg er ikke i tvivl om at det vil virke med en god placering af skuddet, men jeg vill også vælge en tungere kugle, gerne helt op til 10 gram...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Lapua Mega 6,5x55 - 10,1 g.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Problemet med Barnes-TSX er at den tungeste kugle du kan få i 6,5 er 130 grains, og det er nok i underkanten til de lidt større afrikanske antiloper. Jeg er ikke i tvivl om at det vil virke med en god placering af skuddet, men jeg vill også vælge en tungere kugle, gerne helt op til 10 gram...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Derfor en Swift A-frame 140.

Det er en opgraderet udgave af partition med der af højere restvægt.

Kan den ikke findes som fabriks kan den skrues sammen af en hjemmeruller. Finder du ikke andre til det kan jeg gøre det for dig.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Jeg ville vælge 140 grs Nosler Partition eller 156 grs Swift A-frame
Begge vil med garanti virke fint.. Selvom kaliberet er lidt småt, så er skudplacering som altid den vigtigste parameter for god effekt...
Svar
#12
Rigtig spændende at der endelig er én der ikke absolut skal skifte/købe nyt våben bare fordi man skal til Afrika.
Jeg kan selvfølgelig godt se at nogle arter kræver(lovmæssigt) større kaliber, men jeg synes det er dejlig at høre at det ikke er absolut nødvendigt med 375 H&H for at tage på jagtrejse til Afrika.

Du må endelig fortælle om din tur og dine erfaringer med kaliberet i forhold til dine jagtkammarater når i har været afsted.
Svar
#13
Ellers er der jo mulighed for at tage en Norma Oryx i 10.1 gram (156 gr) eller en Rhino i tilsvarende størrelse http://rhinobullets.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=90&category_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=55

Med Rhino'en skal du nok finde en hjemmeruller, men det skulle være en overkommelig opgave i dette forum.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#14
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=19908
Svar
#15
Hej Jesper.

Stedet hvor vildtet træffes er langt vigtigere en hvad det træffes af.

Tag du blot din 6,5 Træls med til Afrika, og brug du bare Lapua Mega i 10,1 gram.

Du skal dog være opmærksom på at vælge dine skudchancer med omhu, især til de største af vildtarterne. Her mener jeg, at du skal afstå fra skrå frontskud hvor der er stor risiko for, at kuglen skal gå igennem overarmsknoglen eller endnu værre selve leddet. Ligeledes skal du afholde dig fra skrå bagskud fra dyrets venstre side, da kuglen i så fald skal igennem vommen.

Skrå bagskud fra vildtets højre side er ikke helt så kritiske, da kuglen i så tilfælde vil penetrere leveren. Dette er et absolut dødeligt skud, men vildtet kan løbe langt.

At afrikansk vildt er mere skudstærkt end europæisk vildt, er i min verden en vildfarelse. Et hvilket som helst stykke vildt, europæisk eller afrikansk vil under alle omstændigheder dø af at få begge lungehalvdele perforeret af en ekspanderende kugle.

Det bedste du kan gøre er, at træne flittigt i brugen af 3 benet skydestok, for det får du brug for. Nu ved jeg ikke hvor du skal på jagt, men nogle steder kan du have brug for at skyde på afstande på 200 meter eller mere, så har du muligheder for at træne ud til 300 meter er du godt forberedt.

Til sidst er der kun at ønske dig knæk og bræk med din 6,5 Træls.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Problemet med Barnes-TSX er at den tungeste kugle du kan få i 6,5 er 130 grains, og det er nok i underkanten til de lidt større afrikanske antiloper. Jeg er ikke i tvivl om at det vil virke med en god placering af skuddet, men jeg vill også vælge en tungere kugle, gerne helt op til 10 gram...



Der vælger jeg en lettere da TSX/TTSX som bekendt holder en restvægt tæt på 100%, hvorimod de fleste blykugler holder noget der ligner 60-80 %

Men der ikke mange der laver med Barnes til 6,5x55, der er feks S&B http://www.sellier-bellot.cz/rifle-hunti...ullets.php

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by J-Rock

Rigtig spændende at der endelig er én der ikke absolut skal skifte/købe nyt våben bare fordi man skal til Afrika.

Det er heller ikke altid nødvendigt at skifte til bigbore rifler for at gå på jagt i afrika,[Wink] men nogle steder vil jeg ikke være på jagt uden at have min 375 H+H med, især hvor der er stor mulighed/risiko for at møde big five.[Smile]

Jeg kan selvfølgelig godt se at nogle arter kræver(lovmæssigt) større kaliber, men jeg synes det er dejlig at høre at det ikke er absolut nødvendigt med 375 H&H for at tage på jagtrejse til Afrika.

Det er nu nemmest kun at medbringe en riffel[Big Grin]

Du må endelig fortælle om din tur og dine erfaringer med kaliberet i forhold til dine jagtkammarater når i har været afsted.

Vi er skam flere der gerne vil læse og se billeder fra turen.[:p][8D]



Mvh

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#18
Hej, og knæk og bræk til turen.

Jeg har været på adskillige ture til Afrika - både RSA, Namibia og Mozambique, og vil gi' bl. 375RAS ret i at du skal medbringe din gode gamle 6,5'er, da du kender den og sikkert skyder bedre med den end noget som helst andet.

Brug du bare MEGA i 10,2 gram eller Nosler Partition i 9,1 gram - Begge dele fungerer fortræffeligt.

Når du skyder noget større end Red Hartebeast (140 kg) skal du imidlertid tænke over skudplaceringen og hvorledes dyret står i forhold til dig. RENT SIDESKUD, og sørg for at have trænet en masse i brug af to- og/eller 3-benet skydestok hjemmefra.

Endnu engang - Knæk og bræk.

Hilsen, Per
Svar
#19
Jeg har brugt min 6,5x55 overalt i Europa og masser af gange i Sydafrika og Namibia, og har skudt alle arter fra Stenbuk til Eland med min 6,5er.
Som flere af de andre skriver er placeringen af skuddet det der tæller mere end kaliberet.
KNÆK & BRÆK i Afrika

MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Jens Peter Jensen

Som flere af de andre skriver er placeringen af skuddet det der tæller mere end kaliberet.



Jeg er helt enig. Men når det er sagt, så er det nu imponerende at se effekten af en tung grov kugle (over .416") placeret det rigtige sted...[Smile][Smile][Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)