Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leupold VX-6
#1
Er der mon nogen med erfaring eller viden omkring Leupold nye VX-6 optik? (de "mindre" versioner er tilsyneladende på markedet)

Særligt VX-6 4-24X52 CDS med 34MM midterrør og måske lys lyder i mine øre som et spændende stykke optik[:p]
Svar
#2
Jeg tager til USA i maj. Så skal jeg godtnok gramse på Leupold for alle pengene. Dejligt at der nu er andre end Swarovski der tager 6 x zoom op i relevante størrelser. Leupold har nok også en lidt anden opfattelse af, hvor lang afstand brugeren vil kunne klikke til end Swarovski.

Jeg kunne godt finde på at liste en 3-18 x 50 eller en 4- 24 X52 med hjem i kufferten hvis sigtekors og kliktårn er som jeg gerne vil have det.

Leupold har altid opfyldt de krav jeg har stillet til optik, og det bliver da lidt skønnere at betale 1200 dollars, ca 6,500 kr. end at bløde 18.000-20.000 for en Swaro eller en S&B.

Jeg kan godt gå med til, at Swaro og S&B måske er 2-5 % bedre end Leupold, men det berettiger så ikke, at de tager 300-400 % mere for varen.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Der er kun én ting der berettiger merprisen på de aller dyreste mærker, og det er den kultur der gør at nogle vil betale 2-3X prisen for noget der, som du nævner, er få procent bedre.

Skal da klart også kigge på den nye serie på 'etellerandet' tidspunkt :-)

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg tager til USA i maj. Så skal jeg godtnok gramse på Leupold for alle pengene. Dejligt at der nu er andre end Swarovski der tager 6 x zoom op i relevante størrelser. Leupold har nok også en lidt anden opfattelse af, hvor lang afstand brugeren vil kunne klikke til end Swarovski.

Jeg kunne godt finde på at liste en 3-18 x 50 eller en 4- 24 X52 med hjem i kufferten hvis sigtekors og kliktårn er som jeg gerne vil have det.

Leupold har altid opfyldt de krav jeg har stillet til optik, og det bliver da lidt skønnere at betale 1200 dollars, ca 6,500 kr. end at bløde 18.000-20.000 for en Swaro eller en S&B.

Jeg kan godt gå med til, at Swaro og S&B måske er 2-5 % bedre end Leupold, men det berettiger så ikke, at de tager 300-400 % mere for varen.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]



Ja også må du jo se om du kan leve med den varierende øjenafstand, jeg kan ikke[Wink]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#5
Jeg har 4 forskellige Leupold kikkerter og jeg tænker aldrig over at de er med variabel øjenafstand, men vi er selvfølgeligt forskellige.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Jeg har en 4,5-14 X 50 nu, den har jeg brugt i 4 år. Har aldrig tænkt på om den tillader varierende øjenafstand, jeg lægger altid riflen til kinden samme sted. Havde også en 2,5 - 8 x 36, og brugte den på samme måde.

Har den virkelig varierende øjenafstand ? Hvornår bruger du det ? [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Den varierende øjenafstand var hovedårsagen til at jeg skiftede min 6,5-20 VXIII ud.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
Hmmm, bliver det værre med højere forstørrelse ?

Jeg har googlet en del på de VX 6´ere nu, og det ser ud til, at selvom de er annonceret i de høje forstørrelser, så er det kun de små 1-6 og 2-12 der er på markedet. Det er kun dem der er i Leuolds 2012 katalog. Historien minder temmelig meget om S&B PMII 3-20 x 50. Annonceres og forventes i lang tid, men så sker der ikke rigtig mere.

Det bliver lidt spændende at se hvad der sker. Heldigvis fungerer min nuværende kikkert upåklageligt, så jeg kan bare vente.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Den varierende øjenafstand var hovedårsagen til at jeg skiftede min 6,5-20 VXIII ud.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Det var samme grund til at jeg skiftede min VXIII 8,5x25-50 ud!

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#10
Varierende øjenafstand? – [Image: headscratch.gif] hmmm! Det har jeg aldrig bemærket, så for mit vedkommende har det aldrig været et problem.

Jeg har – med stor tilfredshed, og i mange år - benyttet Leupold både VX-lll 6,5-20 x 40 og VX-lll 8,5-25 x 50, og har aldrig haft problemer.

Til gengæld har de ræve jeg har jeg har fokuseret på igennem kikkerterne haft et problem! [Big Grin] [Image: snipersmilie.gif]

mvh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#11
Hvis man bare skyder på noglelunde samme forstørrelse er der heller ikke problemer, vel at mærke at kikkerten er monteret så øjenafstanden passer ved den forstørrelse.
Prøv at skuldre riflen og så skrue op fra min. til max. forstørrelse uden at flytte hovedet, så ved du hvad jeg mener[xx(]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Sako

Hvis man bare skyder på noglelunde samme forstørrelse er der heller ikke problemer, vel at mærke at kikkerten er monteret så øjenafstanden passer ved den forstørrelse.
Prøv at skuldre riflen og så skrue op fra min. til max. forstørrelse uden at flytte hovedet, så ved du hvad jeg mener[xx(]

Mvh. Jakob



Har lige udført ”testen” - og ok, ja – jeg måtte korrigere ca. 5 – 10 mm. fra den største, og til den mindste forstørrelse.

Jeg har imidlertid aldrig oplevet det som et problem på praktisk jagt, hvilket det jo også vidner om, at jeg har korrigeret ved forskellige forstørrelser, uden at jeg har bemærket det.

Riffelskydning er for mig ikke en skydeform hvor jeg kaster op, og trykker af idet riflen rører skulderen – som man ofte gør ved skydning med haglbøsse – så der er - for mig - rigeligt med tid til at korrigere lidt.

mvh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#13
Jeg er faktisk tilhænger af variabel øjeafstand.

Jeg bruger oftest de lave forstørrelser til skydebiograf og drivjagt. Her står jeg op og derfor er det naturligt at have hovedet nogenlunde lodret og dermed lidt længere fra kikkerten.
Skal jeg præcisions skyde eller indskyde, så lægger jeg mig ned og kommer derved til at læne mig mere fremover. Så passer det jo fint med at jeg skruer op for forstørrelsen og øjeafstanden er blevet mindre.
Jeg opfatter osse kun forskellen til at være 1 til 1½ cm, så for mig er det intet problem.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Hejsa

Jeg har i mange år haft Leupold kikkerter som jeg synes leverer en super pakke mht. Pris og kvalitet. Jeg har hele tiden været klar over den varierende øjenafstand, men aldrig følt mig generet af den.

Nu har jeg købt et par Swarovski der har fast øjenafstand, herefter er jeg begyndt at bemærke det med øjenafstanden på Leupold'erne. Det er dog absolut ikke noget der generer mig og jeg vil til en hver tid købe Leupold igen (hvis jeg er i staterne, de priser de koster herhjemme er ikke noget for mig).

Mvh.
Anders
Svar
#15
Jeg har akkurat samme oplevelse - for mig er det heller ikke noget problem.
Jeg tror at det største problem opstår hvis man ikke giver sig tid til at montere kikkerten rigtigt - altså teste afstanden når man ligger ned og vd den fritstående/siddende skydning.
Leupold er gode kikkerter ....

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Jeg er faktisk tilhænger af variabel øjeafstand.

Jeg bruger oftest de lave forstørrelser til skydebiograf og drivjagt. Her står jeg op og derfor er det naturligt at have hovedet nogenlunde lodret og dermed lidt længere fra kikkerten.
Skal jeg præcisions skyde eller indskyde, så lægger jeg mig ned og kommer derved til at læne mig mere fremover. Så passer det jo fint med at jeg skruer op for forstørrelsen og øjeafstanden er blevet mindre.
Jeg opfatter osse kun forskellen til at være 1 til 1½ cm, så for mig er det intet problem.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



[Image: t3-sporter-O.jpg]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Jeg er faktisk tilhænger af variabel øjeafstand.

Jeg bruger oftest de lave forstørrelser til skydebiograf og drivjagt. Her står jeg op og derfor er det naturligt at have hovedet nogenlunde lodret og dermed lidt længere fra kikkerten.
Skal jeg præcisions skyde eller indskyde, så lægger jeg mig ned og kommer derved til at læne mig mere fremover. Så passer det jo fint med at jeg skruer op for forstørrelsen og øjeafstanden er blevet mindre.
Jeg opfatter osse kun forskellen til at være 1 til 1½ cm, så for mig er det intet problem.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Hej M@X 2.0

Nu er der jo bare den hage ved det, at man fysisk og anatomisk, som regel han hovedet længere fremme (henimod kikkerten) når man ligger ned, så derfor synes jeg at det virker lidt modstidende.

Ligger ned = stor forstørrelse og hovedet længere fremme også samtidig kortere øjenafstand. Men udover det er Leupold sigtekikkerter da glimrende, jeg har også selv Leupold kikkert[Smile]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#17
Hej Nemo

Du skriver selv:
Citat:quote:

Nu er der jo bare den hage ved det, at man fysisk og anatomisk, som regel han hovedet længere fremme (henimod kikkerten) når man ligger ned, så derfor synes jeg at det virker lidt modstidende.


Max skriver:
Citat:quote:

så lægger jeg mig ned og kommer derved til at læne mig mere fremover..jeg skruer op for forstørrelsen og øjeafstanden er blevet mindre


Jeg er ikke helt med på, hvilken del af udsagnet er modstridende?

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#18
@ Buba

De fleste skytter har hovedet længere fremme ved liggende skydning, og har derved hovedet tættere på kikkerten og derved en kortere øjenafstand. Når man så skyder liggende og læner sig mere fremover =(kortere øjenafstand) samt skruer op i forstørrelse bliver der yderligere kortere øjenafstand på en Leupold grundet den variende øjenafstand. Det er der jeg mener det virker modsat på Leupold-kikkerter.

Jeg ville foretrække:[:p]

Liggende skydning + stor forstørrelse = stor øjenafstand.

Stående skydning + lille forstørrelse = lille øjenafstand.

Leupold-kikkerter er som bekendt med større øjenafstand på lille forstørrelse, og mindre øjenafstand på stor forstørrelse, altså det modsatte af hvad jeg ville foretrække.

Problemmet er dog ikke større end jeg synes det er til at leve med når kikkerten er monteret rigtig med hensyn til øjenafstanden.

Og ja, jeg er stadig godt tilfreds med min 6,5-20x40 LR.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#19
Vi er jo alle nødt til at søge "dokumenterede" argumenter for vores (ofte alt for dyre) valg[Wink].

Jeg har to stk. Leupold, én Svaro og én gammel tysker. Har ofte tænkt over det med den variable øjenafst. og forsøgt at fremprovokere gener ved det (= gode argumenter for prisen på Z6i) - men det er ikke rigtigt lykkedes.....

/bundgaard
Svar
#20
@Nemo.

Nu vrøvler du for alvor. Leopold virker præcis efter hensigten. Der hvor du misser er om det er personens øjeafstand vi snakker om eller om det er kikkertens øjeafstand.

Sådan virker en Leupold:

Når du står op og skyder med lille forstørrelse er der længere afstand mellem dit øje og okularet. Her er øjeafstanden osse længst på kikkerten.

Når du ligger ned og præcisionsskyder med stor forstørrelse er der mindre afstand mellem dit øje og okularet. Her er øjeafstanden osse mindst på kikkerten.

Håber det var fyldestgørende.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)