Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bæver Jagt.
#1
Skal prøve bæver jagt i Nord sverige, fra den 10 Maj til den 14 Maj.
Det bliver vildt spændende.[Big Grin]
Er der andre som har prøvet denne jagt form.....?
Alle mulige og umulige råd, modtages meget gerne.
Kaliberen er fastlagt. 270 Win med en ganske Alm. Hornady 140 grains Btsp.[Wink]
Kan kødet spises...? Synker de på vandet...? Er de til og skærer pelsen af....?
Kom gerne med en masse svar.[8D]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
http://www.xtremehunting.se/Baver_tips.pdf

Lidt læse stof
Svar
#3
Bæverjagt er svenskernes svar på den danske forårsbukkejagt! Jeg synes, at det er fantastisk at kunne nyde ænderne, snepperne, smeltevandets rislen - og måske skyde en bæver. Kødet er meget lækkert - spørg bare på et vilkårligt engelsksproget forum...
Jeg synes, at skindet er relativt svært at flå af bæveren, men skindet er meget lækkert i garvet stand, så jeg synes, at det er arbejdet værd.
Mht våben/ladning er en hvilken-som-helst blødnæset fin. Bæveren kommer ofte sent, så en lysstærk kikkert et godt valg.

Knæk og bræk
Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by langebo

http://www.xtremehunting.se/Baver_tips.pdf

Lidt læse stof



Super link, mange tak[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Bæverjagt er svenskernes svar på den danske forårsbukkejagt! Jeg synes, at det er fantastisk at kunne nyde ænderne, snepperne, smeltevandets rislen - og måske skyde en bæver. Kødet er meget lækkert - spørg bare på et vilkårligt engelsksproget forum...
Jeg synes, at skindet er relativt svært at flå af bæveren, men skindet er meget lækkert i garvet stand, så jeg synes, at det er arbejdet værd.
Mht våben/ladning er en hvilken-som-helst blødnæset fin. Bæveren kommer ofte sent, så en lysstærk kikkert et godt valg.

Knæk og bræk
Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Ang. kødet. Hvordan er smagen..? Og skal det ryges eller hva...?[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
kød stærk/meget mørkt. Røget som meget stærk bacon..super til røræg. Prøvde dog også at stege rygstykker på pande = ganske fint

ja de kan synke.. men også drive lidt på vandt .. så er det bare at 'tage den ind' / el hoppe i (koldt!)..eller have en stor 3krog med blylodder og stærk nylon line .. (+ evt lille teleskop fiskestang)..så du kan krogen den hvis den driver/ved at synke..

det med ikke at skyde i vand er rigtig, en sunken bæver er svær at finde i selv i grundt vand ..så det er mere for rutinerede.

mht træf område ja det er lille husk at hold lang nok foran (kropsformen snyder.. så man kunne blive fristet at hodef som fx på rådyr..men B forkrop er kortere i forhold bagkrop)

stoler man meget på sin ammo/riffel/skydevne er alternativ ryg/nakke skud hvis direkte bagfra (som fcx når den går i land på modsatte bred)

kugler som til rådyr ..har bruget rem corelokt og helkobber kugler i 6,5er .. begge virker fint

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
Jeg har skudt to bævere. Begge er skudt med min 22-250 og så et varmint projektil og begge gange placerede jeg kuglen i nakken skråt oppe fra. Første gang kunne jeg bevarer det meste af kraniet, mens det var helt knust anden gang. Det sidste skind har jeg inde til garvning og glæder mig rigtigt meget til at se resultatet.

Mine forældre har en ødegård, og ikke så langt fra huset kan man sidde på et klippefremspring ca 5 meter over vandet og ca 30 meter fra en bæverhytte. Sidste gang jeg sad der var sønnike med og det var en af mine bedste jagtoplevelser at have ham med. Vi så først en bæver der svømmende forbi. Jeg ville ikke skyde påsken i vandet så vi sad bare og kiggede på den. En halv time senere var der igen en bæver i vandet, og denne gang kravlede den op på hytten. Det blev en fatal beslutning for den, men prikken over i'et for sønnike og jeg.

En dimension jeg godt kan lide ved bæverjagten er at det foregår ved vand, og der giver for mig noget ekstra.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Bæverjagt er svenskernes svar på den danske forårsbukkejagt! Jeg synes, at det er fantastisk at kunne nyde ænderne, snepperne, smeltevandets rislen - og måske skyde en bæver. Kødet er meget lækkert - spørg bare på et vilkårligt engelsksproget forum...
Jeg synes, at skindet er relativt svært at flå af bæveren, men skindet er meget lækkert i garvet stand, så jeg synes, at det er arbejdet værd.
Mht våben/ladning er en hvilken-som-helst blødnæset fin. Bæveren kommer ofte sent, så en lysstærk kikkert et godt valg.

Knæk og bræk
Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Ang. kødet. Hvordan er smagen..? Og skal det ryges eller hva...?[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]



Tja, jeg synes, at kødet er lækkert og mildt i smagen. Har anvendt kødet på grill og i gryderetter med godt resultat.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#9
Min bror at jeg var i sverige sidste forår på Bæverjagt og det er meget spændene jagt, vi skal afsted igen på et tidspunkt.

Min bror skød en Bæver med 223R og den døde i knaldet på 40-50m afstand (19kg), han gik over åen i ca en halv meter vand og hentet den på modsatte bred. Jeg skød så en næste morgen i samme å med 30-06 på vandet (30m afstand) og jeg smed jakken og ville løbe ned i åen for at hente den, meeeen.... der var så ca 2.5m vand. Det snød mig en del og jeg måtte så svømme fint i land imens min første bæver sank imod bunden.....Æv hvor noget møg. Dagen efter skød jeg så en på 80m afstand PÅ LAND som vejede 25kg. Det er super fed jagt,men de har en god lugtesans, dog ser de ikke så godt.

223R var ladet med 65g sierra gameking og 30-06 var ladet med 165g hornady interlock. Jeg tror nu ikke det kræver så meget af selve kuglen, den skal bare sidde rigtigt....

God tur.

bbs.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by bbs

Min bror at jeg var i sverige sidste forår på Bæverjagt og det er meget spændene jagt, vi skal afsted igen på et tidspunkt.

Min bror skød en Bæver med 223R og den døde i knaldet på 40-50m afstand (19kg), han gik over åen i ca en halv meter vand og hentet den på modsatte bred. Jeg skød så en næste morgen i samme å med 30-06 på vandet (30m afstand) og jeg smed jakken og ville løbe ned i åen for at hente den, meeeen.... der var så ca 2.5m vand. Det snød mig en del og jeg måtte så svømme fint i land imens min første bæver sank imod bunden.....Æv hvor noget møg. Dagen efter skød jeg så en på 80m afstand PÅ LAND som vejede 25kg. Det er super fed jagt,men de har en god lugtesans, dog ser de ikke så godt.

223R var ladet med 65g sierra gameking og 30-06 var ladet med 165g hornady interlock. Jeg tror nu ikke det kræver så meget af selve kuglen, den skal bare sidde rigtigt....

God tur.

bbs.



Også på bæverjagt kan man med fordel medbringe en egnet apportør. Min labrador apporterede den sidste bæver jeg skød[^]

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by bbs

Min bror at jeg var i sverige sidste forår på Bæverjagt og det er meget spændene jagt, vi skal afsted igen på et tidspunkt.

Min bror skød en Bæver med 223R og den døde i knaldet på 40-50m afstand (19kg), han gik over åen i ca en halv meter vand og hentet den på modsatte bred. Jeg skød så en næste morgen i samme å med 30-06 på vandet (30m afstand) og jeg smed jakken og ville løbe ned i åen for at hente den, meeeen.... der var så ca 2.5m vand. Det snød mig en del og jeg måtte så svømme fint i land imens min første bæver sank imod bunden.....Æv hvor noget møg. Dagen efter skød jeg så en på 80m afstand PÅ LAND som vejede 25kg. Det er super fed jagt,men de har en god lugtesans, dog ser de ikke så godt.

223R var ladet med 65g sierra gameking og 30-06 var ladet med 165g hornady interlock. Jeg tror nu ikke det kræver så meget af selve kuglen, den skal bare sidde rigtigt....

God tur.

bbs.



Kunne du ikke finde den dagen efter, når den var blevet pustet op...?

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
først B jagt jeg var med til .. makker skød en B han trode var på land .. men den stub den sad på var i grunt vand med træfæld.. den kunne ikke findes samme dag.. næst dag tog skytten (der havde anvist os pladser) med ud .. han kunne efter nogen søgen stikke arm ned og trække den op (var gledet ned af træstup hvor den var skudt)..ikke noget 'pust og flyd'

for at udfordre skæbenen endnu mere skyder makker en anden B tæt ved brink/stejl skrænt .. den ryger også i .. sammen med skytten i robåd = nada .. ikke til at finde ... nix med at puste op .. de er bare 'gone' (der er nogen der snakker om at de i såret tilstand søger mod bunden og bider sig fast i noget der nede.. ved ik' om det er rigtig .. men væk er de når de først går ned)

Så falder skudt bæver i vandet skal der handles resolut (og man skal være forberedt på hvad man kan gøre i sådan situation)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#13
Nej det var ikke muligt. Vi var ude og kigge efter den dagen efter, der var også lidt strømvand i åen, så den var væk.
Jeg skød den i hovedet på ca. 30m med 30-06 165gr interlock V0 890m/s. Den sank MEGET hurtigt....Jeg var klar til at løbe ned og hente den efter jeg havde skudt, men efter 10 sek. var den væk også var det jo jeg troede der kun var en halv meter vand og at jeg derfor måske godt kunne finde den. Jeg skyder den KUN på land fremover eller hvor der er klart og meget lidt vand...
Svar
#14
For s..... i sløve hunde[Big Grin] - nærlæs lige Lars M.L´s første indlæg - han har været fræk nok til ikke at indsætte en smiley, så havde det været for nemt.[8D]
Er det kun mig der først fatter den nu?[:I]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#15
Er det kun mig der først fatter den nu?

jeps, jeg har endnu til gode at fatte hvad du mener. ( hvis det har noget at gøre med smagen af bæver er jeg blank: jeg beholder kraniet og et enkelt skind )[:I]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#16
He, he. Fangede den også først nu. Nice beaver, tastes good!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

For s..... i sløve hunde[Big Grin] - nærlæs lige Lars M.L´s første indlæg - han har været fræk nok til ikke at indsætte en smiley, så havde det været for nemt.[8D]
Er det kun mig der først fatter den nu?[:I]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Undskyld, men jeg kunne ikke lade være [:I].

Min yndlingshistorie handler om min fætter, som fortalte sin engelske svigerfar om bæverens fine smag. Da jeg bagefteer konfronterede ham med det, blev han MEGET rød i hovedet. Svigerfaren fik sig et billigt grin [Big Grin].

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#18
Hva´så nu - Strom?[Big Grin]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#19
Hæ hæ.

For mange år siden hvor Husquarna havde været ude af det Canadiske marked for skovmaskiner, besluttede de at deltage i en stor messe i Toronto.

Stolte, havde Svenskerne hængt et stort banner op over indgangen til deres stand med texten "The Swedish Beawer is back in town"

Canadierne grinede, men nævnte den uheldige formulering inden messen åbnede. Banneret kom ned [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Hæ hæ.

For mange år siden hvor Husquarna havde været ude af det Canadiske marked for skovmaskiner, besluttede de at deltage i en stor messe i Toronto.

Stolte, havde Svenskerne hængt et stort banner op over indgangen til deres stand med texten "The Swedish Beawer is back in town"

Canadierne grinede, men nævnte den uheldige formulering inden messen åbnede. Banneret kom ned [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Svarer lidt til at der var nogen der smed den forkerte nationalmelodi på til et stævne fornylig, sangen var omskrevet af Borat

http://www.youtube.com/watch?v=UfPrQqbikb4

Gav også røde ører[Big Grin][Big Grin]

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)