Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Optimal kaliber til løbslængde
#1
Hej

Lidt kryptisk overskrift, men[Wink]

Hvis man kan få en riffel med kun en løbslængde 508mm, hvad vil så være den mest optimale kaliber over 7mm[Wink]

Der er følgende kalibre at vælge imellem.

7x64, 270W, 308, 3006, 300W, 8x57js, 8x68, 9,3x62 og 375H+H

Mvh

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#2
Uden at vide det med 100% vil jeg umiddelbar sige 308 Win, den er kendt for at opføre sig godt i korte piber, men andre har måske andre erfaringer??
Svar
#3
Både 8x57 og 9,3x62 klarer sig fint med korte piber. Forskellen med de 3 nævnte kalibre er så lille at du tagr den der tiltaler dit behov mest.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Her i Norge kapper de gladeligt 308W ned til 50cm eller derunder af hensyn til brug af lydpotte.

Er ikke lige i nærheden af QL, der ellers kan komme med et estimat af hvor mange % af krudtet der brændes af i 51cm pibe i en typisk/specifik ladning. Jeg tror osse at 9.3'eren ville kunne yde tæt på sit max med den pibelængde, S&L leverer da osse en std pibe i 52cm længde iht. hjemmeside.

S&L leverer std 52cm piber i 308, 30.06, 9.3x62 iht hjemmesiden (af de nævnte kalibre)

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#5
Jeg tjekkede lige i QL, en 308 med en 150gra kugle ladet til maxtryk med Norma 202.

95% af krudtet er forbrændt efter at kuglen er 22 cm ude i løbet.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Man kan ikke bare servere sådan en kaliberteaser uden lidt baggrund[8D]

Ud med sproget, Santo, hva' har du gang i [?][Big Grin]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#7
Hvis du har en kort pibe, vil en kort patron have den bedste forbrænding ihvertfald. når man ser patronens længde i forhold til projektilets vægt. .308 vil derfor være mit bud, men endnu bedre vil nok være en af de nye short magnum kalibre, de er jo nærmest lavet til det. Men jeg læste et sted, at der er nye .308 "palma" hylstre i omløb nu, de skulle give langt hurtigere og bedre tænding af krudtet, derfor burde de være godt egnet til en kort pibe. Forhandles vist hos Rex!
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Man kan ikke bare servere sådan en kaliberteaser uden lidt baggrund[8D]

Ud med sproget, Santo, hva' har du gang i [?][Big Grin]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]



Tjekker bare noget om pipelængder og forbrændt krudt og kalibre[^][8D]

Og så syntes jeg at det er synd for Walnut, at han måske er den eneste med en Bergara.[Big Grin]

Tænker lidt på denne BX11 Multicalibre lidt som rejseriffel[:p]

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by højen

Hvis du har en kort pibe, vil en kort patron have den bedste forbrænding ihvertfald. når man ser patronens længde i forhold til projektilets vægt. .308 vil derfor være mit bud, men endnu bedre vil nok være en af de nye short magnum kalibre, de er jo nærmest lavet til det. Men jeg læste et sted, at der er nye .308 "palma" hylstre i omløb nu, de skulle give langt hurtigere og bedre tænding af krudtet, derfor burde de være godt egnet til en kort pibe. Forhandles vist hos Rex!



Forkert [Smile]

Det er ikke hylsterets længde i forhold til projektilets vægt der afgør om kaliberen klarer sig med en kort pibe. Det er hylsterets volumen kontra projektildiameter der afgør det.
Derfor er shortmagnugkalibre komplet uegnet til korte piber.

.458Winmag er osse en kaliber der kan klare sig med kort pibe. Typisk er de kalibre der lades med hurtigt krudt osse dem der er velegnet til korte piber.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Hele regnestykket går på hvor stor tryktanken er i forhold til samlet løbsvolumen.
Glem nu alt det der fnidder om hvor stor andel af krudtet der er forbrændt, når kuglen forlader mundingen.
90% er omdannet til gas indenfor de første 5-15 cm af kuglens bevægelse. Resten er egentligt bare beregning af effekten af varm trykluft.

de sidste få % forgasing, er relativt betydningsløse i forhold til både hastighed og mundingsflamme.
En øget forgasningsgrad fra 97% til 99% vil ændre mundingstrykket med kun ganske få bar, hvorfor hastighedsforskellen vil være marginal.
Mundingsflammen er næsten ikke et resultat af forgasning af krudtet udenfor piben. Derimod er mundingsflammen et produkt af en sekundær antænnelse af den producerede krudtgas, når denne varme krudtgas kommer i kontakt med tilgængelig ilt i luften. Denne proces kan ikke foregå inde i piben, da der ikke inde i piben bliver tilført ilt udover hvad der kemiskt er indbygget i krudtet. Denne iltmængde er kun tilstrækkelig til en forgasning, og ikke til en færdig forbrænding. (CO til CO2)
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Man kan ikke bare servere sådan en kaliberteaser uden lidt baggrund[8D]

Ud med sproget, Santo, hva' har du gang i [?][Big Grin]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]



Tjekker bare noget om pipelængder og forbrændt krudt og kalibre[^][8D]

Og så syntes jeg at det er synd for Walnut, at han måske er den eneste med en Bergara.[Big Grin]

Tænker lidt på denne BX11 Multicalibre lidt som rejseriffel[:p]

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]



[Big Grin] Jow,jow! Der var skam piv i den lille Bergara, 6,5X57R/ 50,8cm, da jeg kontaktede 2 dejlige stykker råvildt hedengangne morgen [Smile]
Walnut
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by n a

Hele regnestykket går på hvor stor tryktanken er i forhold til samlet løbsvolumen.
Glem nu alt det der fnidder om hvor stor andel af krudtet der er forbrændt, når kuglen forlader mundingen.
90% er omdannet til gas indenfor de første 5-15 cm af kuglens bevægelse. Resten er egentligt bare beregning af effekten af varm trykluft.

de sidste få % forgasing, er relativt betydningsløse i forhold til både hastighed og mundingsflamme.
En øget forgasningsgrad fra 97% til 99% vil ændre mundingstrykket med kun ganske få bar, hvorfor hastighedsforskellen vil være marginal.
Mundingsflammen er næsten ikke et resultat af forgasning af krudtet udenfor piben. Derimod er mundingsflammen et produkt af en sekundær antænnelse af den producerede krudtgas, når denne varme krudtgas kommer i kontakt med tilgængelig ilt i luften. Denne proces kan ikke foregå inde i piben, da der ikke inde i piben bliver tilført ilt udover hvad der kemiskt er indbygget i krudtet. Denne iltmængde er kun tilstrækkelig til en forgasning, og ikke til en færdig forbrænding. (CO til CO2)



n.a - så vidt jeg kan se, så er du enig med M@x i det første: 'Hylstervolumen i forhold til projektildiameter' må være det samme som 'Tryktank i forhold til løbsvolumen'
Resten er lidt for langhåret for mig - men utroligt interessant!
Jeg har altid troet, at problemet ved for korte piber var uforbrændt krudt og store mundingsflammer. Hvis problemet er sekundær antændelse af krudtgas - hvorfor er det så et større problem ved for korte piber?
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Citat:quote:

Originally posted by n a

Hele regnestykket går på hvor stor tryktanken er i forhold til samlet løbsvolumen.
Glem nu alt det der fnidder om hvor stor andel af krudtet der er forbrændt, når kuglen forlader mundingen.
90% er omdannet til gas indenfor de første 5-15 cm af kuglens bevægelse. Resten er egentligt bare beregning af effekten af varm trykluft.

de sidste få % forgasing, er relativt betydningsløse i forhold til både hastighed og mundingsflamme.
En øget forgasningsgrad fra 97% til 99% vil ændre mundingstrykket med kun ganske få bar, hvorfor hastighedsforskellen vil være marginal.
Mundingsflammen er næsten ikke et resultat af forgasning af krudtet udenfor piben. Derimod er mundingsflammen et produkt af en sekundær antænnelse af den producerede krudtgas, når denne varme krudtgas kommer i kontakt med tilgængelig ilt i luften. Denne proces kan ikke foregå inde i piben, da der ikke inde i piben bliver tilført ilt udover hvad der kemiskt er indbygget i krudtet. Denne iltmængde er kun tilstrækkelig til en forgasning, og ikke til en færdig forbrænding. (CO til CO2)



n.a - så vidt jeg kan se, så er du enig med M@x i det første: 'Hylstervolumen i forhold til projektildiameter' må være det samme som 'Tryktank i forhold til løbsvolumen'
Resten er lidt for langhåret for mig - men utroligt interessant!
Jeg har altid troet, at problemet ved for korte piber var uforbrændt krudt og store mundingsflammer. Hvis problemet er sekundær antændelse af krudtgas - hvorfor er det så et større problem ved for korte piber?


Ja Leo
Selvfølgeligt er jeg da enig med max (han har da hørt efter[Wink])
Problemet med sekundær antænnelse af gas, er kun et kosmetisk problem (mundingsflamme) og har intet med kuglens potentielle hastighed at gøre
Svar
#14
Jeg havde set den komme frem med 308W og tildels 9,3x62, men at 8x57 også er til så kort pibe det overrasker mig lidt, jeg troede at den svarede mere til 30.06.

Nu vil jeg se og finde prisen på riflen og se om den er til at komme i nærheden af[:I]

Tillykke Walnut, vi glæder os til at se mange billeder fra din tur[Big Grin]

Mvh

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#15
For et par år siden lavede Erik Moen en "pibeafkortningstest" i Vapentidningen, hvor man målte mundingshastigheden for en række forskellige kalibre/piber efterhånden som piberne blev afkortet. Det var interessant læsning. Såvidt jeg husker det, skete det mest markante fald i mundingshastighed i intervallet under 45 cm.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#16
n/a har næsten helt ret i det om mundingsflammen ...

Det er ganske rigtigt en sekundær iltning af forbrændingsgasserne, og den er uden betydning for projektilets hastighed..

Men: Mundingstrykket spiller en afgørende rolle for denne proces .. jo højere mundingstryk, jo bedre opblandes og iltes gassen, inden den afkøles så meget at den ikke længere kan iltes sekundært...
Derfor vil samme ladning give en større mundingsflamme i en kortere pibe ....

I lyddæmpere kan denne effekt give sig udslag i "First round Signature" fænomenet, hvor den ilt der er tilstede i dæmperens forreste kamre, giver anledning til et forstærket knald, i forhold de efterfølgende skud.

De fleste krudttyper indeholder faktisk mere eller mindre "flammedæmpende" middel, men nogen krudttyper er slet ikke "flammedæmpet" (BL-C2 er et godt eksempel[8D])
Det kan give anledning til nogle flotte "glimt" især ved store ladninger bag lette kugler ...

308W startede sit liv som en militær eksperimental-kaliber, der netop blev lavet for at kunne fungere fornuftigt i korte piber, og stadig fungere i automatvåben med høj skudkadence..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
De nye RCM(Ruger Compact Magnum) kalibre er designet til optimal performance i 20" piber.

En 375 RCM giver performance i 20" som en 375 H&H giver i 24"
Det samme gælder for 300 RCM versus 300 WinMag.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#18
Sidder med Jakt, blad fra Norge. Der er en artikel om afkortning af løb på rifler, af Jørund Lien . For 308w har de målt følgende med remington CLU 180 grs
60 cm løb = 797 m/s
55 cm løb = 791 m/s
50 cm løb = 770 m/s
45 cm løb = 751 m/s
40 cm løb = 747 m/s

Med 30.06 ved samme hastighed med 60 cm løb falder hastigheden lidt hurtigere og ender på 740 m/s ved 40 cm løb
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Tralle_dk

Sidder med Jakt, blad fra Norge. Der er en artikel om afkortning af løb på rifler, af Jørund Lien . For 308w har de målt følgende med remington CLU 180 grs
60 cm løb = 797 m/s
55 cm løb = 791 m/s
50 cm løb = 770 m/s
45 cm løb = 751 m/s
40 cm løb = 747 m/s

Med 30.06 ved samme hastighed med 60 cm løb falder hastigheden lidt hurtigere og ender på 740 m/s ved 40 cm løb



Det er så målt på hastigheden, men hvordan ser det ud på joules målt på 0 meter, 100 meter og 200 meter, det er som regel den måleenhed der oplyses i jagt lovene.

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#20
@ Santo:

Det med energien er ren Newtonsk fysik (side 1 - 10 i fysikbogen)

Sammme kuglevægt og samme V(0) = samme E(0) energi ...[:I]
Samme kuglevægt og samme V(100) = samme E(100) ...

fortsæt gerne selv ...[Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)