Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cal. .223
#1
Ja ja, den satans cal. .223
Jeg har stigning 1/9 i mit løb. I sidste weekend indskød jeg med Black Hill SP 55 gr. - gruppering 10 cm. på 100 meter. Så puttede jeg Federal M193 55 gr. Nato ammunition i - gruppering 3 cm. på 100 meter MEN 20 cm. i kl 0200 fra indskydningen med Blac Hill'en????????????
Jeg ræsonnerer derhen, at det er Federal'en der går "rigtigt", p.g.a. grupperingen.
Nu har jeg købt Laupa SP 55 gr., Remington HP Express Power-Lokt 55 gr., Remington PSP Express Rifle 55 gr. og Remington V-Max Varmint 50 gr. som jeg vil prøve at skyde med denne weekend, så håber jeg at jeg kan få en af dem til at gruppere ordenligt.
Indlægget er kopieret fra et indlæg jeg har lagt på Godnatnet
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#2
Det kunne jo være, Henrik, at det var fordi jeg ville have tingene over i et seriøst forum [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Der er jo forsåvidt ikke noget galt med indlæggene derovre - det er kun måden indlæggene bliver debatteret på, den er gal med!
Med venlig hilsen
Man kunne jo håbe på at der her i forummet var nogle (fornuftige) personager, der havde nogle ornuftige kommentarer[:o)].

["Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#3
Hvilken riffelpibe anvender du og på hvilken lås.
Årsagen til de store forskelle i precision og træfpunkt mellem de to typer ammo ligger sansynligvis i at din pibe er skæv eller rettet efter rifling, eller at bundstykket ikke bære på alle lukkeknaster, en anden mulighed kan være at låsen evt har lukkeknaster i bagenden.Alle ovennævnte faktorer kan forårsage voldsomme svingninger i piben, hvilket kan medføre dårlig precicion eller store træfpunktsændringer mellem ellers godt ammo.En fejlfri riffel vil stortset skyde acceptabelt med alt kvalitetsammo, hvor den eneste træfpunktsændring ved skift af fabrikat eller ladning, er i højden hvor den lette hurtige rammer i toppen og den langsomme og tunge rammer i bunden af en gruppe. typisk under 3 cm i bredden og 5-7cm i højden ved store forskelle i hastigheden.
Hvis en riffel ændre træfpunkt i væsentlig grad derudover, er det tegn på at man ikke kan stole på den. En god test er at man tager 6 patroner fra en ladning som skyder godt, 1 patron anbringes sammen med et køleelement, 1 patron anbringes i en lomme hvor den opnår næsten kropstemperatur, herefter skyder man de 3 første skud (som har udendørstemperatur)fra et stabilt anlæg efterfulgt af den ene kolde patron, dernæst den patron med kropstemperatur, for til sidst at tage den sjette patron og påfører et tyndt lag olie på hylstret inden affyring, alle skud skydes selvfølgeligt på samme skive. Hvis alle seks skud sidder i en pæn gruppe på under 3 cm har man en riffel man kan stole på, ellers er den håbløs, da man hverken kan kontrollere temperatur eller om der er olie i kammeret.

jbn
Svar
#4
Arghh - ignorant, det er for meget på en gang. Mail venligst til mig med telefonnr. så vil jeg ringe dig op.
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#5
Mit indlæg er da også venligt ment, Nitro.
Kys og Knus [^]


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Ja ja, den satans cal. .223
Jeg har stigning 1/9 i mit løb. I sidste weekend indskød jeg med Black Hill SP 55 gr. - gruppering 10 cm. på 100 meter. Så puttede jeg Federal M193 55 gr. Nato ammunition i - gruppering 3 cm. på 100 meter MEN 20 cm. i kl 0200 fra indskydningen med Blac Hill'en????????????


Med den twist kan du med fordel gå op til 60 grain. Jeg tror du vil få en mere stabil gruppering.
Prøv eventuelt også noget M855 (62grain).
Hilsen
Anders T.
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#7
Århh - hold da op Nitro, bare fordi man ligger og nusser lidt med en kammerat, behøver man da ikke at være bøsse [Image: 098.gif]


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#8
Michael og Henrik (turtelduerne)

Godt nok er forummet helliget bøsser, men det er ikke den slags i tænker på....Fy faen[V]

G.D.
Great Dane

Svar
#9
Måske skulle vi kalde det "Bøsseteknisk Selskab"? Eller måske slet og ret: "Bøsseselskab"...så kunne vi mødes til foreningsskovtur i Utterslev Mose, med efterfølgende selskabslege...og lune pølser...på rastepladsen, inden vi slutter af med foreningens slagsang: "Lystigt i skoven bøsserne knalder" [Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Øhhh...Jens, det lyder som om det er noget du har prøvet før??

G.D.

[Big Grin][Big Grin][Big Grin][xx(][xx(][xx(]
Great Dane

Svar
#11
Jeg hopper lige al bøssesnakken over og vender tilbage til The Issue.
Jeg tror at jeg har løst problemet (jeg har endnu ikke afprøvet Ignorant's metode).
Colimator-visninger
Black Hill SP 55 gr.: X=-1,94, Y=-3,97
Federal M193 55 gr. : X=-1,00, Y= 0
Laupa SP 55 gr. : X=+0,60, Y= 0
Jeg tror, at når jeg får prøvet de 2 Remington typer jeg har tilbage, vil de også vise Y= 0
Jeg må altså konkludere at min bøsse ikke kan skyde med Black Hill'en, eller også er det simpelthen en dårlig ammunition (jeg har ellers hørt at det skulle være god ammu.)
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#12
til Michael Intile...

Nu ER et vel ikke sådan at den .223 du har er en af de der "halv-automater i en farve og facon som politikerne ikke kan li"?

Så er der enmlig endnu fler grunde til forskellene i præcision og træfpunkt end dem ignorant nævner....

Ang: lukkeknaster i bagenden af bundstykket, så er det jo ikke en "gyldig grund" det kan sagtens lade sig gøre at lave en meget præcis riffel med "baghjulstræk" ... min egen Steyr SL i .222 er et prima eksempel, en fabriksriffel der spreder mindre end 2 cm på 100m kan vel ikke siges at være "i orden" på trods af blyantstynd pibe og spinkel aftagelig kikkert-montage.

I øvrigt er "temperatur og olie-testen" som "ignorant" foreslår en glimrende måde at få checkket om man har en riffel med "temperament" eller en "stabil" ... min egen erfaring er at selve riflens temperatur også påvirker meget, specielt på træfpunkt.
Riflens temperatur er næsten altid identisk med omgivelsernes, specielt hvis man har gået nogen timer på jagten eller siddet i en hoch-stand.
Jeg har dog aldrig konstateret nogen afvigeler dr var store nokk til at give anledning til bekymring, og da slet ikke hvis målet er en dansk buk på 100m's afstand
(det er noget ganske andet med en gemse på 180m og 23 grader opad! i nul graders celsius og en let brise med støvregn....men det problem får jeg nok desværre aldrig[Sad])

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Citat: "Nu ER et vel ikke sådan at den .223 du har er en af de der "halv-automater i en farve og facon som politikerne ikke kan li"?"
Jo!
Efter at have prøvet den tidligere nævnte forskellige ammunition, kan jeg fortælle at Lapua' en grupperer inden for 3-4 cm. med kold pibe og det er OK for mig (med denne type riffel).
Med venlig hilsen
PS Jeg har ikke knaster bagi - hø hø


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#14
Til Nitro Express: Vedr lukkeknaster i bagenden behøver det ikke give precicionsproblemer i traditionel forstand, hvor man kun bedømmer evnen til at placere 3 skud så tæt på hinanden. Min opfattelse af precicion er dog langt mere omfattende, jeg mener at en riffel skal ramme samme sted uanset temperatur luftfugtighed og om der er olie eller vand på hylstret eller i piben. Det er under de sidstnævnte forhold en riffel med lukkeknaster i bagenden som regel får problemer.Årsagen er at riffellåsen er 3-4 gange stærkere i den ene side end i den anden side og derfor strækker sig skævt under affyring og derved skaber pibesvingninger som ændrer sig afhængigt af trykket på bundstykket/låsestolen. Samtidigt er det et faktum at et tørt hylster i et tørt kammer kun belaster låsesystemet med ca 50% af hvad et vådt eller olieret hylster i et vådt eller olieret kammer. derdor ændere svingningerne sig fuldstændigt uforudsigeligt, med deraf følgende træfpunkt. Vi har kunnet konstaterer træfpunktsændringer på over 20 cm bare ved at påfører et hylster et tyndt lag olie før affyring, i en riffel med bagvedliggende lukkeknaster.(det skal tilføjes at denne riffel med tørre hylstrer er i stand til at leverer 3 skudsgrupper på under 12mm.)

jbn
Svar
#15
Vedr. knaster bagi:
Jeg har en steyr lux.22-250 med nogle få år på bagen. Den har lukkeknasterne bagest på låsen og hvis der tales om præcision, er den særdeles sart med valg af patroner.Derimod har min nyere steyr, model elegance 7 mm. rem mag. knasterne foran på låsen, måske er det forklaringen på, at 7 mm.eren er langt mindre sart med patronvalg? Den tygger alle kugletyper og hele spektret i kuglevægt, alle med en imponerende præcision, også med eller uden olie i piben, renset eller ej.
Mine spørgsmål lyder: kan det virklig være den konstruktionsforskel der er afgørende for alsidigheden vedr. Patron/kuglevalg og er det årgangsbestemt eller model evt. kaliberbestemt med lukkeknaster for eller bag.

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#16
Ja: hvis en riffel er konstrureret rigtigt og fremstillet fornuftigt, det vil sige en symetrisk låsning, en stiv låsekasse og en pibe der er født liniær ret og med en konstant stigning og concentrisk riffelgang, vil den kunne skyde acceptabelt med stortset alt kvalitetsammunition inden for de kuglevægte som piben er i stand til at stabilisere. Årsagen til dette er at man hermed næsten eliminerer pibesvingninger og dermed træfpunktsændringer og meget varierende precicion. Så grundlæggende er der to enkle regler når man snakker stabil precicion: RETHED OG SYMETRI

jbn
Svar
#17
Hej Michael!

Har du prøvet at kronografere de forskellige "bønner" du har haft i din .223 ???

Jeg kunne nemlig godt mistænke "Black Hills" 55grn's for at have en noget mindre udgangshastighed end de andre??? det vil passe med hvor den "sætter gruppen"

Jeg har hørt meget godt fra staterne om "Black Hills" ammo, men det er IKKE præcisions-ammo efter hvad mine "benchrest" bekendte skriver.

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Nej jeg har ikke prøvet at kronografere de forskellige "bønner", men jeg er nået til den samme konklusion som dine benchrest-venner.
Som jeg har skrevet i mit indlæg den 10. ds., har jeg fundet "kuglen", nemlig Lapua'en - den går perfekt.
Jeg har en hel del Black Hill ammunition sil salg [Smile]
Med venlig hilsen
PS! Jeg ligger lige nu og roder med AWP'eren - den kom i tirsdags [^]
HOLD DA KÆFT EN RIFFEL (selv inde på våbenkontoret stod de med tåre i øjnene)
[Image: aicssmall.jpg]


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)