Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Omformning af 30-06-hylstre til 9,3x62
#1
Hej og halløjsa.

Jeg har forsøgt at være kreativ og spare penge, men dét er squ svært...! [Sad]

Jeg har taget nogle 30-06-hylstre (Norma) og rendt dem igennem 9,3x62-resizer-dien, og dét ser fint ud, bortset fra at skuldrene er meget små.
Monterede så fænghætter for at se om jeg kunne skyde de "tomme hylstre" af, og dét gik uden problemer.

Så skulle der laves en ladning til fireformning.
Da jeg ikke har erfaring i fire-formning af 30-06 til 9,3x62, valgte jeg en minimumsladning (næsten!) med 54 grains RP14 (= Norma 202) til en PRVI kugle på 286 grains.
PuHa, hvor var fænghætten bare flad, og hylstret var deformt ved bunden, men det klemte (underligt nok) ikke, og var pænt formet som en 9,3x62 ved krave og hals.

Hjem og reducere, og jeg lavede 2 patroner med 48 grains, 2 med 49 grains og 2 med 50 grains.

Ud og prøveskyde igen.

48 og 49 grains-udgaverne havde en fænghætte som stak ca ½ mm udenfor hylsterbunden, og 50 grains var (alt for) flad, dog ikke så flad som den første med 54 grains. Alle formet rigtigt pænt fortil!

...og nu er det at jeg siger HJÆLP MIG......!

Mange hilsner - Per
Svar
#2
Det er simpelt hent ikke umagen værd at omforme 30-06 hylstre til 9,3... Jeg kiggede også på den engang og fandt ud af - at det ikke er "bare lige". Der var ihvertfald nok bøvl i det til at jeg gik ud og købte nogle nye hylstre. 30-06erens skuldre er noget længere tilbage end 9,3erens, hvilket giver bøvl med headspace ifm. fireforming. Nogen sætter så kuglen helt op mod bommene for at kompensere for headspacen - men det er vist ikke en særlig god metode. Og jeg tror faktisk det er årsagen til dit problem. Jeg er dog sikker på, at der er andre der kan fortælle meget mere om det herinde!

Hvis du regner lidt på det, så er det minimalt hvad du sparer:

3,40 kr for kuglen (PRVI)
2,00 kr for krudt (ca.)
0,30 kr for hætten
Ialt ca. 6 kr... og et nyt Lapuahylster koster ca. 7 kr...

Korsholm har også WInchesterhylstre til 6 kr/stk...

http://www.korsholm.dk/dk/jagt-1/genladn...0-stk.html

Med andre ord - det kan ikke betale sig!

J.
Svar
#3
Hej J. ....og tak for svaret....

Nu er det ikke udelukkende for at spare, men også udfordringen i at omforme dem!

Havde ellers håbet at det var mere "ligetil" og at jeg kunne lade en masse træningsammo til hjortebanen og skydebanebiografen, og så bruge de omformede hylstre efterfølgende!

Afventer flere/mere input vedr. min situation.

Flere hilsner - Per

PS.: Hvad med .338-06 A-Square? Er dét samme problem?
Svar
#4
Generelt saa skal der altsaa krudt i den naar man fireformer. Der skal smæld paa til det. Her tænker jeg saa i de mere traditionelle fireformings som .243 til en .243 AI eller en 6.5x55 til en 6.5x55 AI, altsaa forligelige hylstre. Om .30-06 og 9.3x62 er det, skal jeg ikke udtale mig om.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#5
Når du har kalibreret dem i 9,3 die, bytter du expanderen til et nummer større, f.eks en .375.
Så udvider du halsen til .375 hvorefter du igen kalibrerer med 9,3 die'en.

Sørg for at du ikke sætter skuldrene længere tilbage end at der er nul headspace inden du fireformer.

Det er helt klart et headspace problem at du fik flade gænghætter. Dine hylstre blev af slagstiften skubbet frem i kammeret og under forbrndingen når trykket stiger, strækker du hylsteret tilbage i kammeret, så gænghættten der kravlede ud af lommen, blev mast flad.

Fireforming foregår bedst med tæt på maxladning. Ellers får du ikke formet messingen ud i hjørnerne ved overgang fra skulder til krop.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Og sættes kuglen så langt ud at den støtter ved bommene, så forsvinder problemet med de udstående fænghætter sansynligvis... da patronbunden vil støtte mod bundstykket...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

Og sættes kuglen så langt ud at den støtter ved bommene, så forsvinder problemet med de udstående fænghætter sansynligvis...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



Jebs, det er den nemme måde at holde hytlsteret tilbage mod bundstykket i affyringsøjeblikket.
Jeg har blot enkelte gange oplevet at hylsteret gled frem over kuglen og headspace blev for stor. Hvis man krymper kuglen let skulle problemet være minimeret.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Er der ikke også noget om at 30.06 og 9,3x62 har forskellig diameter i
Hylsterbunden? Kunne måske forklare de deforme hylstrebunde der omtales..?
Svar
#9
Af hvad jeg har kunnet læse mig til så er hylstervæggen lige over bunden tykkere på et 9,3x62'er end på et .30-06 hylster. Flere steder frarådes det at omforme .30-06'ere.

Er der noget om det ?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Hylstret i 9,3´eren er jo 1 mm længere - og det gods må jo mangle et sted... jeg ville være omhyggelig med at kontrollere de omformede hylstre indvendig... synes ikke det er umagen værd...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
@ran 7.62x63 er vel egentligt 1mm længere en 9.3x62 [Big Grin]

Lidt mål taget fra QL.

[Image: 30-06spr.jpg] [Image: 93x62.jpg]

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#12
Hej alle, som har kommenteret. [Smile]

Foreløbigt 1000 tak for hjælp, kommentarer, tips m.v.

Ud fra tegningerne (hentet fra QuickLoad) så er det som jeg hele tiden har vidst sådan at:
9,3x62 er KORTERE end 30-06, så den side er helt klar: 30-06 kan bruges i forhold til hylsterlængde.[Wink]
9,3x62 er 6/100 mm mindre i diameter ved bunden end 30-06, og den smule tror jeg ikke betyder noget på dét sted - Hvis andre ved noget om lige dette punkt, så fortæl mig om det.[:0]

M.h.t. at få lavet skuldrene, så vil jeg forsøge at udvide med .375'er dornen, og så ellers resize i 9,3x62-dien igen.[Big Grin]

Jeg skal nok fortælle hvordan dét går, når jeg har sovet og er kommet videre i projektet.[?]

Ser stadig frem imod at få nogle kommentarer til .338-06 A-Square.

Sene aftenhilsner - Per
Svar
#13
Der er også metoden som på nedenstående videoer, så kan man jo i samme omgang skræmme livet af naboens kat på rov [Smile]

Metoden eliminerer dog ikke headspace problemet

http://www.youtube.com/watch?v=jiF6OoPiuvM

http://www.youtube.com/watch?v=cHsVv-7r_9I

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#14
Interessant.. har desværre ingen direkte erfaringer med den kaliber, men det er lykkedes fint, at omforme 100 .308 til .243 og de er blevet anvendt en del af dem..
Svar
#15
Hejsa.

Har kigget på de omtalte videoer, men som det ganske rigtigt nævnes, så hjælper dét ikke på head-space-problemet.

Jeg har omformet ganske mange 308-hylstre til 243 uden problemer.

Jeg gi'r lyd fra mig senere i dag, når jeg har prøveskudt et par patroner efter at have udvidet hylstrene med .375-dornen og efterfølgende resizet med 9,3x62-dien igen.

Flere hilsner - Per
Svar
#16
Så er jeg her igen.....

Har lige forsøgt mig med hylstre som var igennem .375-expanderen for bagefter at "få en tur" i 9,3x62-dien igen.
Der er stadig problemer med head-space, så jeg har bestilt en .416-expander (10,6 mm) og vil prøve med den før jeg kommer dem i 9,3x62-dien, i håb om at skuldrene så sidder på rette plads.

Efterlyser lidt meldinger om hvorvidt messingen kan tåle først at blive udvidet til .416 og derefter krympet til .366 uden at "gå i stykker", og hermed mener jeg blive skørt eller svagt....!

Flere hilsner - Per
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by SteF_H

@ran 7.62x63 er vel egentligt 1mm længere en 9.3x62 [Big Grin]

Lidt mål taget fra QL.

[Image: 30-06spr.jpg] [Image: 93x62.jpg]

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.



Ja, der fik jeg da lige undervurderet lidt på øjemålet... Nu er det vist et godt tidspunkt at skrive, at min p** er 26 cm [^][^][8D][Big Grin]

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#18
Jeg har fireformet ca 50 Norma 30-06, og 100 Remington 35 Whelen, til 9,3X62.
Dette er 6-7 år siden, og jeg fik 30-06 og 35 hylstrene gratis.

Brugte Seller og Bellot, 286Gr, SPRN, og let ladning (kan ikke huske hvilket krudt og hvor meget).
Efter at have kalibreret hylstrene i 9,3 Die, trimmede jeg dem ned til den rigtige længde.
Satte så første kugle meget langt ude i hylstret, og prøvede at lukke, hvilket riflen naturligvis ikke kunne.
Så Satte jeg kuglen ½mm længere tilbage og prøvede igen, indtil den lige kunne lukke.

Jeg afskød patronerne i Korsholms skydebio, som enkeltlader (de var for lange til magasinet, men blev på denne måde brugt til træning).
Efter affyring var hylstrene blevet til 9,3X62, uden problemer med hætterne, eller andre problemer af nogen art.

Man kan tydeligt se at hylsterbunden udvider sig, og de fireformede hylstre kan ikke tage nær så kraftige ladninger som orginale hylstre!!!! HUSK DETTE.

Personligt mener jeg de fireformede hylstre er noget elendigt lort, da der er forskel på diameter på hylsterbund.

Jeg købte sidste forår 300 stk RWS træningsammo til 3kr stykket, og bruger i dag stort set kun disse hylstre (der står DAG i bunden af dem). Her får man både en træningspatron og rimeligt hylster.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#19
Hej Sonny.

Jeg har forsøgt dét med at sætte kuglerne så langt ude som muligt, men dét kan bare ikke lade sig gøre at få kuglerne til at sidde i hylsteret og samtidigt røre bommene, så jeg er på den alternative løsning, som jeg tidligere har beskrevet.

Hvor har du købt de dér RWS'ere til kr 3,- pr stk i 9,3x62 - Dér er da absolut et prisværdigt alternativ...!

M.h.t. forskellig bunddiameter, så drejer det sig, som tidligere nævnt, om 6/100 dele milimeter....! Jeg personligt tror ikke at dét betyder noget, men hører gerne om det, såfremt der er andre meninger og erfaringer.

Aftenhilsner - Per
Svar
#20
Forskellen er 0,06mm, og det er faktisk 30.06 der er tykkest, sååe´´
Det der med at man kan se at de fireformede udvider sig mest øøhh.
Angående styrke i hylsterbundene, så er 06 hylstret normeret til lige så højt tryk som x62 hylstret.

I al den her fireformningspolemik, hvorfor ikke prøve hydraulisk formning
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)