Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Swarovski Z6i 2,5-15x56 II. BT L
#1
Hej

jeg har lige købte en Swarovski Z6i 2,5-15x56 II. BT L sigtekikkert, men jeg synes godt nok ikke rigtigt jeg kan se noget i den i mørke, ved ikke om det er mig der er lidt dum eller hvorfor, er der nogen herinde der kender denne kikkert?

mvh Mikael
Svar
#2
Du kan ikke i en normal kikkert - lige gyldig hvor dyr og lækker - se noget i totalt mørke. Du kan se i skumringen eller hvis der er månelys.

Skal du se i totalt mørke, skal du have noget med lysforstærkning og det er no-go i DK til brug på våben.

Har i øvrigt selv sådan en kikkert og det er suverænt den mest lysstærke, jeg har haft.

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Når man skal teste kikkerten skal man indstille sig på at sidde et stykke tid i mørket så øjnene vænner sig til mørket
Ikke noget med at teste den i villakvarteret med diverse lamper tændt....
Forstørrelsen plejer jeg at have på 8x
Du vil opdage at din håndkikkert er bedre end din riffelkikkert - hvis du da ellers har en i god kvalitet

[Image: t3-sporter-O.jpg]
Svar
#4
Tak for jeres svar, det er jo egent logik det i skriver, ved ikke lige hvorfor jeg havde fået det ind i hoved at jeg sku ku se i mørke.

Mikael,
Svar
#5
jeg har også en magen til din.. bare vent til jagten går ind i lande hvor det er ok at skyde efter solnedgang...
Der vil du erfare at du har gjort dit livs køb...
jeg har haft andre af de gode kikkerter,, og ørnen er den bedste...
Svar
#6
Fakta: Der kommer mere lys igennem z4i end z6i.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Mere fakta:

Jo færre linser der er i en kikkert, og jo højere kvalitet af både glas, coating og linsernes indbyrdes præcision i placering, jo mindre er lystabet i transmissionen gennem kikkerten.

Jo mere spændvidde i forstørrelsen (zoom) jo flere og mere afbøjende linser skal der bruges, hvilket giver større tab.

Noget af det bedste jeg har set gennem om aftenen/natten er Swarowskis 8 x 50 med fast forstørrelse, samt S&B's 8 x 56 ..

Et af problemerne er at coatingens indvirkning på lystabet er afhænging af lysets bølgelængde og dermed farvesammensætning, og den ændrer sig i løbet af døgnet, og er meget anderledes om natten og i skumringen. Dermed kan en coating der er "perfekt" om dagen i normalt lys, blive "mindre perfekt" i skumringen og om natten.

Meget ofte henviser fabrikanterne til et tal for lystab/transmission der er målt med den sammensætning af lyset der er mest "fordelagtigt" for målingens tal[:I]

I øvrigt er det ikke en tysk kikkert (eller østrigsk) der i uafhængige tiest har vist den højeste målte lystransmission, det var en japansk kikkert...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Dravis, nu bliver vi lidt nysgerrige på hvilken Japansk kiggert det er??
Svar
#9
Jeg husker det ikke præcist, det var vist en test i et tysk blad.

Jeg mener det var en Fujinon eller Nikon, "tyskerne" blev målt til 92 - 95% lystransmission, den japanske til 97% så vidt jeg husker...

Jeg har set at nogle europæiske fabrikanter nu viser tal for lystransmission omkring de 97%

I den test jeg læste gjorde de en del ud af at forklare det med lysets farvesammensætning, og hvad det betød for lystransmissionen.

Japaner kikkerten vandt ikke den test totalt set, det gjorde en Kahles eller Swaro så vidt jeg husker.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Jeg har en Swaro Z6i 2,5-15x56 og den er mærkbart dårligere i (næsten) mørke (les: ikke DÅRLIG i det hele tatt, men ifht prisen er den dårligERE) end mine to Zeiss Victory 3-12x56.

Nu er jo ikke en mands definition af "mørke" lig alle andres. Til jagt på oplyste åtepladser holder Swaro'en fint; jeg tipper at den også vil fungere til stort set al lovlig jagt i Danmark (sådan som jeg har forstået reglerne). Men her i Norge hvor jeg jagter mest er vi ikke plaget af regler om "skydelys" og så kan man hurtigt komme i en situation hvor forskellen på Swaro Z6i'en og en Victory (eller en Swaro PV-i/Z4i som holder samme niveau) bliver mærkbar.
Svar
#11
Den har jo også højere zoomfaktor, hvilket på være en negativ faktor. Derudover er den på alle måder Zeiss kikkerterne overlegen i min "optik". Zoom længere ned og højere op, paralaxe justering, suveræn lysfunktion og et balistik tårn der fint dækker almindelige jagtafstande.

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#12
Joda, Swaro 2,5-15x56 er en fantastisk allroundkikkert. Jeg kommer nok til at bruge min på allroundriflen til alt andet end tidlig/sen postering (der finder jeg en af Zeiss'erne frem).
Svar
#13
Men hvorfor en X56 hvis det ikke er til natjagt ? For styrketræningens skyld ? :-)

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#14
Jeg overvejer også en Z6i 3-18x50 Bt istedet for som all round til det hele. Blandt andet for ikke at bære rundt på større optik end nødvendigt, men også fordi den ekstra forstørrelse er mægtig rar til mange ting.

Jeg ved ikke hvor stor forskel det gør på en bevægelsesjagt om der står 2,5 eller 3 som mindste forstørrelse. Personligt vælger jeg altid at afstå fra at skyde hvis det skal gå så stærkt at det bliver afgørende, så det er nok ikke så vigtigt for mig. Men da jeg forsøgte med en 6-24 x 56 som all rounder måtte jeg alligevel indse, at den ikke kunne gå langt nok ned eller tæt nok på, så det er altså en specialkikkert, ikke en all rounder.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Hej Lasse,

Nøjagtig mine overvejelser. Det bliver en 3 - 18 x 50 BT der skal på min all-rounder i .308 Win. Skal jeg på tryk- eller bevægelsesjagt kommer min 1 - 6 x 24 på.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)