Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fuldkappet kugle til ræv
#1
Har lige været på skydebanen og fået 6,5'eren skudt ind. Bortset fra et par cm. i højden er der samme træfpunkt på 100 m. med fabriksladet Lapua Mega 10,1 g. og Norma Rekrutt 6,5 g. - herligt!

Projektilerne i Rekrutt er af den type, hvor der i spidsen er et meget lille hul. Jeg er ikke i tvivl om, at de i lovens forstand er fuldkappede, og dermed ikke lovlige til råvildt mv., men som bekendt er fuldkappede projektiler lovlige til ræv.

Spørgsmålet er nu, hvilken skudvirkning jeg kan vente ved skud til ræv? Vil projektilet ryge lige igennem, eller vil det i kraft af det lille hul ekspandere i en eller anden udstrækning? Hvis det ekspanderer afhænger det vel så i et eller andet omfang af, hvad det rammer, så lad os forudsætte, at der træffes midt på bladet, uden om knogler mv., bortset fra ribben.

Hvad synes I i øvrigt om fuldkappede projektiler til ræv? Umiddelbart tænker jeg ikke, at det er en god ide - medmindre der med de nævnte projektiler opnås ekspansion. Jeg har dog ingen personlige erfaringer.

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#2
Vi kan også vende det om og sige: Hvorfor bruge fuldkappet til ræv ? Du skal jo ikke spise den, så kød ødelæggelsen er jo ikke en parameter.

Jeg ville ikke bruge den til ræv, alene fordi der er noget der virker langt bedre.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Der er folk der bruger fuldkappet til ræv pga. mindre skade på pelsen. Og så fordi der er nogle der vil spare de småmønter på en jagtkugle (skyder selv kun med Norma Oryx til det hele. Pelsen kan syes.)

Læs mere her: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=39002

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#4
Hej - Har skudt nogen ræve (+10) for ca 20 år siden med Norma "Fælt-Elit" - de klapper lige sammen hvis ellers skuddet sidder nogenlunde fornuftigt... (Skød faktisk også et par stykker råvildt med dem, det fungerede udmærket..)
Men idag bruger jeg kun blødnæsede af de grunde der allerede er nævnt. Hvis/når rævebælgen igen kommer til at koste penge vil jeg da overveje kuglevalget igen...

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#5
Brug dog den Mega til mikkel, så er du jo også klar til bukken, hvis han træder frem.[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
hej Lundgaard.for ca 15-20år siden købte jeg nogle patroner fra norma der hed silver torp, med et projektil som det du beskriver, de var 9 grams.på skydebanen mødte jeg en der hævdede de var fine til råvildt.jeg vovede pelsen (mikkels)en sep. morgen. indskudet sad på forkant af forbenet, og udskud var fra midt forben, til midt bagben, og ca 10 cm i højden,på modsatte side. din bundtmager vil ikke blive begestret.men man kan virklig tale om knald og fald effekt.
Mvh LWL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)