Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nosler E-Tip
#1
Hvad har I erfaring med Nosler E-tip både i kal. 30 og 243.
Men andre kalibre er også velkommen i denne debat.

Jeg har nu i over år skudt med Barnes TSXog de virker perfekt i begge kalibre [:p.

Schrøder
Svar
#2
Hej zazu

Hvis Barnes TSX har virket, hvorfor så lave om på det [Wink]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#3
Jeg har "hørt" at de modsat barnes med rillerne, skulle give aflejringer i piben, samt højere tryk af samme årsag. Men ville da også gerne høre om det rent faktisk er rigtigt!?
Svar
#4
Jeg har også hørt at ren kobberkugler skulle afgive mere aflejringer og når der ikke var riller på kuglen så skulle præcisionen heller ikke være i top. [xx(]

Fisker>> tror bare at det er ren nysgerrighed for andre produkter hvis jeg nu skulle købe dem til test[^]
Svar
#5
Er der kommer nye første hånds erfaringer til med Noslers E-tip?
Kan se at Rex har dem i sit sortiment.

D93
Svar
#6
Jeg skyder med E-Tip i min 308 og de virker glimrende. Rigtig god præcision.
De skal prøves af i det svenske på en gris 7-9/6 (forhåbentlig)

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#7
Jeg har testet dem i 3 forskellige piber nu og det ser forbandet godt ud. både præcisionsmæssigt og mht. fouling.
Testet på følgende måde.

3 kontrolskud med min standard ammo.
25 skud med E-tip
3 kontrolskud med min standard ammo.

INGEN forskel i spredning mellem første og sidste kontrolgruppe.

Der er ingen forskel i aflejringer.

OG så har de den fordel at der ikke står Barnes på pakken[^]
Dem har jeg nemlig dårlige førstehåndserfaringer med fra en del "småkalibrede piber - max kaliber 30" mht fouling og deraf følgende overtryk.

E-tips kommer jeg helt sikkert til at teste i mine skydere i den kommende sæson under praktisk jagt når nu tyskerne er blevet så forhippede på det kobber skrammel[xx(][xx(].

Jeg vil lade 150 grains i mine 308´ere og en 180 grains i min 300wm,
da disse kuglelængder matcher kuglelængden i Accubond.

Skal også lige for god ordens skyld have testet 165 grain i 308.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
@GT - lyder spændende. Er dog forundret over at en kobberkugle kan holde samme længde som Accubond på samme vægt?

D93
Svar
#9
Det behøver du da ikke at forundre dig over.
Den 150 grains E-Tip matcher den 165 grains Accubond jeg bruger i 308 og den 180 grains E-tip matcher den 200 grains jeg bruger i 300 winmag.
Det er ganske naturligt idet masefylden i kobberlegeringer er mindre end bly.
men nu er det éen gang længden af kuglen der bestemmer twist raten og derfor har jeg valgt en lettere kugle for at matche de stigninger jeg nu een gang har i mine rifler.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Så er det jo heller ikke samme vægt - og så giver det jo mening!

D93
Svar
#11
Nu har jeg haft tid til at tænke lidt mere, og våger lige et postulat som kan sende mig til tælling...
Det må da være kontaktfladens areal mellem projektil og løb som er bestemmende for twist rate?
Er selv lidt skeptisk for at bruge 180 gratins kobberkugler i kaliber .308 da jeg synes de er meget lange, og dermed optager for meget plads. Tror jeg prøver 165gr i første omgang.

D93
Svar
#12
Hejsa

Skal til Tyskland til efteråret og skal derfor bruge noget blyfrit, valget står mellem Barnes og e-tip. Hvor finder i ladedata med e-tip (jeg synes ikke jeg kan finde noget på Noslers side)?

Mvh.
Anders
Svar
#13
Hej Anders,

du tager en 140 grains E-Tip og lader den med data fra en 150 grains kugle.
0,3mm ind i bommene og så spiller det[Wink]

Det passer i lige netop dit kammer[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Hej Henrik

Perfekt, det prøver jeg - er i øvrigt ekstremt tilfreds med Barnard'en, har prøvet 3 forskellige projektiltyper i den Speer Deepcurl (fireforming), Nosler 160 grains AB og Nosler 150 grains BT alle ladninger har haft samme træfpunkt og skudt sub moa. Med 160 grains Accubond var 3 ud af 4 forskellige ladninger bedre end 1/2 moa [Big Grin]

Går ud fra at jeg kan bruge samme princip i 308'eren - anvende ladedata fra 168 grains AB til 150 grains e-tip eller skal der lige bakkes lidt yderligere?

Hvad er kravet i til "klasse 1" vildt i Tyskland i øvrigt? Jeg har ikke noget i mod at blive hånet af 9.3 folket når jeg møder op på trykjagten med en 140 grains kugle, men det skal gerne være lovligt [8D]

Mvh.
Anders
Svar
#15
Kravet til klasse 1 vildt er så vidt jeg erindrer min. 6,5mm (.264) og E100 på min 2000J

J.
Svar
#16
Klasse 1 krav er: 140 grain og 2700 joule på 100 m
Eller : 150 grain og 2000 joule på 100 m

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#17
Takker

Mvh.
Anders
Svar
#18
@Prezzy - hvor har du det fra???

Læs dette:

http://www.gesetze-im-internet.de/bjagdg/__19.html

Jeg fatter ikke en dyt af tysk, men kan dog ikke nogen steder finde noget der kommer i nærheden af det du skriver....

J.
Svar
#19
@Jamo:

Det er de svenske regler, som nok er de samme som alle andre steder.
Det med min 140 grain giver nemlig 6,5x55 problemer, da den ikke kan skyde med homogene kugler, hvor max til den kaliber er 130 grains

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

@Prezzy - hvor har du det fra???

Læs dette:

http://www.gesetze-im-internet.de/bjagdg/__19.html

Jeg fatter ikke en dyt af tysk, men kan dog ikke nogen steder finde noget der kommer i nærheden af det du skriver....

J.



§19 stk 2B siger mindst 2000 joule på 100 meter, men nævner ikke noget om kuglevægt.
For at det skal gælde i Sverige, så kræves der mindst 150 grains kugle, men det kan jo godt være at tyskerne kun kikker på energi og ikkke på vægt af kuglen

Morten

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)