Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er det rimeligt at forlange god skydning før tur ?
#1
I forbindelse med at jeg har arrangeret et par ture på jagt på diverse, har os der har deltaget talt om hvorvidt det vil være rimeligt, hvis nu det skal gøres en smule mere kommercielt at arrangere denne type ture, som forudsætning for at deltage, forlange at man på 100m bane foretager en indskydning ( i bænk er fint nok ) OG får x antal skud ud af x antal indenfor en 5-krone før man må reelt må deltage ?

Jeg ved godt at der så i selve "øjeblikket" på jagten vil være mange andre faktorer i spil såsom forhøjet puls osv. men jeg kan da umuligt være den eneste der synes at riffelprøven jo er til grin da en fordeling i toppen toppen til bunden af skiven til prøven, jo helt klart VIL kunne være en anskydning af ihvertfald et stykke råvildt i den virkelige verden hvis man har en spredning på små 20cm henover skiven.

Vi er helt med på at mange måske ville fravælge "vores" tur hvis dette blev fremsat som krav.. but so be it !

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Remington 700 i 308
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
Ja egentlig kan i måske være ligeglade med om jeres jagtgæster kan ramme eller endog skadeskyde vildtet, hvorfor skulle i være anderledes end andre arrangører på det område, men da det jo drejer sig om NY jægere, hvis jeg forstår det ret, så ville jeg personligt i jeres sted finde det HELT rimeligt at forlange en dag på skydebanen med deltagerne, noget i retning af hvad statsskovdistrikterne i vestjylland kræver af deltagelse på deres riffeljagter. Med bla. skydning fra forskellige vinkler, skud på løbende hjort og gennemgang af sikkerhedsvinkler og hvor naboskytten befinder sig. Og hvis jeres deltagere brokker sig over det krav kan i jo sige pænt farvel til dem, for så ville jeg af sikkerheds grunde selv ikke ønske at deltage[Sad!]
Svar
#3
Tja jeg ved ikke. Holder man en spredning på under 20 cm så kan man vel bestå riffelprøven. Jeg tror at der er en del udmærkede jægere der ikke vil kunne opfylde 5-krone-kravet. Jeg tror at der er andre faktorer der er lige så vigtige. Evnen til at finde godt anlæg, til ikke at tage skud der ikke skal tages og så videre.

Men I bestemmer selv, og som du skriver, folk kan jo bare fravælge jer.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Det er jo jeres valg. Synes ikke der ville være noget i vejen for at kræve lidt opstramning på folks skydning. Jeg har før været afsted for folks skydning har været ganske elendig og de kunne måske enten have været sorteret fra eller fået indskudt deres våben ordentligt hvis der var krav om det.

Tror måske at det er at stramme kravet for hårdt at sige man skal ramme indenfor en 5-krone på 100m for man har jo i praksis et noget større område som vil være dræbende. Men man kunne måske sige en skive på 10-12 cm i diameter.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#5
Mange riflers egenspredning ligger over en 5krone. Men det betyder jo ikke at manden ikke kan skyde, blot at våbnet er gennemsnitligt præcist.
Sænk kravet til 6-8cm og hvis det ikke opfyldes, så find nogen andre at tage med.

Men en 5 krone vil udelukke så mange at det bliver svært at finde nogen. Det ved jeg fra min tjans på skydebanen som riffelinstruktør at ikke ret mange er i stand til.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
da det er en prøve vil jeg sige 5-10 skud inden for 10 cm
der er jo nogle som får nerver på når de skal til en prøve

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#7
Det er netop for nyjægere og måske 10 skud hvoraf eksempelvis 6 skal sidde indenfor en diameter på 10cm er helt sikkert også et godt bud, men synes blot umiddelbart at det må være fair nok at man netop lige hopper en tur på skydebanen sammen. Det er sådan set ligeså meget for at sikre sig at rifler er skudt ind osv. så man er klar til selve jagten, som det er for at sikre at deltagere har helt styr på deres skydning før det skal anvendes i virkeligheden.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Remington 700 i 308
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#8
Jeg kom på et tidspunkt på en jagt i Sverige, hvor vi hvert år skulle bevise at riflen var indskudt, og at vi selv var ...

Det var der ikke noget skræmmende ved, det blev i stedet til en lille konkurrence som alle gik op i med liv og sjæl.

Eller gør noget andet:

Brug en bukkeskive og udfra træfferne på den kan man se hvor lang afstand den enkelte bør skyde på som maks.

Så er ingen udelukket, de skal blot afstå fra skud som de ikke er sikre på, altså lige som alle vi andre gør på jagt ...[Smile]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Hvorfor ikke bare forlange at dem der skal med skal møde op med mindst et bronce mærke fra den almindelige bukkeskydning?

Eventuelt kan man så tilbyde potentielle deltagere en tur på skydebanen og en tur til bukkemærkeskydning inden selve jagtturen?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Da jeg sad i en nyjægerafdeling i en jagtforening, havde vi noget gratis jagt, som var stillet til rådighed af kommunen, og deriblandt også bukkejagt med afskydning af op til 2 bukke. Vi havde lavet et regel om at for at man kunne komme på bukkejagt skulle man i det indeværende år havde skudt til minimum DJ's bronzemærke, så det gav os en sikkerhed for at de havde været ude og træne og også skyde "jagtrelateret"

MVH Bomba
[Image: ajbutton.gif]
Each Fall, as the air begins to feel crisp and the leaves start to change color, nature begins to prepare for the coming Winter.
There is a restlessness, as planning and preparation give way to anticipation.
For the waterfowl hunter, the time has come to hear those famous of words...Take'em
MVH Bomba

Each Fall, as the air begins to feel crisp and the leaves start to change color, nature begins to prepare for the coming Winter.
There is a restlessness, as planning and preparation give way to anticipation.
For the waterfowl hunter, the time has come to hear those famous of words...Take'em
Svar
#11
@barebow - for mig er det vigtigt at jeg har noget tilfældes med dem jeg tager på jagttur med. en stor del af sådan en tur er jo det sociale element, og hvis det ikke dur[xx(].
Så hvis du ser dit fællesskab er beroende på evnen på skydebanen, så synes jeg det er en helt fin måde du lægger op til.
Personlig dømmer jeg ikke mine jagtkammerater på deres skydeevner, langt mere på deres forståelse for vildtforvaltning, etisk jagt og jagthåndværk etc.

god påske

D93
Svar
#12
Selvfølgelig er en stor del af en tur netop om man faktisk klinger sammen og en fællestur på skydebanen vil da umiddelbart måske kunne bidrage dertil også. Det sociale element er uhyr vigtigt og jeg går ud fra at en kommerciel tur til Polen, Sverige eller lignende ikke umiddelbart har den faktor med. Der er sikkert mere fokus på $ end på det sociale.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Remington 700 i 308
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#13
I min polske forennig, gør jeg altid det ved de jagter jeg har arrangeret at vi starter med at tage til den lokale skydebane eller grusgrav for lige kontrollere at våbnet nu også kan ramme. Der skyders normalt 3 skud som skal være indenfor en 12 cm cirkel - og kan de det er jeg sådan set godt tilfreds med at slippe dem løs
Svar
#14
@Barebow

Går i efter hovedskud elle hvorfor skal i kunne ramme så små mål?

Hvis det er bladkugler i skal skyde, er en spredning på 20 cm ingen problem til råvildt.
Jeg har engang set den skive som bliver benyttet til riffelprøve, og når du kan ramme inden for markeringen, er skuddet fint.

Ved større vildt har du et større område at sprede kuglerne ud over.

For det vildt jeg har skudt gennem tiderne gælder at når de bliver ramt i ribbenene, dør de. Om kuglen lige sidder lidt langt foran eller bagved betyder som regl ikke så meget. Derimod løber vildtet ofter 50-100 meter inden det forender, hvis kuglen sidder lavt.

Jeg bruger normalt .222 Rem, med helt alm. Hornady 55 Grain SP, til råvildt, og det er meget sjældent de går mere end 5-10 meter, selv med kugler der sidder 10-15 cm fra idealpositionen.

Det er udmærket at træne på skydebanen, og sjovt når der går konkurrence i det, men ligefrem at stille så store krav, som sikker træf af an femmer på 100 meter, er ikke relevant til jagt.
Derimod kan du få et indtryk af hvike typer folk du får med på jagten, og det er som regl af meget stor betydning for om jagten bliver god.

Det hjælper ikke at folk er super skarpskytter, hvis der er en eller flere idioter imellem kan de ødelægge meget mere end en usikker/dårlig skytte. (Læs et enkelt fjols, kan virkeligt spolere en hel jagt med 25 eller flere deltagere, og det bliver helt uudholdeligt når man kun er 3-4 stykker)

Det er bare den erfaing jeg har gjordt med jagter, hvor flere jægere skal afsted sammen.

Sonny
Svar
#15
At bede skytter levere god skydning i en skydebænk, giver jo umiddelbart ikke bedre skytter! Nuvel, man er da sikker på at våbnet skyder nogenlunde hvor det skal. Men det skaber jo ikke umiddelbart en bedre skytte i en jagtsituation. Vil i skabe bedre skytter, skal skytterne ud og skyde i nogle jagtrelevante skydestillinger. Udarbejd et skydeprogram der indbefatter nogle relevante skydestillinger, knælende, stående uden støtte, skydning med skydestok etc. etc. En omgang jagtfeltskydning kunne også være en måde at afprøve sine evner!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#16
Jeg vil sige det således. Vi har som udgangspunkt en aftale om at skydning på vore ture foregår sådan at vi, som det første, ikke skyder til løbende vildt. Som det andet stort set altid anvender bipod, 3-benet skydestok eller skyder fra tårn med fast anlæg, så som udgangspunkt er det for os ok at kunne skyde rimeligt selv fra bænk. Der er selvfølgelig altid anledning til at blive endnu bedre og kunne da godt finde på at sammensætte et helt jagtprogram til skydning.

@bobo
"Hvis det er bladkugler i skal skyde, er en spredning på 20 cm ingen problem til råvildt.
Jeg har engang set den skive som bliver benyttet til riffelprøve, og når du kan ramme inden for markeringen, er skuddet fint."

Jeg synes helt sikkert IKKE at skuddet er fint hvis du kan ramme med 5 ud af 6 indenfor 20cm på 100m. En sådan spredning vil sagtens kunne være udenfor et reelt dræbende træfområde (ergo en anskydning) på eksempelvis en lille rå og så er det da helt nogo. 5 ud af 6 på måske 10-12cm er fair nok, men intet mindre kan gøre det. Det kan da umuligt være tilfredsstillende bare "sådan cirka at ramme", som jeg jo vil betragte kravene til prøven som.

Til dags dato har jeg ikke mødt en eneste riffel af en hvilken som helst kaliber der ikke kan klare at skyde ganske udmærket hvis man træner nok med den. Langt de fleste rifler har større potentiale end deres skytter skal man lige huske på.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Remington 700 i 308
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#17
jeg vil da sige at hvis i virkelig vil lave en skyde test så tag folk med til en felt skydning og lav et rimeligt krav om hvormange point der skal opnås . men i kommer jo aldrig til at undgå anskydninger . det er jagt og når pulsen stiger tager man nogen gange en dum cance og så går det galt. jeg har set riffel skytter der skyder skide godt på banen men i virkeligheden så skyder de forbi eller værre gang på gang

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#18
En anden måde at anskue tingene på er jo at hvis eksempelvis skulle betale for en kommerciel jagttur, så ville jeg da helt sikkert træne og teste mig grej inden afgang for netop at sikre at jeg fik så meget ud af turen så muligt. Man giver jo ikke rask væk 10000 kr for en tur uden at være sikker på at man som minimum kan skyde hæderligt.
så vil jeg heller bruge konceptet der går på at af frivillighedens vej spørge "Er der nogen der måtte ønske at skyde et par kontrolskud" og så gøre det muigt for dem der måtte ønske det - og hvis der så efterfølgende bliver vist tegn på dårlig skydning at flå dem på skydebanen
Svar
#19
Personligt tror jeg ikke, at jeg ville deltage i en jagt, hvor jeg skulle fremvise et bestemt skyderesultat for at være velkommen. Derimod vil jeg meget gerne deltage i organiseret træning og/eller jagtfeltskydning for at lære mine egne begrænsninger bedre at kende. Jeg havde en gæst med på jagt sidste år. Han så 50+ stykker jagtbart vildt, men kun een var indenfor 70 meters afstand, som denne jæger havde som personlig grænse. Efter jagten var hans statistik: 1 skud pr leveret vildt.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#20
@barebow
Misforstå mig nu ikke, jeg mener det er fint, hvis folk skyder godt, men ikke et krav for en god jæger.

Læs hvad Lars skriver, gæsten han omtaler vidste hvad han kunne og leverede ingen anskydninger.

Da jeg i sin tid var stalker for jagtgæster i Skotland oplevede jeg lidt af hvert. Når sesonen er slut og du igennem hele sesonen har haft en eller to nye jægere hver uge, har man lært lidt om at se folk an.

Jeg lod altid frisk ankommende jagtgæster skyde et par skud på en papkasse, 120-130 meter. Nogle skød 2 skud, andre skød betydeligt flere. Ved enkelte af disse jagtgæster må jeg indrømme at være blevet imponeret af god skydefærdighed.
Det er bare ikke nødvendigvis de gode bane-skytter som undgår anskydninger!!!!!

Dem der normalvis har mindst risiko for anskydninger er de folk som kender deres begrænsninger, og skyder efter dem[Smile]. (se det er gode jægere)

At en skytte er skarpskytte på et stykke pap betyder ikke at vedkommene også er det når der er et stykke drømmevildt for enden af riflen.
Folk får bukkefeber, de kan ikke styre sig, nogle er for utålmodige, andre for selvsikre. Det er for de fleste noget helt andet at skyde på et stykke vildt, som det er at skulle ramme et stykke pap, og for nogle folk har de to ting intet med hinanden at gøre.

Du udtalte følgende:
Jeg synes helt sikkert IKKE at skuddet er fint hvis du kan ramme med 5 ud af 6 indenfor 20cm på 100m. En sådan spredning vil sagtens kunne være udenfor et reelt dræbende træfområde (ergo en anskydning) på eksempelvis en lille rå og så er det da helt nogo. 5 ud af 6 på måske 10-12cm er fair nok, men intet mindre kan gøre det. Det kan da umuligt være tilfredsstillende bare "sådan cirka at ramme", som jeg jo vil betragte kravene til prøven som.

Jo, hvis det er nedestående skive vi taler om er et hvilket som helst skud inden for ringen godt.
http://www.huntersmagazine.com/article/d...pr%C3%B8ve

Jeg ved godt du ikke har så meget jagterfaring lige nu (du får forhåbentligt masser af gode jagterfaringer i de kommende år[Smile])
Du vil i den forbindelse opdage at råvildt dør meget hurtigt når det bliver ramt i ribbenene. Det løber måske 100 meter, hvilket jo er helt normalt.

Jeg prøver heller ikke at foreskrive dig noget, prøver kun på at give dig et par gode erfaringer jeg selv har gjordt mig.
Du må naturligvis selv om hvad du forlanger af de folk du vil have med på jagt, og hvis du mener de skal kunne ramme inden for et givent areal på et stykke papir, så er det bare sådan det skal værer.

Det er en god ting at træne med sin riffel, men der vil nogle gange komme anskydninger og forbiskydninger.
Hvis der er en jæger der fortæller dig at han/hun aldrig har lavet, hverken en anskydning eller forbiskud er det fordi vedkommende ikke har skudt meget vildt.

Endeligt er der en sidste ting:
Jeg vil sige det således. Vi har som udgangspunkt en aftale om at skydning på vore ture foregår sådan at vi, som det første, ikke skyder til løbende vildt. Som det andet stort set altid anvender bipod, 3-benet skydestok eller skyder fra tårn med fast anlæg, så som udgangspunkt er det for os ok at kunne skyde rimeligt selv fra bænk. Der er selvfølgelig altid anledning til at blive endnu bedre og kunne da godt finde på at sammensætte et helt jagtprogram til skydning.

De folk jeg råder dig til at passe på, siger ja til din parole, men gør hvad der passer dem når de er derude.
Der er bare folk (nogle af dem suverent gode skytter) som ikke kan styre sig når de får noget for riflen, disse menesker skyder bare og dem bør du prøve at undgå. Disse folk kommer som oftest med lange mærklige undskyldninger for deres opførsel, hvis det bliver opdaget[Sad!][xx(], og de kan virkeligt spolere en jagt.

Som jeg nævnte tidligere, er det dig der bestemmer, eventuelle krav til dine gæster. Du skal i den forbindelse kræve det som du mener er vigtigt, uanset hvad andre her på forummet mener.

Det var så bare lige min mening[Big Grin]
Sonny
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)