Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stearin - sjov indendørs skydning
#1
Hvis man keder sig her til vinter kan man lave lidt inden dørs skydning. Jeg har mest praktiseret det med min gamle SIG 210 pistol da jeg havde den (forsvarets) eller med en revolver. Men man kan sikkert også bruge sin nye jagtriffel....:-)

Man tager et hylster med fænghætte. Dernæst støber man en blok af stearin på 8-10mm tykkelse. Hylstrene presses derefter ned i blokken og de trykker dermed en kugle ud.

Patronerne er fine til inden dørs skydning på 4-5m og er rimelig præcise. Men PAS PÅ !!! Jeg har skudt hul i 2 plastic skralde spande så det er ikke legetøj....

Men husk de skal ikke lagres for længe da stearin gør fænghætterne inaktive. Og bruger i revolver skal fænghullerne bores op. Ellers presser fænghætterne sig bagud og tromlen kan ikke dreje rundt.

Det er sikkert ikke godt for jeres fine riffelpiber - og hvem ved om målskydning i hjemmet ikke også er ulovligt. Men sjov vinterunderholdning er det.....:-)

MVH
Henrik
Svar
#2
Jeg har fremstillet mange "salon-patroner" på samme måde, men min metode er lidt anderledes.

Jeg hælder smeltet voks/stearin i en flad bakke så der står ca. 12 -15 mm i bakken, når det er lige ved at størkne, men stadig flydende stiller jeg mine 50 .357 hylstre (med opboret fænghul)i voksen

Når det er størknet kan hylstrene så brække fri og forsynes med en fænghætte. Jeg har ikke oplevet problemer med fænghætternes holdbarhed.

De virker fortrinligt og i en revolver "æder" "cylinder-gap'et" meget af trykket, så de er relativt ufarlige.

Jeg har konstrueret en "bullet-trap" af 12mm "øst-finer" og den holder fint efter mange vintre.

Præcisionen er ikke noget at prale af men på 5 -8 m fungerer det fint til træning.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Dravis har en fin pointe. Husk hvis det er en revolver så SKAL man bore fænghullet op da tromlen ellers ikke kan dreje efter skud. Ihvertfald ikke i min gamle S&W 19. Man kan evt. mærke de opborede hylstre med et filet hak i randen.....

Jeg har heller ikke oplevet problemer med holdbarhed og stearin - men har læst det på en amerikansk hjemmeside.

Så der er ingen undskyldning for ikke at træne noget skydning til løbende elg i garagen i vinter.....:-)

MVH
Henrik
Svar
#4
Gad vide om man kan lave stearin-patroner til en 376Steyr[Big Grin]
[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Mon ikke det passer med en hel stump stearinlys i min 50 BMG :-)
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#6
Jeg læste godt at du skulle have en. Har du fået den - og har du skudt med den?
MVH
Henrik

Citat:quote:

Originally posted by Rex

Mon ikke det passer med en hel stump stearinlys i min 50 BMG :-)


Svar
#7
HAr fået den, men endnu ikke skudt med den.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)