Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako Forester 308 med baser og ringe
#1
Skal ud og se på min første riffel i morgen. En brugt Sako Forester .308. Jeg kan se herinde, at der er flere der har spurgt efter prisen på sådan en. Forskellen er, at den jeg skal se på, er med baser og ringe men uden kikkert. Ellers er den ca 10 år gammel, men har ikke skudt meget og er ellers i god stand(siger sælger).

Sælger startede med at sige 6-7000, men er nu på 6000. Jeg tænker umiddelbart at det er lidt smådyrt, efter at have læst på sagerne? Men også, at hvis der er originale baser og ringe fra Sako på er prisen nogenlunde?

Er der nogen som har en kvalificeret mening om prisen?
Svar
#2
Velkommen til...

Jeg har sendt dig en mail - slå evt. din PM funktion til[Wink][Smile].

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#3
Det lyder umiddelbart lidt dyrt, originale montager kan være mange ting, de gamle orriginal ringe er ikke nær så gode som Optilock baser og ringe, og du kan istedet tit få en tikka M590/595 i 308w for små 4-5000 kr den ville jeg personligt foretrække frem for de gamle Sako, fra Sako 75 og frem efter er det en noget bedre riffel. den skal være i kanon god stand til 5000 kr
Jeg har haft mange både sako og Tikka. og i dag står der kun Tikka M595/590 serien i mit skab. xtremt nemme at arbejde med. bedre aftræk solid låsestol, nemme at bedde gør dig den anstrengelse at lige kigge på en.

who dares wins
who dares wins
Svar
#4
Hvis du kan bruge en Finnbear i 30-06 ved jeg hvor der står en i 30.06

OBS. Har ingen personlige interesser i den[Wink]

Schönauer

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#5
Jeg har haft en gammel Forrester gennem mange år og den har aldrig svigtet Den har skudt rigtig mange skud og er stadig præcis
Her får du en ven for livet[Smile]
Med en 75 eller en 85 får du selvfølgelig lidt flere finesser mht lås og sikring
Prisen er jo altid svært , men for de 5-6000 kr får du mere brugsværdi og driftsikkerhed for pengene end i meget andet til samme pris
Held og lykke med handlen[Smile]
Svar
#6
Enig med Mester (og dermed uenig med IP[:I])
Tikka kaldes vel ikke uden grund BilkaSako.
Mener absolut ikke det er nødvendigt at komme op i 75'eren eller over før du virkelig får kvalitet.
En Forester er dog som regel ved at være nede i en pris på omkring 4-5 kilo.
Hvis det er de "gamle" Sako stål montager, fåes de gerne herinde til 2-300,- kr.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
De gamle Sako´er fra før 75´eren er af og til meget løse i pasningen mellem bagbro og lås, derfor kan det rent teknisk være en bedre løsning med en Tikka590/595.
Der kan også være en del slup mellem kontaktfladerne i forbroen og låsen.
Dette bevirker at der kan være et ret stort spillerum når låsen i lukket tilstand påvirkes radialt. Dette er på absolut ingen måde præcisionsfremmende.
Låsen er således tvunget "opad" af de kræfter der påvirker fra aftrækket. Er der 45graders kontaktflader så er disse kræfter ret store.

Når aftrækket frigives er bundstykket "oppe" og når trykket i patronen bliver så stort at det presser bundstykket bagud i sådan en grad at det får kontakt med knasterne i låsestolen så retter bundstykket sig op. Der kommer en nedadgående bevægelse i bundstykket der smækker "ned" i låsestolen. Overdrevet lidt lige som en pisk.
Denne rørelse er direkte årsag til dårligere præcision og dette i større grad jo mere "slasket" låsestolen er. Jo mindre slask der er jo mindre accelerationsvej og deraf mindre resulterende påvirkning.
Det ER de gamle Sako´er erfaringsmæssigt påvirket af i større grad end de Tikka´er der nævnes, hvad enten man så kalder dem.

Man kan selvfølgelig gå til en "drømmesælger" og betale ham en dagsløn for at lappe låsestolen og true, blue, blueprinte éen fattig[Big Grin][^]

Skal der bygges præcision vil jeg til hver en tid anbefale Tikka´en over den "gamle" Sako.

Håndværksmæssigt er der da gjort lidt ud af Sako´en men så er forskellen altså heller ikke større.

Mht prisen vil jeg mene 4-4500 er en fair pris, incl et sæt gamle montager.
Hvis det er Optiloc vil det nok være fair med omkring 5000, max.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Til hvilken kategori hører de gamle Tikka M55 og M65? Det er vel disse modeller som aldersmæssigt svarer til Sako Vixen/Forester/Finnbear?

vh Lars

Citat:quote:

Originally posted by GT

De gamle Sako´er fra før 75´eren er af og til meget løse i pasningen mellem bagbro og lås, derfor kan det rent teknisk være en bedre løsning med en Tikka590/595.
Der kan også være en del slup mellem kontaktfladerne i forbroen og låsen.
Dette bevirker at der kan være et ret stort spillerum når låsen i lukket tilstand påvirkes radialt. Dette er på absolut ingen måde præcisionsfremmende.
Låsen er således tvunget "opad" af de kræfter der påvirker fra aftrækket. Er der 45graders kontaktflader så er disse kræfter ret store.

Når aftrækket frigives er bundstykket "oppe" og når trykket i patronen bliver så stort at det presser bundstykket bagud i sådan en grad at det får kontakt med knasterne i låsestolen så retter bundstykket sig op. Der kommer en nedadgående bevægelse i bundstykket der smækker "ned" i låsestolen. Overdrevet lidt lige som en pisk.
Denne rørelse er direkte årsag til dårligere præcision og dette i større grad jo mere "slasket" låsestolen er. Jo mindre slask der er jo mindre accelerationsvej og deraf mindre resulterende påvirkning.
Det ER de gamle Sako´er erfaringsmæssigt påvirket af i større grad end de Tikka´er der nævnes, hvad enten man så kalder dem.

Man kan selvfølgelig gå til en "drømmesælger" og betale ham en dagsløn for at lappe låsestolen og true, blue, blueprinte éen fattig[Big Grin][^]

Skal der bygges præcision vil jeg til hver en tid anbefale Tikka´en over den "gamle" Sako.

Håndværksmæssigt er der da gjort lidt ud af Sako´en men så er forskellen altså heller ikke større.

Mht prisen vil jeg mene 4-4500 er en fair pris, incl et sæt gamle montager.
Hvis det er Optiloc vil det nok være fair med omkring 5000, max.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#9
De lider af de samme skavanker som de gamle Sako.

Dermed IKKE sagt at det er dårlige rifler!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Hvilket "modelnummer" har de gamle "Forrester" i .308 ??

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
L579 senere vist nok AII......

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Ok, hvordan er en L691 forskellig fra den? (Bortset fra længden...[:I])

min 6,5x55 er lavet på en L691 og der fejler præcisionen eller aftrækket bestemt ikke noget...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Det anede mig det var der du ville hen[Wink]

Din lås er med sikkerhed blevet lappet med aftræk monteret, eller en anden fjederanordning der løfter låsen således at knasterne lappes til efter den skævhed der er kva slør i låsestolen.

Det er det jeg mener med at der oftest skal blueprintes hvis man vil opnå den præcision der er f.eks i dit specifikke våben.

Jeg har pibet en del Tikka 59x/69x om der har skudt lignende dit våben uden at røre låsestolen overhovedet.
Derfor mener jeg i praksis at kunne konstatere en forskel de to låsetyper imellem.
Det kan godt være der også er slør i en Tikka, men så er låsestolen så det meget mere stabil.

Prøv f.eks at høre ULG her inde hvordan hans gamle tikka skyder[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Ok, hvordan er en L691 forskellig fra den? (Bortset fra længden...[:I])



Check dette link: http://en.wikipedia.org/wiki/Sako

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#15
Jeg har snart været gennem en 8-10 gamle sakoer + dem jeg har været med til at købe til venner og bekendte, hvilket vel er en 5-6 stykker.

Jeg har aldrig hørt om, eller oplevet nogen præcisionsproblemer.

Tværtimod er det min oplevelse, at de gamle A-modeller + ældre, ofte har været mere præcise en 75 modellen.

Jeg skal ikke kunne sige, om de gamle er trued/lapped med aftrækket monteret, men forholdet er vist mere teoretisk end praktisk.

Jeg har heller aldrig hørt problemet nævnt på SAKO COLLECTORS ASSOCIATION, der ellers rummer nogle af de mere kategoriske sako-nørder. Her er der også kun ros til de gamle sakoer.

Køb roligt en gammel Forester

mvh Søren
Svar
#16
Jeg må erklære mig enig med Kjeldsen.
Jeg har 3 stk Forester, 2 x 308 og 1 x 243 (og en L46 Vixen i 222 og en L461 Vixen i 222) og alle kan bringes til at skyde tilnærmelsesvis hul-i-hul uden de store armbevægelser.
Jeg tror heller ikke de har været igennem den store udredning og medicinering, de er vist fortsat ligesom da de blev produceret i tidernes morgen, dvs. i 60' og 70'erne.
Min næste riffel er også en Sako Forester......
Svar
#17
Jeg har to gamle "Sakøer" (L61R + L579). De opfører sig præcis som Tagergaard beskriver sine. [Smile]

Min Vixen er ikke kommet til DK endnu, så den kan jeg ikke udtale mig om. [Big Grin]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#18
Det er da glædeligt at jeres rifler skyder perfekt[Big Grin]
Det gør en hver jagtfrokostteoretikers riffel jo[Big Grin][Big Grin]

Her selv haft en 6-8 stykker og haft over 50 i hænderne på værkstedet.

Har også haft, vel omkring 5 stk 75´ere selv og har stadig en enkelt.

Endvidere et lignende antal tikka rifler, samlet, derfor tegner der sig et billede, erfaringsmæssigt, af at der generelt skal trues, blues m.v mere på de gamle sako´er for at få lignende præcision som f.eks en Tikka T3 ab fabrik.

Som sagt er det ikke det samme som at sige at ALLE gamle sako rifler ikke kan skyde. Det er der vist "gudskelov" heller ikke nogen der har sagt[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Jeg synes måske ikke at det er helt ved siden af at foreslå sådan en som min. En remington 700 sps cal. 308 [Smile]

Folk kan jo sige hvad de vil om den, men den skyder udmærket præcist og må da også anses for at være driftsikker. Den koster 6k spritny og så vidt jeg husker gav jeg ca. 1.000 for at få qrw montage på. Jeg har så sat en meopta til ca. 8-9k på den og det setup fungerer fint.

Det er da i al fald et bud på en riffel der er ny til en lignende pris som den 10 år gamle riffel du er i færd med at købe.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Remington 700 i 308
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#20
Nu fik du mig så til at fare i teknikrummet her fra morgnen af GT, måtte da lige prøve at blue min 581er. Det er mig bekendt godt nok den eneste model Sako har lavet med 6 låsekanster. Men kan med al tydlighed se at den bære på hvad jeg vil tro er omkring 95 % på alle knaster, både i spændt tilstand og med aftrækket taget. Nå men kom så til at fintænke over hvordan et bundstykke der har knasterne lag ud med 120 grader idet hele taget tros slør skulle kunne falde ned, når aftræks knasten trykpåvirkning forsvinder, den bære da med en knast for neden og med to i top...??

Skotten


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)