Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliberovervejelser vedr. ekstra riffel
#21
Citat:quote:

Originally posted by Mugge

Citat:quote:

Originally posted by M@X

Modtaget den 12/8 fra en anden bruger af et anerkendt jysk pibefabrikat:

Nu har jeg så fået testet lidt og umiddelbart er denne ladning rimelig
præcis i min skyder: 56 grains Norma 202, Nosler Partition 250 grains, OAL
83 mm. Dette er en ladning fra den norske ladebog. Da jeg satte kronografen
op, var jeg faktisk lidt overrasket over hastigheden: 804,0 - 802,4 - 802,2.
Det var hurtigere end jeg havde regnet med.

Mvh.
***** ******



He He sådan en kronograf ønsker jeg mig også til jul. Nu skal man jo også lige tage i betragtning at den norske ladebog kun bruger 610 mm pibe, hvem ved hvad en for os anonym Jysk pibemager kan finde på at puste en kugle igennem.[^]
Nu er der jo så også den omstændighed at ræven som bekendt er begyndt at få et skimlet udseende i øverst etage, og dermed også skøre knogler samt andre aldersrelaterede skavanker, derforuden er det besværligt og også lidt flovt hvis han skal til at have sin tøsedrengepude med på jagt. Så alt i alt har M@x valgt en fin retræte medionbore caliber, for den virker jo udmærket.[Big Grin][Big Grin]

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]



Hehe, jamen jeg skal ikke kunne sige om der er noget galt med kronografen. Det er ikke min men skytteforeningens, en alm. Chrony. Dog var der flere andre som også kronografede div. ladninger som virkede rimelige nok i hastighed. Men som jeg skriver, var jeg også selv overrasket over hastigheden.

mvh
Steen S
Svar
#22
Her ses resultatet af penetrationstesten.

Både 35 Whelen og 358 NM er ladet med 250 gr Nosler Partition

Grunden til at 35 Whelen trænger dybest er at den kun er ladet til 725 m/s mod 358 NM = 865 m/s og den sidste svamper derfor op til en større diameter der igen bremser den ned på et kortere stykke.

Hvis 35 Whelen lades op til 800 m/s vil den sandsynligvis blive større i diameter, men trænge knap så dybt igennem - altså tættere på 358 NM

Jeg gentager lige - at sende 1000 joule mere igennem byttedyret svarer til at sende 10.000.000 sædceller mere afsted - det er kun de første der gør gavn.[Wink]

[Image: 35Wheelchair.jpg]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#23
ja ja det er fint alt sammen men jeg vil gerne komme med en lille advarsel

pas på med den "norske ladebog" de ladninger som er der i kan man ikke regne helt med ( der er ladninger som er disideret farlige specielt i pistol Og revolver cal (9mm/38spc) )for højt tryk

jeg ved ikke om det også forholder sig sådanne med ladninger til riffel??????

så den norske ladebog jeg havde endte signe dage i brændeovnen
den er ikke bedre værd!!!!!!!!!!!!!!!!

Hilsen:
Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#24
Ja, de lader lidt friskt i "Den Norske"

Men med lidt sund fornuft, så lader man op nedefra og stopper når der er (over)tryktegn. I den nyeste udgave(5te) er der flere ladninger der er reduceret i forhold til tidligere udgaver.

PS: Jeg starter altid med en M@X ladning[^]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Before using gun - read warnings in
instruction manual available free from
"Sturm, Ruger & Co. Inc. Southport, Conn. USA"
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#25
Ja, nogle af den norske ladninger skal nok lige tages med et gran salt. Jeg fik selv seriøst flade fænghætter i min .308 win med en ladning (ikke max. ladning) som jeg tog herfra. Men beskrivelsen af div. procedurer ved genladning synes jeg var en god hjælp da jeg startede med at genlade.

mvh.
Steen
Svar
#26
jeg havde fat i en expert i ladning af pistol/revolver amo
og efter hans mening så var den rivende gal med mange ladninger
de fleste startladninger i "den store norske" burde være M@x ladninger

Hilsen:
Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#27
Hej gutter

Mange af de "friske" ladninger i "Den store norske" er fra dengang der ikke var så meget "ild" i Normas krudt. Jeg måtte bl.a. reducere mine .222 ladninger med et grain, for at få dem til at være i hylstrene, da de ændrede på brændkarakteristikken. Og det var Normas og Sakos hylstre, som jo ellers har det største volumen

Det ændrede ikke på træfpunktet.

De gamle krudttyper var dem med den tynde skrifttype på siden. Da de ændrede krudtet, jeg mener det var i 1995 Norma kom med nye data, blev mærkaterne med krudttypen med fed skrift.

Jeg har ikke eksperimenteret så meget med Vihtavuoris krudt, men har pt. ikke set nogen overophedning her.

K&B Clax [Wink]

PS. For at holde mig til emnet, så er det bedste kaliber vel det største man magter ...

Lidt overkill er vel at foretrække, men hvis ikke kuglen havner der hvor man gerne vil ha' den til, så er det ligemeget[xx(]

Nu er det ikke Gammeltofts problem, men vi er alle individuelle og skal finde det der passer os bedst. Om kaliberet er .35 eller .366 er som at sammenligne to Volvoer med hver sin motorstørrelse, og så er der alligevel dem der f.eks. hellere vil ha' BMW eller Audi.[Big Grin][Big Grin]

I den kalibergruppe der nævnes her er der nok ikke den store forskel på dødsattesten når gennemsnittet af mange skud gøres op [:I]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#28
He he Clax, det var nu også mest for at fyre lidt op under "Sølvræven".

Det virkede som om han havde droppet VTF og var faldet helt hen til computer reparation og "penetrationstest" med konen........[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

He he Clax, det var nu også mest for at fyre lidt op under "Sølvræven".


Jeg skal da med glæde være med til at få "ræven af grav", jeg kunne bare ikke lige umiddelbart gennemskue dit forehavende ...[Big Grin][Big Grin]

K&B Clax [Wink]
K&B Claxel Wink




Svar
#30
Nu da tråden, som sædvanlig er gået helt i skoven, vil jeg benytte lejligheden til at bringe den tilbage på sporet!

Jeg har samme ”problem” efter at have tømt våbenskabet. Nyt - en ekstra riffel i mellem kaliber, som skal passe 270Win og 9,3x62 på samme M98 lås. Det jeg vil er: 9,3’ern fast på låsen og så en ny riffel i mellem kaliber. Jeg går ikke længere ned i størrelse end ca. 7mm. Kikkert i 4,5-14 eller 2,5-10, begge i 1” monteret i Leopold QR.

Finsk ”hemsløjt”, Sauer, S&L og Italiensk er udelukket – fast magasin er et must i min fremskredne alder.

Valget står pt. mellem følgende:

Winchester 70 Classic, syntetisk skæfte, cal. 270W, Skal muligvis have en ny pind og aftræk. Ingen skift i ammo. Ukompliceret skydejern.

Kimber Origon 89Brg, cal 30 odd 6. Dobbelt pris af de 2 andre, ny kaliber, dog fælles kugle indkøb. En rigtig sukker mad.

M98, cal 8x57IS. Ny pind, 3-punkt sikring og aftræk, ny kaliber, dog fælles kugle indkøb. Nostalgi så det brager. Kan let nå prisen af Kimberen.

Kom med et godt råd, det koster ikke noget - pengene er mine. Det er altid rart at købe nyt (brugt).

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#31
Hej Thorlak

Hvorfor er "Finsk ”hemsløjt”, Sauer, S&L" udelukket - Jeg ville da vælge 2 ud af 3 [Smile]

Du skal da have en 3006'er. Den ligger fint imellem 270 og 9,3'eren

Mvh.

Jørgen
Svar
#32
Kære jsc

"Finsk hemsløjt" det er da enten Sako eller Tikka. De har løst magasin!

Det med et løst magasin har jeg prøvet: Klokken røde øjen og kvalme står jeg ved skydetårnet (jeg er meget...meget morgen stille). Magasinet ligger i hytten - det er 2 km. frem og 2 tilbage til fods - og det i prime time. Således isat lægges, meget senere på morgenen, riffelen direkte på kanten af tårnet for at møve lidt på skyde stilligen - klik - og bukken er pist. Magasinet sad ikke ordentlig i hak i det underlige sideværts Mickey Mouse systen på S&L97!
Da jeg yderligere kasserede 3 bove ud af 4 mulige, røg kanonen tilbage.Det sidste var til gengæld ikke riffelens skyld.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#33
Hej Thorlak,hvis vi alligevel snakker brugt riffel,så vil jeg da lige sige at mine sako'er (Vixen og M 591) begge har fast magasin.Jeg ved godt at Vixen er for lille,men 591'eren er ikke... Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#34
He he,

Citat:quote:

Det med et løst magasin har jeg prøvet: Klokken røde øjen og kvalme står jeg ved skydetårnet (jeg er meget...meget morgen stille). Magasinet ligger i hytten - det er 2 km. frem og 2 tilbage til fods - og det i prime time. Således isat lægges, meget senere på morgenen, riffelen direkte på kanten af tårnet for at møve lidt på skyde stilligen - klik - og bukken er pist. Magasinet sad ikke ordentlig i hak i det underlige sideværts Mickey Mouse systen på S&L97!
Da jeg yderligere kasserede 3 bove ud af 4 mulige, røg kanonen tilbage.Det sidste var til gengæld ikke riffelens skyld.



Sådan nogle makkere har jeg prøvet at jage sammen med.... BELASTENDE.....[xx(][xx(]

Ja ja jeg har fandme en gang sprunget en sikring i huset. Derfor vil jeg aldrig igen have lys i huset.

Dårlig undskyldning THORLAK, når man kludrer i det.......[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#35
Hej Thorlak

Så skal du bare gå efter Sako 75 Lux - Den er med fast magasin [Smile]

Min S&L97 er den første riffel med løst magasin jeg har (borts set fra en cal 22) og det har nu ikke givet anledning til problemer - Men jeg kan da forestille mig at det en dag ligger i lommen på den "forkerte" jakke, men det er ret beset ikke riflens skyld.

Mvh.

Jørgen
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

He he,



Sådan nogle makkere har jeg prøvet at jage sammen med.... BELASTENDE.....[xx(][xx(]

Ja ja jeg har fandme en gang sprunget en sikring i huset. Derfor vil jeg aldrig igen have lys i huset.

Dårlig undskyldning THORLAK, når man kludrer i det.......[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......

[/quote]
Hej Gammeltoft.

Ganske vist er din top begyndt at ændre farve, men det det skyldes vist ikke, at alderen trykker.
Vi der begynder at lide af demens light har derimod lært lektien, og for ikke at glemme det væsentlige er der to krav der ubetinget skal være opfyldt.

1. Bundstykket skal altid sidde i.
2. Magasinet skal være fast og det skal altid være fyldt med patroner.

Så kan det ikke gå helt galt.

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#37
Citat:quote:

1. Bundstykket skal altid sidde i.
2. Magasinet skal være fast og det skal altid være fyldt med patroner.

Så kan det ikke gå helt galt.

375ras



Hvad så 375 ras
Skal der ikke også være en patron i kammeret, så det ikke behøver at larme så meget når man tager ladegreb[8D][Wink], eller sæt nu at magasinlåget springer op ved et uheld så man taber patronerne ned fra hochstanden.

Nej du, Jeg holder på at man skal anvende løse magasiner, så kan man have 1 liggende med patroner i i hver bil, og 1 i lommen på de forskellige jakker man kunne finde på at anvende.
(fed forretning, tænk på hvor mange extra magasiner man kunne sælge[8D][8D])

jbn
Svar
#38
Hvad så 375 ras
Skal der ikke også være en patron i kammeret, så det ikke behøver at larme så meget når man tager ladegreb[8D][Wink], eller sæt nu at magasinlåget springer op ved et uheld så man taber patronerne ned fra hochstanden.

Nej du, Jeg holder på at man skal anvende løse magasiner, så kan man have 1 liggende med patroner i i hver bil, og 1 i lommen på de forskellige jakker man kunne finde på at anvende.
(fed forretning, tænk på hvor mange extra magasiner man kunne sælge[8D][8D])

jbn
[/quote]
Hej Ignorant.

Af sikkerhedsmæssige grunde lader jeg aldrig en patron i kammeret inden jeg har taget riflen ud af våbenskabet. Den skramlen det giver hidkalder kun hundens opmærksomhed.

Med hensyn til løse magasiner, så kunne man fristes til at tro, at du sælger sådan noget "brass".

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#39
Øøøhh- hørte jeg ordet M@x ladning!!!

Er der nogen, der har en Norsk ladebog ligende med M@X ladninger[8D] som er til salg.

MVH
Steyr Lars
Svar
#40
Tak for sangen!

Jeg køber Win. 70'ern.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)