Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel - hvilken? Vekselsystem eller ej?
#1
Hej.
Jeg har nu, efter lang tid overvejelse, taget mig sammen til at skulle have en ny riffel. Svogeren får snart jagt- og riffeltegn. Derfor får han lov at få min Voere Titan II, som jeg fik af min far.
Det giver selvfølgelig mig mulighed får at købe nyt legetøj. Snakkede med "Cepture" om det i anledningen af grisejagten her i påsken. Hvor jeg forresten skød mit første vildsvin [:p]
I snakken kom vi ind på Remington LTR i 300RSAUM, fordi jeg gav udtryk for min begejstring af 300WSM og 300WM kaliberne. Jeg vil super gerne have en stor kaliber og så en bukkekaliber til herhjemme. Men at kombinere de to ting synes svært mht lås. Ment på den måde at jeg ikke vil skifte alt ud, men kun nøjes med pibeskift.
Jeg kan super godt lide de taktaliserede rifler. Ikke for meget, men gerne bipods, flutet og et GRS skæfte vil ikke skade, dog bliver det måske et senere projekt [Wink]

Hvad ville I vælge af riffel?
Tikka T3 (nok i GRS skæfte)?
Remington LTR?
Mauser MO3?
En anden?

Og så kom gerne lige ind på om I synes jeg skal have vekselpibe med fx 223 og 9,3x62, eller om det skal være fast en af 300'erne?

Det skal ikke være en riffel der vælter mit budget så vi ligger nok på kanten af de 10.000.-

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
First things first. Tillykke med grisen[Smile] - Pictures or it didn't happen...[8D]

En cal .30 fjerner groft sagt argumentet for vekselpiber[Sad] så der er S&L 6.5x55 og 9.2x62 piber i mit skab[Smile]. Men al den snak om system rifler med pibeskift kontra fastpibe er langt hen ad vejen et temperamentsspørgsmål - orker du ikke måsle med pibeskift og evt indskydning, så drop det og køb en passende 0.30 allround kaliber. Længere er den ikke i min bog.

Mht 9.3x62 og kartoffelkastning, så kan man lade op med 250grs Accubond/TTSX eller 232grs Oryx hvis du skal levere noget på distancen, udover at den kan lades op med 325grs Oryx på drivjagten. Det er et alsidigt spektrum, der dækker mit behov.

Jeg har gode erfaringer med T3 Varmint, og man (jeg) kan sagtens leve med det org. fiberskæfte indtil der er råd til et GRS.

For de 10k kunne en S&L Classic DL måske komme på tale (GRS laves til M97, så mon ikke det passer/kan fittes til Classic DL).

Har lige fået rails på både Tikka og S&L, mere af praktiske årsager end tacticoolness, og det funker max.

Så mit valg ville være (var) S&L (Classic/Classic DL) eller T3 Varmint evt modificeret til vekselpibesystem. T3'ere findes brugt til fornuftige priser eller på 'bud i tide og utide i forskellige versioner[Smile]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#3
Jeg er efter flere forsøg med forskelligt endt på en Mo3 da den kom på et godt tilbud. 9k.
Og så er det med tiden at spare op til piberne til den.
De er på ingen måder billige, men systemet dækker fra 222rem til .458 Lott/404 Jeffrey så der er du dækket så rigeligt ind.

Om den er til at finde til de priser igen ved jeg ikke, men et personligt fremmøde ved den forhandler vil jeg tro kunne give en god rabat på den.

Men det er igen religion.. Nogen vil så sige Bla... S&L osv osv.. S&L blev valgt fra i mit tilfælde pga ingen 223rem.
Og så spekulerer jeg over... Hvorfor en magnum kaliber? Hvad regner du med at skulle skyde?

Men kombinere magnum, og mini... Så er Mo3'eren perfekt.. en lås, 2 bolthoveder og 2 piber og 2 magasiner. 1 min og du er fra mini til Magnum..

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#4
Plus at M03´eren har "liftbolt"[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Har i flere år haft en S&L med 6,5 og 93 pibe, det var altid den forkerte pibe der sad på når jeg skulle afsted, så den er solgt og jeg har anskaffet mig en af hver i nogenlunde tilsvarende cal, meget nemmere, synes jeg. ellere er det bare mig der er doven og ikke gider alt det skifteri [Big Grin]

Per Tolstrup Nielsen

Man må ikke gå ned på, mangel af udstyr.
Den der har mest når man dør, har vundet.
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#6
Har selv S&L 308W som bliver brugt til det hele,og skulle det en dag blive nødvendigt er det da meget rart at man kan købe
en anden pibe + det løse (selvom det godt kan være dyrt) istedet for en riffel+kikkert+montage,så jeg ville gå efter en
riffel med mulighed for pibeskift.

Boldsen nævner Mauser MO3 som SteF H også foreslår.Går selv med lidt tanker i den retning.Ved godt det er smag og behag
men er der noget negativt at sige om en MO3 med hensyn til generelt brug,funktion,finish,holdbarhed,osv?

Mvh S
Svar
#7
Hej igen.
Grisen er skam nedlagt Wink

Der er som sådan sikkert ingen grund til at skulle have en magnum kaliber. Men jeg kan godt lide store bønner og et solidt brag. Den store skulle bruges i Sverige til gris, elg, buk (da der jo kunne komme gris i august) og ræv (skal bortskydes).
Så måske en 308(30.06) og dernæst en 9,3x62??

Men. Nu er jeg kommet i tvivl.
Kunne umiddelbart rigtig godt tænke mig en S&L og så måske med 9,3x62 og så en lille kaliber. Hvilken sammensætning ville I vælge? Jeg havde tænkt mig at tage den store kaliber først og købe bukkekaliberen til senere. Dernæst vil jeg gerne have et GRS skæfte, så det skal også passe i sådan et.

Stef_H: Hvor fandt du den MO3? Er det muligt at få vekselpibe til den i fx 9,3x62 og 223 uden at skulle skifte en hel masse?

Ellers har jeg hørt der skulle være billige T3 i 300WSM ét eller andet sted. Men så har man begrænset sig til magnum kaliber..

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#8
Eller!
Skulle man tage en Tikka T3 i 300wsm og smide den i GRS skæfte? Har hørt flere sige at de har gode resultater med 300wm til råvildt, sågar bedre end 6,5x55 med en Oryx kugle (som jeg kører med).

Eller skal man lade sig friste og nappe den Remington 300RSAUM og holde den i org. skæftet?

Hvordan er rækkefølgen egentlig med 300WM, 300WSM og 300RSAUM? Blot for lige at få det sort på hvidt [^]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#9
Undskyld hvis jeg måske blander mig, men StefH skrev i en anden tråd hvor jeg spurgte om det samme:
Citat:quote:

Originally posted by SteF_H

@Freke
Jeg fandt den i Tommerup på fyn til den pris.
Det var noget fødselsdags tilbud han kørte dernede.



Mauser M03 leveres i mini i bl.a. 223 og standard i 9,3x62

http://www.mauser.com/Specifications.144.0.html?&L=1

Mvh Freke
Svar
#10
Hej Boldsen

Jeg ville vælge .243 win til det små, den kan du også bruge i GB til det hele[8D] til det store ville valget stå mellem 30.06 eller 8x57IS.

Et godt valg ville være en S&L takedown i disse kalibre og du har noget der ikke fylder meget under transport.[Wink]

Mvh

Santo

Edit: men så er vi langt over dit budget.[xx(]

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)