Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gråt trådkors i lys
#1
Jeg har nu haft en del riffelkikkerter af forskellige mærker gennem hænderne. I forbindelse med det har konstateret at i nogle (specielt de billigere mærker) bliver trådkorset gråt når vinklen passer til at der kommer en del lys ind i kikkerten. Er det noget man skal tænke over ? Jeg mener jo at ha set en del, også ældre, kikkerter med dette fænomen, men folk har jo skudt alt muligt med dem alligevel uden problemer.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Remington 700 i 308
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar
#2
Fænomenet skyldes næsten med sikkerhed interne reflektioner i kikkertrøret, der kan kaste lys på okularsiden af trådkorset.

I en god kikkert, med ordentligt dæmpede interne reflektioner, benyttes fænomenet nogen gange til at få trådkorset til af fremstå lysere i meget mørke skudsituatuoner. Det gøres ved at trådkorset rent faktisk er fremstillet af et forholdsvis "blankt" materiale.
Derved benytter man sig af den meget lille mængde reflekterede lys fra okularsiden til dermed at gøre trådkorset lysere end målet (F.eks. et vildsvin i mørket) Effekten er ganske tydelig på min gamle Kahles kikkert, men i normale lysforhold ser trådkorset helt sort ud.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Alle trådkors fremstår grå hvis de belyses bagfra, uanset kikkertpris. Hvis det er et problem, så brug en kasket med skygge eller "bælg".

Man kan også ændre stilling - det er meget lidt der skal til.

[Image: DragS4w.jpg]

[Image: bueskytte.png]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)