Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HJÆLP! Hvem ved noget om denne riffel?
#1
Hej alvidende våbenbrødre.

Min svigerfar arvede en fin gammel Berliner Suhl 8x57J med snelle-tryk fra sin svigerfar. Jeg har nu søgt efter info om dette gevær, man støder hele tiden ind i alle de k98, som blev lavet i 8x57JS.
På forreste del af låsestolen er der graveret: 2,75 G__r
På den ene side af pipen er der præget Berliner Suhl og på den anden side: O. G. Schereil
Våbennummeret er præget i føderen i magasinet, og er: 70
Det er vel lavet i 1935-39 mht flytning af fabrikken og krigens start, men her stopper min info helt.

Kan ikke få min pc til at smide billeder ind her, men jeg mailer gerne en stribe, hvis det kan hjælpe.

Mvh

Morten

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#2
for at vi kan se billederne så skal vi have direkte adgang til din FTP hvor jeg kan se du har uploadet dem. [Big Grin]

Brug evt Photobucket

Jeg kan heller ikke hvis jeg går direkte på billede linket komme ind på din FTP uden en adgangskode...[:I]

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Så prøver jeg lige noget nyt:

http://www.prezzy.dk/galleri/120409_berliner-suhl/index.html

Kan nok godt gøre billederne større, hvis det ønskes. Photobucket ville ikke som jeg ville.

På billede #7 er det junior på 3½, der allerede kan repetere på min S&L 9,3x62. [Big Grin]

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#4
Kan på ingen måde hjælpe dig med dine spørgsmål, men sikke da en fin gammel riffel!

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#5
Jeg fandt 100 stk Norma SP i 8x57j til en god pris, og det er nok det sidste fabriksladede jeg kommer i nærheden af.
Spørgsmålet er så, om det er til at finde ladeudstyr til den "lidt specielle" kaliber.
Har meddelt svigerfar, at der står Morten på den, hvis han vil skaffe sig af med den.
Bare fordi man er links, kan man jo godt skyde med den.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#6
Flot riffel.Er du sikker på at den er (lille=.318) 8x57j.Efter 1905 begyndte de at gå over til S=.323 tomme.?
På Egun kan du finde masser af genladningsudstyr til 8x57j.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#7
Jeg er 99,9% sikker på, at det er den lille .318. Dels fordi der er en kasse original ammunition tilbage, og dels fordi man fortsatte med at lave jagtrifler i .318, da det var en efterspurgt jagtkaliber.
Har dog ikke fået målt den op, men et besøg hos en våbensmed er da noget der overvejes.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#8
Jeg har renoveret en riffel næsten mage til for en bekendt. Den riffel var dog i 7x64, men ellers med samme udførelse, med ottekantet pibe og samme type skæfte. Den var mærket "Stettin" på piben, og et navn på bøssemagerne på den anden side af piben.

Der blev bygget rigtigt mange af denne type rifler på Mauser 98 låse i Tyskland i mellemkrigsårene, og den flade "mannlicher" arm på bundstykket ses næsten på dem alle.

Det var almindeligt "business" for de mange selvstændige bøssemagere der fandtes dengang i Tyskland.

Gnladning af .318 "J" versionen af 8x57 kan fint gøres med et helt almindeligt sæt til 8x57 .. Hvis det kniber med "holdekraften" i hylsterhalsen kan man fjerne "neck-expanderen" eller få fat i en der er lidt mindre/ slibe lidt af den.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)