Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jeg skal købe min første riffel
#1
Hej Riffeljagt

Jeg er nyjæger, det er min 2. sæson, og jeg vil gerne købe mig en riffel. Jeg har kigget og læst og læst og kigget, og har efterhånden fundet frem til at jeg vil købe en S&L classic, eller classic DL, mit budget er 8-10.000 for riflen.
Grunden til at valget er landet på S&L, er at jeg synes det er den riffel, der giver mig mest for pengene. Jeg får en flottere finish, og en bedre låsegang end på en Tikka T3 - og i DL-udgaven får jeg muligheden for at skifte piber.

Mit spørgsmål er så til jer: Hvad vil I anbefale af kalibervalg?

Jeg har overvejet S&L classic i .308 win eller classic DL i 6,5 x 55, hvor jeg så har mulighed for at købe en 30-06 pibe senere, uden at skifte lås eller magasin. http://www.schultzlarsen.com/z_barrels.htm er et skema over magasin, lås og løb.

Disse overvejelser bunder i at jeg planlægger at tilbringe så meget tid, som jeg kan komme til på skydebanen - derfor vil jeg gerne have en kaliber, jeg kan skyde mange skud med uden at blive træt. Men på samme tid vil jeg gerne have en allround riffel, som jeg kan bruge til det hele - også i det store udland, når det engang bliver aktuelt.

Kind regards
Marco
Svar
#2
No doubt - 308.
God fornøjelse med køb og især efterflg. brug.

/bundgaard
Svar
#3
Hej Marco, og velkommen her, det du selv foreslår i kaliber valg lyder da ikke så dårligt, 6,5x55 till det lidt lettere og meget træning til rimelige penge og 30 06 til det større som eks. vildsvin og ælg i sverige, med de to kalibre kan du nedlægge det meste vildt rundt omkring i verden, og kan altid anskaffe et større kaliber hvis du får behov for det..
Svar
#4
Hej og velkommen til[Smile]

Mit bud er en .308

Baseret på 14 års erfaring med diverse kalibre, så har jeg fundet at .308 er et godt kaliber til såvel banebrug, som til jagtbrug, her i EU.

Jeg synes at 6,5 og .30-06 ligger for tæt på hinanden. Så vil 6,5 / 9,3 give mere mening. Hvilket også kan lade sig gøre med samme bundstykke.

Men ellers brug search funktionen. Der er skrevet et utal af tråde om netop dette emne[Wink]

Hilsen Kim
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#5
Tak for velkomsterne

Jeg har måske været lidt for hurtig til at skrive indlægget, jeg kan godt se, at der er en del indlæg omkring emnet, ikke destro mindre har I svaret sagligt og venligt - det er jo helt fantastisk.

Kind regards
Marco
Svar
#6
308w bruger et kortere magasin end 6.5x55/270win/7x64/30.06/9.3x62 i S&L. Så hvis du køber 308w og fx vil have en af de nævnte kalibre senere, skal du betale ca 1400kr (hvis jeg husker nogenlunde ret) for et længere magasin. 6.5x55/270win/7x64/30.06/9.3x62 bruger samme magasin (L).

Du kan overveje, at købe en Picatinny rail (ca 700kr) til din kommende S&L og bruge Leupold's QRW kikkertringe (ca 700kr) til kikkerten (se billede herunder). Så er det muligt at skifte kikkerter alt efter hvilken pibe der sidder på din S&L (drivjagt vs bukke/rævejagt fx). Der kommer flere piber og der kommer flere rifler[Big Grin]. S&L's egen montage koster ca 2000kr hvis den skal kunne håndteres uden værktøj ligesom Leupold QRW. Kikkerterne skiftes let imellem Tikka, S&L osv med denne løsning - billigere og flexibel.

Held og lykke med indkøbet [Smile]
[Image: 20120317_191225-1.jpg]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#7
Hej Marco...

Velkommen til

Hvad og hvilken kaliber der tiltaler hvem har altid været et religions spørgsmål. Nogle kan ikke få det stort nok (9,3 eller 375), mens andre holder sig til fx. 6,5x55.

Som jeg læser det, vil du gerne starte ud med at træne og oveni det have muligheden for at skyde alt slags nordisk vildt (råvildt, dåvildt, kronvildt, gris, elg)
Dette gør 6,5 intet mindre end tilfredsstillende. (fx. har min far personligt nedlagt 11 elge i 12 skud fra 6,5`eren)

En anden faktor der er værd at medregne er prisen på trænings ammo. 6,5 er bare det billigste hvad end folk siger (medmindre man genlader) jeg besøgte forleden vingsted skydecenter hvor han solgte 50 skrald norma spidsskarpt til 240 kr. - dette tvivler jeg stærkt på kan gøres billigere andre steder.
3006 er også realativ billig, men "slår" også det mere, hvilke er grunden til at jeg ville fravælge den, da du stadig er ny.

Personligt synes jeg det er vigtigt at have så lav en rekyl som muligt, da du trods alt stadig er ny og derved ikke ricikere at udvikle rekyl skræk pga. en uheldig oplevelse eller lig. med en 3006 eller større, på skydebanen (dette er desværre set mange gange før).
så hellere starte med fx. en 6,5 som jeg tidligere nævnte, den har en behagelig rekyl som selv efter mange skud på skydebanen stadig føles behagelig.

Glem ikke at det selvfølgelig er dig skal der skal bruge din riffel, så gør hvad du mener og føler er rigtigt.
Derimod er min personlige mening helt klart, at du skal købe DL-udgaven i 6,5x55 med mulighed for kaliberskift. når du så er blevet en mere rutineret skytte, har lært dit aftæk og riffel at kende, så er det altid nemt at opgradere i form af en ny pibe i fx. 3006 eller større, til når du skal på udlandsrejser mm.

Kræk og bræk... Smile

Rune L. Jørgensen
Rune L. Jørgensen
Svar
#8
Er over måde glad og tilfreds med min S&L classic. Jeg havde også T3 i tankerne, men S&L virkede bare bedre på alle måder, specielt bundstykket gik noget bedre.
Jeg har 9,3x62, da den er købt til drivjagt på gris/elg/kron og dåhjort i Sverige, men svigerfar bruger 6,5 og det falder de altså også om af.
Brug endelig de ekstra penge på en DL, så der kan komme et større rør på i fremtiden.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#9
Hey Marco
ja det er lidt af en jungle du er havnet i[Smile]

det er et meget godt budget du har lagt for din riffel. jeg plejer altid at sige 8-10000kr er budgettet man skal lægge for en riffel. så kan man altid få noget god (brugt)optik og en bedre riffel, som virker og som man kan have glæde af i mange år fremover.

at kunne skifte pibe er altid at foretrække, for så kan man skifte piber hvis man skal på noget jagt mere hen af det sydlige.

6,5X55eren er altid det som jeg foreslår til mine elever på skydebanen. den har nogle gode ballistiske egenskaber, behalig rekyle og så er den også til at betale i brug. hvilket jo heller ikke er så uvæsenligt.

6,5x55eren kan man alsor skyde meget med. jeg finder den perfekt til det den er lavet til, menlig jagt her i skandinavien. her selv skudt rå, då, kron og sikavildt med den. de dør af det, sikavildet kan godt finde på at løbe lidt med en velplaceret hjerte-lungekugle. men har aldrig oplevet at det er mere end 30-40 meter.

.30-06eren har godt nok noget mere slag i sig. og er også den kaliber jeg ville foreslå hvis man skal skyde meget elg og svin. men 6,5eren gør det også godt
.30-06eren er efter min mening lidt overkill til den danske jagt.

så mit bud er klart. køb 6,5x55 den er billig at skyde med, den er behalig at skyde med og sidst men vigtigst dyrene dør af dét.

held og lykke med det, skriv endelig hvis du har nogle andre spørgsmål.

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Marco

Men på samme tid vil jeg gerne have en allround riffel, som jeg kan bruge til det hele - også i det store udland, når det engang bliver aktuelt.



6,5x55 vs. 308 er jo et temmelig gennemdebatteret emne.
@Marco - prøv at searche lidt på det og dan din egen mening.
Det er indiskutabelt rigtigt, at 6,5 kan det klare det meste i Skandinavien. Men det er lige så indiskutabelt, at 308 kan bære tungere kugler end 6,5. Du skriver, at du gerne vil have en riffel der også kan bruges i udlandet - hvilket jo er et vidt begreb. Min holdning er, at du vil være bedre stillet med en 308 - jf. din slutkommentar - end med en 6,5x55. Men du skal jo samtidig være bevidst om, at du - når du begynder at jage i udlandet - meget let risikerer at udvikle stærke behov for at supplere din samling med nye kalibre (for ikke at tale om optik)[Wink]

/bundgaard
Svar
#11
Jeg sætter rigtigt meget pris på alle de gode svar. Så vidt jeg kan læse mig til forskellige steder, så vil det i sidste ende overvejende være en smagssag, da jeg - stort set - kan nedlægge samme bytte med en 6,5x55 som med en .308. Jeg må indrømme, at jeg hælder mest mod 6,5x55, da jeg kan mærke, at jeg bliver lidt mere henrykt over et svar, der anbefaler den kaliber Smile
Som jeg ser det, passer kaliberen godt til jagt her i landet, og med en Classic DL, har jeg mulighed for at købe piber til 30-06 og 9,3x62 uden at skifte lås eller magasin.

Kind regards
Marco
Svar
#12
det er lige hvad jeg ville gøre i dine sko.

held og lykke med købet.

MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
MVH
Anders
22 LR. 22 Win. Mag. 9mm luger 357 mag. .243W 6,5X55 .30-06 .375 H&H Mag
Svar
#13
Fonuftigt valg Marco!!!

@bundgaard
En ting er kuglevægt, en anden ting er SD
Her er 6.5eren med en 140-160 gr kugle nok til det meste

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#14
Yes - og noget tredie er udvalget af jagtammo, der lovligt kan anvendes til jagt på større hjortearter og "udvalget" af jagtarrangører udenfor DK, som får uklædelige rynker på næser når de ser en 6,5'er.

Jeg har INTET imod 6,5x55 og er flintrende ligeglad med, hvad den gennem tiden har fået af "kælenavne". Jeg har selv 3 af slagsen. Men hvis jeg skulle vælge én kaliber til "allround" jagt i DK og "det store udland" og samtidig ville en del på skydebanen, ville jeg vælge en 308.

@Marco - da du nu taler om vekselpibe, bliver udgangspunktet "en allroundkaliber" jo en kende mere teoretisk[Wink]. Jeg har selv en 6,5/9,3 veksel, og det fungerer glimrende til det meste af det, jeg laver i Europa.

Good luck med investeringen. Den bliver ikke mere værd, efter du har købt den, men den giver til gengæld langt mere værdifuldt afkast end de fleste andre investeringer[Wink]

/bundgaard
Svar
#15
Bundgaard, jeg tror det ender med at være det samme jeg anskaffer mig - 6,5 og 9,3. På den måde bliver det en allround riffel, men jeg ville også - ud fra hvad jeg har læst - købe en .308, hvis ikke jeg havde intentionen om at købe vekselpibe i større kaliber.

Kind regards
Marco
Svar
#16
God anskuelse!

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#17
http://www.shootingtimes.com/2012/03/21/...s-of-2012/
hvis det virker, ellers hedder tråden nye rifler 2012!
Ang. kalibervalg, hvis det er det du spørger til, kunne det måske være interessant at overveje den her, hvis der er mulighed for det, tror ikk den findes i s&l. men den skulle til gengæld være præcis og energien rækker til elg, med et minimum af rekyl efter hvad man læser. kig selv nærmere. Tror jeg ville overveje den hvis jeg skulle have ny. resten er jo bare valg af projektilvægt og type..
Svar
#18
Godt valg Marco

Hvis jeg da jeg startede, vidste hvad jeg ved i dag - så ville mit valg af kalibre ha' været: 6,5x55 og 9,3x62 som allroundkalibre til det større vildt.

Den større præcision man kan udføre med en 6,5'er man har trænet meget med, den opvejer langt hen ad vejen så rigeligt det lidt ekstra power der er i en 30.06 [^]

Da TFR tog på bjergjagt efter bjørn mv. med en 9,3'er, imponerede kaliberen (og skytten) hans ellers meget erfarne guide. Han havde ikke set sådan en kaliber før, derovre

Det var skud på op mod trehundrede meter, med et skud pr. stk vildt.

Så er der ingen tvivl i mit sind, der findes selvfølgelig mange andre kalibre der kan det samme, disse to er bare meget gængse i europa[Smile]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)